Osittaisesta hoitovapaasta kysyttyvää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lee"

Vieras
Mikä on pätevä syy, että työntekijä ei voisi tehdä 4päiväistä työviikkoa, vaan joutuu tekemään 5 päivää viikossa lyhennetyllä työajalla? Voiko esim. hoitoalalla olla tälläistä tilannetta??

Entä jos nyt sovitaan esimiehen kanssa, että teen 4päiväistä työviikkoa, niin voiko hän kuitenkin jossain vaiheessa tehdä mulle niin, että joudunkin tekemään 5päiväistä työviikkoa lyhennetyllä työajalla (6h), koska he eivät viitsi/saa hommattua meille sijaista (esim. kesälomatilanteet). Pelkään ihan hirveästi, että mua pompotellaan nyt tässä asiassa, tuolla työpaikassa kun voi sattua mitä vaan.

Varmasti työpaikan koostakin riippuen joustoa täytyy olla puolin ja toisin. Minä olin tyytyväinen että meillä yleensä onnistui osittainen hoitovapaa. Ainakin työnantajan täytyy etukäteen hyvissä ajoin ilmoittaa muutoksista, sillä täytyyhän sinun voida järjestää lapselle hoito joka päiväksi. Kannattaa kysyä liitosta jos tällaiset asiat askarruttavat mieltä.

Niinpä, pitäähän mun lapsen hoitopaikkaankin ilmoittaa sitten hyvissä ajoin muutoksista. Kyllähän he päiväkodissa ihmettelevät, jos sanon lapsen olevan 4päivää viikossa hoidossa ja sitten yhtäkkiä hänen pitääkin olla 5päivää. Vaikuttaahan se maksuihinkin sitten ja saako tuollalailla vekslailla hoitopäivien määrällä?
Taidan soittaa liittoon tästä asiasta! Sekavaa! Mun esimies kyllä lupasi, että saan tehdä 4päiväistä työviikkoa, mutta sanoi, että ainakin näillä näkymin se onnistuu. Niin näillä näkymin.. mitä tuo sitten tarkoittaakaan..

Niinpä, pitäähän mun lapsen hoitopaikkaankin ilmoittaa sitten hyvissä ajoin muutoksista. Kyllähän he päiväkodissa ihmettelevät, jos sanon lapsen olevan 4päivää viikossa hoidossa ja sitten yhtäkkiä hänen pitääkin olla 5päivää. Vaikuttaahan se maksuihinkin sitten ja saako tuollalailla vekslailla hoitopäivien määrällä?
Taidan soittaa liittoon tästä asiasta! Sekavaa! Mun esimies kyllä lupasi, että saan tehdä 4päiväistä työviikkoa, mutta sanoi, että ainakin näillä näkymin se onnistuu. Niin näillä näkymin.. mitä tuo sitten tarkoittaakaan..

Osittaisesta hoitovapaasta tehdään kirjallinen sopimus eikä työnantaja sitä yksipuolisesti voi muuttaa. Eli nyt vaan sopimusta tekemään ja siitten on mustaa valkoisella.

Otathan huomioon sitten lomakertymän ja näistä osittaisen hoitovapaan aikana kertyvien lomien aikaisesta palkasta. Vaikka olisit palannut jo täysiaikaiseksi työntekijäksi kun pidät näitä lomia niin loma-ajan palkka lasketaan sen kertymäajan mukaisesti.

Olen tehnyt vuosia. Itsellävuorotyö. Tuntimäärä on määrätty sopimuksessa. Toisella viikolla voi olla 7 vapaata ja toisella vaan yksi. Tämä kuuluu vuorotyön luonteeseen.