Osittainen hoitovapaa. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätösten edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

päätösten edessä

Vieras
Tilanne siis se, että meillä on kaksi lasta.
Esikoisen laitoin hoitoon 1,5 vuotiaana, kun töihin oli palattava. Otin tytön kotiin keväällä, kun jäin äitiyslomalle ja pienempi sisarus syntyi.
Kuopus on ensi vuonna elokuun lopussa vasta 1v3kk ja en tahtoisi ihan vielä tuolloin laittaa hoitoon. Esikoinenkin oppi kävelemään vasta tuossa iässä.

Rahaa säästän kovasti jo nyt äitiyslomalla, mutta kovin pitkälle niillä ei pötkitä hoitovapaan aikana. Muutaman kuukauden voin olla. Tulevat veronpalautukset olen myös korvamerkinnyt hoitovapaata varten, niillä pystyn olla pari kk lisää.

Miten tuo osittainen hoitovapaa toimii käytännössä? Itse olen sellaisella alalla, että teen vuorotyötä ja päivien lyhentäminen ei hyödytä, mutta jos saisi jo entisten arkivapaiden tilalle vielä ylimääräisen vapaan, niin sehän vähentäisi lasten hoidontarvetta jo huomattavasti. Tulot vaan tippuisivat kyllä sitten radikaalisti ja kuitenkin niitä hoitomaksuja menisi.

Tekisin mielelläni keikkatyötä hoitovapaalla, mutta minulla ei ole ketään hoitamassa lapsia, kun mies on töissä aina klo 16.30 asti ja iltavuorossa pitäisi olla jo kolmen aikoihin. Pitäisi olla sitten kaikki viikonloput töissä, että se kannattaisi ja perheen yhteinen aika olisi nollassa.. hmmm.

Olin siis perjantait aina poissa töistä. Palkka pieneni rutkasti. Siitä ei ollut juuri mitään hyötyä ei minun eikö lapsen kannalta ainoastaan sen meille silloin tulleen koiranpennun kannalta siinä oli jotain järkeä. Se yksi päivä meni kaikkien rästissä olleiden kotitöiden tekemiseen ja taidettiin kerran viettää laatuaikaa lastenteatterissa. Tein siis kotitöitä ja maanantaisin tein perjantaina töissä rästiin jääneitä töitä ja palkkapussissa tuntui roimasti. En siis suosittele...Lapselle olisi ollut varmaan ihan sama olla hoidossa ja olisimme hakeneet hänet vaikka aikaisemmin.

Itse olen tehnyt jonkin aikaa jo 30h/vko epäsäännöllistä vuorotyötä, mikä tietää käytännössä yhden ylimääräisen vapaan viikkoon. Tosin 3 viikon työvuorolistassa ne vapaat voivat olla missä kohtaa listaa tahansa, välillä on usean päivän vapaita ja joskus ne on ripoteltu tasaisemmin. Vuorotyölisien ansiosta pystyn tekemään 30-tuntista, ne lisät vähän auttavat että pärjää rahallisesti, kun tulot muuten tippuvat. Toki joudun tarkemmin miettimään mitä hankintoja teen ja esim. suurempia huonekaluostoksia ei kovin pysty nyt tekemään. Kuitenkin pystytään normaalisti lyhentämään lainaa ja rahat riittää siihen mihin tarvitseekin, joskin tarkemmin joutuu laskemaan mitä voi ostaa. Ennemmin tingin rahasta kuin lapsen kanssa vietetystä ajasta, vielä kun lyhennettyyn työaikaan on mahdollisuus. Ehdin tehdä sitten kokopäivätyötä loppuelämäni jos töitä vain riittää.

Mä olen kahden nuorimmaisen aikaan ollut osittaisella siihen saakka kun lapsi on täyttänyt 3 ja voin lämpimästi suositella!!! Palkka pieneni, mutta myös hoitomaksut pieneni ja sain sen 90 euron korvauksen. Oli kyllä ihanaa olla lasten kanssa kotona. En todellakaan käyttänyt hoitovapaata rästissä olevien kotitöiden tekoon vaan ihan lasten kanssa olesteluun. Ei meillä edes jää kotitöitä niin pahasti rästiin. Ainastaan pyykkihuolto välillä tökkii...

Taidan ihan todella harkita tuota osittaista kyllä.
Teen siis muutenkin vuorotöitä, eli arkivapaita on normaalistikin ja rästihommia tällä alalla ei onneksi jää. TYönantaja on hyvin joustava ja uskon, että voin toivoa sen ylimääräisen vapaan mieluusti aina viikolle, niin hoidontarve vähenee entisestään. Esikoinen oli 13 päivää kuussa hoidossa, vaikka teimme molemmat miehen kanssa täyttä työaikaa. Usein tytön hoitopäivä lyheni vielä aamusta, jos mulla oli iltavuoroon meno.

