Ottaisitko kaverin koiran kotiisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipoko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nipoko

Vieras
Hyvällä kaverillani on isokokoinen ja suhteellisen riehakas koira, jonka hän nyt haluaisi ottaa mukaan kyläreissulle. Minä en tästä ajatuksesta lämpene ja olen sen sanonut kaverille ihan suoraan, mutta siitä huolimatta kyselee joka kerta, kun on itse tulossa "että saisko koira nyt kuitenkin tulla kylään". Ärsyttää joutua joka kerta uudestaan perustelemaan, ettei koira ole tervetullut.

Ja selvennykseksi: tykkään paljon eläimistä mukaanlukien tästä ko. koirasta. Oma koti on kuitenkin omaa aluetta, enkä halua sinne koiravieraita. Ensiksikin remontoimme asunnon hiljattain: hiotutimme lautalattiat ja laitoimme uudet tapetit. Kaverin asunnossa olen nähnyt, miltä lattiat ja seinät näyttävät, kun koira on riehakas. Olen sanonut kaverille, että haluan suojella lattioita, mutta hänen vastauksensa on, ettei koiran kynnet pilaa lautalattiaa. Olenko minä siis vain vainoharhainen? Lisäksi ko. koiralla on tapana hyppiä joka paikkaan, enkä todellakaan haluaisi, että koira hyppii meillä sohville tai sängyille, ja tuo ulkoa likaa meille sisään.

Olenko vain nipo? Mitä sanoa, kun suora puhe ei mene perille. Onko kaverini vain jankuttavaa ihmistyyppiä, joka ei voi uskoa, kun ihminen sanoo "ei".

jos et halua ottaa koiraa teille, niin ei teitä voi pakottaa. joillekin ihmisille ei vain tahdo mennä perille, että joku ei sitä hänen omasta mielestää niin ihanaa lemmikkiä halua taloonsa. itsellä on sellainen ystävä. muutaman kerran on koiransa tuonut meille kielloista huolimatta, ei tuo enää, kun olen omakätisesti taluttanut sen koiran pihalla olevaan koiratarhaan, jossa omamme ei oleile. ja sanonut, että se koira pysyy siellä.

Sun koti, sun säännöt. Mäkin tykkään eläimistä, mutta silti valtaosa tuntemistani otuksista saa pysyä kotini ulkopuolella. Hoitokissa raapimassa mun sohvaani tai kaverin koira kusemassa matolle tai haukkumassa ikkunassa ohikulkijoille saa verenpaineen punaiselle. Pahin oli yksi hoitokoira, joka lösähti sängylle ja alkoi murista kun häädin sitä pois. Vedin sitten elukan peittoineen lattialle, koska näytti että muuten tulee hammasta. Onneksi osa koiraihmisistä on sellaisia, etteivät edes oleta koiransa pääsevän kahvipöytään seurustelemaan. Heille on lähtökohta, että koira odottaa autossa tai ok-taloissa pihalla. Koiraa lapsen asemassa pitävää sellainen tietysti ahdistaa, mutta ei voi mitään.

[QUOTE="nonno";30076601]Sun koti, sun säännöt. Mäkin tykkään eläimistä, mutta silti valtaosa tuntemistani otuksista saa pysyä kotini ulkopuolella. Hoitokissa raapimassa mun sohvaani tai kaverin koira kusemassa matolle tai haukkumassa ikkunassa ohikulkijoille saa verenpaineen punaiselle. Pahin oli yksi hoitokoira, joka lösähti sängylle ja alkoi murista kun häädin sitä pois. Vedin sitten elukan peittoineen lattialle, koska näytti että muuten tulee hammasta. Onneksi osa koiraihmisistä on sellaisia, etteivät edes oleta koiransa pääsevän kahvipöytään seurustelemaan. Heille on lähtökohta, että koira odottaa autossa tai ok-taloissa pihalla. Koiraa lapsen asemassa pitävää sellainen tietysti ahdistaa, mutta ei voi mitään.[/QUOTE]

Kohta joku tulee sanomaan että koiraa ei saa jättää autoon.

Ongelman ydin on ilmeisesti siinä, että asuessamme edellisessä asunnossamme sallin tämän ko. koiran vierailut. Asunto oli huonokuntoisempi ja huonekalut vanhoja. Silti jokaisen vierailun jälkeen oli aina jotakin tuhoa tehty ja kämppä täynnä karvoja.

