No sitähän mä tässä nyt haen, että onko ne kuitenkin liian kilttejä. Mutta ei ei ei... mä en voi mitenkään sallia sitä, että lapsilla olis lupa lyödä kavereitaan, kutsua niitä tyhmäksi tai vaikka sanoa, että jotakuta ei oteta leikkiin mukaan. Mä kannustan lapsia kyllä pitämään puolensa, jos niillä on siis lelu kädessä, niin sanon aina, että sitä ei tartte antaa muille, vaan saavat pitää kiinni ja karjua, että tää on mun, tää on MULLA.
Käytän tässä nyt esimerkkiä.
Lapseni olivat leikkikentällä kahden serkkunsa kanssa, joista toinen on n. vuoden vanhempi kuin esikoiseni, toinen kolme vuotta vanhempi. Nämä vanhemmat serkut keinuivat sellaisessa isossa hämähäkkikeinussa pitkän aikaa keskenään. Oma lapseni halusi kyytiin, mutta sanoin hänelle, että odotetaan hetki vuoroa, serkut keinuvat nyt, ja keinuvat mielellään kovaa. Hetken päästä sinä saat keinua heidän kanssaan ja sitten keinutaan hiljempaa. No, meni n. 10min. kun siskoni sanoi omille lapsilleen että nyt otatte tämän serkun kyytiin ja keinutte nätisti tai sitten tulette pois. Oma lapseni kapusi kyytiin ja tämä toinen serkku, n. 5-6v aloittin natkuttamisen: tää on ihan tyhmää kun xxx tulee kyytiin, kaikki on pilalla, mää en enää ikinä leiki sen kanssa, mä en halua keinua sen kanssa, se keinuu aina vaan niin hiljaa... jne" Jos mun lapsi olis käyttäytynyt noin, se olis lähtenyt siitä keinusta pikavauhtia ja saanut saarnan siitä, että miten toisia ihmisiä kuuluu kohdella ja miltä tuollainen käyttäytyminen toisesta tuntuu.