Outo talvihaalarin valintakriteeri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja afa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

afa

Vieras
tuossa kun pohdittiin vauvahaalarin käyttöä, niin olenko jotenkin ihan pimahtanut. Mä kun en ostaisi baby-haalaria kuin juuri sellaiselle, joka vielä istuu rattaissa tai ehkä seisoskelee pihalla. Mun valintakriteerinä ulkovaatteissa on ehdottomasti käytänöllisyys, muut vasta sen jälkeen. Täällä höpistään että kun se on niin söpö... niin siksi baby-malli. Kyllä söpöys on kivaa mutta ei mene mulla mukavuuden ja käytännöllisyyyden edelle. Eihän se pieni lapsi osaa sanoa että haalari on esim epämukava pussittava hökötys, jossa on ikävä liikkua.

Baggie-mallin haalareita on myös ihan eskari-ikäisilläkin, ja sen ikäinen osaa jo puhua ;)

En ymmärrä, miksi babymalli olisi epämukava? Siinä on tilaa liikkua, kyykistellä, jne. Pienikin lapsi osaa eleillään ilmoittaa, jos joku asu ahdistaa, eikä liiku jos on epämukava tönkkösuolattu olo.

Juu olen samaa mieltä. Mutta mistä löytäis sellasen mukavan käytännöllisen asun mun pienelle 1 veelle? :/ Koko pitäis olla 80, mutta kaikki noi käytännölliset alkaa koosta 86. Ne on liian isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
ihan samaa miettinyt kun yks kaveri myös haluuaa ehdottomasti baby mallisen vielä yli kolme veelle...onko sellanen muka mukava kun on niin väljä ja roikkuu?!

Niin se lapsi ei osaa valittaa, koska ei tiedä paremmasta... Kuvittelen itseni sen haalarin sisään niin eipä naurata, jos pitäisi kyykistellä sellaisen kanssa.

Täysin normaali, mutta musta tuollainen baby-mallinen (jos tarkoitat sellaista vyötärökuminauhatonta) itse asiassa on ollut käytännöllinen ja mukava. Väljässä, (muttei tietenkään aivan liian isossa) aatteessa on lapsen ollut helppo liikkua, vaikka alle on sitten pakkaspäivinä laitettu paljonkin lisäkerroksia. Ja tästä syystä olisisn ostanut tuonmallisen mieluusti vähän isommallekin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ihan samaa miettinyt kun yks kaveri myös haluuaa ehdottomasti baby mallisen vielä yli kolme veelle...onko sellanen muka mukava kun on niin väljä ja roikkuu?!

Niin se lapsi ei osaa valittaa, koska ei tiedä paremmasta... Kuvittelen itseni sen haalarin sisään niin eipä naurata, jos pitäisi kyykistellä sellaisen kanssa.

No sit veikkaisin kyllä että vikana on liian iso kokonumero, ei malli :) Vaan makuja on tietty moneksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Juu olen samaa mieltä. Mutta mistä löytäis sellasen mukavan käytännöllisen asun mun pienelle 1 veelle? :/ Koko pitäis olla 80, mutta kaikki noi käytännölliset alkaa koosta 86. Ne on liian isoja.

No mun tieto taitaa olla vanhaa, mutta meidän ensimmäinen talvihaalari oli Reimatecin 80cm. En tiedä mikä on nykyinen tilanne. Haalari oli siis vyötärökuminauhallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No sit veikkaisin kyllä että vikana on liian iso kokonumero, ei malli
:) Vaan makuja on tietty moneksi :)

Niinpä. Eihän sopivan kokoinen haalari roiku edes baggie-mallisena :)

Mä olen ajatellut ihan toisella tavalla, siis pitänyt baby-mallia juuri käytännöllisenä 2-vuotiaalleni. Hänen on helpompi harjoitella pukemista sen kanssa, siinä on hyvin tilaa välivaatteille ja se on tosi lämmin, kun ilmatilaa jää enemmän. Ihan hyvin kävelee ja juoksee se päällä, ei ole ollut ongelmia.

Varmasti kaikki haalarit ovat ihan hyviä, kunhan vain ovat oikeaa kokoa ja mitoitukseltaan lapselle sopivia.

Mun 3.5v on pieni ikäisekseen ja meillä yhä käytössä baby-malli, sen lisänä vyötärömallinen niin poika valitsee aina mielummin babymallin et tuskin siinä kovin hankala on liikkua. Ainakin meidän poika juoksee, hyppii, kiipeilee, ajaa pyörällä jne... Eriasia tietty on jos haalari on AIVAN LIIAN ISO niin sitten liikkuminenkin voikin olla vaikeampaa.

Mikä on baggiemalli?

