P*rkeleen päivystys ja äitipoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Januliittus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neljästi raskaana:
älä hätäile. ehkä kohtu vaan kasvanut, ja vettä tullu lisää ja vauva on vielä niiiiin hentoinen ja pieni, niin nyt hävis ne liikkeet. on ehkä eripaikassakin.
ihan normaalia jos noilla viikoilla vielä liikkeet katoaa. itselläni kadonnut joskus yli 20 viikoillakin vielä. ja kahdessa ekassa tunsin ekat liikkeetkin vasta rv21 :)

kiitos rohkaisusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja JanuLiitus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jiscoana:
Alkuperäinen kirjoittaja Totuus:
mut mun mielestä huolestuneet äidit pitäis ottaa aina tosissaan..

kuitenkin on se, että usein tällaisissa tapauksissa huolestunutta äitiä pidetään hysteerikkona ja hänelle suurin piirtein naureskellaan....:(

Auts! :ashamed:

Mut entäs jos äiti olisikin oikeassa että kaikki ei ok. Ja toiset nauraa. se ei ole reilua

Ei todellakaan. JA sellaisiakin tapauksia on (tälläkin palstalla) joissa äiti on ollut oikeassa. :/ Ei tosin noilla viikoilla, kun juuri tuona aikana liikkeiden katoaminen on niin tavallista.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja kurjaa:
Mä olisin varmaan vaan vaatinut päästä ultraan. En olis lähtenyt sieltä ennen mihinkään ;)
Toivottavasti kaikki on ok.

mulle olis riittäny pelkkä sydänäänten kuuntelu mut ei sitäkään suostuneet tekee

Jospa siellä oli tupa täynnä kiireellisiä tapauksia :/

siellä ei ollu ketään.. koko aula tyhjänä

Mistä päivystyksestä puhutte? Ei tavallisessa terveyskeskuspäivystyksessä ole laitteita ja edes tietotaitoa kuunnella sydänääniä. Ultrat tekee kätilö tai erikoislääkäri. Äitiyspoli ei ota tosiaan kuin tietyistä raskausviikoista eteenpäin, silloin kun ollaan jo pidemmällä ja lapselle selviytymismahdollisuudet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mistä päivystyksestä puhutte? Ei tavallisessa terveyskeskuspäivystyksessä ole laitteita ja edes tietotaitoa kuunnella sydänääniä. Ultrat tekee kätilö tai erikoislääkäri. Äitiyspoli ei ota tosiaan kuin tietyistä raskausviikoista eteenpäin, silloin kun ollaan jo pidemmällä ja lapselle selviytymismahdollisuudet.

Ap:n käyttämässä on, faktaa..

Totta tämäkin

Alkuperäinen kirjoittaja Jiscoana:

kuitenkin on se, että usein tällaisissa tapauksissa huolestunutta äitiä pidetään hysteerikkona ja hänelle suurin piirtein naureskellaan....:(

Auts! :ashamed:

Mut entäs jos äiti olisikin oikeassa että kaikki ei ok. Ja toiset nauraa. se ei ole reilua

Ei ole reilua, missään nimessä. Ja tuo naureskeluhan on ihan älytöntä aina, kun puhutaan tällaisista asioista (ja onneksi useimmat eivät sitä teekään). Kun sisällä kasvaa se hartaasti toivottu pikkuinen, niin kyllä sitä minun mielestäni saakin olla vähän hysteerikko (kunhan ei nyt joka päivä käy polilla vaatimassa sydänäänten kuuntelua/ultraa). Mutta itse asiaan...luulen, että jos sulla olisi ollut viikkoja enemmän, sä todennäköisesti olisit päässyt sinne ä-polille tarkistukseen. Resurssit ovat rajalliset ja ilmeisesti siksi sielläkin keskitytään päivystyksissä niihin tilanteisiin, joissa voidaan ns. tehdä jotain. Sinun raskautesi kuitenkin on vielä aika alussa. Mutta: Kaikkea hyvää sinulle ap ja toivottavasti huomenna neuvolassa kuulet sen pikkuisesi sykkeen!

jyväskylän sairaalan päivystys

Siis toimiiko siellä sairaalan yhteydessä terveyskeskuspäivystys? Vai oliko ihan "tavallinen" päivystys, jossa etupäivystäjinä sisätautilääkärit/kirurgit? ja muut tarvittaessa?

Ei muista lääkäreistä apua juuri ole tuossa tilanteessa, ellei ole gynekolgi siis. Siis joko äitiys tai gynen päivystyksessä.

