Ottaako Kela aina vähintään 20% veroa etuuksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyssäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joistain menee. Opintotuesta 10% automaattisesti.

Kotihoidontuesta kaksi prosenttiyksikköä ekstraa vaikka kuinka olisi muutosverokortti, ja äitiysrahakohan se oli josta aina otetaan vähintään 20%.

Minun käsitys:

Jos on palkkaverokortti, niin menee +2% aina kuitenkin vähintään 20%.
Jos on verokortti pelkille etuuksille, se voi olla mitä vaan.

Itse maksoin loppuvuoden etuuksista 8,5%. Nyt nousee sitten taas :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ja äitiysrahakohan se oli josta aina otetaan vähintään 20%.

Mulla meni äp-rahasta vain 1,5% veroa. Kannattaa se muutosverokortti laskettaa, riippuu siitäkin millaisella prosentilla olet maksanut veroa alkuvuoden ennen äitiysrahakauden alkua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joistain menee. Opintotuesta 10% automaattisesti.

Kotihoidontuesta kaksi prosenttiyksikköä ekstraa vaikka kuinka olisi muutosverokortti, ja äitiysrahakohan se oli josta aina otetaan vähintään 20%.

Jos laskettaa etuuksia varten oman verokortin, niin menee juuri sen prosentin mukaan, mitä verokortti sano. Esim. mun miehellä, joka on hoitovapaalla, on ollut etuuksista ennakkopidätys 0%

Mulla menee kotihoidontuesta 12-13%, kun huomasivat kelassa, että menee se 20 niin käskivät käydä verotoimistossa sen muutosverokortin tekemässä. Eihän siitä muuta etua ole kuin se, että veronpalautusten sijaan saa sitten joka kuukausi heti käyttöön sen muutaman euron.

Mä en tajua näistä kanssa mitään. Mulle on ollu ihan sama oonko ollu äippälomalla vai kotihoidon tuella, niin aina on otettu vähintään se 20 % veroa ja palautuksia oon saanu 30e. Sit kun olin molemmilla yhtä aikaa, äippärahoista maksoin sen 20% ja kotihoidontuesta vähän vajaa 40%, palutuksia ei silti tullut paljoa. Kerran pyysin veroprossaa korottamaan 22% niin sain joulukuuksi muutaman kympin joululahjoja varten palautuksia. Mä en tajua miten vois edes olla alle 20% vero prosentti, ilman että joutus maksamaan kauheita mätkyjä :/ Mä en kyllä ymmärrä koko verotus juttua lainkaan näissä etuuksissa.

MUUTOSVEROKORTIN mukaan tietysti ottaa jos sen toimitat.
Ja sekin kannattaa laskettaa hiukan yläkanttiin ettei mene loppuvuodesta lisäprossalle. (Varsinkin jos saa koko vuoden pelkkää sosiaalietuutta.)
Siihen muutoverokorttiinhan tulee aika pieni se tuloraja.

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
kannattaa ottaa sosiaalietuus verokortti niin kela ei lisää siihen sitä 2%...

Mitä tuo tarkottaa?
Ja mistä tuollasta vois kysellä?

voi olla totta! verotoimistosta tietenkin

Joo,mutta kun olen verotoimistoon soittanut,eikä siellä kukaan tuollaisesta mitään maininnut..

Yhteistyössä