Ostatko kotimaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työäiti

Vieras
Paprika on kallista, mutta ostatko mielummin halpaa ulkolaista kuin kalliimpaa kotimaista?

Suomesta menee työpaikkoja ulkomaille, koska tuotanto ei pysty hinnalla kilpailemaan. Tuetko sinä sitä vai tuetko sinä suomalaista työtä ostamalla suomalaisia tuotteita? Jos talous on tiukoilla, niin ymmärrän hintoja on pakko seurata, jotta pöydässä olisi ruokaa, mutta muuten?

Kyllä mä kotimaista pyrin aina ostamaan. Jos hintaero on ihan järkyttävä niin sitten voi ulkomaistakin tarttua mukaan.
Esimerkiksi tomaatit ostan silti aina kotimaisina, samoin kurkun.

no mä en osta paprika tähän aikaan vuodesta. ostan sit kesällä kotimaista paprikaa, nyt näytti kotimainen kurkku olevan edullista lähikaupassa niin ostan sitä.

kiva olis aina suosia suomalaista, mutta aina siihen ei ole mahdollisuutta. kun on kuitenkin ihan kiva syödä edes jotain ja asuakin muualla kuin sillan alla.

Ostan kotimaista, jos sitä vain on saatavilla. En kuitenkaan tarvitse kotimaista paprikaa tajuttomalla kilohinnalla, kun kerran samalla rahalla saa monta kiloa kotimaista luomuporkkanaa. Liha on se, mistä en tingi tippaakaan. Luomua, riistaa tai poroa, maksakoon vaikka satasen kilo.

Mä katon kyllä hintaa aika pitkälti.
Mutta tietty silloin kun kotimaisen kasvisten sesonki on, ostan niitä.

Viimeksi satuin vahingossa ostamaan Hollantilaisen porkkanapussin....

Joo meillä on periaateena kotimaista reilua luomua. Välillä on hieman haasteellista, varsinkin kun se pitäisi ulottaa myös vaatteisiin. Lastenvaatteita ja leluja on tosi vähän tehty Suomessa, saati edes Euroopassa. Kiina yritetään meillä minimoida.

Kylla Suomessa ostan hyvin pitkalti pelkastaan kotimaista.

Taalla Sporessa on turha haaveilla kotimaisesta ruoasta. Maa on niin pieni, etta jokainen maapala on rakennettu tayteen. Ruoka tulee Euroopasta, Usasta, Brasiliasta, Kiinasta, Malesiasta, Koreasta, Japanista seka tietysti Ausseista seka Uudesta Seelannista.

Onneksi luomutavarat ovat hyvan hintaisia ja valikoima on todella monipuolinen pesuaineista lahtien. Eli kaytan sentaan luomua paljon. Ja aivan ihanan luomu siivouspesuainesarjan loysin seka lapsille shampoon seka hoitoaineet.

No kyllä ruoassa olen ehdoton ja ostan aina kotimaista jos suinkin mahdollista. Mies kerran jo naureskeli kun kävin hän hyllystä ottamansa sokeri pussin vaihtamassa suomalaiseen sokeri pusiin. Kasviksissa ja lihassa mieskin on samaa mieltä että kotimaista.
Vaatteissa on vähän vaikea tuota kotimaisuutta nuodattaa mutta kengissä paremmingin löytyy suomalaisia. Ei nyt niin että niitä hakemalla haettais mutta jos vierekkäin hyllyssä on kotimainen ja ulkomainen vaate/kenkä jotka molemmat sopivat ovat miellyttävän tuntoiset päällä jne... niin kyllä se kotimainen lähtee mukaan vaikka pikkusen enemmän maksaisikin

Yhteistyössä