ottaa päähän/vapaasta kasvatuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Siis hyvänen aika, mikä vanhempia oikein vaivaa? Kertokaa mulle sillä mä en ymmärrä tätä ilmiötä kuin vapaa kasvatus. Ollaan nyt käyty tossa lähipuistossa lapsemme kanssa ja siellä toiset lapset tönii ja tuuppii sekä vie kaikki lelut lapseni kädestä. Vanhemmat eivät sano tähän yhtään mitään, naureskelevat vaan. Vaikka oma muksu oikeen uhmaisi ja hakisi kieltoa, niin ei.

Ajatelkaa hyvät vanhemmat myös muita lapsia ja pienempiä lapsia. Nähkää nämä tilanteet. Itse olen sitä mieltä, että näissä tapauksissa narsistiset vanhemmat kasvattavat narsistisia lapsia. Kumpa ymmärtäisivät pysyä pois yleisiltä leikkipaikoilta, jos eivät osaa käyttäytyä.

Sääntö 1. toisten lasten kädestä EI viedä leluja.
sääntö 2. muita lapsia EI saa tuuppia eikä saa nimitellä

Painakaa nämä säännöt mieleenne kun tulette leikkipaikoille.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Oikeaa puhetta.

En itsekään ymmärrä tuollaista kasvatusta.Laiskuutta, välinpitämättömyyttä, tyhmyyttä vai mitä?Turpaan sietäsivät, vanhemmat siis.

Kiitos! Mua oikeasti harmittaa tämä asia niin paljon etten saa nukuttua. Me jouduttiin vaihtamaan tosta meidän pihan puistosta toiseen puistoon, kun lapseni reagoi tähän "kiusaamiseen" eikä halua sinne enää mennä. Toinen puisto onkin ihan erilainen, paljon mieluisampi.

Olen kuullut tällaisia selityksiä vapaalle kasvatukselle, "pojat ovat poikia" tai "ei lasten riitoihin voi puuttua". Kuitenkin nämä lasten riidat ovat harvinaisen yksipuolisia häirikkölasten puolelta ja aina on kyse siitä, että häirikkölapsi saa tehdä mitä tykkää ja ei tiedä mikä on oikein ja väärin kun sitä ei ole opetettu.

Tuo ei ole edes mitään kasvattamista. Se on kasvattamisen laiminlyöntiä. Vapaa kasvatus on jotain muuta, eikä sitä edes juuri ole nykyisin ihmisillä käytössä, on vaan jäänyt mielikuva, että se olisi vapaata kasvatusta, ettei lapsia kielletä.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Tuo ei ole edes mitään kasvattamista. Se on kasvattamisen laiminlyöntiä. Vapaa kasvatus on jotain muuta, eikä sitä edes juuri ole nykyisin ihmisillä käytössä, on vaan jäänyt mielikuva, että se olisi vapaata kasvatusta, ettei lapsia kielletä.

Ahaa, näinkö? Joo kun oikeen alan muistelemaan, niin totta. Käsitteet menevät arkikielessä sekaisin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:

Ahaa, näinkö? Joo kun oikeen alan muistelemaan, niin totta. Käsitteet menevät arkikielessä sekaisin. :)

En minäkään kovin tarkkaan muista millaista se vapaakasvatus oikein oli, se oli silloin 70-luvulla kai jossain määrin suosittua. Mutta nämä, jotka nykyisin eivät muista/viitsi/osaa lapsiaan kasvattaa eivät ole niitä seitkytluvun hipahtavia kukkaisihmisiä =)

Tää on ihan totta, asiapuhetta.

Näin meilläkin kuuluu säännöt (eikä se tarkoita, ettei niin joskus tehtäisi, sallittua se ei ole ja siitä rangaistaan), niistä pidän kiinni. Vaikka sitten joskus menisi koko päivä muksujen perässä pysymiseen ja tilanteiden valvomiseen.

Ja mua ei pelota meidän uhmiksen touhuihin puuttua, sen raivarinkaan uhalla. Se taitaa jollain äideillä olla se syy, miksi ei kielletä, ei haluta sitä "nöyryytystä" ihmisten ilmoilla, jos se lapsi saa kiukkuraivarin.

Joo ja jotenkin tuntuu, että tuo nykyajan "vapaa kasvatus" olisi sellaista uusavuttomuutta, missä lapsi vie kuusi ja nolla koko perhettä. Minua vaan todella kauhistuttaa se, että sitten ne ovat kaikki samassa koulussa ym. En enää yhtään ihmettele, että ongelmanuoria ja narsisteja syntyy tähän yhteiskuntaan kun on sitä touhua katsellut.Onko lähimmäisen rakkaus niin vähissä, ettei edes siihen reahoida kun oma lapsi kiusaa toisen lasta.

