Ovatko suomenruotsalaiset narsisteja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nårsismi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedätkö, myös suomenruotsalaisissa on jääräpäitä, jotka ei suomea lukisi jos se ei ole pakollista. Sitten näille tarvii hankkia tulkki, kun eivät suomea osaa ja virkamies ei ruotsia, kerran ei ole pakko lukea. Ja toisekseen ihan yhtä usein suomalaisessa mediassa ruotsinopetusta käsitellään kuin ruotsinkielisissä lehdissä.

Ja hassua väittää sen takia narsistiseksi että kyseisen kieliryhmän lehdissä käsitellään asiaa joka ei suoraan heitä koske. Kyllähän suomenkielissäkin lehdissä saatetaan esim kertoa koulusurmasta Amerikassa. Vähemmän tämä liittyy suomenkielisiin kuin ruotsin opetus suomenruotsalaisiin. Sinun logiika mukaan myös suomenkieliset on narsisteja, kun päivittäin lehdissä uutisia ulkomailta mitkä ei nyt mitenkään liity suomalaisiin.

Uskon kyllä suomenruotsalaisten olevan jääräpäisiä mulkkuja koska he eivät halua opetella suomea vaikka suvut ovat saattaneet asua Suomessa vuosisatoja.

Mun mielestä koko Ahvenanmaa ja useimmat saaret tosta Turun edestä voitaisiin vallan hyvin luovuttaa Ruotsille. Päästäisiin takuulla halvemmalla. Suomenruotsalaisilla kun on kaikenlaisia etuisuuksia, Ahvenanmaalla ihan eritoten.

Samalla kielivähemmistö Suomessa pienenisi ruotsin kielen osalta niin mitättömäksi että sekä pakkoruotsi että naurettavat kielivaatimukset eri virkoihin ja palvelujen järjestäminen ruotsiksi, ruotsinkieliset katukyltit ja muut pöhköyden voitaisiin lopettaa, säästöjä tulisi siitäkin.

Tiedätkö, myös suomenruotsalaisissa on jääräpäitä, jotka ei suomea lukisi jos se ei ole pakollista. Sitten näille tarvii hankkia tulkki, kun eivät suomea osaa ja virkamies ei ruotsia, kerran ei ole pakko lukea. Ja toisekseen ihan yhtä usein suomalaisessa mediassa ruotsinopetusta käsitellään kuin ruotsinkielisissä lehdissä.

Suomenkielisissä lehdissä puhutaan suomenkielisten kielten opetuksesta, mutta ei kyllä yleensä sanaakaan ruotsinkielisten. Sen takia harva tietääkään, että Ahvenanmaalla ei tarvitse lukea pakkoruotsia. Jos kerran ruotsinkieliset eivät vapaaehtoisesti opiskelisi suomea, niin RKP voi varmaan sitä sitten ajaa, kunhan vain suomenkieliset saavat pakkoruotsin pois. Mutta näköjään enimmäkseen ollaan huolissaan siitä, että suomenkieliset eivät opiskelisi ruotsia, ja se kyllä viittaa enemmän narsismiin kuin mihinkään normaaliin kiinnostukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja nåjaa;30600933:
Mun mielestä koko Ahvenanmaa ja useimmat saaret tosta Turun edestä voitaisiin vallan hyvin luovuttaa Ruotsille. Päästäisiin takuulla halvemmalla. Suomenruotsalaisilla kun on kaikenlaisia etuisuuksia, Ahvenanmaalla ihan eritoten.

Samalla kielivähemmistö Suomessa pienenisi ruotsin kielen osalta niin mitättömäksi että sekä pakkoruotsi että naurettavat kielivaatimukset eri virkoihin ja palvelujen järjestäminen ruotsiksi, ruotsinkieliset katukyltit ja muut pöhköyden voitaisiin lopettaa, säästöjä tulisi siitäkin.

Vaikka Ahvenanmaa joskus uhkailee Ruotsiin liittymisellä, niin oikeasti se ei halua liittyä Ruotsiin, koska se menettäisi ne mahtavat tulonsiirrot mitä se nyt saa.

Esimerkki. Lapsilisiä leikataan Suomessa mutta ei Ahvenanmaalls ja silti Ahvenanmaa saa verohuojennukset joilla kompensoidaan lapsilisien leikkauksia. On vaan härskiä toimintaa!

Suurin osa tuntemista ruotsinkielisestä vastustaa pakko ruotsia. Tietenkin lehdet, rkp vastustaa pakon poistoa koska saavat tukia sen verukkeella. Nämä rantahurritteliat ovat wt porukkaa ja narsisteja itse. Kuvittelevat vain luulevansa tietävän mitä ruotsinkieliset ajattelee muutaman päättäjän takia. Mutta toivottavasti pakko poistetaan ja samalla myös suomen opiskelu ruotsinkielisiltä.

[QUOTE="ccc";30601669]Suurin osa tuntemista ruotsinkielisestä vastustaa pakko ruotsia. Tietenkin lehdet, rkp vastustaa pakon poistoa koska saavat tukia sen verukkeella. Nämä rantahurritteliat ovat wt porukkaa ja narsisteja itse. Kuvittelevat vain luulevansa tietävän mitä ruotsinkieliset ajattelee muutaman päättäjän takia. Mutta toivottavasti pakko poistetaan ja samalla myös suomen opiskelu ruotsinkielisiltä.[/QUOTE]

Suomenruotsalaiset vastustavat pakkoruotsia äänestämällä ärkoopeetä?

