Osaisko joku selventää kelan tukia opiskelijalle jos saa vauvan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suunnittelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja suunnittelija:
Joo, molemmat saadaan asumislisää.
Toi töihinmeno kävi itselläkin mielessä, mutta haluisin kyllä käydä koulua niin pitkään kuin mahdollista. Ja jatkaa sitä sitten kun sopivalta tuntuu.
Kuinkan päivähoito maksut menee opiskelijalla?

Jos on oikein pienet tulot, niin päivähoitomaksua ei mene lainkaan. Tai sitten sitä menee todella vähän.

Riippuen tuloista, niin voitte saada toimeentulotukeakin.

mulla on vielä 2,5 vuotta jäljellä, josta noin vuosi menisi oppariin.
Ei me varsinaisesti olla tekemässä vielä lasta, suunnitelmissa onkin sitten vasta koulun jälkeen... Mulla vaan aina välillä esiintyy pienimuotoista kuumeilua asian suhteen, varsinkin jos epäilyttää että on tapahtunut vahinko... Pari kertaa ollu onkelmaa ehkäisyn suhteen.
Niin tässä vaan mietin ja suunnittelin, että miten siinä tapauksessa pärjättäis. Ollaan kuitenkin päätetty, että jos ollaan seksiä valmiit harrastamaan, niin on se sitten pidettävä vastuu niistä seurauksistakin. Eli keskeytystä me ei siinä tapauksessa tehtäisi.

Tässä kun laskeskelin, niin kyllähän noi tulot jonkun verran nousisi. Ennen on saatu yht. ~840, ja noiden laskelmien mukaan yhteensä tulisi n.1035e.
Mitä toi Menhitin sanoma "nousu tuloihin" käytännössä tarkottaa? Nousisko meilläkin tulot niin paljon, että kela verottaisi siitä osan pois, niin ettei käteen tuliskaan noin paljoa?

Tässä kun laskeskelin, niin kyllähän noi tulot jonkun verran nousisi. Ennen on saatu yht. ~840, ja noiden laskelmien mukaan yhteensä tulisi n.1035e.
Mitä toi Menhitin sanoma "nousu tuloihin" käytännössä tarkottaa? Nousisko meilläkin tulot niin paljon, että kela verottaisi siitä osan pois, niin ettei käteen tuliskaan noin paljoa?

vanhempainrahasta lähtee aina vähintään 20% veroa. Eli siis tuosta minimiäp-rahasta mikä on sen 15,20?/pvä, niin siitä jää kuukaudessa verojen jälkeen noin 304?.

Eikö tuo minimiäitiyspäiväraha nouse ensi vuoden alussa työmarkkinatuen tasolle, eli todella reippaasti. Yli viidensadan euron?

Huomioitavaa on myös se, että miehesikään ei saa enää asumislisää, vaan haette yhdessä perheenä yleistä asumistukea. Se nousee teidän nykyisestä määrästänne, koska lapsikin otetaan kuluttajana huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Meillä on 365e koko vuokra ja sitten vielä 5e/pää vesimaksu. Eli meillä on aikas pikkunen vuokra :) Voi kyllä olla, että jos lapsi tulisi, vaihdettaisiin isompaan asuntoon. Mutta aluksi varmaan oltaisiin tässä.

Te saisitte varmaankin melkein 300? siihen asumistukea.

Meillä oli vuokra 400e ja asumistukea saatiin 168e :o Mä kotona vauvan kanssa ja mies opiskelija.

Harmaana, miten on mahdollista, että saitte noin vähän asumistukea? Pitäishän sitä nyt enempi tulla, siis yhteensä. Vai vaikuttiko ne parin vuoden takaiset verotustiedot niin paljon?

Harmaana, miten on mahdollista, että saitte noin vähän asumistukea? Pitäishän sitä nyt enempi tulla, siis yhteensä. Vai vaikuttiko ne parin vuoden takaiset verotustiedot niin paljon?

