Osittainen hoitovapaa - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järjestelyjä yötä myöden miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järjestelyjä yötä myöden miettivä

Vieras
Kuulisin mielelläni kokemuksia osittaisesta hoitovapaasta. Vauva on laitettava hoitoon 10-11 kuisena ja minun mentävä töihin, että perhe elää. Mietin, että pysyisinkö jäädä osittaiselle hoitovapaalle, koska silloin ehkä perheeni saisi vielä laskut maksettua.

Miten työnantajanne on asiaan suhtautunut? Voiko työnantaja sanoa ettei järjestely onnistu? Olen valtiolla töissä. Miten järjestely tehdään käytännössä? Kirjoitetaan sopimus? Olin ajatellut, että jos tekisin lyhyempää päivää, niin lapselle tulisi hoidossa lyhyempi oloaika.

Kaikki kokemukset ja asiallinen tieto on tervetullutta!

Meillä osittainen hoitovapaa toimii loistavasti. (Ihmettelenkin että sitä käytetään niin vähän??) Olen sairaalassa töissä ja teen pelkkää aamuvuoroa. Osittaiselle hoitovapaalle jääminen oli lähinnä ilmoitusluontoinen asia työnantajalle. Paperin täytin ja siinä se. En muista kuinka aikaisin siitä piti ilmoittaa.

Kelan sivulta: Hoitovapaan saaminen edellyttää, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa.

Teen 8 h päivässä, joten minulla on vähintään yksi vapaapäivä viikonlopun lisäksi/ viikko. Eihän työnantajalla ole asiaan paljon nokan koputtamista, sillä kyseessä on lakisääteinen oikeus :)

Tuloihin vaikuttaa jonkin verran, mutta toisaalta veroprosentti laskee ja lapsista saa verovähennystä. Muistathan että saat kelalta hakea 70 euroa/kk korvausta tulonmenetyksestä. Kelan sivuilta: Edellytyksenä osittaiselle hoitorahalle on, että olet työ- tai virkasuhteessa ja teet töitä lapsen hoidon vuoksi enintään keskimäärin 30 tuntia viikossa.

Tsemppiä ja voimia kohdata silmienpyörittelijöitä!!!

tuota osittaista vuoden ajan, lapsi meni vauvana hoitoon. meillä oli muutenkin mahdollisuus lyhentää hoitopäivä aluksi n. 7,5 tuntiin, niin tein nelipäiväistä viikkoa. Erinomainen ratkaisu!! käsittääkseni työnantajalla pitää olla erittäin hyvät perusteet kieltää osittainen hoitovapaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Osittainen:
Meillä osittainen hoitovapaa toimii loistavasti. (Ihmettelenkin että sitä käytetään niin vähän??) Olen sairaalassa töissä ja teen pelkkää aamuvuoroa. Osittaiselle hoitovapaalle jääminen oli lähinnä ilmoitusluontoinen asia työnantajalle. Paperin täytin ja siinä se. En muista kuinka aikaisin siitä piti ilmoittaa.

Kelan sivulta: Hoitovapaan saaminen edellyttää, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa.

Teen 8 h päivässä, joten minulla on vähintään yksi vapaapäivä viikonlopun lisäksi/ viikko. Eihän työnantajalla ole asiaan paljon nokan koputtamista, sillä kyseessä on lakisääteinen oikeus :)

Tuloihin vaikuttaa jonkin verran, mutta toisaalta veroprosentti laskee ja lapsista saa verovähennystä. Muistathan että saat kelalta hakea 70 euroa/kk korvausta tulonmenetyksestä. Kelan sivuilta: Edellytyksenä osittaiselle hoitorahalle on, että olet työ- tai virkasuhteessa ja teet töitä lapsen hoidon vuoksi enintään keskimäärin 30 tuntia viikossa.

Tsemppiä ja voimia kohdata silmienpyörittelijöitä!!!

"Tsemppiä ja voimia kohdata silmienpyörittelijöitä!!!"

Ihanko totta osittaisesta hoitovapaasta joku on pyöritellyt silmiään??? Minä en ainakaan kohdannut mitään kritiikkiä tms valinnalleni. Tein 6-tuntista päivää, viisipäiväistä viikkoa.

Se on tosi hyvä ratkaisu, paitsi että pitkään en jatkanut sitä, koska tuli tehtyä samat työt lyhyemmässä ajassa niin ei oikein motivoinut suhteessa siihen, että menetti yli 400 euroa kuussa palkkatuloja. Kelan 40e (verojen jälkeen) on lähinnä vitsi kompensoimaan tulojen menetystä.

Mutta antoi se hyvän pehmeän laskun lapselle (ja itsellekin) siihen päivähoitoelämään. Nytkin päivät saadaan pidettyä 7-7,5 tuntisina (josta nukkuu pari kolme tuntia). Suosittelen!

[quote="suosittelen
"Tsemppiä ja voimia kohdata silmienpyörittelijöitä!!!"

Ihanko totta osittaisesta hoitovapaasta joku on pyöritellyt silmiään??? Minä en ainakaan kohdannut mitään kritiikkiä tms valinnalleni. Tein 6-tuntista päivää, viisipäiväistä viikkoa.

Se on tosi hyvä ratkaisu, paitsi että pitkään en jatkanut sitä, koska tuli tehtyä samat työt lyhyemmässä ajassa niin ei oikein motivoinut suhteessa siihen, että menetti yli 400 euroa kuussa palkkatuloja. Kelan 40e (verojen jälkeen) on lähinnä vitsi kompensoimaan tulojen menetystä.

Mutta antoi se hyvän pehmeän laskun lapselle (ja itsellekin) siihen päivähoitoelämään. Nytkin päivät saadaan pidettyä 7-7,5 tuntisina (josta nukkuu pari kolme tuntia). Suosittelen!
[/quote]

Joo, kyllä tuli. Töissä kun ei joidenkin mielestä saisi käydä ollenkaan. Olemme kuitenkin erittäin tyytyväisiä, viis muista! Tosiaan, ymmärrän tuon että tulee samat työt tehtyä lyhyemmässä ajassa, joissain töissähän niin voi käydä. Mutta minulla ei niin voi käydä, potilaita ei voi hoitaa yhtään sen nopeammin, kuin heitä hoitaa. Neljässä päivässä ei voi hoitaa viiden päivän potilaita ;)

Tiedän, että meillä on kyllä noita silmäpyörittelijöitä, sillä teen töitä tiimissä. Voi olla siis, että muut "kärsivät" järjestelyistä. Toisaalta, eikö se ole työntantajan tehtävä jakaa työt tasapuolisesti? Jos päädyn tähän ratkaisuun, tulen takuulla saamaan pahaa silmää ja se voi vaikuttaa työoilmapiiriin.

Mielestäni olisin tähän järjestelyyn oikeutettu. En tee sitä itseäni varten vaan pientä uutta elämää vaalien. Tätähän ei tosin "lapsettomat" varmasti ymmärrä...

Mielelläni kuulisin silti lisää kokemuksia asiasta.

Yhteistyössä