Ovatko köyhät mielestäsi epäonnistujia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kerro

Vieras
Eli keskustelua siitä, mistä köyhyys mielestäsi _useimmiten_ johtuu. Onko köyhyys köyhän omaa syytä? Vaikuttaako siihen köyhän oma luonne/älykkyys/perimä? Vai onko köyhyys olosuhteiden seurausta? Ja onko köyhyys mielestäsi merkki epäonnistumisesta?

Nyt kaipaan keskustelua niistä, jotka Suomessa elävät suhteellisen köyhyysrajan alapuolella - jotka siis ovat ihan todella köyhiä, eivät "vain" pienituloisia.

[QUOTE="vieras";28249393]Mielestäni köyhyys voi johtua kaikista edellämainituista, monen sattuman summa.[/QUOTE]

Haluaisitko mainita esimerkkejä, että millaisten sattumien?

Valinnoista kaikki johtuu, mutta liian moni joutuu aloittamaan pelin kädellä, jolla pokerissa ei kukaan edes yrittäisi voittaa. Elämässä vaan on pakko pelata se yksi ainoa kierros sillä mitä on jaossa sattunut saamaan ja panokset on kaikille samat. Joillain käy joskus tuuri.

Ässiä ei pidä yhteiskunnan kenenkään käteen ilmaiseksi jakaa, mutta panoksessa voi auttaa, ettei heti avauksessa joudu olemaan all in. Se on sitten se oma valinta, miten pelaa.

Mun näkemyksen mukaan nallekarkit vaan ei mene aina tasan eikä se ole aina saajasta kiinni, että saako enemmän vaiko vähemmän. Toisaalta taas silläkin on merkitystä kuinka sinnikäs ihminen on ja miten paljon pystyy itse näkemään vaivaa saavuttaakseen paremman elintason. Jonkun mielenterveysongelmista kärsivän on usein vaikea ellei jopa lähes mahdoton saada opiskeltua itsensä hyvinpalkattuun ammattiin tai edes jotenkuten palkattuun. Tilanne ei riipu ihmisen geeneistä eikä älykkyydestä vaan myös yhteiskunnasta ja ko. henkilön omasta tukipiiristä. En näe kenenkään heikkoa rahatilannetta epäonnistumisena vaan monen yksittäisen tekijän summana. Tietenkin ihmisellä on ensisijaisesti vastuu itsestään ja omasta elämästään ,mutta eipä täällä kukaan ole miljoonia ihan yksinään ilman kenenkään apuja omaan pussiinsa kantanut muutenkaan.

Ei kai Suomessa sellaista todella köyhää olekaan. Meillä on kuitenkin sosiaalihuolto ja tietty perusosa kuuluu kaikille. Sen lisäksi sosiaalitoimen asiakkaana saa lääkkeet, sähkön, vuokran ym. elintärkeät asiat ilmaiseksi ja pitkäaikaisasiakkaana harkinnanvaraista saa silmälaseihin ym.

Toiset tyytyy vähempään ja ovat hyvinkin onnellisia "köyhinä". Onhan heitäkin, joilla ei ole aikomustakaan ikinä töihin mennä, kun tulevat toimeen tukiaisilla.

Mitä on ne todella köyhät? Pienituloiset elävät samalla (ellei vähemmälläkin) rahalla kuin toimeentulotukiasiakkaat. Ketä näillä todella köyhillä tarkoitettiin? Ei Suomessa ole todellsiia köyhiä, jollei sitten ole niin tyhmä, että ei tajua, että meillä on sosiaalihuolto.

Eli onko mun vastaus sitten, että köyhät on tyhmiä ja oma vika?

