Osittainen hoitovapaa - miksi ihmiset eivät tiedä siitä tarpeeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Täällä aina kysellään osittaisesta hoitovapaasta, eikö ihmisillä ole oikeasti tarkempaa tietoa miten sitä voi käyttää?

Osittaisella hoitovapaalla voi olla vaikka koko sen ajan ennen kuin menee 3. luokalle kouluun. Eli sen ajsn kun lapsin on 10kk - 2.luokkalainen eli 2. luokan heinäkuun loppuun. Kela maksaa osittaista hoitorahaa tästä ajasta 3-vuotiaaksi ja sitten taas 1. ja 2. luokalla. Osittaisella hoitovapaalla olevan työaika ei saa ylittää yli 30 tuntia viikossa. Palkkaa vähennetään samassa suhteessa kuin työaikaakin, mutta siihen lisätään osa-aikalisä ja veroprosentti laskee.

Molemmat vanhemmat voivat olla osittaisella hoitovapaalla ja saada osittaista hoitorahaa samasta lapsesta, mutta ei ihan samaan aikaan. Esim. äiti voi lyhentää aamusta, isä illasta tai äiti on maanantait kotona ja isä perjantait.

niin mitä sitten? olen ite osittaisella hoitovapaalla. menee kylläkin niin, että max työaika 120 tuntia/kk..

Mutta sitä en tiedä, että mikä ihmeen osa-aikalisä nyt on ap:lla mielessä.

Osa-aikalisä voi joillakin aloilla olla olemassa. Itse en ole moisesta koskaan kuullutkaan, vaikka olenkin osittaista työaikaa hyödyntänyt useamman vuoden ajan.

kiitos infosta, en ole meinaten itekään siitä kuullut. :) ite olen tykännyt tehdä lyhyempää työaikaa kun on mahdollisuus. mutat ei ihmiset kauheasti tästä tiedä. pomotkin välillä ihan ihmeissään.

[QUOTE="vieras";27958198]niin mitä sitten? olen ite osittaisella hoitovapaalla. menee kylläkin niin, että max työaika 120 tuntia/kk..

Mutta sitä en tiedä, että mikä ihmeen osa-aikalisä nyt on ap:lla mielessä.[/QUOTE

No tein aloituksen koko osittaisesta hoitovapaasta kun tuntuu, ettei ihmiset osaa käydä hakemassa tietoa Kelan sivuilta tai kysyä palkanlaskijalta etukäteen miten paljon osittainen hoitovapaa vaikuttaa palkkaan, vaan niitä asioita kysellään täällä.

Ei ollut siis kyse pelkästään osa-aikalisästä, joka tosiaan meidän alalla ainakin maksetaan niille jotka lyhentää täyttä työaikaansa.

[QUOTE="Vieras ap";27958242][QUOTE="vieras";27958198]niin mitä sitten? olen ite osittaisella hoitovapaalla. menee kylläkin niin, että max työaika 120 tuntia/kk..

Mutta sitä en tiedä, että mikä ihmeen osa-aikalisä nyt on ap:lla mielessä.[/QUOTE

No tein aloituksen koko osittaisesta hoitovapaasta kun tuntuu, ettei ihmiset osaa käydä hakemassa tietoa Kelan sivuilta tai kysyä palkanlaskijalta etukäteen miten paljon osittainen hoitovapaa vaikuttaa palkkaan, vaan niitä asioita kysellään täällä.

Ei ollut siis kyse pelkästään osa-aikalisästä, joka tosiaan meidän alalla ainakin maksetaan niille jotka lyhentää täyttä työaikaansa.[/QUOTE]
Millä alalla olet?

Tietäsittekö myös sen, että voiko osittaista hoitovapaata hakea ja saada, jos on "sijaisvakanssilla" töissä? Itse esim. olen ollut nyt täissä 10kk putkeen, vaikkakin eri pituisilla soppareilla, mutta se ei ole katkennut välillä. Ja jos ei katkea vastedeskään, niin syksyllä sitten, kun lapsi menee ekalle, niin onkohan pitkäaikaisilla sijaisilla tällasta oikeutta, vai koskeeko tuo vaan vakitoimia?

Ihan oikeasti, ap - kiitos! Meillä kuopus menee ekaluokalle syksyllä ja aloitan 1.9. tekemään 6h/pvä - nyt siis teen 37h/vko. En olisi tiennyt, että KELA tukee 1. ja 2. luokkalaisen hoidon vuoksi tehtyä lyhennettyä työaikaa.

Mä olen ollut vuosia osittaisella hoitovapaalla, muuten tosiaan koskaan ole kuullut mistään osa-aikalisästä, eli tosiaan on alakohtaista.

Mä teen 4 työpäivää normaalin 5 päivän sijaan, eli 20% vähemmän kuin normaalisti alallani, joten palkkakin on sen 20 % pienempi.

Työnantajan ei muuten ole pakko suostua antamaan työntekijälle osittaista hoitovapaata muuta kuin lakisääteiset 3 ikävuteen asti + eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmille.

[QUOTE="vieras";27958300]Tietäsittekö myös sen, että voiko osittaista hoitovapaata hakea ja saada, jos on "sijaisvakanssilla" töissä? Itse esim. olen ollut nyt täissä 10kk putkeen, vaikkakin eri pituisilla soppareilla, mutta se ei ole katkennut välillä. Ja jos ei katkea vastedeskään, niin syksyllä sitten, kun lapsi menee ekalle, niin onkohan pitkäaikaisilla sijaisilla tällasta oikeutta, vai koskeeko tuo vaan vakitoimia?[/QUOTE]

Ei tarvitse olla vakityö:

Osittainen hoitovapaa edellyttää, että olet työ- tai virkasuhteessa tai yrittäjä. Hoitovapaan saaminen edellyttää yleensä myös, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeisen vuoden aikana. Sovit kuitenkin hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa, eikä Kela päätä sen ehdoista.

[QUOTE="vieras";27958360]Mä olen ollut vuosia osittaisella hoitovapaalla, muuten tosiaan koskaan ole kuullut mistään osa-aikalisästä, eli tosiaan on alakohtaista.

Mä teen 4 työpäivää normaalin 5 päivän sijaan, eli 20% vähemmän kuin normaalisti alallani, joten palkkakin on sen 20 % pienempi.

Työnantajan ei muuten ole pakko suostua antamaan työntekijälle osittaista hoitovapaata muuta kuin lakisääteiset 3 ikävuteen asti + eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmille.[/QUOTE]

Ei ole pakko suostua, mutta ei voi kieltääkään ilman erittäin painavaa ja perusteltua syytä. Aika harva meistä sellaista työtä tekee...

eli työaika voi olla esim. 50% tai 25% entisestä. Pikkulapsen vanhempain- ja hoitovapaa-aikana MOLEMMAT vanhemmat voivat olla yhtä aikaa osa-aikaisella hoitovapaalla töistä ja perhe (huom! PERHE, ei yksittäinen vanhempi) saa kaikki kotihoidontuet ja kuntalisät, joihin on oikeutettu jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Voi siis esimerkiksi tehdä niin, että isä on aamut töissä ja äiti iltapäivät, tai isä ma-ke ja äiti to-pe tai isä parilliset ja äiti parittomat viikot töissä -> lapsi on kotihoidossa, vanhemmat käyvät töissä ja saavat palkkaa + kotihoidon tuet.

Yhteistyössä