Lisäksi olen huomannut kyseessä olevan vielä sen ongelman, että ei osata hahmottaa lapsen ikätason mukaista kehitysvaihetta. Ajatellaan, että lapsi on niin pieni, ettei sitä voi vielä komentaa. Mutta eikös esim. kaksivuotiaan uhmaiän tarkoitus ole juuri rajojen hakeminen. Huh huh, vieläkin sapettaa.

Ymmärrän kuinka harmittaa,meillä on hurjan kiltti poika ja surku tulee aina kun tapaa noita ilkeitä lapsia ja poika pahoittaa mielensä tai lähinnä tulee surku kun vanhemmat ei välitä mitä lapset tekee.Oma tyttö taas on ollu aina tosi uhmakas ja ilkeäkin,mutta aina komento ollut kova ja kyllä se on tuottanut tulosta,kohta kolme vuotta ja hyvin jo pärjää muiden lasten kanssa.

Oletko varma et kyse on ns vapaasta kasvatuksesta? Todellisuudessa kun monet ei vanhemmiksi kykenevät lisääntyvät, eikä heillä ole mitään halua edes kasvattaa lapsiaan. Sillä ei ole mitään tekemistä ns vapaan kasvatuksen kanssa.

Juu ja miten tuollainen pieni lapsi ahdistuu jo tuollaisista asioista, ne ovat hänelle suuria. Oma lapseni lopetti syömisen, itki unissaan yöllä todella ahdistuneesti, maha meni kuralle. Heti kun vaihdettiin puistoa, alkoi syömään ja piristymään.

Ja sitten toinen asia mikä mua ihmetyttää, se ettei lapsi halua muita leikkiin mukaan. Minusta tämä korostuu juuri näillä ongelmalapsilla. Toinen lapsi koetaan uhkaksi ja ei kyetä yhteisleikkiin.

Mä täällä vatvon tätä asiaa kun en pääse tämän asian yli.

Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Oletko varma et kyse on ns vapaasta kasvatuksesta? Todellisuudessa kun monet ei vanhemmiksi kykenevät lisääntyvät, eikä heillä ole mitään halua edes kasvattaa lapsiaan. Sillä ei ole mitään tekemistä ns vapaan kasvatuksen kanssa.

Joo mulla meni nämä arkikäsitteet sekaisin. Vapaa kasvatus taisi tarkoittaa jotain ihan muuta kuin mitä minä nyt tarkoitan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Juu ja miten tuollainen pieni lapsi ahdistuu jo tuollaisista asioista, ne ovat hänelle suuria. Oma lapseni lopetti syömisen, itki unissaan yöllä todella ahdistuneesti, maha meni kuralle. Heti kun vaihdettiin puistoa, alkoi syömään ja piristymään.

Ja sitten toinen asia mikä mua ihmetyttää, se ettei lapsi halua muita leikkiin mukaan. Minusta tämä korostuu juuri näillä ongelmalapsilla. Toinen lapsi koetaan uhkaksi ja ei kyetä yhteisleikkiin.

Mä täällä vatvon tätä asiaa kun en pääse tämän asian yli.
Olen täysin samaa mieltä siitä, että vanhempien tulee kasvattaa lapsensa ottamaan toiset huomioon eikä minkäänlaista kiusaamista tule sallia.
Ap:n huoli tässä kohdistuu kyllä siihen, miten hänen ehkäpä herkempi lapsensa reagoi näiden "röyhkeiden" lasten tekemisisiin. Ja sitten hän itse hyvänä vanhempana luonnollisesti ahdistuu kun lapsi kärsii.
Ihmiset ovat erilaisia, lapset ovat erilaisia. Jotkut herkkiä, jotkut vahvoja. Yhteiskunta suosii vahvuutta, näin se on ollut maailman sivu. Valitettavasti.

Termi vapaakasvatus on ehkä väärä tähän. Vapaalla kasvatuksella, jos joku sitä tietoisesti harjoittaa, ei yleensä tarkoiteta sitä, etteikö lapsella olisi minkäänlaisia rajoja tai sääntöjä. Vapaalla kasvatuksella monet tarkoittavay lapsentahtisuutta ym.

Mutta joo. Tyhmää on tuo, että lapsille ei opeteta miten tulee käyttäytyä. :|

minä olen kamala äiti, mutta pidän jöötä pihalla ja puistossa myös muiden lapsille jos ovat mielestäni sen tarpeessa, lisäisin tuohon listaan myös että
-hiekkaa ei viskoa kun se voi mennä silmiin,
-jos tönäisty tms. niin pyydetään anteeksi,
-roskat viedään roskikseen (nyt nenäliinat, pillimehupurkit ym.)

jotenkin minusta tuntuisi itsekin vieraana lapsena turvallisemmalle kun JOKU edes puuttuu ja välittää:)

Yhteistyössä