En tiedä. Epäilin sillonkin että laskivat väärin, soitin ja sieltä ilmoittivat että oikein on, joten enpä jaksanut asiasta sen enempää tapella. Mies oli valmistumassa kuitenkin ja töihin menossa lähiaikoina joten tiesin ettei rahapula ole kuin hetkellinen.

No, periaatteessa saat sen tietoos jos muistat että olitteko ollu töissä kaksi vuotta aiemmin kuin haitte etuuksia. Eli tänä vuonna tziigaillaan vuoden 2006 verotustietoja. Jos väh. 15000 on tienattu vuodessa, se vaikuttaa tukiin.

No, periaatteessa saat sen tietoos jos muistat että olitteko ollu töissä kaksi vuotta aiemmin kuin haitte etuuksia. Eli tänä vuonna tziigaillaan vuoden 2006 verotustietoja. Jos väh. 15000 on tienattu vuodessa, se vaikuttaa tukiin.

Ei oltu, mies siis valmistumassa ei opiskelua takana 3 vuotta ja mulla 4 vuosi menossa. Toki, kesätöissä mutta ne tulot ei ollu niin suuret ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

vanhempainrahasta lähtee aina vähintään 20% veroa. Eli siis tuosta minimiäp-rahasta mikä on sen 15,20?/pvä, niin siitä jää kuukaudessa verojen jälkeen noin 304?.

Paitsi että jos jää opiskelijana äitiyslomalle, kannattaa laskettaa kelaa varten muutosverokortti, jollon saa veroprossan paljon pienemmäksi. Mä sain 12%:iin.

Eli tilanteenne menisi kuta kuinkin niin, että sulla jäis käteen vähintään 330e äitiyspäivärahaa+100e lapsilisä. Miehesi saisi sen 289 (vai mikä se on se tarkka summa)e opintotukea. Lisäksi saisitte yhteistä asumistukea n. 80% vuokran määrästä.

Mä itse olen tuossa tilanteessa, tosin joudun olemaan vielä yhden vuoden pois opintojen parista. Mutta suosittelisin lämmöllä, että jos vain suinkin vauvakuume sallii, niin odottamaan että valmistutte. Tai ainakin että ei jäisi kovin paljon koulua kesken. Tää rahan kanssa kituuttaminen on yhtä h****. Ja lapsi todellakin vie aika paljon sitä rahaa.. varsinkin jos imetys ei onnistu kovin kauaa. Myös kaikki vaunut, turvaistuimet, vakuutukset, vaatteet ym. maksaa paljon opiskelijoitten tuloon nähden.

Meillä tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että mieheni on lähes burn outin partaalla (ei sitä itse tosin myönnä), koska joutuu tekemään joka viikonloppu yötöitä sekä myös viikolla, että rahat riittäisi. Ja asutaan Helsingissä, että täällä tämä asuminen vie suurimman siivun, mutta ilman miehen työansioita emme me pärjäisi lapsen kanssa rahallisesti.

Miettikää tarkkaan! :)

Mielenkiintoisia kuvioita taas kelalla ollu... :P

Juu. Tavallisen kuolevaisen on vaan alistuttava niiden tahtoon ellei ole valmis melkoiseen tappeluun ja paperisotaan ;) Vähän kyllä hymyilytti, että kun vauva syntyi niin asumistuki LASKI. Saatiin siis miehen kanssa molemmat asumislisää eli melkein yhteensä se 400e ja sitten kun vauva syntyi eli menot oli suuremmat niin asumistuki tippui siihen 168e. Ei tuota kelaa aina voi ymmärtää ;)

Yritetään kituutella vähän pidemmälle opinnoissa :D
On se kyllä naurettavaa kun vieläkin kuulee joidenkin suusta ettei raha merkitse mitään... Ehkä se ei ole se elämän tärkein prioriteetti, mutta kyllä se kummasti arkea helpottaa.

Yhteistyössä