Ottaisitteko yhteyttä poliisiin tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kääk"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kääk"

Vieras
Eli poikani luokalla on poika joka kiusaa mun poikaani sekä myös joitakin muita lapsia. On ollu muksimista, tönimistä jne. Tänään poikani kertoi että tää toinen poika oli kuristanut häntä ennen tunnin alkua. Poikani oli kyllä kertonu asiasta opettajalle ja oli laittanu kuristajan puhutteluun ja vaatinut pyytämään anteeksi. Tälläistä on jatkunut koko syksyn, poika on saanu jälki-istuntoa ja vanhemmille on lähetetty tietoa asiasta jne. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Mielestäni toisen kuristaminen on niin vakava asia, että tekisi mieli viedä se eteenpäin, varsinkin kun tuntuu ettei meno muutu miksikään vaikka sille pojalle annettais mitä puhutteluita ja jälki-istuntoja. Ja kyse ei ole vain mun omasta pojastani, kuten kerroin, on ollut myös muiden kimpussa. Mutta oman poikani kimpussa eniten. Ärsyttää niin vietävästi että kohta halkean.

Mitä te tekisitte?

Mene päiväksi kouluun mukaan seuraamaan tilannetta. Sovi asiasta opettajan kanssa. Meillä loppui kiusaaminen kun kiusatun äiti tuli päiväksi kouluun. Istui tunneilla jne.

No suoraselkäisintä olisi olla ITSE ensin yhteydessä pojan vanhempiin. Soitat tai menet käymään, selität tilanteen rauhallisesti ja keskustelet asiasta rakentavasti, että näin on käynyt ja sen on loputtava.

Minun tokaluokkalaista kiusasi eräs poika. Töni, haukkui ja kiusasi koulumatkalla. Homma jatkui ja jatkui, vaikka opettaja siihen yritti puuttua. Sitten sanoin pojalleni, että kiskase sitä pataan. Sanoin myös, että eihän näin yleensä toimita, mutta nyt menee hermo tuon nilkin kans. Poika tempas kuonoon kiusaajaa koulumatkalla ja kiusaaminen loppui siihen.

Pointtini on, että joku vaan oikeasti on niin puupäinen uuno, että ei ymmärrä puhetta. Ja jos ja kun kotona ei ole rajoja, eikä millään ole mitään seuraamuksia, niin sitten voi auttaa ns. oma lääke.

En ole katunut, eikä poikani ole mikään remuaja vieläkään. Tuo tehosi, onneksi.

No suoraselkäisintä olisi olla ITSE ensin yhteydessä pojan vanhempiin. Soitat tai menet käymään, selität tilanteen rauhallisesti ja keskustelet asiasta rakentavasti, että näin on käynyt ja sen on loputtava.

Ajattelinkin pyytää opettajalta lapsen vanhempien yhteystietoja kun itse en tiedä pojasta kuin etunimen. Kai opettaja voi ne antaa(?) vai onko siinä jotain tietosuojajuttuja estämässä? Laitoin opettajalle asiasta jo sähköpostia, katsotaan mitä tapahtuu.

hmmm.. mä en taas ehkä menis henk.koht. ainakaan kiusaajan kotiin. parempi olisi sopia tapaaminen esim koululle ja niin että siellä olis joku ulkopuolinen, kuraattori/koulupsykologi tms, mukana. neutraalimpaa. keskenään helposti tulee kiihdyttyä ja sitten mennään ojasta allikkoon.

[QUOTE="vieras";24996175]Minun tokaluokkalaista kiusasi eräs poika. Töni, haukkui ja kiusasi koulumatkalla. Homma jatkui ja jatkui, vaikka opettaja siihen yritti puuttua. Sitten sanoin pojalleni, että kiskase sitä pataan. Sanoin myös, että eihän näin yleensä toimita, mutta nyt menee hermo tuon nilkin kans. Poika tempas kuonoon kiusaajaa koulumatkalla ja kiusaaminen loppui siihen.

Pointtini on, että joku vaan oikeasti on niin puupäinen uuno, että ei ymmärrä puhetta. Ja jos ja kun kotona ei ole rajoja, eikä millään ole mitään seuraamuksia, niin sitten voi auttaa ns. oma lääke.

En ole katunut, eikä poikani ole mikään remuaja vieläkään. Tuo tehosi, onneksi.[/QUOTE]

No kun mäkin oon tullu siihen tulokseen että tää taitaa olla niitä joita pitäis vetää turpiin niin loppuis touhut. Tänään kun poika tuosta kertoi niin sanoin sille että jos se vielä tekee jotain hänelle niin antaa samalla mitalla takaisin ja potkaisee päälle. POika kattoi mua sua suu auki ja sanoi "mutta eihän niin saa tehdä!" Mä yritin selittää että tämän kerran saat tehdä ja jos tulee jotain open suhteen niin sanoa että mä käskin, otan siitä vastuun. Opettaja on jo niin monta kertaa puhutellu poikaa, se on ollu jälki-istunnos niin monta kertaa ja sen vanhemmat on jo saanu monta viestiä poikansa törttöilyistä eikä mitään silti tapahdu.

