Outo kysymys lapsivedestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Napsuh87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Napsuh87

Jäsen
09.06.2007
176
0
16
Tää kuulostaa ehkä vähän hölmöltä, mutta mua on alkanu vaivaa yks seikka tohon lapsiveteen liittyen. Kaikissa lehdissä/kirjoissa ym lukee, että lapsivesi vaihtuu kolmen tunnin välein. Niin mihin se lapsivesi menee, jos se ei kerran alakautta ulos tuu? Mihin sellanen vesimäärä uppoaa yhtäkkiä kolmen tunnin välein ja mistä sinne kohtuun tulee sitte se uus ja puhdas lapsivesi? Oon yrittäny jostain kaivaa tietoaki, mutta kaikissa todetaan vain, että lapsivesi vaihtuu, muttei kerrota mihin se menee ja miten se vaihtuu. :)
Osaako joku viisas vastata tähän hassuun kyssäriin? :)

Lapsivesi

Tulokas uiskentelee lapsivedessä sikiökalvojen rajaamassa pussissa. Alkuraskaudessa lapsivesi muodostuu vesikalvon epiteelisoluista, ja sen koostumus on äidin seerumin kaltaista. Loppuraskaudessa lapsivesi on pääosin sikiön virtsaa, ja 99 prosenttia nesteestä on vettä. Loppu on muun muassa sikiön ihosta ja virtsateistä hilseilleitä soluja, suoloja, fruktoosia, valkuaisaineita, rasva- ja aminohappoja. Hapettomassa tilassa neste on täysin steriiliä.

Lapsivesi on jatkuvassa kiertokulussa. Se poistuu napanuoran kautta äidin verenkiertoon ja uudistuu sikiökalvojen läpi. Sikiö myös nielee vettä, joka imeytyy suolesta verenkiertoon ja erittyy uudelleen lapsiveteen sikiön virtsana.

Lapsiveden määrä on 15. viikolla noin 300 millilitraa. Suurimmillaan se on loppukolmanneksen alussa, noin 1-1,5 litraa, minkä jälkeen se vähenee. Syntymän hetkellä vettä on kohdussa tavallisesti 600-800 millilitraa.

Hienoa!! Toki ei voi tietää johtuiko lapsiveden lisääntyminen siitä, mutta tosissaan useissa lähteissä lukee, et sen vaihtumisenkin vuoksi pitäs runsaasti juoda. Itse oon tosi huono juomaan vettä, pitäis petrata sen asian suhteen!

olessani viimeksi raskaana heinä-elokuun ajan , neuvolat terveydenhoitaja todella sanoi, että 3 litraa päivässä pitää juoda nesteitä, aika paljon, mutta kun pitää 1/2 litran vesipulloa koko ajan mukana tai jotain, niin nopeasihan se täyttyy se määrä! :heart:

jahaas täytypi laittaa korvan taakse, kuulun meinaan Miraclen kanssa samaan kastiin eli huonosti nesteitä nauttiviin yksilöihin... pitääkin tsempata sillä saralla(kin).. :whistle:

Paitti mie oon totaki yrittäny vaikka kuin usein :ashamed: Eli et mul o pullo tai sit urheilupullollinen vettä ain vieres, mut ei se vaa toimi :( Aina se jää siihe vaa pyöriin ja ain ko tsemppaan ni juon ehk puol litraa tavanomaista enempi ja sit se jää :ashamed: :ashamed: :snotty: Pitäs tosissaa ottaa itteesä niskasta kii. Koska muutoin mun nauttima nestemäärä (koko maito ja vesimäärä päivässä ) on vain noin 6dl enimmillään. Ja se on jo tosi vähän :(

miracle ota lasi hanan viereen ja nyt raskausajan tavaksi, et joka kerta, kun menet hanan ohi, huikkaat sen lasillisen. :)

Mulla on ollu ihan älytön jano koko raskauden ajan. ...tai siis oikea himo tuohon veteen (ja nimenomaan veteen. Vichyt yms. ei meinaa upota millään, vaikka oon koittanu, et jäis vähän kivennäisaineita sisäänkin, kun sit ramppaan tietty vessassa ihan kiitettävästi, kun juon niin paljon)... :snotty: Tuntuu, että ryyppään kuin kameli koko ajan hanalla. :xmas:

Juu tavaksi se jonkumoinen juominen pitäs saada (eli et just lasi hanan vieres tai sit pullo koko ajan likellä), ei tästä oikei muute mitää tuu. Iha liia vähän juon ja sen tiedänkin.. Se on vaa nii vaikeaa ku on aina tottunu siihen, et ei juurikaan juo muuta ko sillo ku on jano (ja sillonki siis sen puol lasia ja jano tulee kerta pari pvässä). Mut pakko se on yrittää kaikkensa pikkusen vuoksi :heart:

Mitä haittaa muute siitä olis jos ei juo? Lapsivettä liian vähän? Ei pääse vaihtumaan kunnolla? Turvotusta? Mitä kaikkea? Ei kai vauvalle siitä haittaa kovin olisi? Siis sellaista vahingoittavaa? Kun pelottaa, et miten sitä saa sen tavaks ja entä jos sitä ei juo sit tarpeeks, et tapahtuuko jotai kamalaa :ashamed: :o

Mua on peloteltu, että nestehukasta seurais turvotusta ja pissatulehduksia (molemmat testattu, pitävät paikkaansa :whistle: ). Ja on mulle sanottu, että se vaikuttaa just tohon lapsiveteenkin, mutta sitä en tiiä varmaksi.