Nyt kun muutimme vuosi takaperin, teimme sen ison remontin uudessa asunnossa ja hommasimme myös uusia huonekaluja, päätin, että nyt loppuu koiran visiitit. Kaveri ei vain oikein ole tätä sisäistänyt, vaikka olen ihan suoraan sanonut, että haluan pitää tämän uuden asunnon ja uudet huonekalut siisteinä. Usein vielä alkaa naljailemaan, että "on teillä nyt sitten niin hienoa olevinaan, kun edes koira ei voi tulla". Lisäksi mua ottaa päähän, kun ei itse myönnä koiran tekevän mitään tuhoa. Kaverin omassa asunnossa matot ja kaikki huonekalut tosi huonossa kunnossa sekä lattiat ja seinät kertovat kyseessä olevan koiranomistajan koti. Omituista, etteivät ne koiran kynnet nyt sitten kylässä tee tuhojaan, jos ne omassa kodissa tekevät.

Kuten sanoin se koira on mielestäni mukava, mutta koska haluan pitää tämän mielikuvan tapaan sitä mieluummin omistajansa kotona tai sitten vaikka koiralenkillä. Eihän se koiran vika ole jos siitä tulee kotiin sotkua, vaan omistajan tulisi mielestäni ajatella tätä puolta.

En ottaisi. Meillä on äskettäin kämppä rempattu viimeisen päälle ja vaikka muuta vahinkoa ei tulisikaan, niin karvaa koirasta lähtee varmasti. Ja vielä sekin, että meillä lapset riehaantuisi ihan täysin koirasta ja joutuisin koko ajan vahtimaan ettei kenellekään satu mitään. Tuskin olisi koirallekaan kovin kivaa se häsellys ja älämölö siinä ympärillä. Eli ei kiitos koiria meille!

Alkuperäinen kirjoittaja ölöl;30076632:
meille saa tulla koirat mutta jokaisen oma asia. uusi omakotitalo, valkoisine lattioineen, sohvineen jne

Oletteko selvinneet ilman tuhoja? Entä oletteko suojanneet lattiat ja sohvat jotenkin? Kaverini on tosiaan sitä, mieltä, että koira ei sotke mitään ja minä olen vain vainoharhainen, joten olen miettinyt olenko tosiaankin liian nipo nykyisin.

Oletteko selvinneet ilman tuhoja? Entä oletteko suojanneet lattiat ja sohvat jotenkin? Kaverini on tosiaan sitä, mieltä, että koira ei sotke mitään ja minä olen vain vainoharhainen, joten olen miettinyt olenko tosiaankin liian nipo nykyisin.

Kaikki koirat ei todellakaan vaurioita paikkoja...

Tuleeko kaveri teille yöksi vai ihan vaan käväisemään? Voi olla sitten siitä kiinni, pääseekö ollenkaan tulemaan.
Ei yksi koiran visiitti mitään lattioita pilaa ja kai voit laittaa sohvalle jonkun viltin ettei se "mene pilalle"? Tai sanoa sille kaverillesi että koira ei sitten saa mennä sohvalle. Että se on edellytys sille että koira ylipäänsä saa tulla mukaan.
Koiralle mukaan kevythäkki?

Tuleeko kaveri teille yöksi vai ihan vaan käväisemään? Voi olla sitten siitä kiinni, pääseekö ollenkaan tulemaan.
Ei yksi koiran visiitti mitään lattioita pilaa ja kai voit laittaa sohvalle jonkun viltin ettei se "mene pilalle"? Tai sanoa sille kaverillesi että koira ei sitten saa mennä sohvalle. Että se on edellytys sille että koira ylipäänsä saa tulla mukaan.

Samassa kaupungissa asutaan noin puolen tunnin matka toisistamme eli ihan muutaman tunnin päivävisiittejä. Haluaa koiran siksi mukaan, että on työssäkäyvä yksinelävä sinkku, ja koira on aika paljon yksin kotona. Kaveri käy koiransa kanssa meidän lähellä olevassa puistossa sellaisissa koiratapaamisissa säännöllisesti, joten siinä yhteydessä haluaisivat tulla visiitille. Sen koiran tuntien on todella vaikeaa pitää poissa sohvalta. Erilaisia suojausvaihtoehtojakin olen toki miettinyt...vaikka olen tullut aika pitkälti siihen tulokseen, että paras tapa suojata, on olla vastaanottamatta koiraa. Yksi visiitti saattaisi ehkä onnistua ilman suurempia tuhoja, mutta kun käyvät tuossa vieressä säännöllisesti, luulen että sen jälkeen olettavat automaattisesti, että voivat poiketa joka kerta koiran kanssa kahville.

