Ostaisitko asunnon suoraan myyjältä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja for sale
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

for sale

Vieras
Kyselin palstalla aiemmin muuta asiaa asunnon myyntiin liittyen ja silloin kävi ilmi, että moni ei ostaisi missään tapauksessa asuntoa kuin välittäjän myymänä. Meillä on ollut suunnitelmissa myydä rivitalokolmiomme suoraan itse, mutta rupesin kuitenkin miettimään välittäjämahdollisuuttakin...

Perusteluni sille, miksi myisimme ilman välittäjää: talomme on halutulla ja hyvällä paikalla, remontoitu kauttaaltaan vuoden 2000 jälkeen (suurin osa remonteista vuoden 2005 jälkeen) ja pohjapiirustus on hyvä vain joitakin seikkoja mainitakseni (ja nämä ovat välittäjienkin käsityksiä asunnostamme). Lisäksi tästä talonyhtiöstä on viime vuosina kaikki myyneet asuntonsa itse juuri sen vuoksi, että näitä ei tarvitse kauan kaupitella - talon sijainti houkuttelee niin paljon.

Mutta se kysymys: Ostaisitko asuntoa suoraan myyjältä vai ainoastaan välittäjältä?

Yritän tällä vain uteliaisuuttani kartoittaa, mitä meidän ehkä kannattaisi tehdä. :)

asian sivusta hiukan..Mekin ajateltu myyntiin laittaa,ei välittäjälle vaan itse niin kukas ne viralliset paperit sitten tekee kun ja jos kaupat tehdään..??Pankki?

ettei se kiinteistönvälittäjä takaa yhtään mitään siitä asunnosta. Se on pelkästään mielikuva siitä. Eli jos talosta löytyy vikaa, siis sellaista vikaa, joka on ehdottomasti korjattava, esim. home-kosteus-rakennusvirhe tms. ei välittäjän käyttö tai käyttämättä jättäminen muuta korvausvelvollisuutta mihinkään. Korvausvelvollisuus perustuu maakaareen, eli lakiin, joka myyjää velvoittaa 5 vuotta kaupanteosta.

ihmiset vaan luulevat, että on jotenkin luotettavampaa ostaa välittäjän kautta. Hmm. Se ihan oikeasti on vain mielikuva. Paperit voi teettää esim. pankin lakimiehellä, ei maksa paljoa. Eli ei kiinteistönvälittäjää käyttämällä saa mitään etuja.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan minäkin:
asian sivusta hiukan..Mekin ajateltu myyntiin laittaa,ei välittäjälle vaan itse niin kukas ne viralliset paperit sitten tekee kun ja jos kaupat tehdään..??Pankki?

tuossa viestissäni. Eli siis pankkinne lakimies tekee paperit ja vielä kohtuuhinnalla.

Me myytiin oma rivarikoti itse. Pankki teki paperit kun oltiin omistajajäseniä mutta siksikin, että ostajat ottivat lainan sieltä.

me ollaan ostettu kaksi kertaa suoraan myyjältä. Itsekin yritettiin myydä sitten, mutta ei saatu kaupaksi, joten oli otettava välittäjä.
Virallista papereista: isännöitsijä tekee taloyhtiöstä, myyjä tekee kauppakirjan, ostaja tarjouksen.

Joka tapauksessa kauppa täytyy vahvistaa virallisella kaupanvahvistajalla, esim. maistraatissa, myi sitten itse tai välittäjä...

myytiin edellinen asuntomme itse,ensimmäisellä näytöllä ja ilmoitus oli vain jokamiehen markkinoilla paikallislehdessä,eli hiukan!!!...oli kulut pienemmät kuin jos olisimme välittäjälle maksaneet.kauppakirjan täytimme itse,ostimme valmiin kaavakkeen kirjakaupasta.ja pankki täytti muistaakseni jonkun myyntipaperin.ja toi takuuhomma asunnosta jos jotain virhettä ilmenee on tosiaan noin kuin edellä joku kirj eli välittäjien vastuu on olematon,eli jos itse olisin ostamassa niin voisin ostaa suoraankin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Joka tapauksessa kauppa täytyy vahvistaa virallisella kaupanvahvistajalla, esim. maistraatissa, myi sitten itse tai välittäjä...

Se käy kauppakirjan laadinnan yhteydessä eism. pankin lakimiehen kanssa. Tai sitten vie itse maistraattiin paperin. ei vaikeaa.

Yhteistyössä