Ozempicin ihmeellinen teho perustuu suolistohormoneihin. Mutta tiesitkö, että niitä voi koittaa aktivoida myös itse suosimalla tiettyjä ruoka-aineita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lihottavat ja laihduttavat hormonit

Tietyt ruuat voivat vaikuttaa kuin Ozempic – asiantuntija vinkkaa aineen, jota ”suolistobakteerit rakastavat yli kaiken” - Ilta-Sanomat

Laihdutuslääkkeiden ihmeellinen teho perustuu suolistohormoneihin. Mutta tiesitkö, että niitä voi koittaa aktivoida myös itse suosimalla tiettyjä ruoka-aineita? Aineenvaihduntatutkimuksen apulaisprofessori kertoo helpon konstin, jota hän käyttää itsekin.

Itsekurin puutetta vai sittenkin jotain häikkää suolistohormoneissa? Asiantuntijat kertovat, millaisia ruokia kannattaa suosia ja mitä välttää, jotta kehon saa takaisin tasapainoon.

Köyhällistölle ei anneta tätäkään tietoa maksumuurin takaa. Onko tietoa mitä nämä Ozempicin tapaan toimivat ruoka-aineet ovat, joita ”suolistobakteerit rakastavat yli kaiken”

• Tykkää
Reactions: MiinaSillanpää
En osta juttua, mut AI vastasi näin

Aivan! Kyse on kuitupitoisista ruoista, joita suolistobakteerit "rakastavat". Näitä ruokia kutsutaan prebioottisiksi, koska ne ruokkivat suoliston hyviä bakteereja. Erityisesti mainitaan usein resistentti tärkkelys sekä eräät kuidut kuten inuliini ja beetaglukaani. Näiden avulla suolistobakteerit voivat tuottaa aineenvaihduntatuotteita (mm. lyhytketjuisia rasvahappoja kuten butyraatti), jotka voivat vaikuttaa kylläisyyteen ja jopa aineenvaihduntaan – vähän kuin GLP-1-lääkkeet (esim. Ozempic) tekevät.

Esimerkkejä tällaisista ruoista: ✅ Palkokasvit (pavut, linssit, herneet)
✅ Kaurapuuro ja kaura (beetaglukaani)
✅ Kylmä peruna, kylmä pasta ja kylmä riisi (resistentti tärkkelys)
✅ Kuitupitoiset kasvikset (sipuli, valkosipuli, purjo, parsa – inuliinia)
✅ Kuitulisät (psyllium, kaurakuitu)

Kun näitä syö säännöllisesti, suolistomikrobit pääsevät tuottamaan näitä hyödyllisiä aineita, jotka voivat hillitä nälkää ja auttaa painonhallinnassa. Haluatko reseptejä tai lisää vinkkejä, miten näitä ruokia voisi lisätä ruokav
alioon?

Olen monen nuoren kohdalla huomannut että varusmiespalvelus toimii kuin Ozempic.
Luultavasti sama konsti kuin minulla. Ruokalaskuni on pieni, ja ostan vain järkevän määrän terveellistä ruokaa. Olen absolutisti, ja juon vain kraanavettä.
Herkuttelen, ja juon liikaa kahvia. mielestäni Tanskan lääketehtailu on epäeettistä rahan tahkoamista ahneille osakkeenomistajille.
Lihavuus on riippuvuus siinä missä muutkin riippuvuudet. Ei paino itsestään nouse, vaan suun kautta lapataan ruokaa, joka varastoituu läskiksi.
Hurahdin aikoinaan Herbalife verkostomarkkinointiin. Jyväskylän kokouksessa eniten pulvereilla rikastunut miesmyyjä sanoi, että ihminen syö itsensä lihavaksi tulevaa ydinlaskeumatilannetta varten. Ihminen siis varautuu pahoja päiviä varten, ja säilöö kehoonsa varmuusvaraston. Silloin elimme vuosituhannen vaihteen ensimmäisiä vuosia. Isossa hotellikokouksessa oli samanlainen tunnelma kuin Trumpin vaalitilaisuuksissa. Intoni herbailuun loppui Töölön urheilukentällä, kun myyntipöydällä muistaakseni tuttava mittasi rasvaprosenttini mittarillaan. Minulla oli kuulema huippu-urheilijan rasvaprosentti.
Jos palstan Super-Setis tulee taas jankuttamaan minua valehtelijaksi, olkoon niin. Monesti toivon, että kaikki kirjoitukseni olisivat täyttä pötyä. Ikävä kyllä kaikki on totta ja elettyä elämää.
Keitän kahvit paahtoleivän kera, ja sitten katson A-studion ja saippuasrajani Amerikan jaksona. Sarjan yksi päähenkilöistä pääsee vihdoin äitiyslomalle oikeassa elämässään, ja lunatic vaihtaa työnsä toiseen tv-sarjaan, josta luin jostain ennakkotietona.

Minäkin olen nainen, joka on vuosien varrella kokeillut aivan kaikkea. Olen ollut keto- ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, laskenut kaloreita, yrittänyt pätkäpaastoja (16/8 ja jopa pidempiäkin), vegaanista ruokavaliota ja erilaisia kuuriluontoisia dieettejä kuten kaalisoppadieetti. Olen myös panostanut liikuntaan: pitkiä kävelylenkkejä, joogaa, salitreeniä ja HIIT-harjoituksia.