[QUOTE="mjää";24996207]Ei saa antaa... vaitiolovelvollisuus[/QUOTE]

No sitä mä justiin mietin että voiko se antaa kun monella alalla on se sääntö että henkilötietoja ei saa antaa ulkopuolisille. Sen takia mä mietin sitä että jos ottaa poliisiin yhteyttä niin poliisilla on oikeus ne saada ja ottaa yhteyttä perheeseen. Kun mietin että oppisko kyseinen sälli mitään siitä jos joutuis poliisin puhutteluun. Jos poliisi juttelis asiasta hänelle, tekiskö isomman vaikutuksen kuin open puhuttelu.

hmmm.. mä en taas ehkä menis henk.koht. ainakaan kiusaajan kotiin. parempi olisi sopia tapaaminen esim koululle ja niin että siellä olis joku ulkopuolinen, kuraattori/koulupsykologi tms, mukana. neutraalimpaa. keskenään helposti tulee kiihdyttyä ja sitten mennään ojasta allikkoon.

Mäkin olen samaa mieltä. Yleensä kannattaa ottaa mukaan tällaiseen keskusteluun se kolmas ja puolueeton osapuoli (opettaja, kuraattori), joka sitten pitää hihnat käsissään, jotta tilanne ei lähde poukkoilemaan miten sattuu. Samalla sitten olisi se koulunkin edustaja siinä paikalla ja saadaan sovittua ns. yhteiset pelisäännöt tuon asian suhteen. Eli mä ehdottaisin tässä tapauksessa opettajalle, josko hän voisi järjestää koululle yhteisen ajan, jossa siis paikalla kiusatun ja kiusaajan vanhemmat sekä opettaja/kuraattori.

[QUOTE="aapee";24996202]No kun mäkin oon tullu siihen tulokseen että tää taitaa olla niitä joita pitäis vetää turpiin niin loppuis touhut. Tänään kun poika tuosta kertoi niin sanoin sille että jos se vielä tekee jotain hänelle niin antaa samalla mitalla takaisin ja potkaisee päälle. POika kattoi mua sua suu auki ja sanoi "mutta eihän niin saa tehdä!" Mä yritin selittää että tämän kerran saat tehdä ja jos tulee jotain open suhteen niin sanoa että mä käskin, otan siitä vastuun. Opettaja on jo niin monta kertaa puhutellu poikaa, se on ollu jälki-istunnos niin monta kertaa ja sen vanhemmat on jo saanu monta viestiä poikansa törttöilyistä eikä mitään silti tapahdu.[/QUOTE]

Minun poika oli fyysisesti himpun verran vahvempi, kuin kiusaaja. Puhuin asiasta opettajankin kanssa, joka totesi vain, että väärinhän tuo oli, mutta ei tästä mitään seuraamuksia tule.

Ja poika ihmetteli myös tätä kuonoonvetämiskehoitusta. Minä sanoin, että siinäpä oppii, että ketään ei voi loputtomiin ärsyttää ja että ilmeisesti tämä lapsi on saanut ikänsä ärsyttää muita.

Koulupoliisi puuttuu ihan jatkuvaan kiusaamiseen. Semmoiseen koulunkäyntiä vaikeuttavaan. Teillä varmaan lienee jo tilanne se.

Ota yhteys poliisiin, pyydä koulupoliisin yhteystiedot ja asia lähtee etenemään. Kiusaajan vanhemmat valpastuu myös, kun mukaan astuu koulupoliisi. Opettajan ja rehtorin on myös hyvä tietää ennalta, että päädytte järeämpiin keinoihin. Se voi olla hyvä heräte kaikille.

[QUOTE="vieras";24996253]Koulupoliisi puuttuu ihan jatkuvaan kiusaamiseen. Semmoiseen koulunkäyntiä vaikeuttavaan. Teillä varmaan lienee jo tilanne se.

Ota yhteys poliisiin, pyydä koulupoliisin yhteystiedot ja asia lähtee etenemään. Kiusaajan vanhemmat valpastuu myös, kun mukaan astuu koulupoliisi. Opettajan ja rehtorin on myös hyvä tietää ennalta, että päädytte järeämpiin keinoihin. Se voi olla hyvä heräte kaikille.[/QUOTE]

No mä laitoin asiasta sähköpostia opelle tänä iltana (lukee sen huomenna) ja kirjoitin siihen että asia menee eteenpäin jos vielä tämän jälkeen poika sanoo että tuo samainen poika on häntä kiusannu. Meidän pojalla on alkanu olla iltaisin nukahtamisvaikeuksia silloin jos on koulua seuraavana päivänä ja vaikkei se itse myönnä niin luulen että sitä ahdistaa se tieto että se joutuu kyseisen pojan kanssa samaan luokkaan taas seuraavana päivänä.

Mä en lähtis kehottamaan lasta väkivaltaan. Mitä jos lyö niin, että hammas lohkeaa, nenä murtuu yms. ?
Niin miten sitten suu pannaan? Ja voihan lapselle jäädä traumojakin omasta väkivaltaisesta käytöksestä.

[QUOTE="vieras";24996294]Mä en lähtis kehottamaan lasta väkivaltaan. Mitä jos lyö niin, että hammas lohkeaa, nenä murtuu yms. ?
Niin miten sitten suu pannaan? Ja voihan lapselle jäädä traumojakin omasta väkivaltaisesta käytöksestä.[/QUOTE]

No mielelläni en niin kehoittaisi mutta jollain tavalla tuo pitää saada loppumaan. jos ei muuten niin kovat keinot käyttöön.

Yhteistyössä