osittainen hoitovapaa kun lapsi lähtee kouluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Olen osa-aikatyössä, ja työskentelen 30h/vko. Lapseni menee syksyllä ekaluokalle. Voinko lyhentää työaikaani entisestään ja hakea kelalta osittaista hoitovapaata/hoitorahaa? Vai vaatiko osittaiselle hoitovapaalle jäänti sitä, että työskentelee kokoaikatyössä?

Kelan tuki on 70?/kk miinus verot. Itse olen luokanopettaja ja opetusvelvollisuuteni (minimituntimääräni) on 24h/vk. Lapseni aloitti koulun syksyllä 2007 ja on nyt siis tokalla. Olen tehnyt sekä viime että tämän lukuvuoden osittaista eli 16vkh. Palkka putoaa, mutta samalla myös veroprosentti putoaa. Toinen lapsemme on voinut olla päiväkodissa puolipäiväisenä, joten siinäkin on tullut säästöä. Ja sit on vielä tuo Kelan tuki. Muutama satanen taitaa jäädä miinukselle kk:ssa, mutta on tämä kyllä ollut sen arvoista. En ole katunut päivääkään ja toivon saavani samat "edut" myös nuoremmalle, kun kouluunlähtö koittaa.

Kannattaa varmaan selvittää sun mahdollisuudet osittaiselle sekä työnantajan että Kelan osalta. Eka/tokaluokkalaisen vanhemmalla ON OIKEUS lyhentää työaikaansa.

Mä oon käsittänyt, että jos jo entuudestaan tekee tuota 30 tuntia, ei kela maksaisi enää siihen tukea. Kannattaa lukea kelan sivuilta tai vaikka soittaa sinne niin saa varmuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä oon käsittänyt, että jos jo entuudestaan tekee tuota 30 tuntia, ei kela maksaisi enää siihen tukea. Kannattaa lukea kelan sivuilta tai vaikka soittaa sinne niin saa varmuuden.

Niin tietenkin tarkoitus, että vähennän nykyisestä 30 tunnista esim. 20 tuntiin.

Yhteistyössä