Ovikello soi äsken enkä odota vieraita - kuka siellä saattoi olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voiei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heh. Meillä ei ovikello toiminut ja koputus ei kuulunut sisälle asti, kun väliovi oli kiinni. Oli siinä sitten kiva olla, kun aina tutut tiesi ilmoittaa etukäteen tulostaan. Ja toki oven avaisin aina kun kello soi, mutta kun ei soinut eikä koettu tarpeelliseksi vaihtaa pattereita. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tunnen moniakin ihmisiä, jotka eivät avaa. Että en nyt sitä niin omituisena pidä. Tästäkin ketjusta voi lukea, että todennäköisimmin soittaja ker(j)ää jotain, ja tiedänhän minä tuon itsekin. Ajattelin vain että kuka mahdollisesti voisi virka-ajan ulkopuolella käydä oven takana.

kyllä omaiset voi kuolla virka-ajan ulkopuolellakin... siis ajattelen että jos viranomaiset asiasta tulee ilmoittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Miksi sitä ovea ei voi avata vaikkei tietäiskään kenenkään tulevan?

En mä ymmärrä. Luulis ottavan sitten vaan ovikellon pois.

Miksi ottaa pois, kyllä ne odotetutkin vieraat sitä ovikelloa soittaa.

Itse en avaa tuntemattomille. Voipi olla tv-lupatarkastaja, tai sitten niitä kaupustelijoita, joilta en halua mitään ostaa. Tai sitten jehovan todistajia...
Mutta eipä ole ovikello vielä tässä ovisilmättömässä asunnossa kertaakaan soinut ilman että olisin tiennyt jonkun olevan tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
No tunnen moniakin ihmisiä, jotka eivät avaa. Että en nyt sitä niin omituisena pidä. Tästäkin ketjusta voi lukea, että todennäköisimmin soittaja ker(j)ää jotain, ja tiedänhän minä tuon itsekin. Ajattelin vain että kuka mahdollisesti voisi virka-ajan ulkopuolella käydä oven takana.

kyllä omaiset voi kuolla virka-ajan ulkopuolellakin... siis ajattelen että jos viranomaiset asiasta tulee ilmoittamaan.

Aivan, tai naapurit tulla kertomaan jotain tärkeää asiaa, tai ihan vaan ystäväkin käymään.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No mulle ei kyllä tulis mieleen jättää lapuua, jos jonkun ovella käyn :o
Ja tosiaan,m musta on outoa, jos ei avaa ovea -ja omakotilaossa jo lukossa oleva ovi on musta outoa.

Jaaha. No siinä ei kyllä ole mitään outoa. Oudompaa on pitää ovet auki.
terv. murtovarkaiden uhri

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja tosiaan,m musta on outoa, jos ei avaa ovea -ja omakotilaossa jo lukossa oleva ovi on musta outoa.

No oven lukko ei paljon murtovarasta hidasta, jos se on päättäny tulla, se tulee, täällä korvessa etenkin, kun ei ole mailla halmeilla ketään näkemässä, vaan saavat rauhassa puuhailla.

No oven lukko ei paljon murtovarasta hidasta, jos se on päättäny tulla, se tulee, täällä korvessa etenkin, kun ei ole mailla halmeilla ketään näkemässä, vaan saavat rauhassa puuhailla.

Kukin tyylillään, mutta itse mieluummin havahdun siihen, kun joku yrittää sitä lukkoa väkivalloin avata, kuin siihen, että joku on jo avonaisesta ovesta tullut sisään ja hiippailee siellä. Mutta tehköön miten parhaaksi näkee.

murtovarkaiden uhri

Alkuperäinen kirjoittaja voiei:
Oli rempseä soitto, kuin tärkeääkin asiaa. Mulla on jotenkin aina kammona jotkut sosiaalityöntekijät, kun niistä nykyisin vouhkataan niin paljon ja ikäänkuin käyvät jokatoisen oven takana. Mutta oli kuka oli, niin ei jättänyt edes lappua/viestiä. Häiritsee, mutten tapaa avata ovea jos en odota ketään.

asutkohan samassa talossa..meilläkin soi ovikello oikeen ilosesti tänään ja ennenkun ehin avaamaan,oli kakarat juosseet karkuun.eikä ollu eka kerta.kun sais pahulaiset joskus kiinni :@

Mä olen aina avannut kaikille ja aina asialla on ollut naapuri, jolla on ollut jotakin taloyhtiöön liittyvää asiaa. Tunnen kyllä naapureita ulkonäöltä ja tsekkaan ovisilmästä.

Eikö ihmisillä ole ovisilmiä?