Mutta toisaalta tulot olivat kyllä aika naftit jo täydellä työajalla hoitomaksujen kera. Toki maksut pienenee sitä mukaa kuin tulotkin, mutta saa kyllä hetken räknäillä, että miten pärjätään lainojen ja muiden kanssa. Mielelläni en laittaisi tuota 1v3kk ollenkaan hoitoon vielä niin aikaisin, ehkä sitten joulun jälkeen vasta, jolloin ikää olisi jo enemmän.

Mutta jää nähtäväksi. Kiitos kokemuksista, lisääkin saa kertoa :)

Miksi te ihmiset olette ylipäätään hoitovapaalla tai kotihoidontuella, miksette ole vuorotteluvapaalla. Siitä tienaa kolme kertaa enenmmän kuin kotihoidontuesta.

[QUOTE="kkk";28881030]Miksi te ihmiset olette ylipäätään hoitovapaalla tai kotihoidontuella, miksette ole vuorotteluvapaalla. Siitä tienaa kolme kertaa enenmmän kuin kotihoidontuesta.[/QUOTE]

Kaikilla ei ole niin pitkää työhistoriaa takana vielä siinä vaiheessa, kun lapset ovat pieniä, mitä vuorotteluvapaan ehdoissa vaaditaan.

[QUOTE="vieras";28881055]Kaikilla ei ole niin pitkää työhistoriaa takana vielä siinä vaiheessa, kun lapset ovat pieniä, mitä vuorotteluvapaan ehdoissa vaaditaan.[/QUOTE]

Veikkaisin että monella kuitenkin on. Siihen vaaditaan "vain" 10 vuoden työhistoria.

[QUOTE="kkk";28881030]Miksi te ihmiset olette ylipäätään hoitovapaalla tai kotihoidontuella, miksette ole vuorotteluvapaalla. Siitä tienaa kolme kertaa enenmmän kuin kotihoidontuesta.[/QUOTE]

Moni ajattelee varmaan niin että nyt pitää hoitovapaan ja myöhemmin sitten vuorotteluvapaan. Ei tuhlata kaikkia mahdollisuuksia olla lasten kanssa kerralla.

Minä olin osittaisella hoitovapaalla kolmevuorotyöstä siten, että iltavuoroviikolla pidin keskiviikon ja torstain vapaata. Näin työaika tasoittui keskimäärin tuohon 30h/vko. Jonkin verran siinä taloudellisesti hävisi vaikka nuo päivät sai hoitomaksuista pois.

Vuorotteluvapaata ei voi pitää suoraan äitiysloman jälkeen vaan on oltava vuosi töissä välillä, juuri siksi että muutenhan kaikki jäisivät vuorotteluvapaalle. Itse olin onnellisessa asemassa että olin äitiysloman jälkeen vuoden viikonloppuvuorossa ja siitä sitten jäin vuodeksi vuorotteluvapaalle, lapsi oli jo lähes kolme mentyään tarhaan :)

Moni ajattelee varmaan niin että nyt pitää hoitovapaan ja myöhemmin sitten vuorotteluvapaan. Ei tuhlata kaikkia mahdollisuuksia olla lasten kanssa kerralla.

Minä olin osittaisella hoitovapaalla kolmevuorotyöstä siten, että iltavuoroviikolla pidin keskiviikon ja torstain vapaata. Näin työaika tasoittui keskimäärin tuohon 30h/vko. Jonkin verran siinä taloudellisesti hävisi vaikka nuo päivät sai hoitomaksuista pois.

Mutta vuorotteluvapaatahan kuitenkin saa 5 vuoden välein, eli ei se ole ainutlaatuinen mahdollisuus :)

[QUOTE="kkk";28881142]Mutta vuorotteluvapaatahan kuitenkin saa 5 vuoden välein, eli ei se ole ainutlaatuinen mahdollisuus :)[/QUOTE]

Ei olekaan mutta miksi "tuhlata" sitä kun on muitakin mahdollisuuksia olla kotona lasten kanssa?

Mä olen valmistunut ollessani 25 ja eka lapsi syntyi kun olin 28. Toinen siitä parin vuoden päästä. Joten vuorotteluvapaata en saa vielä vuosiin. Olin osittaisella hoitovapaalla 4 päivää/vko kunnes nuorempi täytti 3. Tällä hetkellä teen täyttä päivää, mutta lyhennän taas työaikaa viimeistään kun esikoinen menee kouluun. Rahallisesti en juurikaan kärsi koska palkkani on sen verran hyvä. Progressiivisen verotuksen älyttömyys on juuri siinä ettei hyväpalkkaisen kannata tehdä töitä.

Yhteistyössä