Osittainen hoitovapaa ja toinen lapsi sairastui, miten homma menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töissä eivät tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Töissä eivät tiedä

Vieras
Olen osittaisella hoitovapaalla ekaluokkalaisen vuoksi eli teen 4pv työviikkoa. Vapaapv vaihtelevasti ma tai pe. Nuorempi sisarus on myös kotona päiväkodista, kun olen itse kotona.
Nyt nuorempi lapsi on sairaana ja joudun olemaan töistä pois. Tietääkö kukaan, miten homma menee tuon osittaisen kanssa? Jos hoidan sairasta nuorempaa lasta kotona esim. ma-ke, niin voiko mun hoitovapaapv olla silti pe, vai pitääkö sen olla yksi noista?
Niin ja se vielä, että pomo ei osannut vastata tähän.

miten sä siis yleensä päätät sen hoitovapaapäivän? tuskin kuitenkaan ihan aamulla vaan päätät et tänään olen pois. eikös se nyt ole jo työvuorolistassakin merkittynä?
käsittääkseni jos listassa se hoitovapaapäivä on pe niin voit sen pitää, mut jos se on merkitty ma ni silloin sitä ei voi enää siirtää.

Minulla ei ole työvuorolistoja, perustoimistotyöaikaa teen. Enkä tietenkään aamulla päätä, kumpi päivä on vapaa, mutta juuri ensi viikon osalta sovimme, että ilmoitan vasta nyt vkl, kumman päivän pidän vapaata (henk.koht. meno pe).
Olen vasta aloittanut hoitovapaalla ja käytännöt tuntuvat olevan vieraita töissä kaikille, kuten myös itselleni. Pääsääntöisesti olen kuitenkin vapaalla maanantait.

Yleensä menisi tosiaan sen mukaan, miksi päiväksi osittaisen hoitovapaan vapaa on sovittu. Tässä tapauksessa en kehtaisi vaatia perjantaille hoitovapaata, jos yleensä maanantai on ollut vapaapäivä. Jos käytät hyväksesi työnantajan poikkeuksellista joustavuutta (vapaapäivästä saanut ilmoittaa vasta viime tingassa) sillä tavalla, todennäköisesti työnantaja ei jatkossa löysää anna.

Periaatteessa sinulla olisi kyllä tällä kertaa mahdollisuus vaatia se vapaapäivä perjantaille, kun kerran olitte sopineet että saat viikonloppuna sen ilmoittaa. Mutta ei aina kannata pitää oikeuksistaan pilkulleen kiinni.

Itse teen neljäpäiväistä viikkoa vaihtelevalla päivällä. Jos sairaspäivä osuu vapaalle niin harmi, mutta jos se on joku toinen päivä niin pidän vapaan kuten suuniteltu. Tuo on varmaan sopimuskysymys, jos sulla on tärkeä meno silloin pe niin kysyisin onko se töitten kannalta ok että olen pois. Onhan tuo herkullinen tilanne sinänsä että itse voi päättää koska pitää vapaat.

Kiitos vastauksista, periaate noiden suhteen tuli nyt selville. Pidän nyt tulevalla viikolla hoitovapaan ma, ettei tosiaan tulisi sellaista tunnetta, että yritän jotenkin hyötyä. Toivottavasti lapsi kuitenkin paranee pian.