Ovatko muiden 5-vuotiaat lähes aina kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
Meidän 5-vuotias ei käy yksin esim. kavereillaan, kerhossa käy kerran viikossa. Lapsi on kyllä todella sosiaalinen ja haluaisi kovastikin kyläillä ja saada kavereita mutta ongelma on siinä etten tiedä mistä. Olen itse huono tutustumaan ja kai aika erakkokin, ollaan siis lasten kanssa pääsääntöisesti kotona. Leikkikentillä ja retkillä käydään kyllä mutta siis ihan omalla porukalla.

Nyt kun olen kuulostellut muita äitejä niin kovasti ovat jo tuon ikäiset menossa kavereillaan, yökylissä, synttäreillä ym ja mulla ahdistaa todella paljon kun tuntuu että lapseni jää jostain paitsi. Mutta kertokaa, onko tuon ikäisen vielä välttämätöntä kulkea niin paljon, vai saadaanko rauhassa viettää kotielämää? Ehtiikö sitten koulussa saada kavereita, välillä tuntuu että täälläpäin "sosiaaliset piirit" muodostetaan jo ennen kouluikää.. Ilkeilijät, pysykää poissa - olen aikoinani ollut koulukiusattu ja ajatus lapsen yksinjäämisestä tuntuu tosi pahalta.

Ei meilläkään tuon ikäisenä vielä paljoa kavereilla kuljettu. Sitten kun koulun aloitti niin enemmän oli kavereiden luona ja tällä kylällä ei juuri yökyläilyä harrasteta joten sekin on jäänyt lähinnä sukulaistasolle.

mun 7 ja11 v eivät ole vielä olleet kavereilla kylässä, en näe sitä tarpeelliseksi, eikä lapsetkaan halua, viihdytään kotona ja keskenämme. isommalla on kavereita, joitten kanssa on päiväaikaan, pienemmällä vaan tarhakavereita, ei jaksa illalla enää vaivautua kun tässä talossa ei ol samanikäisiä.

Kuulostatte ihan meiltä :) Minä mietin myös lapsen sosiaalisia ympyröitä paljon - tunnen niistä paljon vastuuta ja ahdistustakin välillä. Mielestäni 5-vuotiaan ei silti vielä tarvitse hypätä ympäriinsä kavereilla, ellei vanhempien kautta näitä treffejä tietoisesti edesauteta ja järjestetä. Helppoahan se on, jos on äidillä jo ennestään samanikäisiä naisia äitikavereina ja lapsetkin sattuu olemaan samanikäisiä... Tällaisten ihmisten kanssa helposti tuntee itsensä sosiaalisesti huonoksi äidiksi, tiedän sen!

Mutta me ollaan yritetty kompensoida tätä niin, että viisvee käy 3krt/viikossa osa-aikahoidossa ja saa sieltä ikäistään seuraa, kavereitakin ihan, mikä tuntuu hyvältä. Myös sukulaisten lasten kanssa oon yrittänyt petrata ja tavata mahdollisimman paljon eri yhteyksissä. Silti meillä edelleen käy hyvin vähän lapsella kavereita kylässä - kuitenkin enemmän kuin minulla aikanaan. Koulussa ehtii vielä hyvin ja minä aina alleviivaankin lapselle, että kavereita saa sitten kutsua kylään. Eiköhän se siitä...

Enemmän huolehtisin muista "sosiaalisemmista" lapsista, joille näitä kaveruussuhteita tarjotaan tarjottimella mutta ei muisteta opettaa, että muutkin lapset pitää huomioida eikä ketään saa jättää leikkien ulkopuolelle :(

Ei meillä 5-vuotias käy kuin naapurissa. Esikoinen ei käynyt sielläkään tuossa iässä. Ekat kaverisynttärit oli 7v. ja ensimmäisiin sellaisiin myös saatiin kutsu samassa iässä.

Kiitos vastauksista, helpotti vähän.Tuntuu että meidän kylällä kaikki muuta 5-vuotiaat ovat paljon menevämpiä ja kulkevat itsekseen kavereillaan. Itse asumme haja-asutusalueella enkä kyllä päästäisikään tuon ikäistä vielä yksin maantielle. Tyttö on onneksi tosiaan itse sosiaalinen, ei ujostele lapsia eikä aikuisia, menee reippaasti kerhoihin yksin ym, joten uskoisin että pärjää koulussa.

[QUOTE="huolestunut";26766589]Kiitos vastauksista, helpotti vähän.Tuntuu että meidän kylällä kaikki muuta 5-vuotiaat ovat paljon menevämpiä ja kulkevat itsekseen kavereillaan. Itse asumme haja-asutusalueella enkä kyllä päästäisikään tuon ikäistä vielä yksin maantielle. Tyttö on onneksi tosiaan itse sosiaalinen, ei ujostele lapsia eikä aikuisia, menee reippaasti kerhoihin yksin ym, joten uskoisin että pärjää koulussa.[/QUOTE]

menee yksin kerhoihin?¨
siis viet sinne, mutta et jää paikalle? sehän on jo erittäin sosiaalista toimintaa tuon ikäiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkö?;26766602:
menee yksin kerhoihin?¨
siis viet sinne, mutta et jää paikalle? sehän on jo erittäin sosiaalista toimintaa tuon ikäiselle.

Juuri näin, kolmivuotiaasta asti on käynyt seurakunnan kerhossa ja heti eka kerrasta jäi todella hyvin kerhoon. Myöhemmin vain sanoi että oli mulla vähän sua ikävä mutta se meni sitten ohi. :) Eli ongelma ei ole todellakaan lapsessa vaan siinä että pitäisikö jostain yrittää hommata niitä kyläpaikkoja ja kavereita vai riittääkö se että ollaan vain kotona. Nyt kesällä varsinkin kun ei ole kerhoja niin ei tule kyllä nähtyä muita ihmisiä viikolla, viikonloppuisin saatetaan koko perheellä kyläillä. Mulla siis pelottaa se jääkö lapsi jostain paitsi kun ei ole niitä kavereita eikä yökyläpaikkoja ym, ja tuleeko hänestä sen takia isompana yhtä yksinäinen kuin itse aikoinani olin..

Mun 5-vuotiaat ei olleet kotona juuri koskaan...ts. siinä iässä se "kaveririippuvuus" alkoi.

Mutta meillä ne kamut on olleet ihan lähellä; naapurissa, naapuritalossa. Helppoa oli siis vierailla puolin ja toisin, ja ulkoilla yhdessä; se ei vaatinut sitä, että oikein lähtemällä lähdettäisiin jonnekin.

Jos ap sun lapsi kerran menee reippaasti kerhoon yms niin ei liene ollenkaan syytä huoleen :). Mutta voisitte kyllä ainakin mun mielestä kutsua kerhokavereita teille leikkimään, ja yrittää järjestää lapselle kaverikontakteja, ettei kaikki vapaa-aika menisi vaan oman perheen seurassa. Siis jos koet sen tarpeelliseksi. Asia kuitenkin selvästi sinua mietityttää. Yökylään yms ehtii kyllä vielä monen monta kertaa, vaikkei 5 v iässä olisi ollutkaan. Ja kavereita ehtii saamaan eskarista & koulusta - jos lapsi ei tunnu niitä kaipaavan, ja osaa olla ikäistensä kanssa hyvin, niin älä stressaa vielä :)

Yhteistyössä