Osittainen hoitoraha, tietääkö joku perusteista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapeli"

Vieras
Kelan sivuilla luki näin:

"Voit vanhempainvapaasi jälkeen jäädä osittaiselle hoitovapaalle, jolloin teet lyhennettyä työpäivää tai työviikkoa. Isä ja äiti voivat olla molemmat olla osittaisella hoitovapaalla, mutta eri aikaan."

Ja vähän alempana näin:

"Hoitovapaan saaminen edellyttää myös, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeisen vuoden aikana."

Olen palannut töihin hoitovapaan jälkeen, teen töitä 6h/pvä ettei kaksivuotiaalle tulisi niin pitkiä hoitopäiviä. Työmatkoihin menee paljon aikaa täällä pk-seudulla...
Kela:n ohjeita kun luin, sain sellaisen kuvan että en olisikaan oikeutettu osittaiseen hoitorahaan, kun olen ollut kotona viimeiset vuodet ja vaihdoin työnantajaa. Kuitenkin teen vajaata viikkoa vain lasten takia. Osaako joku tulkita tuota tekstiä? On pitänyt soittaa kelaan, mutta en ole ehtinyt, ja muutenkin en oikein luita siihen mitä sieltä sanotaan kun olen saanut aikoinaan niin ristiriitaisia ohjeita.

ainakin ennen vain eka- ja tokaluokkalaisen vanhemmat saivat ko rahan ei alle kouluikäisen. itse teen samaa, enkä saa mitään korvausta 4 vuotiaasta :) mulle riittää pelkkä lyhennetty työaika :)

Koska työsuhteesi on uusi, en usko että saat hoitorahaa. Hoitovapaata tietysti voit saada, jos niin sovit työnantajasi kanssa. Jos taas jäit äitisylomalle/hoitovapaalla samalta työnantajalta, niin olet oikeutettu ko. rahaan. Näin minä ainakin tulkitsin, kun menin uudelle työnantajalle, enkä edes hakenut sitä rahaa, osittaista hoitovapaata kyllä pidin ja pidän edellen.

Isosta rahasta ei tosiaankaan ole kyse ja sitä tulee vain niin kauan kuin lapsi on alle 3 vuotta ja sitten taas, kun koulu alkaa.

Varsin epätasa-arvoinen systeemi. Jos olisin mennyt töihin vanhaan työpaikkaani, olisin ehkä saanut sen rahan. Kun vaihdoin toiseen paikkaan, niin en saa. Tiedän että kyse ei ole isosta rahasta, mutta meille se muutama kymppikin olisi apu. Ja olisin oikeutettu siihen nyt kun kuopus on vasta kaksi, ja vuoden kuluttua kun hän täyttää kolme, menee vanhin kouluun.

samaa hakemusta juuri tekemässä, palailen töihin joulukuun alusta, mies jää hoitovapaalle ja periaatteessa olisin oikeutettu osittaiseen hoitorahaan, koska teen v30t työaikaa ainakin nyt kesään asti, kapulakielen selvittäminen vaatii joskus hyvin pitkää pinnaa, hoitolisää varten pitäisi samalla laittaa sama tuloselvitys...

Tarvitset työnantajalta lapun, jossa kerrotaan työaikasi olevan lyhyempi, koska olet sitä lastenhoidon vuoksi pyytänyt. Silloin olet osittaisella hoitovapaalla. Jos taas työaikasi on lyhyempi, koska työnantaja tarjoaa vain lyhyempää tai olet muista syistä hakenut lyhyempää työviikkoa, et ole osittaisella hoitovapaalla. Lapun sanamuoto siis ratkaisee.

[QUOTE="vieras";24760805]Tarvitset työnantajalta lapun, jossa kerrotaan työaikasi olevan lyhyempi, koska olet sitä lastenhoidon vuoksi pyytänyt. Silloin olet osittaisella hoitovapaalla. Jos taas työaikasi on lyhyempi, koska työnantaja tarjoaa vain lyhyempää tai olet muista syistä hakenut lyhyempää työviikkoa, et ole osittaisella hoitovapaalla. Lapun sanamuoto siis ratkaisee.[/QUOTE]

Tätä lappua en nyt taida saada, kun olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Hoitovapaalle on oikeutettu jäämään vain, jos on ollut saman työnantajan palveluksessa viimeiset 6kk, tai jotain. Ja kun juuri ennen töihin paluuta sanoin itseni irti vanhasta paikasta ja vaihdoin toiseen, niin en nyt sen takia saa sitä osittaistakaan rahaa. Näin mä sen tulkitsin.

Mä saan sitä tuosta meidän parivuotiaasta. Huimat 70e käteen kuussa :D Mäkin vaihdoin työpaikkaa, joten hain sitä tukea vasta kun 6kk tuli töihin paluun jälkeen täyteen uudessa paikassa. Teen nelipäiväistä viikkoa.

Mä saan sitä tuosta meidän parivuotiaasta. Huimat 70e käteen kuussa :D Mäkin vaihdoin työpaikkaa, joten hain sitä tukea vasta kun 6kk tuli töihin paluun jälkeen täyteen uudessa paikassa. Teen nelipäiväistä viikkoa.
Ei kai tässä oikeudessa osittaiseen hoitovapaaseen ole ensisijaisesti kyse siitä pienestä rahasummasta, vaan siitä, että työntekijällä on halutessaan oikeus lyhennettyyn työaikaan?!

Tavallaan ymmärrettävää. Osittaisella hoitovapaallahan lyhennetän normaalia työaikaa lapsen hoidon vuoksi ja Kela korvaa vähän tätä ansionmenetystä. Sen vuoksi siis pitää olla vanha työ, että on kehittynyt jo joku normi, mistä voi vähentää.

Ja äiti ja isä voivat molemmat saada korvauksen osittaisesta hoitovapaasta. Meillä miehen työnantaja kirjoitti lapun, jossa sanottiin, että mies lyhentää työpäiväänsä aamusta ja mun pomo lapun, jossa mä lyhennän iltapäivästä. Ei siis tavallaan oltu samaan aikaan hoitovapaalla kun toinen oli aamulla ja toinen illalla.

Yhteistyössä