Ovatko tällaiset viiltävät kivut ja kiristys ja selkäkipu supistuksiin liittyviä tai muuten vaarallisia/hoitoa vaativia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietämätön rv33
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietämätön rv33

Vieras
Nyt menossa rv33 ja vaikka millaisia kipuja on - enkä tiedä pitäisikö huolestua vai ei?? Kivuttomia supistuksia on ollut kauan ja noin 2kk sitten lääkäri katsoi, etteivät ole aiheuttaneet muutoksia kohdunsuulla. Ajan kuluessa supistuksia on ollut yhä enemmän ja kipeitäkin. Välillä tuntuu, että tulee oikein "kestosupistus", maha tuntuu olevan kova kauan aikaa. Lisäksi on selkäkipua - en aina erota liittyisikö supistuksiin vai tuleeko muuten vaan samoissa tilanteissa kuin supistukset (yleensä rasituksessa). Rasituksessa tulee myös viiltävää kipua alapäähän, emättimeen. Ihan kuin puukkoa tms terävää työnnettäisiin sisälle. Välillä myös koko alapää on "turran tuntuinen", kipeä ulkopuolelta. Välillä on pistelevää kipua koko mahan alueella, aivan kuin neuloilla pisteltäisiin. Joskus viiltävää kipua ala- ja ylämahalla. Liitoskivut erotan (niitä ollut jo kuukausia), sitä nämä eivät ole - vai voiko liitoskivut muuttua erilaisiksi? Myös vauvan liikkeet mahassa tekevät kipeää. Ovatko nämä kaikki kivut ihan normaaliin raskauteen liittyviä vaarattomia kipuja? Lääkäri ensi viikolla, voinko odottaa turvallisin mielin siihen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tietämätön rv33;22984377:
Nyt menossa rv33 ja vaikka millaisia kipuja on - enkä tiedä pitäisikö huolestua vai ei?? Kivuttomia supistuksia on ollut kauan ja noin 2kk sitten lääkäri katsoi, etteivät ole aiheuttaneet muutoksia kohdunsuulla. Ajan kuluessa supistuksia on ollut yhä enemmän ja kipeitäkin. Välillä tuntuu, että tulee oikein "kestosupistus", maha tuntuu olevan kova kauan aikaa. Lisäksi on selkäkipua - en aina erota liittyisikö supistuksiin vai tuleeko muuten vaan samoissa tilanteissa kuin supistukset (yleensä rasituksessa). Rasituksessa tulee myös viiltävää kipua alapäähän, emättimeen. Ihan kuin puukkoa tms terävää työnnettäisiin sisälle. Välillä myös koko alapää on "turran tuntuinen", kipeä ulkopuolelta. Välillä on pistelevää kipua koko mahan alueella, aivan kuin neuloilla pisteltäisiin. Joskus viiltävää kipua ala- ja ylämahalla. Liitoskivut erotan (niitä ollut jo kuukausia), sitä nämä eivät ole - vai voiko liitoskivut muuttua erilaisiksi? Myös vauvan liikkeet mahassa tekevät kipeää. Ovatko nämä kaikki kivut ihan normaaliin raskauteen liittyviä vaarattomia kipuja? Lääkäri ensi viikolla, voinko odottaa turvallisin mielin siihen?

...myös paineen/painon tunnetta on alapäässä. Lähinnä istumasta noustesta tuntuu, että alkaa kipeästi painamaan ja aivan kuin pissa tulisi housuun. Samassa yhteydessä supistelee.

Kuullostaa aika vastaavilta kuin minulla, ja sanottiin että ovat liitoskipuja tai kohdunkasvukipuja. Minulla oli jossain vaiheessa juuri tuon tuntuisia kipuja, kuin mitä kuvailit, viiltoja, ja välillä viilto, mikä kesti varsinkin yöaikaan pitkäänkin. Saattoi tulla esim juuri istumasta noustessa, asentoa vaihtaessa, kävelyllä.. Ja joskus tosiaan yöllä ilman suurempaa syytä. Alapääkipu on inhottavaa, mutta ainakin minulla oli ihan normaalia. Jos ihan kauheasti mietityttää ja stressaa, niin kannattaa toki soittaa ja kysyä, mutta luultavasti on ihan normaalia tai ainakin näin se minulla oli. Minulla oli myös tuota kestosupistusta, että maha oli pitkään kova suurin piirtein noilla viikoilla (siihen ei silloin liittynyt kipuja varsinaisesti, oli vain hankala olla). Olen nyt viikolla 37+1 ja kipuja ei ole ollut sen jälkeen läheskään siinä mittakaavassa kun jäin äitiyslomalle, eli ehkä se töissä oleminen ja tietynlainen rasitus vaikutti kipujen määrään.

Yhteistyössä