[QUOTE="Vieras";28249421]Voi toki johtua monesta syystä ja ihmiset lähtevät eri lähtökohdista, mutta kyllä asenteeni on se, että ovat ns. epäonnistujia.[/QUOTE]

Miksi ovat epäonnistujia?

köyhyys on tutkitusti perityvä ominaisuus, eli köyhän duunarin lapsesta tulee duunari,juopon lapsesta juoppo,yksinkertaisen ihmisen lapsesta yksinkertainen etc. osittain geeniperimää,osittain olosuhteiden tuomaa epäonnea. Mielestäni vähäosaisilta pitäisi jo lähtökohtaisesti kieltää lisääntyminen aivan kuten kehitysvammaisiltakin. Ehdottomasti pitäisi olla edes jonkinlaiset vanhemmiksi soveltuvuustestit,joissa vähimmäisvaatimuksena on kyky elättää ITSE lapsensa ilman valtion rahallista tukea.

köyhyys on tutkitusti perityvä ominaisuus, eli köyhän duunarin lapsesta tulee duunari,juopon lapsesta juoppo,yksinkertaisen ihmisen lapsesta yksinkertainen etc. osittain geeniperimää,osittain olosuhteiden tuomaa epäonnea. Mielestäni vähäosaisilta pitäisi jo lähtökohtaisesti kieltää lisääntyminen aivan kuten kehitysvammaisiltakin. Ehdottomasti pitäisi olla edes jonkinlaiset vanhemmiksi soveltuvuustestit,joissa vähimmäisvaatimuksena on kyky elättää ITSE lapsensa ilman valtion rahallista tukea.

ohhoh..

Illan natsi? Tosin natsitkin tarvitsivat köyhien lapsia tykinruuaksi ja arjalaisia synnyttämään, ja pitivätkin näitä suuressa arvossa ja kouluttivat huolellisesti lapsista asti tuleviin tehtäviin.

Mutta mitäs sinun geeneillesi tehdään - olet tuomitseva, kylmä, yksinkertainen, rikot yhteiskuntarauhaa ja aiheutat toisissa pelkoa ja itseinhoakin, lannistat.

Sivumennen sanoen, köyhiä tarvitaan. Jos täällä olisi vain fiksuja ja filmaattisia, kukas ne kurjien työt tekisi?

Köyhyys on rikkaiden ihmisten ahneuden tulos. Toisaalta ihmisten rahankäytön taidossa on eroa. Raha menee rahan luokse. Köyhyys on osaltaan myös politiikan ja hyvä veli-touhun tulos. Köyhän on vaikea päästä köyhyydestä, kun mitättömätkin työpaikat saadaan suhteilla.

Mä en käy töissä,olen yksinhuoltaja ja elämme lasteni kanssa tukien varassa,mutta olen ihan tyytyväinen,miksikö..Noo,on niin helppoa,sossu maksaa vuokran,sähkön,netin,mun ja lasteni matkakortit,saamme perhetoimeentulotukea,lapsilisät,yksinhuoltaja korotuksilla ja elarit.
Tämän lisäksi sossu maksaa lasteni harrastukset ja koska olen työtön yh,saamme myös säännöllisesti rahat lasteni vaatteisiin,polkupyöriin,luistimiin mihin nyt milloinkin tarvitsee,niin ja huonekalut ja kodinkoneet,imurit,pesukoneet sun muut on myös sossun maksamia,eli toisin sanoen emme todellakaan ole mitään kovin köyhiä,eli ei suomessa ole oikeasti köyhiä ihmisiä.

Kaikki köyhät eivät ole sossun hoivalistalla. On yrittäjiä, sairaita, itsepäisiä, masentuneita. Minä olen kaikkea neljää. Alkaa vähitellen ahdistaa, kämppä rapistuu ympärillä eikä rahaa uskalleta laittaa remonttiin, kun sitä ei muutenkaan kerry varastoksi asti. 20 vuotta sitten oli tarkoitus alkaa kohtapuoliin tienaamaan ja laitella sitten paikkoja. No, eipä koskaan alkanut raha virrata tähän suuntaan, elämä tuli tielle.