No apua! Mulla on ylihuomenna 18 raskausviikkoa täynnä, enkä edelleenkään ole tuntenut mitään liikkeitä, vaikka on jo neljäs raskau....pitäisköhän munkin olla enemmän huolisssani. Onneksi on neuvola huomenaamulla

Siis toimiiko siellä sairaalan yhteydessä terveyskeskuspäivystys? Vai oliko ihan "tavallinen" päivystys, jossa etupäivystäjinä sisätautilääkärit/kirurgit? ja muut tarvittaessa?

Ei muista lääkäreistä apua juuri ole tuossa tilanteessa, ellei ole gynekolgi siis. Siis joko äitiys tai gynen päivystyksessä.

hmm, en mä tiedä :ashamed: kyllön päivystys vain siirtyi sairaalaan, sen kummemmin en ole asiaan perehtyny tai yleensäkään ole tietoinen :(

Alkuperäinen kirjoittaja papuski:
No apua! Mulla on ylihuomenna 18 raskausviikkoa täynnä, enkä edelleenkään ole tuntenut mitään liikkeitä, vaikka on jo neljäs raskau....pitäisköhän munkin olla enemmän huolisssani. Onneksi on neuvola huomenaamulla
Älä ole huolissas. :) Sehän on ihan yksilöllistä milloin alkaa liikkeet tuntumaan, mutta sen varmaan tiesitkin. Joillakin liikkeet tuntuu vasta yli 20viikolla, varsinkin jos istukka on edessä.

hmm, en mä tiedä :ashamed: kyllön päivystys vain siirtyi sairaalaan, sen kummemmin en ole asiaan perehtyny tai yleensäkään ole tietoinen :(

Oisit suoraan lompsinu äippäpolille ja käskeny kuunnella äänet.
Siellähän on porukkaa ku tulee synnyttäjiäkin.
Minäkin olen kerran käynyt kuunnelluttamassa äänet kun huolestuin.=)

No meillä ainakin toimii sairaalan yhteydessä yhteispäivysys, johon minutkin ohjattiin niukan vuodon ja vatsakipujen takia.
Tosin 3h jonotuksesta ei juuri ollut hyötyä, keskenmenoa epäili lääkäri ja niin minäkin, seuraavalle päivälle sain lähetteen gynepolille.
Se vuorokauden odotus osaa olla yhtä helvettiä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja orpo kulkija:

Oisit suoraan lompsinu äippäpolille ja käskeny kuunnella äänet.
Siellähän on porukkaa ku tulee synnyttäjiäkin.
Minäkin olen kerran käynyt kuunnelluttamassa äänet kun huolestuin.=)

ei se olis hyödyttäny.. ne olis passittanu sieltäkin takaisin.. :( johan sen selvis puhelimessakin että en ollut tervetullut sinne :(

Tuossa vaiheessa on tosiaan ihan tavallista, että jos on jo sattunutkin liikkeitä tuntemaan niin ne helposti myös häviää, jos vauva vaihtaa asentoa.

Itse tunsin esikoisesta vasta joskus rv21+ liikkeitä vähitellen. Kakkosesta tunsin ekan kerran rv15+ ja sen jälkeen ne katos kolmeks viikoks ja alkoi sitten taas tuntua normalisti.

Nyt tästä kolmannesta tunsin ekan kerran rv 13+0 ja sen jälkeen hyvin, hyvin satunnaisesti tuntui liikkeitä. Vasta jostain rv 19+ alkoi tuntua likimain päivittäin. Sitä ennen saattoi helposti olla viikkokin välissä ettei mitään.

Ei ole mitään mahdottomia mellastajia nämä meikäläisen vauvelit olleet mahassa ja joka kerta istukkakin tuossa edessä vielä vaimentamassa. Ei ole kukaan nähnyt vauvan kantapäätä tms. tuosta vatsan läpi, vaikka niitäkin juttuja aina kuulee. Sellaista tasaista tuupiskelua vain nämä tehneet.

Koita rauhoittaa mielesi. :)

Meilläkin tuossa alkuvaiheessa tunnetut liikkeet saattoivat hävitä pariksi viikoksikin, ja edelleen (rv 28) saattaa olla selkeästi vaimeampia päiviä. Kätilö sanoi että jos vauva potkii selkään päin, liikkeitä ei juuri voi tunteakaan (ainakaan tuossa 16 viikon tienoilla).
Tosiaan tuossa vaiheessa ei oikein voi asiale mitään jos jotain ikävää olisikin sattunut. Itse menisin maanantaina neuvolaan tarkastamaan ne sydänäänet. Ja jos oikein ultraan kaipaa, niin yksityiseltä saa aikoja nopeasti.
Meillä (Hki) äitiyspolille ei pääse ennenkuin yli 22 (vai jopa 24) viikolla. Sitä ennen raskaana olevat käyvät naistentautien polin päivystyksessä. Mutta ei siis terveyskeskuksen päivystyksessä.
Toivottavasti pystyt vähän rauhoittumaan, vaikka vaikeaa se varmaan onkin. Niin paljon noissa liikkeissä riippuu vauvan asennosta, joten jospa tässäkin olisi kyse vain siitä!