Meille ei voi tulla koirat tai mitkään eläimet kylään. Syy on yksinkertainen, koska meillä on allergisia. Mutta vaikka meillä ei olisi allergiaa niin en ottaisi eläimiä kylään.
Onneksi mulla vain ystäviä jotka ymmärtävät, ettei meille tule eläinvieraita. Ei nyt eikä tulevaisuudessa. Kukaan ei ole koskaan sanallakaan arvostellut mielipidettäni. Ainakaan minun kuulteni.

Meille ei voi tulla koirat tai mitkään eläimet kylään. Syy on yksinkertainen, koska meillä on allergisia. Mutta vaikka meillä ei olisi allergiaa niin en ottaisi eläimiä kylään.
Onneksi mulla vain ystäviä jotka ymmärtävät, ettei meille tule eläinvieraita. Ei nyt eikä tulevaisuudessa. Kukaan ei ole koskaan sanallakaan arvostellut mielipidettäni. Ainakaan minun kuulteni.

Tarkoitin että jos kaveri on tulossa yökylään niin voi olla ettei voi jättää koiraa minnekään hoitoon eikä siksi pääse sitten laisinkaan tulemaan. Mutta siitä ei nyt ollut kyse.
Meidän koira on yleensä tervetullut minne vaan, koska on siisti ja hyväkäytöksinen. Silti en tietenkään vie sitä kyläilemään koteihin, joissa on allergiaa tai joihin sitä ei haluta. Yleensä sen on muutenkin paras olla kotona, jos ei olla pitkää aikaa pois.

Tarkoitin että jos kaveri on tulossa yökylään niin voi olla ettei voi jättää koiraa minnekään hoitoon eikä siksi pääse sitten laisinkaan tulemaan. Mutta siitä ei nyt ollut kyse.
Meidän koira on yleensä tervetullut minne vaan, koska on siisti ja hyväkäytöksinen. Silti en tietenkään vie sitä kyläilemään koteihin, joissa on allergiaa tai joihin sitä ei haluta. Yleensä sen on muutenkin paras olla kotona, jos ei olla pitkää aikaa pois.

Aivan.. Tietenkin. :D No se on toki kurjaa jos koko kyläily peruuntuisi siksi.

Et todellakaan ole nipo. Pidän eläimistä ja meillä on oma koira, mutta en silti halua muita koiria meille sisälle. Hoitokoira on ollut omamme kanssa ulkona häkissä, yötkin, vaikka omamme on normaalisti yöt sisällä. Nyt olivat molemmat ulkona. Ulkohoitoon voi tulla, ja vieraita voi käydä, mutta vieraan koira jää kyllä naruun pihalle.

Tämä siksi, että meillä omakaan koira ei saa mennä makuuhuoneisiin. Ei mene, koska on siihen pienestä pitäen opetettu. Eikä hypi sohvilla tms. Poikkeavaa käytöstä en suvaitse muiltakaan koirilta, joten koska se ei tuttujen koirat tuntien onnistu, on kaikille helpompaa ja säästytään riidoilta kun koirat eivät tule sisälle. Oma tupa oma lupa. Enkä ole meidän rakkiakaan viemässä muitten koteihin :)

Saman ongelman kanssa painin, kyse anopin koirasta. Miten toiselle voi sanoa loukkaamatta, ettei hänen "perheenjäsen" ole tervetullut kotiimme, vai voiko niin tehdäkään? Mieheni ei näe koirassa mitään ongelmaa (minähän meillä siivoan), joten hän ei asiaan puutu. Itseä kiehuttaa ja kuohuttaa. Asutaan aika lähekkäin, joten kyse ei ole siitä, etteikö koira pärjäisi vierailun aikaa yksin kotona.

Meille kyllä passaa tulla koirien kanssa. Saavat vapaasti mennä niin sohville kuin sängyillekin :) Mutta riehakkaita lapsia en tahdo meille, varsinkaan alle kouluikäisiä.

Onhan tuo vähän omistajastakin kiinni kujinka koira käyttäytyy.

Meillä on riehakas koira joka kotona välillä vähän innostuu päästelemään höyryjään. Kuitenkin kylään mentäessä koira tottelee isäntää ja tekee niin kuin hän käskee. Osoitamme koiralle oman paikan kylässä. Joka kyllä hivuttautuu yleensä sellaiseen paikkaan missä näkee kaikki/kaiken ja on keskellä lattiaa :D

Mutta parempi se kuin riehuva koira sohvalla

Yhteistyössä