Pääkaupunkiseudulle alkanut syntyä maahanmuuttajien keskittymiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pääkaupunkiseudulle on pikku hiljaa alkanut syntyä maahanmuuttajien keskittymiä. Esimerkiksi muslimienemmistöisistä maista muuttanutta väkeä on kerääntynyt etupäässä itäiseen Helsinkiin, Espoossa kolmeen kaupunginosaan ja Vantaalla pariin, kolmeen paikkaan.

Samaan aikaan Itä-Helsingin joillain asuinalueilla suomalaiset perheet muuttavat pois, vaihtavat vuokra-asunnon omistusasuntoon tai siirtyvät lähemmäksi työpaikkaa. Kun vuokra-asuntoja vapautuu, niihin muuttaa usein maahanmuuttajia.

Helsingin Sanomat on koonnut tietoja väestön keskittymisestä alan tutkijoita ja väestötilastoista.

Nykyinen kehitys huolettaa yhdyskuntasuunnittelun professoria Kimmo Lapintietä Aalto-yliopistosta, joka arvioi pääkaupunkiseudun kokevan suuria muutoksia maahanmuuttajien lisääntyessä.

Voiko Helsinkiin, Espooseen tai Vantaalle syntyä jopa samantapaisia maahanmuuttajalähiöitä kuin Tukholman Rinkeby ja Tensta, joissa asukkaista 80 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia?

"Aihe on tabu, vaikka maahanmuuttajista iso osa asuu pääkaupunkiseudulla ja heitä tulee jatkuvasti lisää. Edessä on iso muutos", Lapintie sanoo.

Maahanmuuttajien kerääntyminen samoille asuinalueille pystyttäisiin professorin mielestä estämään, jos ongelmista ja ratkaisuista ryhdyttäisiin keskustelemaan avoimesti. Muslimit kaipaisivat asuinalueelle esimerkiksi omaa moskeijaa, ja suuret perheet isompia perheasuntoja.

Eriytyminen merkitsee monelle maahanmuuttajalle nyt sitä, että he eivät koskaan opi suomea, mikä puolestaan vaikeuttaa työllistymistä.

Maahanmuuttajien keskittymät huolestuttavat myös heitä itseään, kertoo tutkija Hanna Dhalmann Helsingin yliopiston maantieteen laitokselta. Dhalmann on haastatellut väitöskirjaansa varten muun muassa yli 20 somalia.

Tutkijan mukaan somaliperheet ilmoittivat toivovansa lastensa oppivan suomen kieltä. Perheet ovat harmissaan siitä, että joissakin päiväkodeissa maahanmuuttajalapsia voi olla niin paljon, että heidät eristetään omaan ryhmäänsä.

Pitkään Suomessa asuneen tansanilaisen väitöskirjatutkijan Humphrey Kalanjeen mukaan islaminuskoisille on tärkeää varsinkin ramadanin aikana, että moskeija löytyy läheltä kotia. Hänen mukaansa moskeijoiden kylkeen tarvittaisiin myös vanhainkoteja ja muita yhteisiä palvelutiloja.

Kantaväestön poismuutosta väitöskirjaa valmistelevan Katja Vilkaman muuttoliikettä voidaan torjua peruskorjaamalla vuokrataloja ja pitämällä ympäristö viihtyisänä.

Myös täydennysrakentamisella voidaan tasapainottaa asukasrakennetta: Lähiöihin pitäisikin rakentaa lisää houkuttelevia omistusasuntoja.

Islamilaiseksi kääntynyt hyvinkääläinen Leila Kalliomaa tietää kokemuksesta, minkälaista elämä voi olla maahanmuuttajien kansoittamalla asuinalueella.

Kalliomaa muutti ghanalaisen miehensä kanssa Paavolan kaupunginosaan 20 vuotta sitten, kun pakolaisena Suomeen tullut aviomies sai työpaikan suuresta leipomosta.

"Paavola oli slummi. Sen vuokra-asuntoihin ajautuivat kaikki maahanmuuttajat somaleista irakilaisiin, indonesialaisista vietnamilaisiin. Joukossa oli alkoholisoituneita ja syrjäytyneitä suomalaisia."

:attn: Mitä mieltä olette tästä? Varsinkin Helsingissä asuvat? Itselläni on ulkomaalainen puoliso mutta asumme todella kaukana pääkaupunkiseudulta. Kiinnostaa tietää, millainen Helsingin tilanne on ihan asukkaiden mielestä.