Aina tuli joku pieni tulos, mutta paino palasi takaisin ja olo oli entistä väsyneempi. Tuntui, ettei kyse ole vain itsekurista, vaan taustalla on jotain hormonien ja aineenvaihdunnan tasolla, niin kuin asiantuntijatkin usein sanovat.

Nyt en ole vielä kokeillut Ozempicia – semaglutidia, mutta se tuntuu olevan monelle käännekohta. Olen vähän toiveikas, että ehkä juuri se voisi auttaa, kun kaikki muu on jo kokeiltu.

• Tykkää
Reactions: MiinaSillanpää
En osta juttua, mut AI vastasi näin

Aivan! Kyse on kuitupitoisista ruoista, joita suolistobakteerit "rakastavat". Näitä ruokia kutsutaan prebioottisiksi, koska ne ruokkivat suoliston hyviä bakteereja. Erityisesti mainitaan usein resistentti tärkkelys sekä eräät kuidut kuten inuliini ja beetaglukaani. Näiden avulla suolistobakteerit voivat tuottaa aineenvaihduntatuotteita (mm. lyhytketjuisia rasvahappoja kuten butyraatti), jotka voivat vaikuttaa kylläisyyteen ja jopa aineenvaihduntaan – vähän kuin GLP-1-lääkkeet (esim. Ozempic) tekevät.

Esimerkkejä tällaisista ruoista: Palkokasvit (pavut, linssit, herneet)
Kaurapuuro ja kaura (beetaglukaani)
Kylmä peruna, kylmä pasta ja kylmä riisi (resistentti tärkkelys)
Kuitupitoiset kasvikset (sipuli, valkosipuli, purjo, parsa – inuliinia)
Kuitulisät (psyllium, kaurakuitu)

Kun näitä syö säännöllisesti, suolistomikrobit pääsevät tuottamaan näitä hyödyllisiä aineita, jotka voivat hillitä nälkää ja auttaa painonhallinnassa. Haluatko reseptejä tai lisää vinkkejä, miten näitä ruokia voisi lisätä ruokav
alioon?
Kaalit on erinomaisia mm. valkokaali eli keräkaali, punakaali, kukkakaali, parsakaali, ruusukaali jne. Sipulit mm. ruokasipuli eli keltasipuli, punasipuli, valkosipuli myös erinomaisia. Kaalilaatikkoa, kaalipataa, kaalikeittoa, kasvisgratiinia ym. ym. kyllä paino laskee ja säästää ruokamenoissa 👍

Kaalit on erinomaisia mm. valkokaali eli keräkaali, punakaali, kukkakaali, parsakaali, ruusukaali jne. Sipulit mm. ruokasipuli eli keltasipuli, punasipuli, valkosipuli myös erinomaisia. Kaalilaatikkoa, kaalipataa, kaalikeittoa, kasvisgratiinia ym. ym. kyllä paino laskee ja säästää ruokamenoissa 👍
Syksyllä täytyy varmistaa et ei syö talvella käyttöön tarkoitettua erää. Niiden varoj
ajat ovat erittäin. Ainoastaan luomua kytätään, mut vasts jälkikäteen.

Minäkin olen nainen, joka on vuosien varrella kokeillut aivan kaikkea. Olen ollut keto- ja vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, laskenut kaloreita, yrittänyt pätkäpaastoja (16/8 ja jopa pidempiäkin), vegaanista ruokavaliota ja erilaisia kuuriluontoisia dieettejä kuten kaalisoppadieetti. Olen myös panostanut liikuntaan: pitkiä kävelylenkkejä, joogaa, salitreeniä ja HIIT-harjoituksia.

Aina tuli joku pieni tulos, mutta paino palasi takaisin ja olo oli entistä väsyneempi. Tuntui, ettei kyse ole vain itsekurista, vaan taustalla on jotain hormonien ja aineenvaihdunnan tasolla, niin kuin asiantuntijatkin usein sanovat.

Nyt en ole vielä kokeillut Ozempicia - semaglutidia, mutta se tuntuu olevan monelle käännekohta. Olen vähän toiveikas, että ehkä juuri se voisi auttaa, kun kaikki muu on jo kokeiltu.
Ymmärrän sinua niin hyvin – itse olin täsmälleen samassa tilanteessa pitkään. Epäilin, mietin ja pelkäsin, että tulos olisi taas sama kuin ennenkin. Mutta kun lopulta uskalsin kokeilla, huomasin, että päätös kannatti. En kadu hetkeäkään.

Tärkeintä minulle oli se, että olo alkoi muuttua pikkuhiljaa paremmaksi ja ensimmäistä kertaa tuntui, että kehoni tekee yhteistyötä kanssani. Ymmärrän täysin, että epäröit, mutta haluan vain sanoa: et ole yksin tämän tunteen kanssa – ja joskus juuri se askel, jota eniten miettii, voi muuttaa paljon.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä