Osapäivä- vai kokopäivähoito? Millasia ratkaisuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa omia kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaa omia kokemuksia

Vieras
2 v poikamme on nyt menossa ensi kuun alusta hoitoon päiväkotiin. Minulla on ollut epähuomiossa (lainan korkojen ym takia) liian alhainen veroprosentti ja nyt mietin että jos tasoittaisin tuota vähän maksettua veroa tekemällä syys-joulukuun lyhyempää työpäivää.

Kysymyksiä pyörii mielessäni:

Miten tarkkaa nuo 5 tunnin hoitoajat on? Kun jos tekisin 5-tuntista työpäivää niin että veisin lapsen hoitoon esim. 8.20, ja olisin töissä sit 8.30 ja lähtisin töistä karvan verran ennen puoli kahta ja menisin hakeen pojan, niin ottaako ne silloin jo siitä yli 5 h eli täyden hoitomaksun? Vai pitäskö mun sit tehdä jotain 4,5 h työpäivää suosiolla?

Onko järkeä hakea lapsi hoidosta just ennenkuin ne menee ulkoilemaan kun sehän on ainakin meidän pojasta kaikkein hauskinta? Mut sit veis lapsen vasta 9 niin aamupala jää välistä... Tosin silloinhan vois nautiskella siitä aamupalasta kotona mun kanssa, mut milllään ilveellä ne ei saa sitä sit sänkyyn puolen päivän aikaan jos on heränny vasta puol 8...

Hankalaa.. Millasia ratkaisuja ootte tehnyt asian suhteen?

Meillä lapset (4v ja 2v) menee kokopäiväsiks, mutta on 15 päivää kuussa. (mulla eri tilanne, en ole töissä ) Siksi ovat kokopäiväsiä, että jos oisivat vaan lyhyempää päivää, ei pienempi paljoo muuta kerkeis kun käydä siel syömässä ja nukkumassa ja jäisi kaikesta kivasta paitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Meillä lapset (4v ja 2v) menee kokopäiväsiks, mutta on 15 päivää kuussa. (mulla eri tilanne, en ole töissä ) Siksi ovat kokopäiväsiä, että jos oisivat vaan lyhyempää päivää, ei pienempi paljoo muuta kerkeis kun käydä siel syömässä ja nukkumassa ja jäisi kaikesta kivasta paitsi.

No kun mä mietin ihan samaa :D Ois vaan kiva saada itekin vähän lepoo töistä ja tehdä lyhyempää päivää kun on ollut melko rankka vuosi mm. isäni kuoleman vuoksi. Ehkä mä annan siis pojan olla sen 6 tuntia huoletta hoidossa ja teen ite 6-tuntista päivää maksaen sit täydet hoitomaksut. ONhan ne maksut joka tapauksessa vähän pienemmät kun palkkaakin tulee vähemmän.. On niin tarkkaa tää talous kun miehellä on vielä vuosi opiskelua jäljellä.

Meijän poika 1,5v aloitti viime viikolla tarhan ja on osapäiväinen sekä korkeintaan 7t päivässä. Mä lyhensin työpäivääni, niin poika on 2 -3 kertaa viikossa hoidossa. Meillä hoitoajat on 8.00-14.30 tai 7.00-14.00. Tuolla tarhassa ei ole minutilleen tarkkoja 7 t hoidosta, riippuu tietysti tarhasta, meillä vaan kävi hyvä tuuri.. Meillä poika haetaan joko ennen välipalaa tai sitten sen jälkeen, eipä tuo vielä tajua, että sitä odottais ulkoilu :)

Alkuperäinen kirjoittaja kertokaa omia kokemuksia:
Minulla on ollut epähuomiossa (lainan korkojen ym takia) liian alhainen veroprosentti ja nyt mietin että jos tasoittaisin tuota vähän maksettua veroa tekemällä syys-joulukuun lyhyempää työpäivää.

Nyt en ymmärrä. Jos olet maksanut liian vähän veroa, miten muka sen voi kompensoida tekemällä loppuvuodesta vähemmän töitä? Ei progressio nyt niin paljoa ole. Eikö olisi helpompi vaan maksaa ne verot ja jatkaa normaalisti tai sitten korottaa veroprosenttia loppuvuodeksi? Oletko nyt ihan oikeasti lasketuttanut asian verotoimistossa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja kertokaa omia kokemuksia:
Minulla on ollut epähuomiossa (lainan korkojen ym takia) liian alhainen veroprosentti ja nyt mietin että jos tasoittaisin tuota vähän maksettua veroa tekemällä syys-joulukuun lyhyempää työpäivää.

Nyt en ymmärrä. Jos olet maksanut liian vähän veroa, miten muka sen voi kompensoida tekemällä loppuvuodesta vähemmän töitä? Ei progressio nyt niin paljoa ole. Eikö olisi helpompi vaan maksaa ne verot ja jatkaa normaalisti tai sitten korottaa veroprosenttia loppuvuodeksi? Oletko nyt ihan oikeasti lasketuttanut asian verotoimistossa?

Olen laskettanut palkanlaskijalla, ja tekemällä 4-päiväistä viikkoa loppuvuoden tasoittuisi tuo liikaa maksettu. Mut siis oon muutenkin ajatellut tehdä lyhyempää kun poika aloittaa hoidossa, toi oli vain sattumaa että tuli toi verohommakin. Voin myös nostaa veroprosentin ylemmäs ja saada vähemmän rahaa, tietenkin.

Yhteistyössä