Otin 1v10kk pojalta 3pv sitten vaipat pois eikä tämä ole mistään kotoisin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höh

Vieras
Koko ajan saa olla kyttäämässä ja silti tulee vahinkoja. Kakat ei koskaan tule pottaan, vaikka osaakin näyttää että on hätä. 1-3 pissavahinkoakin päivässä. Jos on ilman housuja pissii sinne tänne koko ajan. Välillä taas menee oikein hyvin.

Kuuluuko tämän mennä näin?
Pitääkö minun hoputtaa lasta potalle vai annanko pissiä housuun, ellei itse tajua sanoa?
Vai laitanko vaipat?

Miksei lapsiin saa selkeitä käyttöohjeita...

Siis eihän lapsi selkeesti ole vielä valmis olemaan ilman vaippaa. Meillä poika oli 2v9kk kun vaippa jäi pois ja neiti oli 1v7kk. Eli vaippa takaisin ja kokeilette myöhemmin uudelleen

Lapsi oppii sitten kuivaksi kun on siihen valmis, ei silloin kun äiti niin haluaa. Minä ajattelin että meillä marraskuussa 2v täyttänyt olis pitänyt vaippoja vielä näihin lämpösiin, muttei suostunut vaan halus vaipat pois pari kuukautta sitten. Ja ei ole montaa vahinkoa tullut, lapsi oli valmis ja osaa pidättää ja sanoa ajoissa.

Hmm kävikö joskus sillon potalla kun sillä oli vielä vaipat?
Mä en mikään asiantuntija oo kun mulla ei vielä lasta olekaan, mutta tulis mieleen että ehkä vois pistää vielä vaipat ja sitten yrittää käyttää potalla aina välillä? Esim. just herättyään, ulos mentäessä jne ja muutenkin välillä........

mun mielestä taas näin kesäaikaan voit vaan antaa pissiä pitkin lattioita ja pihamaita, kyllä se pikkuhiljaa siitä oppii, helpoin lapsi on opettaa kuivaksi kesällä, kun ei ole toppavaatteita päällä.

Mun mielestä lapsi ei ole vielä valmis olemaan ilman vaippoja, jos ei osoita mitään herkkyyttä pissa- ja kakkahädän tunnistamiseen tai kiinnostusta käydä potalla. Jos noista lähtökohdista lähtee vaipattomuutta kokeilemaan, niin pitää olla vanhemman tosi aktiivinen.

Vaipat otin pois, koska ajattelin lapsella olevan niissä tukala olla kuumalla säällä.

Lapsi on jo ½v osannut näyttää kun on pissahätä ja vaipat olleet kuivia, kalsareihin jostain syystä pissaa kuitenkin. :/

Olipas täällä taas tylyä sakkia. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaipat otin pois, koska ajattelin lapsella olevan niissä tukala olla kuumalla säällä.

Lapsi on jo ½v osannut näyttää kun on pissahätä ja vaipat olleet kuivia, kalsareihin jostain syystä pissaa kuitenkin. :/

Vai tylyä kun oltiin eri mieltä ku sä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Mun mielestä lapsi ei ole vielä valmis olemaan ilman vaippoja, jos ei osoita mitään herkkyyttä pissa- ja kakkahädän tunnistamiseen tai kiinnostusta käydä potalla. Jos noista lähtökohdista lähtee vaipattomuutta kokeilemaan, niin pitää olla vanhemman tosi aktiivinen.

Mutta kun nimenomaan itse pyytää potalle, jos on vaipoissa ja osaa näyttää peppua kun tulee kakka. Ja nyhtää housuja kun pissattaa. Mutta sitten välillä vaan tulee ilman mitään varotusta housuun, esim jos muksu istuu kyykyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Koita sitten kokonaan ilman housuja kotioloissa. Meillä tyttö teki ihan samaa, että kun kuivaksi opeteltiin. Siis että peppu paljaana osasi mennä potalle, mutta jos oli pikkarit jalassa niin heti luuli että niihin voi pissata. Meidän likka oli kyllä melkein 2,5vuotias mutta kuitenkin. Voi olla teilläkin ne kalsarit jotka hämää. Kotona voi olla ilmankin.

No ei se kolmessa päivässä onnistu!

Mä taas olen sitä mieltä että turha venyttää ensi kesään päiväkuivana oloa.....
Mutta pitää kokeilla enemmän kuin kolme päivää ja olla kärvsivällinen.

Vahinkoja sattuu! Matot pois ja housut pois, opastusta vahingon sattuessa että pissa/kakka kuuluu pottaan ja kehua jos lapsi ilmoittaa hädästään tai käy siellä potalla.
Ruokailun ja heräämisen jälkeen (kuten koiranpentuja :D ) potalle.
Ei pakottaen jos lapsi pistää hanttiin.

lapsi on ehkä vaan vielä ihmeissään muutoksesta, jos kerran jo hätänsä on tunnistanut. Sinnikkäästi vaan jaksat ja ootte mahdollisimman paljon pihalla (ainakin näillä lämpimillä ), niin ei tarvi niin hirveästi siivoilla. :)

No juu, meillä pojat ovat jo pottailleet tuossa vaiheessa eli noin 1-vuotiaasta asti kakat on tehty aina pottaan. Sen sijaan täysin päivä- ja yökuiviksi meillä on pojat oppineet 2v6kk - 2v8kk välillä. Siinä kohtaa on sitten kertarysäyksellä siirrytty alkkarien käyttöön niin öisin kuin päivisinkin. Käytännössä pojat ovat tuossa kohtaa ilmoittaneet olevansa jo isoja ja haluavansa housuvaipat pois.

Pidä kokonaan ilman housuja tai sitten löysiä housuja. Ei tiukkoja alushousuja. Alushousut tuntuu melkolailla samalta kun vaippa. Lapsi luulee, että hänellä on vaippa ja antaa tavaran tulla.
Meille terkkari neuvoi noin neljä vuotta sitten.

jatkan vielä...mä yritin poikaa just tuon ikäisenä vaipoista saada,muttei ollut kypsä,vähäksi aikaa sit lopetti vallan potalla käynnin :( . Vajaa 2½ v. oppi aivan itestään kuivaksi,edes yövaippaa ei tarvittu. Mutta kokeile varovasti loppukesästä uudelleen,älä ota stressiä,poika vielä pieni. :)

Lapsesi ei ole vielä kypsä noihin touhuihin. Yleensä lapset oppivat kuiviksi 2-4 ikävuosien välillä, joten teillä ei ole mitään hätää. Niitä lapsia, jotka oppivat kuiviksi alta 2-vuotiaina, on toki olemassa, mutta se ei suinkaan ole niin, että suurin osa oppii kuivaksi tuossa vaiheessa. Lisäksi pojat kypsyvät tuon asian suhteen tyttöjä hitaammin.

Yhteistyössä