Esim. poliisit saattaa tulla kertomaan jos lähiomainen on kuollut... itse en koskaan uskaltais olla avaamatta ovea.

näin mäkin aattelen, edellisessä asunnossa naapurin muori olisi kuollut sydänkohtaukseen jos en olisi avannut ovea kun ovikello soi. Sai soitettua kelloa ja lyyhistyi siihen oven eteen... oli ilta-aika eikä oltais muuten ovesta kuljettu kuin vasta seuraavana aamuna. Oli mullakin rento kotirytkyasu päällä, muttei haitannut ketään, edes ambulanssikuskit ei pahasti mun vaatteita katsonut kun saapuivat...

Onneksi avasit oven!!

Esim. poliisit saattaa tulla kertomaan jos lähiomainen on kuollut... itse en koskaan uskaltais olla avaamatta ovea.

näin mäkin aattelen, edellisessä asunnossa naapurin muori olisi kuollut sydänkohtaukseen jos en olisi avannut ovea kun ovikello soi. Sai soitettua kelloa ja lyyhistyi siihen oven eteen... oli ilta-aika eikä oltais muuten ovesta kuljettu kuin vasta seuraavana aamuna. Oli mullakin rento kotirytkyasu päällä, muttei haitannut ketään, edes ambulanssikuskit ei pahasti mun vaatteita katsonut kun saapuivat...

Onneksi avasit oven!!

Joo, säikähdin kyllä pahasti kun en meinannu saada ovea auki kun muori nojasi siihen :| Ja hirveä paniikki ambulanssin saapumiseen saakka, mietin elvytysjuttuja jos siihen olisi menty, ja yritin pitää häntä hereillä. Muutaman päivän päästä muorin tytär tuli kiittämään avusta ja mä olin ihan nolona, tein vain sen minkä jokainen vastaavassa tilanteessa tekisi, mutta tuntui hyvältä nähdä muori taas kotona loppujen lopuksi :)

Mun mielestä on myös todella outoa ettei ovea avata jos ovikello soi... Ehkä sen jossain "epämääräisessä" kerrostalossa voi vielä jotenkin ymmärtää mutta muuten.

Meillä ei ovet ole lukossa kuin silloin kun emme ole kotona ja joskus harvoin yöllä (kauhuleffan jälkeen jos mies iltavuorossa tms.)

"Kutsumattomia" vieraita meillä käy noin pari kertaa viikko, vähintään. Täällä sentään voi vielä tulla ja mennä kyläilemään, ilman erillistä ja etukäteen sovittua kahvitteluaikaa!

Hulluksi sitä tulisi kun istuisi omassa kotonaan lukkojen takana, pähkäilemässä ja verhojen raosta tiirailemassa että -kukas sielä mahtoi käydä ovikelloa soittelemassa-

Vaan tapansa näköjään kullakin...

Alkuperäinen kirjoittaja ohikulkija:
Mun mielestä on myös todella outoa ettei ovea avata jos ovikello soi... Ehkä sen jossain "epämääräisessä" kerrostalossa voi vielä jotenkin ymmärtää mutta muuten.

No näinpä. Meillä on joka tapauksessa kerrostalon alaovi aina lukossa, joten ihmiset soittavat alasummeria kadulla, jonka yhteydessä on myös kamera. Joten tulijan naamankin aina näkee.

On kyllä ihmeellista piilottelua ettei ovea avata. Varmaankin jotain sosiaalista pelkoakin, josta kyllä pitäisi eroon päästä. Eikö todellakaan ihmisillä ole tuttuja, jotka tuosta noin vain rimpauttavat ovikelloa esim. naapurilla asiaa tai joku tulee pikaisesti käymään? Miten pystytte piileksimään kotona. Kyllä meillä aina lapset säntää ovea avaamaan, kun kello soi.

Jännä tuokin, että pelätään sosiaalitoimiston väkeä. Jos on aihetta tulla niin ei ne luovuta, vaan jos ei ovea avata eivätkä saa kirjeisiin vastausta niin tulevat kyllä ihan poliisin ja talonmiehen kanssa. Kyllä tuo on jo aika mielipuolista että piileksitään kotona ja pelätään ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ohikulkija:

No näinpä. Meillä on joka tapauksessa kerrostalon alaovi aina lukossa, joten ihmiset soittavat alasummeria kadulla, jonka yhteydessä on myös kamera. Joten tulijan naamankin aina näkee.

Ihan hyvällä alueella asutaan, mutta ovisilmättömänä emme avaa tuntemattomille. Ja miksi pitäisi?
Vielä kun asuimme ovisilmällisessä talossa, niin avasimme katsottuamme ensin siitä kuka on tulossa. Ovikellon soittajat olivat tv-lupatarkastia, jehovan todistajia tai kaupustelijoita. Ei koskaan mitään muuta. Heille minulla ei ole mitään asiaa, joten täällä ovisilmättömässä asunnossa en näe syytä alkaa availla ovia soittelijoille.

On kyllä ihmeellista piilottelua ettei ovea avata. Varmaankin jotain sosiaalista pelkoakin, josta kyllä pitäisi eroon päästä. Eikö todellakaan ihmisillä ole tuttuja, jotka tuosta noin vain rimpauttavat ovikelloa esim. naapurilla asiaa tai joku tulee pikaisesti käymään? Miten pystytte piileksimään kotona. Kyllä meillä aina lapset säntää ovea avaamaan, kun kello soi.