300709%20029_1.jpg

Tuollainen vyötärönauhaton.

se koko on todella tarkka. Jos on liian iso, niin haarat roikkuu ja jos liian pieni niin ahdistaa ja on "imussa". Kun kyykistyt niin tulee helposti pussi rinnuksille. Ja jos on kylmä ilma niin liika leveys tuo kylmyyttä. Ilma on hyvä eriste, mutta vain sopivassa määrin. Olin juuri tuossa vajaa kuukausi sitten pukujuhlissa, jossa oli pukeutunut jättivauvaksi. Minulla oli juurikin baby-mallinen haalari päällä, ja se oli kamala.... Teki mieli hakea vyö siihen....

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:

Meidän pienikokoisella 1veellä on Remun haalari. On kyllä baby-mallinen, mutta ominaisuudet kuin muissakin, pitää kosteutta, tuulta, pepussa vahvikkeet, kestää kulutusta.

Tässä (ap:n kirjoituksessa) näkee perinteisen Kaksplusmamman tavoitteen. Ostetaan RIITTÄVÄN iso haalari. Haalari on ihan makkaralla jaloista ja käsistä ja ainoa asia mikä pukua pitää jotenkin lapsen päällä on se vyötärökuminauha. :laugh:

Babymallinen on minusta kovin paljon miellyttävämpi liikkumisen suhteen. Enemmän ilmatilaa (lämpöeriste) ja kuminauha ei hinkkaa paitaa pois housuista.

Tosin kaikista käytännöllisin on 2-osainen :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

No sit veikkaisin kyllä että vikana on liian iso kokonumero, ei malli
:) Vaan makuja on tietty moneksi :)

Niinpä. Eihän sopivan kokoinen haalari roiku edes baggie-mallisena :)

Täys peesi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tässä (ap:n kirjoituksessa) näkee perinteisen Kaksplusmamman tavoitteen. Ostetaan RIITTÄVÄN iso haalari. Haalari on ihan makkaralla jaloista ja käsistä ja ainoa asia mikä pukua pitää jotenkin lapsen päällä on se vyötärökuminauha. :laugh:

Babymallinen on minusta kovin paljon miellyttävämpi liikkumisen suhteen. Enemmän ilmatilaa (lämpöeriste) ja kuminauha ei hinkkaa paitaa pois housuista.

No mun haalarinosto-rituaali on ollut nyt jo 7 vuotta lähes säälittävän tylsä. Reimatecissä pysytty kun on jo tuttu mitoitus. Ja aina ostettu vaan seuraava koko. Yhtäkään kokoa ei ole tulllut väliinjätetyksi...

Minä ostin noin 2- vuotiaalle baby baggie- haalarin ihan siksi, että ominaisuudet olivat täysin samat kuin isompien puvussa, malli vain hiukan leveämpi takamuksen kohdalta, eli vaipan kanssa parempi ja hintaa 30 euroa vähemmän kui isojen haalarilla.

Mä kyllä liputan baggie- ja babymallien puolesta! Meillä oli syksyllä sopivan kokoinen vyörätömallinen haalari (käytetty ja ohentunut, siksi syksyhaalarina) joka oli oikein hyvä kun ei tarvinnut välivaatekerrosta, mutta meidän lapsi on sen verran roteva ettei tuohon haalariin oli mahtunut fleece tai villahaalaria (vaikka pituutta olisikin vielä haalarissa riittänyt), olisi varmasti puristanut vyötäröltä kumartuessa. Nyt samankokoinen baby baggie talvikäytössä ja on aivan ehdoton kun tarvii kuitenkin sen villahaalarin väliin! Ei purista mistään ja on helppo liikkua. Laihoille lapsille ei tietenkään sovi jos pussittaa liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja baggie:
Mä kyllä liputan baggie- ja babymallien puolesta! Meillä oli syksyllä sopivan kokoinen vyörätömallinen haalari (käytetty ja ohentunut, siksi syksyhaalarina) joka oli oikein hyvä kun ei tarvinnut välivaatekerrosta, mutta meidän lapsi on sen verran roteva ettei tuohon haalariin oli mahtunut fleece tai villahaalaria (vaikka pituutta olisikin vielä haalarissa riittänyt), olisi varmasti puristanut vyötäröltä kumartuessa. Nyt samankokoinen baby baggie talvikäytössä ja on aivan ehdoton kun tarvii kuitenkin sen villahaalarin väliin! Ei purista mistään ja on helppo liikkua. Laihoille lapsille ei tietenkään sovi jos pussittaa liikaa.

Moni valittaa että vyötärömalli-kiristää. Eikö niissä ole säätöjä. Itselläni on kokemusta vain Reiman vyötärömalllista, ja niissä on aina säädettävä vyötärö. Saapi sitten alusvaatetuksen ja "pötsin" mukaa säätää sopivaksi. Tai jos haluaa leikkiä baggietä niin vetää narut löysälle :-))

Yhteistyössä