Olen köyhästä perheestä, äo on neron tasoa ja olen monilahjakas, sosiaalisesti kuitenkin melko kyvytön. Ylin mahdollinen tutkinto on, mutta en saa työttömyys- enkä muitakaan tukia, koska olen käytännössä tehnyt freelancer hommia silloin kun en miehen tulojen vuoksi olisi edes ollut oikeutettu työmarkkinatukeen. Nyt en saa siis mitään, en minimisairauspäivärahaakaan kun olin leikkauksessa ja 5 viikkoa sairaslomalla. Sossusta en saa myöskään mitään. Tämän vuoden yhteenlasketut tuloni ovat noin 600 euroa. Olen hakenut kaikkia mahdollisia töitä, ruumiillisesta työstä ja tietyissä ammateissa työskentelystä jouduin luopumaan yritettyäni sitä, koska terveyteni ei kestänyt. Valitsinkin oman alani alkujaan sen perusteella, että se sopisi minulle parhaiten, koska minulla on sairaus, jota ei voi täysin parantaa. Mutta ikää alkaa jo olla, eikä valoa näy tunnelin päässä. Oman alani paikkoja hakee kymmeniä tohtoreita ja satoja maistereita; on selvää, että kasvottomasta massasta valituksi tulee aina yleensä joku, jonka valitsija tuntee jotain kautta ennalta. Hyviin perheisiin syntyneillä on paremmat verkostot, minulla ei ole ketään muuta kuin oma yhtä köyhä aviomieheni.

Siinä teille tarinaa, miten Suomessa voi joutua todelliseen köyhyyteen, pudota kaikkien turvaverkkojen läpi ja ihan ilman omaa syytään.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä teille vastaus;28249724:
Olen köyhästä perheestä, äo on neron tasoa ja olen monilahjakas, sosiaalisesti kuitenkin melko kyvytön. Ylin mahdollinen tutkinto on, mutta en saa työttömyys- enkä muitakaan tukia, koska olen käytännössä tehnyt freelancer hommia silloin kun en miehen tulojen vuoksi olisi edes ollut oikeutettu työmarkkinatukeen. Nyt en saa siis mitään, en minimisairauspäivärahaakaan kun olin leikkauksessa ja 5 viikkoa sairaslomalla. Sossusta en saa myöskään mitään. Tämän vuoden yhteenlasketut tuloni ovat noin 600 euroa. Olen hakenut kaikkia mahdollisia töitä, ruumiillisesta työstä ja tietyissä ammateissa työskentelystä jouduin luopumaan yritettyäni sitä, koska terveyteni ei kestänyt. Valitsinkin oman alani alkujaan sen perusteella, että se sopisi minulle parhaiten, koska minulla on sairaus, jota ei voi täysin parantaa. Mutta ikää alkaa jo olla, eikä valoa näy tunnelin päässä. Oman alani paikkoja hakee kymmeniä tohtoreita ja satoja maistereita; on selvää, että kasvottomasta massasta valituksi tulee aina yleensä joku, jonka valitsija tuntee jotain kautta ennalta. Hyviin perheisiin syntyneillä on paremmat verkostot, minulla ei ole ketään muuta kuin oma yhtä köyhä aviomieheni.

Siinä teille tarinaa, miten Suomessa voi joutua todelliseen köyhyyteen, pudota kaikkien turvaverkkojen läpi ja ihan ilman omaa syytään.

Miltä sinusta tuntuu, kun paasataan ettei tämänkokoisessa maassa ole varaa jättää lahjakkuutta käyttämättä?

Lyödäänkös nyt viisaat päämme yhteen, ja mietitään hiukan, mitä meille pitäisi tehdä, jos siis oltaisiin tosissaan sen lahjakkuuden hyödyntämisen suhteen? Itse olen hiukan samassa tilanteessa, mutta tyssäsin jo väitöskirjavaiheeseen, kun en sitten saa apurahojakaan, ilmeisesti iän vuoksi ja koska minulla ei ole juurikaan näyttöjä. Nyt yritän epätoivon vimmalla tapella masennusta vastaan ja saada jotain tuloksia aikaan. Mutta samaan aikaan tosiaan rimpuillaan sellaisessa rahapulassa, että vaikea siinä on keskittyä tekemään.