[QUOTE="ccc";30601669]Suurin osa tuntemista ruotsinkielisestä vastustaa pakko ruotsia. Tietenkin lehdet, rkp vastustaa pakon poistoa koska saavat tukia sen verukkeella. Nämä rantahurritteliat ovat wt porukkaa ja narsisteja itse. Kuvittelevat vain luulevansa tietävän mitä ruotsinkieliset ajattelee muutaman päättäjän takia. Mutta toivottavasti pakko poistetaan ja samalla myös suomen opiskelu ruotsinkielisiltä.[/QUOTE]

Toki suomalaiset suvaitsevaisina ihmisinä sallivat suomenruotsalaisille pakkosuomen poiston, eihän ahvenanmaalaistenkaan tarvitse opiskella suomea.:)

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö?;30601678:
Suomenruotsalaiset vastustavat pakkoruotsia äänestämällä ärkoopeetä?

No tunnen monta jotka äänesti persuja ????. Ne jotka rkp:tä äänestää ovat näitä vanhoja jääriä. Nuoret ruotsinkieliset eivät enää ajattele näin. Suurin osa näistä hurrittelijoista eivät edes tunne yhtään kyseisen kieliryhmän edustajaa. Ovat vain pikku wt päässään päättäneet mielipiteensä heistä.

[QUOTE="ccc";30601690]No tunnen monta jotka äänesti persuja ????. Ne jotka rkp:tä äänestää ovat näitä vanhoja jääriä. Nuoret ruotsinkieliset eivät enää ajattele näin. Suurin osa näistä hurrittelijoista eivät edes tunne yhtään kyseisen kieliryhmän edustajaa. Ovat vain pikku wt päässään päättäneet mielipiteensä heistä.[/QUOTE]

No, miten selität sen, että ärkoopeetä äänestää suurinpiirtein saman kokoinen porukka kuin suomenruotsalaisia on? Suomenruotsalaiset äänestävät persuja ja suomalaiset ärkoopeetä? Ei tunnu kovin uskottavalta.

Mun sujuu kuuluu suomenruotsalaisia ja kyllä nämä tuntuvat ärkoopeetä äänestävän.

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö?;30601698:
No, miten selität sen, että ärkoopeetä äänestää suurinpiirtein saman kokoinen porukka kuin suomenruotsalaisia on? Suomenruotsalaiset äänestävät persuja ja suomalaiset ärkoopeetä? Ei tunnu kovin uskottavalta.

Mun sujuu kuuluu suomenruotsalaisia ja kyllä nämä tuntuvat ärkoopeetä äänestävän.
Minä äänestin viime vaaleissa rkp.n edustajaa ja ihan suomenkielinen olen. Tiedän myös monta muuta jotka äänesti rkp.n edustajaa. Itse äänestän ihmistä en puoluetta. Kuten moni muukin.

[QUOTE="ccc";30601702]Minä äänestin viime vaaleissa rkp.n edustajaa ja ihan suomenkielinen olen. Tiedän myös monta muuta jotka äänesti rkp.n edustajaa. Itse äänestän ihmistä en puoluetta. Kuten moni muukin.[/QUOTE]

Suomenmielinen et kyllä yhtään ole, -kielinen korkeintaan, jos sitäkään.

Puolueelle se ääni meni ja siten sinä olet pakkoruotsittaja.

Miten selität sen, että ärkoopeetä äänestää saman verran kuin mitä suomenruotsalaisia on, vaikka sinun mielestä suomenruotsalaiset äänestävät persuja?

Tunnen 14 suomenruotsalaista ja yksi äänestää rkp:tä ja yksi on kerran äänestänyt sitä puoluetta. Ei sillä että siinä olisi mitään ihmeellistä vaikka kaikki sitä äänestäisivät, mutta niin se vain on. :D Itse äänestäisin ruotsinkieisenä varmasti rkp:tä, tästäkin ketjusta huomaa että kannattaa piikit pystyssä vaan pitää puoliansa. :D

Ei hitto mitä suomenkielistä wt-porukkaa tässä ketjussa, sanonpa vaan. :D Ei minkäänlaisia keskustelutaitoja. Luulisi opettelevan jos asia on kerran näin tärkeä, nyt on hiukan vaikea ottaa tosissaan joten jää ketjun lukeminen ja siihen osallistuminen vertaisilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö?;30601715:
Suomenmielinen et kyllä yhtään ole, -kielinen korkeintaan, jos sitäkään.

Puolueelle se ääni meni ja siten sinä olet pakkoruotsittaja.

Miten selität sen, että ärkoopeetä äänestää saman verran kuin mitä suomenruotsalaisia on, vaikka sinun mielestä suomenruotsalaiset äänestävät persuja?
Meneppä nyt pesemään sun kiitos paita ja siivoamaan navettaan :D

[QUOTE="hehehehe";30601725]Tunnen 14 suomenruotsalaista ja yksi äänestää rkp:tä ja yksi on kerran äänestänyt sitä puoluetta. Ei sillä että siinä olisi mitään ihmeellistä vaikka kaikki sitä äänestäisivät, mutta niin se vain on. :D Itse äänestäisin ruotsinkieisenä varmasti rkp:tä, tästäkin ketjusta huomaa että kannattaa piikit pystyssä vaan pitää puoliansa. :D[/QUOTE]

Suomenruotsalaisia on viisi prosenttia ja viime eduskuntavaaleissa rkp sai 4,3% äänistä, joten uskallan vetää sen johtopäätöksen, että sua on kusetettu.;)

Alkuperäinen kirjoittaja niinkö?;30601759:
Sivistynyttä ja asiaan keskittyvää suomenruotsalaista keskustelukulttuuria...

Voi voi sun kanssa. Kuulostat ihan eräältä murobbs apinalta. Kiva työttömänä käydä täällä mamma palstalla itkemässä?

Yhteistyössä