Jännä tuokin, että pelätään sosiaalitoimiston väkeä. Jos on aihetta tulla niin ei ne luovuta, vaan jos ei ovea avata eivätkä saa kirjeisiin vastausta niin tulevat kyllä ihan poliisin ja talonmiehen kanssa. Kyllä tuo on jo aika mielipuolista että piileksitään kotona ja pelätään ihmisiä.

Ei käy ketään random-vieraita. Kaikki soittavat etukäteen. Ei ole mitään tarvetta puhua uskonnosta tai ostaa tauluja. Turha avata ovea. Samaa ärsyttävää häiriköintiä kuin lehtimyyjät.

Meillä kävi niin, että naapuri unohti valot päälle autoonsa. Kävin pimpottamassa eikä avattu. Otin numerotiedustelusta numeron ja soitin, ei vastattu. No eipä siinä ollut oikein muuta tehtävissä kun antaa valojen olla ja akun tyhjetä.

Seuraavana aamuna naapuri tuli pimpottamaan ja kysymään voidaanko tulla antamaan virtaa kun akku on tyhjä. Sanoin että juu, teillä oli valot jääny päälle eilen. Kovasti oli naapuri kireänä kun ei tultu kertomaan asiasta. Ja kun kerroin että tulin kyllä ja soitinkin, oltiin silti nyreänä että miksen koputtanut vaikka ikkunaan, kyllä hän pimpotuksen kuuli muttei koskaan avaa jos joku pimpottaa, tutut tietää koputtaa. Ja tuntemattomiin numeroihinkaan hän ei vastaa...

Niinpä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tarina:
Meillä kävi niin, että naapuri unohti valot päälle autoonsa. Kävin pimpottamassa eikä avattu. Otin numerotiedustelusta numeron ja soitin, ei vastattu. No eipä siinä ollut oikein muuta tehtävissä kun antaa valojen olla ja akun tyhjetä.

Seuraavana aamuna naapuri tuli pimpottamaan ja kysymään voidaanko tulla antamaan virtaa kun akku on tyhjä. Sanoin että juu, teillä oli valot jääny päälle eilen. Kovasti oli naapuri kireänä kun ei tultu kertomaan asiasta. Ja kun kerroin että tulin kyllä ja soitinkin, oltiin silti nyreänä että miksen koputtanut vaikka ikkunaan, kyllä hän pimpotuksen kuuli muttei koskaan avaa jos joku pimpottaa, tutut tietää koputtaa. Ja tuntemattomiin numeroihinkaan hän ei vastaa...

Niinpä.

Ei sais nauraa, mutta jos ihan vähän vain hymyilen :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Tarina:

Niinpä.

Joo tämä tuntemattomiin numeroihin vastaamatta jättäminen on kyllä käsittämätöntä!

Mulle on soittanut niin neuvolalääkäri kuin usea ystäväkin tuntemattomasta numerosta. Lehtimyyjille sanon tiukan ei kiitos ja laitan luurin kiinni, ei siitä mun päivä mene pilalle, jos jollekin lehtimyyjälle vastaan ja annan pakit.

Kaikkein eniten pelkäisin sitä, että miehelle tai lapselle on käynyt jotakin ja sitten sairaalasta tai poliisilta yritettäisiin soittaa enkä vastaisi... ! Joten vastaan kyllä ihan joka kerta!!

Äkkiseltään tulee mieleen "odottamattomia" pimpottajia meillä käyneistä vaikka nämä:

- Naapurin pappa tuli yöllä kertomaan että naapuritalo on tulessa. (ei siis meillä ollut hätää mutta siirrettiin autoa ettei kuumuus pilaa maalia)
- Isännöitsijä tuli kertomaan että yläkerran kämpässä oli vesivahinko.
- Naapurin rouva tuli kysymään Buranaa lainaksi
- Joku ihana ihminen tuli palauttamaan pihalle pudonnutta lompakkoani, oli postilaatikon sukunimen perusteella tiennyt mille ovelle tulla.
- Naapuri tuli kysymään olemmeko nähneet karannutta kissaa.
- Naapuri tuli sanomaan että unohdin avaimet oveen
- Naapurin lapsi tuli pyytämään että tuon takapihalle lentäneen pallon heille (takapihalla koira niin ei uskaltanut itse hakea).
- Kaveri tullut kylään yllättäen.
- Poliisi kävi oven takana kysymässä olinko nähnyt mitään tai kuullut, kun alakertaan oli murtauduttu.

Onhan niitä kaupustelijoitakin muutama ollut, mutta noiden yllämainittujen takia avaan kyllä jos pimpotetaan. Ja vastaan muuten tuntemattomiin numeroihinkin.

Yhteistyössä