Oudonhajuinen vuoto, sikiön hiljaisuus, supistelu - mitä ihmettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 39+2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 39+2

Vieras
Odotan esikoista rv 39+2. Limatulppa irtosi ilmeisestikin eilen illalla - tai ainakin alapesulla huomasin outoa, limaista vuotoa, jota vain tuli ja tuli ja tuli. Melkein niin kuin olisi niistänyt mutta väärästä päästä. :D Siitä lähtien on tuntunut "menkkakipuja" ja kivuttomia supistuksia - tai siis niitä kohdun kovettumisia. Vauva on ollut aika hiljainen, liikkuu mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Viime yöstä lähtien valkovuoto on ollut ihan outoa. Se on tosi vetistä, mutta siinä on mukana limapaakkuja (eri limatulppaa irtoaa edelleen?) ja kellertävää/kellertävän vihertävää, mutta haisee jotenkin oudolta. Vähän makealta ehkä? Kutinaa tai muuta hiivaan viittaavaa en ole huomannut.

Tarkoitus olisi nyt ruoan päälle mennä tekemään liikelaskentaa vauvan hiljaisuuden vuoksi, mutta mietin nyt, pitäisikö tuosta vuodosta huolestua/soittaa jonnekin? Kun nousen sohvalta ylös tms. ei tule mitään huljahduksia vaan pikemminkin siinä, kun pötköttelen sohvalla, eli ei vetisyydestä huolimatta oikein vaikuttaisi lapsivedeltä...

No minäpä kyllä soittaisin synnytyssairaalaan mitä pikemmiten.
Lapsivedet voi mennä myös hitaasti tiputtelemalla, ja heti siitä hetkestä lähtien laskettuna 24h sisällä pitäisi synnyttää infektioriskin takia. Eli ei kannata odotella...

Jos vauvan liikehdintä vähentynyt, voiksiko olla että vedet meni jo, ja sikiöllä ei ole tilaa lliikkua?
Äkkiä nyt soittoa sinne synnärille, vesien menojen kanssa voi myös napanuora jäädä jumiin...

Ehdottomasti käyrille iltapäivän aikana synnärille, vaikka ois 500km matkaa ja 10 lasta otettava mukaan tai mitä muuta vaan.

Saattaa ihan keräillä voimia synnytystä varten, mutta vuoto ja liikkumisen väheneminen n selvitettävä.

Joo, kyllä lähtisin minäkin synnärille pikimmiten tarkistuttamaan tilanteen. Kuulostaa siltä että sulta tihkuttas lapsivettä ja jos se on oikeesti vihertävää niin voi olla että vauva on kakannut veteen. Vihertävä väri ei ole normaalia. Oli se vuoto mitä tahansa. Varsinkin jos vauvan liikkeet on vähentyneet niin kipinkapin synnärille. Turhia käyntejä ei olekaan.

Mä ainakin painuin näytille, kun laps oli tosi vaisu ja tuli veristä vuotoa. Hyi mua.. Mä en edes soittanu, vaan menin synnärille. Tulos synnytys oli alkanu ja kohdunsuu oli jo neljä senttii auki, vaikka ei edes ollu supistellu kunnolla. Jäin sairaalaan ja kyl niitä kipeitä suppareita alko tulla :)
Mur toi makeahko haju viittaa lapsiveteen. Vihree väri oli ainakin meidän neuvolan mukaan = heti synnärille!!!

Tulee mieleen että mitä siellä neuvolassa teille ensisynnyttäjille kerrotaan tai opetetaan?
Jos tällaista pitää alkaa tänne selittämään, ilman että omat hälytyskellot soi...

Itse en ole ensisynnyttäjä ja "kärsin" juurikin ap:n kuvailemista vaivoista jo neljättä päivää... Neuvolassa ja synnärillä neuvotaan tekemään paperitesti tuon vuodon kanssa (talouspaperia housuihin ja seuraavan kerran kun lorahtaa niin katsotaan menikö paperista läpi vai jäikö vuoto paperiin, vesi menee läpi, valkovuoto ei) ja jos lapsi liikkuu niin ei liikkeiden hiljaisuuteen/vaisuuteen välttämättä tartuta, sekin kun on kuulemma täysin normaalia la:n lähestyessä ja jos liikkeitä kumminkin tuntee niin ainoa neuvo on liikelaskenta. Ja tästä on turha tulla minun silmilleni, eilen viimeksi sain nämä ohjeet synnäriltä (enkä todellakaan asu synnärin vieressä että voisivat olettaa että pääsen tarvittaessa sinne alle 1,5 tunnin...). Joten ei nyt lietsota paniikkia täälläkään suotta ;)

Yhteistyössä