Asia on ollut vuosia tiedossa. Näkyy hyvin juuri kouluissa ja päiväkodeissa. Huono-osaisuus kasaantuu samoille alueille ja kaikki kynnelle kykenevät muuttavat pois.

Olen asunut ihan Itäkeskuksen vieressä. Enempi siellä häiritsivät suomalaiset juopot (joita tuli rappukäytävään nukkumaan tai löytyi sammuneena kotipihalta) kuin muslimit. Tärkeintä on estää syrjäytyminen muusta yhteiskunnasta; jos jokaisella on oma paikkansa, ei sillä ole väliä, vaikka uskovatkin johonkin yliluonnolliseen. Onhan tässä yritettävä pärjätä muutoinkin kristittyjen ja muiden kanssa.

Ideaalitilanne on helppo hahmotella, mutta vaikea saavuttaa. Tuntemani maahanmuuttajat ovat kaikki työelämässä. Kaikilla ei ole kovin muodollista koulutusta, mutta useimmat osaavat suomea edes kohtalaisesti - somalit ylivertaisesti parhaiten tuntemistani. Kaikenlaiset äärimuodot pitäisi ennaltaehkäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Asia on ollut vuosia tiedossa. Näkyy hyvin juuri kouluissa ja päiväkodeissa. Huono-osaisuus kasaantuu samoille alueille ja kaikki kynnelle kykenevät muuttavat pois.

Ja sama homma vähän pienemmässä mittakaavassa myös täällä Turussa, juuri kouluissa ja päiväkodeissa näillä alueilla valtaosa lapsista maahanmuuttajia.

Minusta maahanmuuttajuus ei ole synonyymi huono-osaiselle. Kielitaito on tärkeää, samoin sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan siinä mielessä, että ymmärtää Suomen lait ja sitoutuu elämään niiden puitteissa. Jokaisen yksityisasia mihin kosmologiseen maailmanjärjestelmään uskoo.

Eipä ole mikään "uutinen". Ihmettelin Hesarin kirjoitustapaa "on alkanut syntyä" jne.

Itse asun alueella, jossa noin 16% (muistaakseni) on ulkkistaustaisia. Tosin alue on jossain määrin arvostettu 50-luvun rauhallinen asuinalue ei-idässä. Häiriötä on ainoastaan ostarilla (ylläri ylläri) ja yhdessä puistossa, jossa paikalliset spurgut vietää aikaansa pullojensa kera. Voinette arvata, onko siellä mukana esim. musilmeja... No joo, isoja häiriöitä ei ole ollut mistään kansanosasta.

No mitäs aapee luulet kun white trash ja pakoloiset asuvat samalla alueella? Paskaa ja kusta samassa astiassa. Jokainen järkevä itseään ja lapsiensa parasta ajattelevat ihmiset muuttavat niin pitkälle kuin mahdollista ko alueilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Eipä ole mikään "uutinen". Ihmettelin Hesarin kirjoitustapaa "on alkanut syntyä" jne.

Itse asun alueella, jossa noin 16% (muistaakseni) on ulkkistaustaisia. Tosin alue on jossain määrin arvostettu 50-luvun rauhallinen asuinalue ei-idässä. Häiriötä on ainoastaan ostarilla (ylläri ylläri) ja yhdessä puistossa, jossa paikalliset spurgut vietää aikaansa pullojensa kera. Voinette arvata, onko siellä mukana esim. musilmeja... No joo, isoja häiriöitä ei ole ollut mistään kansanosasta.

Maunula?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Eiks Pohjois-Haaga ole suht rauhallinen paikka? Vielä;)

Alkuperäinen kirjoittaja Z:
No mitäs aapee luulet kun white trash ja pakoloiset asuvat samalla alueella? Paskaa ja kusta samassa astiassa. Jokainen järkevä itseään ja lapsiensa parasta ajattelevat ihmiset muuttavat niin pitkälle kuin mahdollista ko alueilta.

Mutta kun maahanmuuttajahan ei ole synonyymi pakolaiselle?
Minä olen suomalainen, mieheni ulkomaalainen. En ole "white trash" eikä mieheni ole pakolainen.

On mielenkiintoista kuulla mielipiteitä juuri Helsingissä asuvilta; puolesta ja vastaan. Mietin vaan, onko tuo uutinen niin "mustavalkoinen" kuin ehkä annetaan ymmärtää ja oikeassa olin, ei ole. Mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiäkin ja maahanmuuttajienkin sakki on hyvin kirjava.