Parempi pistää lasi hanan viereen. Ei nuo kaks ekaakaan niiiiiiiiiin kivoja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtö:
3 litraa vettä päivässä?! Eihän se ole enää terveellistä. :o

Jos viittaat siihen, että aikuisen ihmisen pitäs juoda 2 l päivässä, niin raskauden aikana se on enemmän. ...eli yli kaksi litraa on suositus.

Tuossa yksi esimerkki, miksi:

Turvotus on normaalia, kun se pysyy kohtuullisena, eikä verenpaine nouse. Jos paino nousee yli puoli kiloa viikossa, täytyy nesteen kertymisen syy selvittää. Lymfahieronta laittaa yleensä nesteet liikkeelle ja auttaa muutenkin yleiseen hyvinvointiin. Runsas veden juominen (yli 2 litraa päivässä ) auttaa myös turvotukseen nopeuttaen liiallisen natriumin (suola) poistumista elimistöstä.

Ylempi kopioitu osoitteesta: http://www.vau.fi/templates/Article____73837.aspx ...siellä on muitakin hyviä vinkkejä ja juttuja. ;)

Niin mutta eihän kaikki ole samankokoisia. Pitääkö muka koosta riippumatta juoda tuon verran vettä? Mä en saa edes puolta litraa päivässä alas ja se on kyllä liian vähän, sen myönnän, mutta 3 litraa?! :o Mä olen 147 cm ja painan 43 kg, siltikin 3 litraa? Mä olen ihan järkyttynyt. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Töyhtö:
Niin mutta eihän kaikki ole samankokoisia. Pitääkö muka koosta riippumatta juoda tuon verran vettä? Mä en saa edes puolta litraa päivässä alas ja se on kyllä liian vähän, sen myönnän, mutta 3 litraa?! :o Mä olen 147 cm ja painan 43 kg, siltikin 3 litraa? Mä olen ihan järkyttynyt. :D

Sitä en tiiä, vaikuttaako paino/koko asiaan (en väitä olevani mikään asiantuntija :D ). Uskoisin, että niin paljon juotavaa on hyvä, että olo on hyvä eikä mitään huonoja oireita ilmaannu. :) ...mutta raskaanaolevan kroppa käyttää nestettä niin paljon enemmän ja useampaan tarkoitukseen kuin normaalitilassa, että periaatteessa sitä omaa normaalia nestemääräänsä olisi ainakin hyvä nostaa. :)

Mä olen miettiny kans tota lapsiveden vaihtumisjuttua :)
Mitenkähän kun lähtee ulkomaille kuumaan ja kosteaan missä hikoilee ja normaalistikin pitää juoda paljon, pitääkö mun juoda extra paljon? :xmas:

Minä olen aina ollu thuono juomaan vettä tai muutenkaan..Kaksi tervettä lasta olen tehnyt ja lapsivettä on aina ollut normaalisti jne.Mitään turvotuksia ei ole ollut yms...
Eli eipä se voi niin elintärkeää silti olla se nesteen määrä..Maito on oikeestaan ainut mitä minäki juon paljo päivän aikana... :D Ei sitä kannata liikaa kaikkea miettiä raskaana ollessaankaan! Tervettä maalaisjärkeä käyttäen on paras edetä...
Alkoholiin ja kiellettyihin lääkkeisiin en koske raskausaikoina,mutta melk muuta voi syödä jne normaalisti..Raskaus ei ole sairaus.Nauttikaa raskaudesta älkääkä repikö ressiä pienistä asioista! Minä yritän olla liikaa miettimättä niin kaikki on sujunut hyvin. :D
:heart:

Jos menee kuumaan ja kosteaan ilmastoon, pitäisi juoda 4 litraa nesteitä (mielellään vettä), oli sitten raskaana tai ei. Ja jos vielä kävelee tai muuten liikkuu, niin myös 5 litraa. Kun nuo litrat juo päivän mittaan tasaisesti, ei siitä ole mitään haittaa pienemmällekään ihmiselle, koska kaikki ylimääräinen tulee virtsan mukana pois. Sen sijaan esim. litran tai parin juominen yhtäkkiä voi aiheuttaa ongelmiakin. Juoksijana olen joutunut tutkimaan tarkasti nesteytystä, esim. maratonissa on tärkeää olla juomatta liikaa, koska liian nopea juominen voi aiheuttaa turvotusta aivoihin ja myös kuoleman sitä kautta, suurin osa maratonkuolemista ei johdukaan nestehukasta vaan päinvastoin liian nopeasta liiallisesta juomisesta.

Eli just tuollainen lasillinen silloin tällöin on ihanteellista, jos ei osaa kuunnella omaa kroppaansa ja siis itse huomaa ajoissa, että koska on syytä juoda.

Itselläni kroppa kyllä kertoo hyvinkin nopeasti ja äänekkäästi, että koska on syytä juoda lisää, ja juonkin just 3 litraa vettä päivässä. Lisäksi jonkin verran maitoa ja paljon hedelmiä, jotka sisältävät nesteitä. Minulla on aina 1,5 litran pullo kotona vieressä, kaksi niitä menee päivässä, jano tulee tosi helposti. Luulen, että ainakin tässä vaiheessa raskautta jano liittyy myös tuohon lapsiveden kasvuun.

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 17+4 :heart:

muoks* ja kyllä, liian vähäistä juomista pidetään myös yhtenä syynä vähäiseen lapsiveteen, joka voi aiheuttaa synnytyksen käynnistämistä ennenaikaisesti

Yhteistyössä