Osittaisesta hoitovapaasta ja työajoista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soluttautuja

Aktiivinen jäsen
19.01.2007
8 058
1
36
Onko teistä kukaan ollut osittaisella hoitovapaalla lapsen aloitettua koulun? Olettko tehneet lyhyempää päivää, vai lyhyempää työviikkoa? Millaisia kokemuksia? Itse haluaisin, lyhentää työpäivää, mutta epäilen, ettei pomo suostu lyhentämään sitä päivän lopusta, vaan pitäisi lyhentää aamusta :/ Kuuluuko 6 tunnin työpäivään ruokatunti, vai voiko siitä sopia erikseen?

Moi olen tehnyt ja jatkan vaikka lapset menevät syksyllä kolmannelle.
Yli viiden tunnin työpäivästä tulee ruokis.
Itse olen siitä onnellisessa tilanteessa että saan päättää itse työajat ja päivät, yleensä teen 25-30h neljässä päivässä.
Ekalla luokalla otin tunnit pois aamusta että sain saatettua lapset kouluun jne. koska muuten meillä molemmilla vanhemmilla olisi alkanut tosi aikaisin työt ja lapset olisivat olleet oman onnensa nojassa.

Alkuperäinen kirjoittaja silmukka80:
Moi olen tehnyt ja jatkan vaikka lapset menevät syksyllä kolmannelle.
Yli viiden tunnin työpäivästä tulee ruokis.
Itse olen siitä onnellisessa tilanteessa että saan päättää itse työajat ja päivät, yleensä teen 25-30h neljässä päivässä.
Ekalla luokalla otin tunnit pois aamusta että sain saatettua lapset kouluun jne. koska muuten meillä molemmilla vanhemmilla olisi alkanut tosi aikaisin työt ja lapset olisivat olleet oman onnensa nojassa.

Mie oon kuullut, että joissan työpaikoissa ois 6 tunnin päivän aikana vaan kaks 10 min kahvitaukoa, eikä ruokkista ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Mie oon kuullut, että joissan työpaikoissa ois 6 tunnin päivän aikana vaan kaks 10 min kahvitaukoa, eikä ruokkista ollenkaan.

Voi hyvin olla, en mene vannomaan. Mutta näin siis meidän työpaikassa. Yleensä kyllä en käytännössä kuitenkaan ehdi ruokiksia pitämään ja saan sen palkkana.
Lyötyiskö netistä teidän työehtosopimus?

Meillä ainakin ruokis tulee tuohon, päälle, eli käytännössä työpäivä on 6,5 tunnin mittainen.

Tämä siksi, että jos työviikon lyhennys otetaan päivänä, se on 7,5 tuntia (meillä työpäivä on 7,5 tuntia + 0,5 tunnin ruokis). Kun tuon jakaa viidelle. Päivää kohti työaika lyhenee 1,5 tuntia, mikä tarkoittaa siis 8-1,5= 6,5, kun ruokis on mukana.

Itse tein kuuden tunnin päivää 5 pv/viikko. Lyhensin mieluitan päivää iltapäivästä, aina se ei onnistunut ja lopullinen määräysvalta on kuitenkin työnantajalla. Normaalit ruoka- ja kahvitauot kuuluivat myös minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Finpax:
Itse tein kuuden tunnin päivää 5 pv/viikko. Lyhensin mieluitan päivää iltapäivästä, aina se ei onnistunut ja lopullinen määräysvalta on kuitenkin työnantajalla. Normaalit ruoka- ja kahvitauot kuuluivat myös minulle.

Niinhän se on määräysvalta työnantajalla. Harmittaa vaan, jos en saa iltapäivästä pitää, koska aamuta ei tosiaan ole mitään hyötyä minulle. Eli sitten on ihan turha koko työpäivää lyhentää :(

Mä tein kuustuntista, kun junnu meni ekalle. Lyhennys iltapäivästä ja se oli useimmiten ihan turha toive. Tarkoitan siis, että aika harvoin pystyin "tiputtamaan kynää kädestäni" klo 14, kun työaikani virallisesti päättyi. Mutta riippuu varmaan työpaikasta, pystyykö sieltä iltapäivällä lähtemään vai ei. Olen myös tehnyt puolipäiväduunia eli 20 tuntia viikossa ja sen tein niin, että olin joka toinen viikko 3 päivää töissä ja joka toinen 2 päivää. Tämän koin mielekkäämmäksi, koska päivinä, jolloin en ollut töissä, en ollut työpaikalla lainkaan.

Yhteistyössä