Mä en käy töissä,olen yksinhuoltaja ja elämme lasteni kanssa tukien varassa,mutta olen ihan tyytyväinen,miksikö..Noo,on niin helppoa,sossu maksaa vuokran,sähkön,netin,mun ja lasteni matkakortit,saamme perhetoimeentulotukea,lapsilisät,yksinhuoltaja korotuksilla ja elarit.
Tämän lisäksi sossu maksaa lasteni harrastukset ja koska olen työtön yh,saamme myös säännöllisesti rahat lasteni vaatteisiin,polkupyöriin,luistimiin mihin nyt milloinkin tarvitsee,niin ja huonekalut ja kodinkoneet,imurit,pesukoneet sun muut on myös sossun maksamia,eli toisin sanoen emme todellakaan ole mitään kovin köyhiä,eli ei suomessa ole oikeasti köyhiä ihmisiä.

Mä käyn töissä, olen yksinhuoltaja ja elämme kolmen lapseni kanssa pienehkön palkkani varassa. Olen ihan tyytyväinen, siltikin. Maksan vuokran, sähkön, netin, lasten matkakortit, opintolainan lyhennykset. Saamme lapsilisät yksinhuoltajakorotuksilla ja minimielarit.

Tämän lisäksi maksan palkastani lasten vaatteet, harrastukset, polkupyörät, luistimet, huonekalut ja kodinkoneet (säästämällä usean kuukauden ajan). Toisin sanoen, emme ole köyhiä, mutta ylimääräisiin ei rahaa jää.

News flash: verkostot on jokaisen itse luotava itselleen. Se on vähän sellainen homma, että hevosen voi viedä veden äärelle, muttei pakottaa juomaan. Varakkaiden perheiden lapsilla saattaa olla muutama nimi tiedossa enemmän kuin vaatimattomampien lähtökohtien ihmisillä, mutta kaukana ollaan syrjivästä nepotismista.

Jos antaa sen oman älyn loistaa julkaisujen kautta, ja todella olet superälykäs monilahjakkuus, niin loppu lienee lastenleikkiä?

News flash: verkostot on jokaisen itse luotava itselleen. Se on vähän sellainen homma, että hevosen voi viedä veden äärelle, muttei pakottaa juomaan. Varakkaiden perheiden lapsilla saattaa olla muutama nimi tiedossa enemmän kuin vaatimattomampien lähtökohtien ihmisillä, mutta kaukana ollaan syrjivästä nepotismista.

Jos antaa sen oman älyn loistaa julkaisujen kautta, ja todella olet superälykäs monilahjakkuus, niin loppu lienee lastenleikkiä?
Tämänkin foorumin "älykköjen" loistavimmat julkaisut ovat lähinnä vessan seinäkirjoitusten tasoa joten köyhyys on selkeästikkin vallalla tämänkin foorumin lukijakunnassa. Sääli heitä ja heidän lapsosiaan.
En niin nimiä halua sanoa ,mutta joidenkin kohdalla jälkiabortti olisi ollut paikallaan.

Itse olen tilapäisesti köyhä koska opiskelen ja mulla on lapsi. En kuitenkaan pidä itseäni epäonnistujana koska valmistun pian melko varmasti työllistävälle alalle. Sen jälkeen saa jättää hyvästit tuille ja tulee ainoastaan lapsilisä ja elarit enää. Ei asumistukea eikä luojan kiitos toimeentulotuella kituuttamista.

Omat vanhempani eivät ole köyhiä vaan ihan keskituloisia eivätkä ole koskaan saaneet sossusta senttiäkään. Omakotitalossa ovat kasvattaneet kolme lasta, maksaneet heille vaatteet, harrastukset, ajokortit yms. Tukea on saanut vielä näin aikuisenakin kun tilanne väliaikaisesti huono.

Yhteistyössä