Otin 1v10kk pojalta 3pv sitten vaipat pois eikä tämä ole mistään kotoisin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kolme päivää on vielä aika lyhyt aika. Esikoinen oli kuiva just ton ikäsenä- sekä yö ja päiväkuiva (poika), mutta päiväkuivana treenailuun, juurikin pikkuhousuilla olemiseen meni 1-2kk. Vahinkoja sattui vähän väliä, mutta sitten siivoiltiin, ja poika oppi ittekkin siivoamaan ;)

Yökuivuuden vaan yhtäkkiä huomasin- ei tullut enää pissoja vaippaan, joten jätin ne pois. Sänkyyn ei koskaan tullut vahinkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No ei se kolmessa päivässä onnistu!

Mä taas olen sitä mieltä että turha venyttää ensi kesään päiväkuivana oloa.....
Mutta pitää kokeilla enemmän kuin kolme päivää ja olla kärvsivällinen.

Vahinkoja sattuu! Matot pois ja housut pois, opastusta vahingon sattuessa että pissa/kakka kuuluu pottaan ja kehua jos lapsi ilmoittaa hädästään tai käy siellä potalla.
Ruokailun ja heräämisen jälkeen (kuten koiranpentuja :D ) potalle.
Ei pakottaen jos lapsi pistää hanttiin.

Ok, kiitos. Tuo oikeestaan olikin se juttu, että kannattaako vain yrittää vai pitäisikö jo näin nopeaan näkyä tulosta. :)

Jokasesta pissasta ollaan tuuletettu ja taputettu, housuun tulleista sanottu vain "oho, nyt kävi vahinko, ensi kerralla pottaan".

Minäkin kyllä haluaisin tämän kesän aikana luopua noista vaipoista, kun olen sitä mieltä että yli 2v kyllä pitäisi olla päiväkuiva...

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Lapsesi ei ole vielä kypsä noihin touhuihin. Yleensä lapset oppivat kuiviksi 2-4 ikävuosien välillä, joten teillä ei ole mitään hätää. Niitä lapsia, jotka oppivat kuiviksi alta 2-vuotiaina, on toki olemassa, mutta se ei suinkaan ole niin, että suurin osa oppii kuivaksi tuossa vaiheessa. Lisäksi pojat kypsyvät tuon asian suhteen tyttöjä hitaammin.

Just näin! :flower:

No täällä nyt näkyy olevan eri koulukuntia, mutta viiden lapsen äitinä ja montakymmentä lasta hoitaneena kehotan tekemään niin kuin moni on jo neuvonutkin, että housut pois ja lattiat pyyhintään. Ei mene kauan kun lapsi on kuiva. Ihan turha on nyt pitkittää kuivaksi opettelua, kun lapsi selkeästi hätänsä tunnistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja yks vaan:
Pidä kokonaan ilman housuja tai sitten löysiä housuja. Ei tiukkoja alushousuja. Alushousut tuntuu melkolailla samalta kun vaippa. Lapsi luulee, että hänellä on vaippa ja antaa tavaran tulla.
Meille terkkari neuvoi noin neljä vuotta sitten.

Hyvä vinkki, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vahinkoja sattuu! Matot pois ja housut pois, opastusta vahingon sattuessa että pissa/kakka kuuluu pottaan ja kehua jos lapsi ilmoittaa hädästään tai käy siellä potalla.

Ok, kiitos. Tuo oikeestaan olikin se juttu, että kannattaako vain yrittää vai pitäisikö jo näin nopeaan näkyä tulosta. :)

Jokasesta pissasta ollaan tuuletettu ja taputettu, housuun tulleista sanottu vain "oho, nyt kävi vahinko, ensi kerralla pottaan".

Minäkin kyllä haluaisin tämän kesän aikana luopua noista vaipoista, kun olen sitä mieltä että yli 2v kyllä pitäisi olla päiväkuiva...

Meillä meni reilu viikko, mutta kannattaa nähdä se vaiva :) Sittenhän on paljon helpompaa!

Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:
No täällä nyt näkyy olevan eri koulukuntia, mutta viiden lapsen äitinä ja montakymmentä lasta hoitaneena kehotan tekemään niin kuin moni on jo neuvonutkin, että housut pois ja lattiat pyyhintään. Ei mene kauan kun lapsi on kuiva. Ihan turha on nyt pitkittää kuivaksi opettelua, kun lapsi selkeästi hätänsä tunnistaa.

Näin teen. :)

Sekä minä että mieheni olemme tuossa iässä jo olleet täysin kuivia ja kuulemma valmiudet kuivaksioppimiseen ovat usein perinnöllisiä. Joten uskon kyllä, että syksyyn mennessä sujuu. Tuli vain hetkellinen uskonpuute. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä meni reilu viikko, mutta kannattaa nähdä se vaiva :) Sittenhän on paljon helpompaa!

No viikkohan ei ole aika ei mikään, kyllä minä sen ajan kestän! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Toisaalta, jos ottaa matot pois lattialta niin helpompi pestä =) Aloittaisit vaikka että aamusta tai illasta olisi ilman vaippaa, tai ulkona omassa pihassa vaipatta?

No, meillä ei oikeastaan ole kuin yksi matto juuri nyt lattialla, joten taidan antaa mennä. :) Kesä kuivattaa. ;)

Ihan mihin itse olet valmis.

Mulla oppi eka 2v4kk ja toka 2v1kk päiväkuiviksi. Ja vahinkoja sattui molemmille ehkä kolme tai neljä. Ei paljon tarvinut pyyhkiä lattioita tai keräillä mattoja lattialta. Olivat siis tosi valmiita hommaan.

Mut uskon että teidänkin tavalla oppii kuivaksi, joudut vain enemmän pyykille. Mä kai olin laiska ja oottelin, että lapsi on "valmiimpi".

Alkuperäinen kirjoittaja Januliittus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No enpä yhtään ihmettele noin pienen kanssa *vihellys hymiö*

:o
Meillä meni viikko kun olivat kuivia ja ikää oli vain 1v5kk ja 1v7kk ja vaipat jätettiin kerrasta pois.. Sulla tainnu lapset oppia kauhean myöhään ku noin ihmettelet..

Sama tuli mieleen. 3v:t vielä vaipoissa...

Aika pieni on lapsesi eikä selvästikään vielä valmis. Pottailette rauhassa ja harjoittelette, mutta vaippaa kyllä käyttäisin vielä enimmäkseen. Ei ole liika kiirehtiminenkään ja painostus hyväksi.

Nykyään lapset oppii hirmu myöhään kuiviksi.......

Me 'vanhemmat' palstamammat ollaan saatu kuulla oppineemme hurjan paljon aikaisemmin kuviksi, aikaan harsovaippojen ja T muovien.

Eläkeekä heittäkö niskaan mitään, kunhan olen huomioinut että se ikä on venähtänyt pitemmäksi.

Mitä ihmettä teidän mielestä tarkoittaa se, että on valmis opettelemaan pois vaipoista? Ap:n lapsi on minun lukutaitoni mukaan jo kauan ilmoittanut pissa- ja kakkahätänsä, joten miksi hän ei olisi valmis jättämään vaippoja pois? Ei tajua.

Jännä huomata miten ihmisten ajatuksen eroaa tässä asiassa. Mulla on kaksi lasta, jotka molemmat oppivat kuivaksi ennen 2-v, joten mun mielestä ei ole mitenkään ihmeellistä tai mahdotonta, että ap:n lapsi voisi oppia ihan kohta. Kesällä vaippa on varmasti epämiellyttävä, joten miksi ihmeessä pitäisi vielä lykätä asiaa. Ei kaikki halua pitää lasta 3-vuotiaaksi vaipossa, vaikka suuri osa tän palstan äideistä niin tuntuu tekevänkin.

Oletko ap kuullut harkkahousuista? Kestovaippoja käyttäneenä käytin myös niitä lapsella ja se piti pienet lirut sisällään, mut pinta tuntui lapsen ihoa vastan märältä eli ikävältä. Se on myös yksi vaihtoehto kuivaksi opettelevalle.

Nykyään lapset oppii hirmu myöhään kuiviksi.......

Me 'vanhemmat' palstamammat ollaan saatu kuulla oppineemme hurjan paljon aikaisemmin kuviksi, aikaan harsovaippojen ja T muovien.

Eläkeekä heittäkö niskaan mitään, kunhan olen huomioinut että se ikä on venähtänyt pitemmäksi.

Täähän on ihan loogista. Märkä vaippa tuntuu ikävältä lapsen mielestä ja hän oppii nuorempana yhdistämään pissahädän ja märän tuntemuksen. Toinen syy on se, ettei meidän palstamammojen äidit halunneet pyykätä niitä harsoja kolmea vuotta per lapsi, joten tekivät töitä kuivaksi oppimisen eteen ja juoksivat ehkä rätti kädessä lapsen perässä, eivätkä vaan odottaneet, että 3,5-vuotias eräänä päivänä itse kertoo olevansa jo liian iso vaippoihin.

Mä käytin tytöllä kertiksiä ja pojalle kestoja ja poika oppi nuorempana kuivaksi kuin tyttö, vaikka aina sanotaan, että pojat muka oppii hitaammin. Kumpikaan ei käyttänyt enää 2-vuotissynttäreillään vaippaa. Ja osa sen ikäisistä ei ole vielä ikinä käynyt potalle kertaakaan...

Vaipat takaisin! Ei ole aikuisen päätettävissä, koska on valmis; turhaan stressaat lasta. Kokeilla vois vaikka loppukesästä uudelleen. Nyt ei kuitenkaan selvästi ole valmis!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vaipat takaisin! Ei ole aikuisen päätettävissä, koska on valmis; turhaan stressaat lasta. Kokeilla vois vaikka loppukesästä uudelleen. Nyt ei kuitenkaan selvästi ole valmis!

Milloin mielestäsi lapsi sitten on valmis, mistä sen voi huomata?

En kyllä aijo vaippoja enää laittaa, kunhan mielenkiinnosta kysyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Januliittus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No enpä yhtään ihmettele noin pienen kanssa *vihellys hymiö*

:o
Meillä meni viikko kun olivat kuivia ja ikää oli vain 1v5kk ja 1v7kk ja vaipat jätettiin kerrasta pois.. Sulla tainnu lapset oppia kauhean myöhään ku noin ihmettelet..

Pikemminkin sinun lapsesi ovat oppineet poikkeuksellisen aikaisin. Googlaamalla nimittäin selviää, että se keskimääräinen kuivaksioppimisikä todella on tuo 2-4 vuotta, kuten joku sanoikin. Eli se, että jollain olisi esimerkiksi 3-vuotias vielä vaipoissa, ei ole myöhään sekään.

Yhteistyössä