Pää kohta räjähtää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä-vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä-vain

Vieras
Ongelma on siis minä - kahde pienen lapsen äiti ja ton yhden idiootin aviovaimo.

Tää on pitkä stoori, mut pakko alottaa jo tuolta lapsuudesta... Olen itse kotoisin perheestä, jossa riideltiin eritäin äänekkäästi ja sanottiin asiat kaunistelematta ja voimalla(siis huutaen - ei nyrkillä). Oviakin olen oppinut paiskomaan ja jopa tavaroita nakkelemaan suutuspäissäni.
Mieheni on kotoisin perheestä, jossa ei koskaan riidellä, korkeintaan mökötetään. Asioista puhutaan aina maltillisesti ja väliin (mielestäni) kaunistellen.

Yhtälöhän tästä sit on, että me emme riitele. Kyllähän mä yritin niinä alkuaikoina mesota, mutta se meni sellaseks yksinpuheluks/huutamiseksi. Jos desibelit oikein nousi, niin ukkohan otti ja lähti. Jätti kuulemma mut rauhottuun.

kymmenen vuotta oltiin ihan vaan kahdestaan ja nyt on sitte tehty noita ihania palleroita (2 ja 4v.). Nyt rupee pikku hiljaa tuntuun aika pahalta... Tuntuu, että ku on ittiänsä toista kymmentä vuotta pidätelly, ni nyt rupee pursuun yli. Tää elämä pienten lasten perheeshän on aikas rankaa(esim. esikoinen on nyt vasta ruvennu nukkuun yönsä kunnolla). Molemmat tehdään täyttä työpäivää (mies 4-vuoro töis ja itellä reissuja jonkin verran) ja siihen päälle kotityöt, yms. Minä hoidan lapset kokonaan. Ainoastaan jos PYYDÄN, niin toinenkin osapuoli tekee jotain. Ja mähän EN PYYDÄ!!!! Ei muakaan kukaan pyydä. Se on itsestään selvyys.

Ton toisen lapsen äitiysloman ajalla mä sulkeuduin kokonaan. Nykyään me ei enää puhuta mistään. Hyvä ku ruokapöydäs ollaan yhtäaikaa. Mies harrastaa minkä jaksaa ja mun aika menee kodissa ja lapsissa. Mies tekee toki hommia kotona; hoitaa polttopuut ja autot ja muut nikkaroinnit. Sillon tällöin jopa imuroi ja laittaa tiskejä koneeseeen. Noita sisähommia lähinnä silloin, ku sitä ottaa sotku oikein aivoon. VASTA SITTE!

Ku menin vuos sitte takas töihin, ni sain sanottua tosta pahasta olosta neuvolas. Tätipä patisti mun synnärille puhuun synnytyksistä (pelkopoliklinikalle)meinas et liittyis tohon jotenki. No sieltähän ei ihan hevillä aikoja saa ja mun huonolla tuurilla sain aina ajan sellaselle päivälle ku oli joku pakollinen työmatka. Ne soitti sit lopuks sieltä, et josko ne ei antais mulle enää aikaa ollenkaan, ku mä en oo edes raskaanakaan. Että tervetuloa sitte ku on maha pystys.

Nyt rupee oleen sellanen tilanne, et mun täytyy päästä puhuun jollekki!!!!! Mä oikeesti kohta vetäsen ton ukon kohta puukolla hengiltä, ihan vaan kokeillakseni josko se auttais omaan oloon. Tota veetutusta on kertyny sellaset määrät, että enhän mä enää edes uskalla aukasta suutani, mä varmaan räjähtäisin ku se rynnis kaikki kerralla pihalle.
Kellekkä voi mennä tilaileen aikaa. Terveyskeskuksesta ne tyrkkää mut ekana mun omalle lekurille. Meillä on täälä sellanen omalääkäri systeemi ja mun lekurille mä EN MEE VETISTELEEN!!! Rahaa ei ole mihinkään yksityisiin kallonkutistajiin.

...ehkä naurettavinta täs on, että ukolla ei luultavasti oo hajuakaan tästä koko hommasta... tai sitte surullisinta...

:hug: yritä nyt hyvä ihminen mennä jollekin juttelemaan, esim. neuvolaan tai tilaat ajan psykologille. tai sit sille omalääkärille :) Mä kävin omalääkärillä ja sain mielialalääkkeet ja elämä näyttää paremmalta. Ja miehes kanssa sun olis aletttava puhumaan, ota yhteys perhetyöntekijään, siltäkin saa apua niin parisuhteeseen kuin kodinhoitoonkin :)
Jaksamista :heart:

Seurakunnatkin tarjoaa ilmaista "terapiaa"...yksilöllistä ja perhe sellaista. Siis tarkoitan että sinnekin vois mennä juttelemaan, ennenkun oikesti pistät ukkoas puukolla. Eikä siellä ole mitään jeesusteluja vaikka niin voisi luulla. Ja terveyskeskuksissa on myös psykologeja jonne pääsee myös neuvolasta laitetulla lähetteellä, ilmaiseksi.

Jaksamista sulle!