Joo kyllä tässä kaupungissa ei paljoa odottajia ymmärretä jos on ongelmia. Mullakin taustalla yksi keskenmeno ja aloin joulua edeltävänä viikonloppuna lauantaina vuotaa verta. Tk-päivystyksessä odottelin useamman tunnin ja tekivät sitten vain sisätutkimuksen kun ei ollut ultraa. Siinä ei selvinnyt mitään joten eikun lähete ensimmäiseksi arkipäiväksi gynepolille. Eli odottelin tietoa onko ketään elossa lauantaista torstaihin. Voi sanoa että joulu meni aika mustaksi, vaikka sitten lopulta ultraan päästyäni kaikki oli ihan hyvin.

Jos kerran on kokenut vastoinkäymisiä raskautensa kanssa, sitä on paljon säikympi jatkossa pienistäkin vuodoista tai just niinkun JanuLiinus. Ei sille mahda mitään. Minusta äiti pitäisi kuitenkin ottaa myös henkiseltä puolelta huomioon ja kyllä ne nyt voisi siellä kuunnella sydänäänet tai ultrata jos tilanne on tuollainen.

Itsellä huomenna neuvola ja ultra ja edelleen pelottaa, vaikka nyt reilun viikon aikana ei ole ollut mitään tietoa ongelmista. Ei vain osaa ottaa rennosti, niinkuin joku sellainen ehkä osaisi jolla ei ole keskenmenoa taustalla.

Jaksuja sulle JanuLiinus, todennäköisesti kaikki on kuitenkin hienosti ja vauva vain potkii selkärankaan päin!

En usko että on mitään syytä huoleen. =)
Tuossa vaiheessa on tosiaan vielä ihan normaalia, että liikkeet tuntuvat "epäsäännöllisesti". Ja tosiaan viikkoja sen verran vähän, etteivät äitiyspolille ota tutkittavaksi, eihän mitään ole tehtävissäkään jos jotain sattuu.
Kuullostele nyt ilta vauvaa, liikkuuko, ja käyt heti aamulla neuvolassa. =)

Tyksin äitiyspolille pääsee vasta kun viikkoja on 22 (tai yli 20 ainakin), eikä sinne pääse koskaan ilman lähetettä tai ajanvarausta :/ . Paitsi ambulanssilla tietty. Eli ekana terveyskeskukseen tai neuvolaan, ja sieltä lähetteellä äitiyspolille. Terveyskeskukseen eivät edes pyhäpäivänä ottaisi tällaista tapausta jonon jatkoksi, koska asia voi, niin julmalta kuin tämä kuulostaakin, odottaa huomiseen kun neuvolat on taas auki :/ . Tietyistä viikoista eteenpäin pääsee myös synnytyspuolelle "eteiseen" eli vastaanottoon jos liikkeitä ei ole tuntunut, lähinnä siis siinä vaiheessa kun synnytys voitaisiin jo käynnistää jos on tarvis.

kaiksta paras oli mulla kun viikoja oli 40 ja menin kättärille polille kun repi ihan julmetusta vasemmalta alhaalta ja liikkeitä ei tuntunut muutamaan päivään.no,ottivat verenpaineen joka oli suht korkea ja sanovat sitten että mee vaan kotiin että kyllä se sieltä kohta tulee.naureskelivat tyyliin että "ompas sulla kiire saada se lapsi pois masusta ym"
no,lääkäri halus sitten vilkasta kuiteski..olin 2sormelle auki ja lapsivettä ei ollu nimeksikään |O
sain heti käynnistys ajan seuraavalle aamulla ja lääkäri sanoi että hyvä kun tulin.
aamulla kun kalvot puhkastiin niin lapsivettä ei ollut yhtään :o
sillon aikasemmin joskus viikoilla 20 menin alapääkipujen takia ja kun tuntu että on virtsatien tulehdus.kuulema iha normaalia mutta kas,klamydia löyty ja tästä soitettiin mulla 3viikkoa kokeiden tuloksiev valmistumisen jälkeen kun lääkäri oli lomalla :headwall:

Yhteistyössä