Otitko sikapiikin raskaana ollessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sira

Vieras
Ootteko huomannu mitään outoa tai jotain mikä olisi voinut johtua sikapiikistä?

Itse otin tasan rv 38.. Vauvalla en ole ainakaan vielä mitään huomannut jos siitä on vakavia haittavaikutuksia, koska on jopa erittäin pirteä :) onneksi. Itteäni on aivan hirveesti väsyttänyt ja edelleen väsyttää aamuisin ettei millään jaksa nousea. Päivällä myös pakko nukkua samat päiväunet vauavan kanssa <3 mutta ei mitään pakko-nukahtelua ole tullut..

Kertokaa muutkin uskalsitteko ottaa ja milloin raskauden aikana ja tosiaan oletteko mitään haittavakutuksia huomaneet tähän asti..

Tuntuu jotenkin niin pahaan aikaan sattus oma raskaus kun joutui ottaa juuri loppuraskauden aikana ja jos nytten siitä tulee ilmi vielä joku tällainen paha sivuvaikutus kuin narkolepsia niin kyllä kaduttaa että sen otti! :(

Itse otin raskauden viimeisellä kolmanneksella (viikkoa en muista), vauva on terve ja minä olen terve paitsi väsynyt. Olen väsynyt yöheräämisistä ja ihmettelen jos pikkuvauvan vanhempi ei ole väsynyt. En jaksa panikoida tuosta rokotteesta, enkä kadu sen ottamista. Minä ja vauva ollaan nyt terveitä ja uskon että jatkossakin ollaan. Enemmän olen huolissani kaikista niistä rokotuksista, joita vauvaan isketään vähän väliä. Niistä voi hyvinkin tulla kipeäksi ja huonovointiseksi, varsinkin kun niitä annetaan aina monta kerrallaan:o

Niin, olikohan se viidennes raskauksista kun menee joka tapauksessa kesken, mutta kaikki pannaan tietysti sikapiikin nimiin. Itse en saanut keskenmenoa enkä tunne ketään muutakaan rokotettua, joka olisi saanut.

Otin, joskus vikalla kolmanneksella, en muista tarkemmin. Ei ole mitään tullut vauvalle eikä mulle, en ole sen väsyneempi kuin esikonkaan kanssa. Koskaan ei voi tietää mitä tulee ja paljon silloin pohdin piikin ottoa, mutta punnitessani vaihtoehtoja tuntui tärkeämmältä turvata esikko ja vauva siltä osin etten ota riskiä tautiin sairastua, sitä kun ympärilläkin oli. Fingers crossed ja sillee, eiks se ole samaa koko elämän kanssa, ei kai tästä kukaan hengissä selviä..

Totta niitä tosiaan annetaan siis ihan todella pienille parin kk ikäisille vauvoille jopa 2 kerrallaan 1 suuhun ja 1 reisilihakseen :( olet aivan oikeassa tästä varmaan pitäisi olla vielä huolestuneempi!

Alkuperäinen kirjoittaja hilda:
Niin, olikohan se viidennes raskauksista kun menee joka tapauksessa kesken, mutta kaikki pannaan tietysti sikapiikin nimiin. Itse en saanut keskenmenoa enkä tunne ketään muutakaan rokotettua, joka olisi saanut.

Mä en itse asiassa tunne ketään joka olisi koko possunuhakaudella saanut keskenmenon, tosin en tunne ketään joka olisi sen raskaanaollessa sairastanut. Monta raskaana piikitettyä kyllä tunnen ja muksut alkaa jo olla puolivuotiaita eikä kenelläkään ole mitään tullut. En myöskään onneksi tunne ketään jolla olisi mitään narkolepsiaepäilyä ollut rokotetulla lapsella, heitäkin tunnen ison joukon. Ei voi kun toivoa parasta, itse kukin. Ei ole kiva punnita pienten tai isompienkaan ihmisten puolesta mikä on se pienin paha kenenkin kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ninas:
Joo, ihmettelen tosiaan miksi niitä rokotteita annetaan niin monta kerrallaan, luulisi että siitä voi pieni elimistö mennä ihan sekaisin:(

Tuli oman 5kk:n puolesta taas viime käynnillä ihan kamala olo kun sai piikin ja rotan. Onneksi ei kumpikaan ole saanut isompia oireita mistään mutta kyllähän se joka kerta mietityttää kun tietää tasan että niistä voi seurata yhtä jos toista jos huono tuuri käy :(

Otin ja olin ihan alussa, olisinko kolmannella viikolla. Vauva vielä masussa nyt viikkoja 39+1. En tiedä onko vaikuttanut vauvaan, tuskinpa. Enkä jaksa panikoida moista..

Otin rv 26. rv 30 puhkesi aivan yllättäen raskausajan diabetes. Nyt 6 kk vauvan syntymästä sokerit edelleen koholla, vaikka olen normaalipainoinen. Mulla ei ollu yhtikäs mitään riskitekijöitä. Nyt vasta aloin yhdistää nämä kaksi asiaa. Lieneekö sattumaa? Muuten olen ollu tosi pirteä ja hyvinvoiva, ei mitään flunssia tai muuta. Vauva on myös ollu tosi terve ja nukkuu ihan normaalisti. Silti pelottaa niin , että en viime yönä saanu nukutuksi. Esikoinen 2 v sai myös rokotuksen, eikä hänellä ole vielä tullu yhtään mitään siitä. Eniten pelottaa se, onko rokote tosiaan ollu ns. nanorokote.

otin rokotteen joskus rv20 enemmänki vauvan kannalta kuin itseni. Käsi oli kaksi viikkoa niin kipeä että ei sitä pahemmin liikuteltu. Nyt myöhemmin lukee näitä keskenmeno juttuja ja sikapiikki-hommia niin väkisinki ajattelee että teinköhän oikein. Mutta eipä ne jossittelut ennää auta, tullee haittaa jos on tullakseen.
Toivon todella ettei se ainakaan keskenmenoa aiheuttaisi..olisi kamala tietää että sen mikä piti suojata, tappaa.

Mä otin rokotteen n.rv 3+jotain, eli en tiennyt vielä olevani raskaana. Vauva on nyt 4kk, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään oireilua. En olisi ottanut jos olisin tiennyt.

Mä otin rokotteen rv 3+jotain, eli en tiennyt vielä olevani raskaana. Vauva on nyt 4kk, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään oireilua. En olisi ottanut jos olisin tiennyt.

Siis mun on pakko sanoa, että olen totaalisen kyllästynyt tähän sikapiikkihysteriaan. Tästä eteenpäin joka jumalan sairaus ja vastoinkäyminen, mikä ihmistä kohtaa, laitetaan automaattisesti sen sikapiikin syyksi. Naapurin lasten sydänviat yms. ovat automaattisesti sikapiikin syytä...

Keskenmenoja on tapahtunut kautta aikojen, selittämättömästi. Yksi sikapiikki on nyt vaan ihmisille helppo puolustuskeino henkisesti käsitellä keskenmenoa, koska siihen voi silloin kehittää itsellensä syyn. Tietyllä tavalla ymmärrän tuollaisen puolustusreaktion. Mutta se, että nyt automaattisesti oletetaan KAIKEN johtuvan sikapiikistä, tuntuu ihan älyttömältä.

Ja toi Iltalehden kaksinaismoralistinen hysteria, että ensin huudetaan kurkku suorana "ota rokote tai kuolet", sitten kesällä haukutaan rokote ja pelotellaan sen ottajia, kunnes taas syksyllä huudetaan "otithan rokotteen - influenssakausi saapuu" ja taas vähän ajan päästä lietsotaan hysteriaa otsikoilla. Jotain rajaa!

Ja vastatakseni varsinaiseen kysymykseen: Otin rokotteen syksyllä 2009 rv 36, lapsi nyt 14 kk, on saanut myös sikapiikin sekä tämän tän kautisen influenssarokotteen eikä ole havaittu mitään outoa. Ja niinkuin moni tietää, niin tuon hysterian jälkeen kaikki syynää lapsiaan niin, että outoudet varmasti löytyy... Itsessäni en myöskään ole havainnut mitään outoa.

"i", ymmärrän huolesi, mutta huomioithan, että myös aikana ennen sikapiikkiä ovat ihmiset sairastuneet raskausajan diabetekseen. Diabeteshän ei loppupeleissä ole siitä kiinni oletko laiha.

Tässä vielä vertailua kahden eri tyyppisen lehden tämän päivän rokotusuutisointiin:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011020813150802_uu.shtml

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rokotuksista+kieltäytyminen+toisi+hävinneet+taudit+taas+Suomeen/1135263631716

Yhteistyössä