Ovatko miehenne reiluja talous-asioissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeesti nainen. Niskasta kiinni! Jos mies on saita eikä suotu edes miettimään muuttoa että säkin pääsisit töihin, eikä anna ruokarahaakaan tarpeeks niin täytyyhän se jotenkin ratkaista. Ei se ole reilua että sä kärsit miehesi takia aliravitsemuksesta, tulonmenetyksistä ja jäät vielä kaupan päälle eläkeettäkin. Laske vielä kunnolla piruuttas paljonko oikeasti persnettoat kuukaudessa ton tilanteen takia.

Meillä on yhteinen tili lainaa ja kiinteitä talousmenoja, kuten sähköä, vettä, Aamulehteä, vakuutuksia tms. varten. Lisäksi molemmilla on omat tilit omia menoja varten. Tällä hetkellä vain mies laittaa rahaa taloudenhoito tilille. Lapsen lapsilisät menevät lapsen omalle tilille, jolle meillä molemmilla on käyttöoikeus. Sieltä otetaan rahaa aika harvoin, lähinnä haalareita tai muuta isompaa kulua varten.

Käymme yleensä kerran viikossa yhdessä tekemässä isot kauppaostokset, jotka mies maksaa. Mieheni sanoo aina, että en saa maksaa isoja ruokakuluja, tällä hetkellä olemattomilla tuloillani. Mieheni on tosin excel-maanikko ja budjetoinut tulojamme useaksi kuukaudeksi eteenpäin. Näin on kyllä pakkokin, koska haluamme lyhentää asuntolainaa mahdollisimman paljon ja nopeasti.

Eli perheen talous yhteiseen budjettiin, jonne ynnätään kaikki menot ja kulut. Vasta silloin totuus kulutuksesta paljastuu ja myös tavoitesäästäminen esim. yhteisiä lomia varten helpottuu.

Minä en tuollaista tilannetta katselisi, koska olen muutenkin kovin itsenäinen ihminen, vaikka avioliitossa ollaankin. Minä en missään nimessä halua mitään yhteisiä tilejä, vaan omat rahat ja tilit. Kumpikin maksaa omat laskunsa ja lasten menot/kulut menee miten miloinkin sovitaan. esim. vaatetus on minun vastuulla ihan omasta halusta jne. Talon lainat ym. menee puoliksi (jään pian äitiyslomalle ja näin mennään, vaikka jään myös hoitovapaalle ) Teen sitten hoitovapaalla keikkaa, koska en halua olla rahattomana (myös säästöjä olen kerryttänyt. Lapsia on pian 3.

Minkä ikäisiä lapsesi on? kai saat edes kotihoidontukea? Mene kouluun/ kouluttaudu? Ala perhepäivähoitajaksi/ kouluttaudu perhepäivähoitajaksi? Aina sitä jotakin keksii.

En ymmärrä. Eikö miehesi syö kotona ollenkaan? Katsooko hän jääkaappiin/kuivaruokakomeroon nähdäkseen että ne ammottavat tyhjyyttään??
Onko miehesi mielestä ok että lapsenne joutuvat käymään isovanhemmillaan syömässä koska kotona ei ole ruokaa?
Ihmeellistä, sanon kyllä. Ja sinä nainen olet kyllä aivan tyhjän päällä!

Kaikki tulot on yhteisiä. Mies tienaa päälle 4000 kuussa ja minä opiskelen työttömyyskorvauksella. Mutta silti meillä yhteinen tili, josta kaikki menot maksetaan.

Miten syötte viikonloppuisin, kun mies ei saa töistä ruokaa?
Voisitko mennä lasten kanssa joskus nälkäviikolla miehen vanhempien luo syömään oikein mahat kurnien?

Meillä on kaikki rahat olleet aina yhteisiä. Ollaan opiskeltu lähes koko seurusteluaika ja oltu töissä vaihtelevasti. Tällä hetkellä asutaan eri paikkakunnilla ja silti rahat on edelleen yhteisiä, jos toiselta on rahat lopussa toinen auttaa.

Mun mielestä tuo on ihan kipeetä, ettei mies huolehdi siitä että omilla lapsillaan on tarpeeksi ruokaa. :( Ja antaa vaimon kulkea rikkinäisissä kengissä, hyi mikä sika.

[QUOTE="vieras";23318678]Avioliitossa puolisoilla on elatusvelvollisuus ja se summa on kyllä huomattavasti suurempi kuin tuo 300 euroa.[/QUOTE]

Laissa ei ole mitään määritelty, mutta siitä sovittaessa otetaan huomioon tulot ja tarve. Eli vähintään ap:n pitäisi saada mieheltään toimeentulotuen verran rahaa, jos mies hyvätuloinen niin vielä enemmän.