MTT eli mielenterveystoimisto toimii melkeit joka paikkakunnalla. Ei siellä hullua tehdä vaan jutellaan ihan kaikesta mitä pää sisällään kantaa.
Eikö sulla ole ketään ystävää jolle voisit ladella miltä tuntuu ja mikä painaa. Joskus oma mutsikin on paras kaveri kun ollaan jo aikuisiällä.
kun sulta tuli noin hyvin tota tekstiä, ite en tohon pystyis, niin miten olis kirjeen kirjoittaminen ihan sille omalle ukolle. Vaikka ne onkin melkoisia tolloja niin ne osaa kyllä lukea, melkein kaikki... Kertoisit mikä mättää, mistä on lähdetty, mihin on tultu ja mitä muutoksia haluaisit yms. Mut kantsii muistaa et se "tollo" ei kyllä ensin puhu mitään mut ehkä pari kirjettä vois valaista vähän edes. Ukon kans elettyä 12 vuotta oon oppinut et 10 vuotta meni pelkkään arjen harjoitteluun kun se vaan ei tajunnu mikä mättää. Mut kerro joskus miten kävi tai vaik jo tänään. Meit on aika monta tääl netissäkin jotka lukee ja muistaa viel huomennakin.
Elämä on se mikä kantaa!!

Melkeen samaa tilannetta meilläkin jauhettu eli mies ei tykkää riitelystä, väittelystä, ääntä ei saa korottaa, ei saa mököttää, pitää puhuu järkevästi ym. Ja mulla heilahtelee tunteita aikalailla, kiihdyn nollasta sataan, enkä osaa heti puhua järkeviä, ehkä seuraavana päivänä. Mut en oo suostunut pidättelemään itseäni, siitäkös sitä pahaa oloa kertyy.
Tässä sitä ollaan, ku ihmiset on erilaisia ja toimii eri tavalla. Pitäis pystyä hyväksymään toinen sellasenaan. Tietysti jotain tapoja olisi hyvä miettiä, pystyykö niitä muuttamaan. Kuten tuo pyytäminen. Se oli mullakin ongelma, juuri niistä syistä mitä ap mainitsi. Aikansa mies jankkasi, että ei hän pääse mun pään sisälle ja tiedä, mitä hommia pitäs tehdä ja mitä mä haluaisin hänen just silloin tekevän. On se menny jo mulle jakeluun ja nykyään osaan pyytää, eikä tunnu missään:)
Mun mielestä toinen ihminen ei voi vaatia sua tuntemaan toisella tavalla, ei siihen kukaan pysty. Voi sitä yrittää, mut tosiaan sitten kaikki pakkaantuu sisälle ja räjähtää joskus, mä en ainakaan pysty olemaan aidosti onnellinen, jos mua ei hyväksytä omana itsenäni.
Mä olen löytänyt aivan ihanan terapeutin, jonka luona yritän käydä kerran kuussa. Hän kuuntelee aidosti ja sanoa paukattaa asioita, jotka herättää, mulle se on toiminut.

Se vielä, että me käytiin perheasiankeskuksessa pariterapeutin luona puolisen vuotta. Olihan se ihan ok, mut jälkeenpäin tajusin, että ei meidän parisuhde ole ongelma, vaan yksilöterapia on avannut lukkoja ja luultavasti pelastanut meidän suhteen.
Tsemppiä teille! Parisuhde on vidun vaikea laji. Joku laittoikin että 10 ensimmäistä vuotta meni harjoitteluun, no siltä se just tuntuu! Ja pitäis samalla yrittää kuunnella myös itteään ja tietää mitä itte haluaa ja ajattelee.

Ehdotan, että soitat perheneuvolaan. Ei maksa mitään ja sieltä osataan varmasti neuvoa eteenpäin. Meilläpäin ainakin saa ajan viimeistään kolmen viikon sisällä. Kävin siellä puhumassa lapsen ongelmista ja olis sitä puhuttavaa ollut tästäkin parisuhteesta, mutta sillon oli päällimmäisenä muut asiat. Tapaamiskerrat tuntui tosi mukavilta ja niitä varattiin heti kolme lyhyen ajan sisällä. Koita jaksaa!

ei ole hyvä olla liian kiltti tai liian ylpeäkään.ei ole pakko jaksaa hoitaa perhettä yksin.miehet ovat niin "yksinkertaisia" etteivät ne tajuu ennenkuin niille sanoo suoraan miten itse tahtoisi asioita hoidettavan.millä oikeudella mies harrastaa ja sinä hoidat lapset ja kodin työn ohella.miehelle voi suoraan sanoa että sinä olet myös tavallinen ihminen joka ottaisi myös vuorollaan vapaaillan kotitöistä.tai sitten teette kivaa kaikki yhdessä.pääasia on että te alatte puhua keskenään.jos pitää liian pitkään asioita sisällä lakkaa lopulta välittämästä itsestään ja toisista.ja sitten kyllä pää räjähtää.sanoit olevasi työelämässä...jos kuulut työterveyslääkärin piiriin luulisi sitäkin kautta yrittää lähteä apua hakemaan omaan pahaan oloon.mutta yritä enisin puhua miehellesi sillä saman katon alla te vielä elätte! =)

Yhteistyössä