[QUOTE="vieras";23318701]Mun mielestä tuo on ihan kipeetä, ettei mies huolehdi siitä että omilla lapsillaan on tarpeeksi ruokaa. :( Ja antaa vaimon kulkea rikkinäisissä kengissä, hyi mikä sika.[/QUOTE]

Ja sitten miehen kaverit puhuvat naisesta selän takana, kun tämä ei yhtään viitsi panostaa pukeutumiseensa.

On reilu,saa enemmän rahaa ku mie,maksaa suurimman osan laskuista,laittaa joka kuukausi miun tilille rahaa, jos miun rahat meinaa loppua,aina on ruokaa tarpeeksi jääkaapissa ja pakkasessa.
Miun kaikki rahat ei mene laskuihin tai ruokaan.=)
Rahat kyllä yhteisiä,vaikka onkin kummallakin omat tilit.

Viimeksi muokattu:
Meillä on yhteiset rahat yhteisellä tilillä. Mies tienaa tällä hetkellä noin 5000 € /kk ja minä olen kotihoidontuella, lapsia on kaksi. Meille on ihan itsestään selvää että kaikki tulot ovat meidän yhteiseksi hyväksi, emmekä ole koskaan riidelleet rahasta.

On todella reilu. Minä saan kotihoidontukea 300 €/kk ja mies saa palkkaa 2000-3000 €/kk. On yhteinen tili ja saan käyttää rahaa miten haluan. Toki kunnioituksesta miestä kohtaan en tuhlaile mihinkään älyttömyyksiin.

Reiluna pidän meidän systeemiä. Joskus tosin koen, että mies on meistä se häviäjä. Minä kotihoidontuella, mies töissä.
Meillä on omat tilit, mutta silti tiedetään toistemme rahatilanne ja onko tarvetta johonkin isompaan ostokseen. Esim. mies oli viikon työreissulla. Ohimennen mainitsin, että tililläni on rahaa juuri sen verra, että ruokaa saadaan. Eli minusta ei vielä tarvittu rahaa lisää. Mies siirsi heti 300e tilille ja sanoi, että voin laittaa itseeni tai lapsiin :) (siirsin säästötilille, koska kohta pitää ostaa nuorimmaiselle uusi istuin autoon)

Meillä mies hoitaa kaupassa käynnin. Juurikin siksi, ettei tarvitse siirrellä rahoja ja hänen on helppo töistä tullessa poiketa kaupassa. Minä en itse asiassa edes tiedä paljon meillä menee kuussa rahaa ruokaan :ashamed: Laitan vain aamupäivällä s-postilla kauppalistan ja illalla mies tuo kauppakassit kotiin :D

Minulla riittää rahat omiin kuluihini, suurimpaan osaan lasten kuluja ja koiran kuluja, juurikin siksi, ettei tarvitse ostaa ruokaa. Maksan osan laskuista, mutta nekin mies haluaa välillä maksaa. Joskus olen yrittänyt puhua, että pitäisikö katsoa kumpi prosentuaalisesti laittaa rahaa enemmän meidän talouteen, mutta mies ei ole suostunut (vaikka olen epäillyt minun hyötyvän tästä rahallisesti eniten). Meillä homma toimii näin.

Raha-asioista riitely on usein se ensimmäinen merkki eron lähestymisestä :( Toivottavasti saatte asiat puhuttua ja sovittua järkevämmin.

kyllä mun mies on reilu, meidän tulot (miehen palkka ja mun kotihoidontuki) menee yhteiselle tilille josta saan käyttää järkevästi mihin haluan, me luotetaan täysin toisiimme perusostoksissa, isommista keskustellaan

meillä rahat on täysin yhteiset, ikinä ei olla laskettu kumpi maksaa enemmän laskuja ym. menoja. olen onnellinen että meillä on näin, sillä olen läheltä seurannut toisenlaistakin toimintamallia...

Kuulostaa siltä, että miehesi tienaa rahat ja osaa laskea sekä suunnitella taloutta. Sinun tehtäväsi olisi opetella elämään annettujen kehyksien rajoissa.
Tai tokihan voit ehdottaa osien vaihtoa jos uskot hoitavasi paremmin leivän pöytään ja asuntolainan lyhennykset siinä samassa.

Siis mihin sun miehesi ne rahansa käyttää, jos on kerran hyvätuloinen eikä antaisi perheelleen mitään? Minä olen meidän perheessä se hyvätuloinen ja mies on kotihoidontuella lasten kanssa kotona, eikä tulisi mieleenkään etteikö minun palkkani olisi perheen yhteistä rahaa.

Yhteistyössä