Tuo mielestäni on ongelma että jos tulee kovinkin maahanmuuttajapainotteisia keskittymiä, jää kielen oppiminen ehkä heikommalle tmv. mutta nekin on korjattavissa onmalla tahdolla. Ei kukaan pakota nyhväämään vaan siellä omalla asuinalueella.

Esimerkiksi kirjoituksessa puhuttiin että muslimit kaipaisivat moskeijaa lähelle kotiaan. Tuo voi olla toive mutta kuinka toteutuskelpoinen. Suomessa kun ei kuitenkaan ole mahdollista että moskeijoita alettaisiin joka nurkalle rakentamaan. (ja juu, mieheni on muslimi mutta jos kokee tarvetta mennä joskus moskeijaan, matkustaa kyllä pidemmänkin matkan)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Meidän pihalla leikkivistä lapsista on valehtelematta 90% ulkomaalaisia...

Häiritseekö se sinua tai onko heistä ollut ongelmaa? Ja en kysy tuota mitenkään v*ttuillakseni vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta kun tuosta nyt uutisoitiin.

Hmm... moskeijoita on ainakin Munkkiniemessä, Pasilassa, Itäkeskuksessa, Lönnrotinkadulla ja Wikipedian mukaan neljä muutakin Helsingissä. Kuitenkin aika lailla pitkin poikin kaupunkia löytyy. Kun ei se kuitenkaan ole välttämätön, niin jokaiselle se oma koti riittää rukoiluun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja Z:

Mutta kun maahanmuuttajahan ei ole synonyymi pakolaiselle?
Minä olen suomalainen, mieheni ulkomaalainen. En ole "white trash" eikä mieheni ole pakolainen.

On mielenkiintoista kuulla mielipiteitä juuri Helsingissä asuvilta; puolesta ja vastaan. Mietin vaan, onko tuo uutinen niin "mustavalkoinen" kuin ehkä annetaan ymmärtää ja oikeassa olin, ei ole. Mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiäkin ja maahanmuuttajienkin sakki on hyvin kirjava.

Tuo mielestäni on ongelma että jos tulee kovinkin maahanmuuttajapainotteisia keskittymiä, jää kielen oppiminen ehkä heikommalle tmv. mutta nekin on korjattavissa onmalla tahdolla. Ei kukaan pakota nyhväämään vaan siellä omalla asuinalueella.
Esimerkiksi kirjoituksessa puhuttiin että muslimit kaipaisivat moskeijaa lähelle kotiaan. Tuo voi olla toive mutta kuinka toteutuskelpoinen. Suomessa kun ei kuitenkaan ole mahdollista että moskeijoita alettaisiin joka nurkalle rakentamaan. (ja juu, mieheni on muslimi mutta jos kokee tarvetta mennä joskus moskeijaan, matkustaa kyllä pidemmänkin matkan)
White trash musujen kanssa kimppaan menee. Enpä ole huomannut keskiluokan naivan musuja ja neekereitä.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:

Sama täällä. Ja jos totta puhutaan, niin ainakin mulle henk.koht. on juopoista vähemmän häiriötä kuin ulkomaalaisista naapureista.

Kyllä meininki on aika levotonta, meidän naapurilähiössä suurin osa asukkaista on ulkomaalaisia ja eron kyllä huomaa. Jo vuorokausirytmi on ihan erilainen, pienetkin lapset paahtavat ulkona myöhään ilman valvontaa, huudetaan, roskataan, haistatellaan, käydään tarpeilla omalla pihalla...

Mä olen pari kertaa joutunut soittamaan poliisin naapurin takia. Naapuri ollut suomalainen. Pari kertaa soittanut poliisille suomalaisen juopon takia.

Toisekseen, oletteko ajatelleet, ettei esim. ihonvärin perusteella voi päätellä toisen kansalaisuutta? Likka on kuin kahvipapu, mutta suomalainen luihin ja ytimiin (osaa myös laulaa Veteraanin iltahuudon). :D

Kun taas lasteni paras kaveri osaa suomea vähän heikommin, vaikka suomea puhuukin ja erittäin suomalaiselta näyttää. On kuitenkin toisessa maassa syntynyt. Ihminen, jonka käsityksen mukaan maahanmuuttaja = "neekeri", taitaa itse olla aika sivistymätön moukka.

10-20 vuoden kuluessa nämä leikkivät lapset vääntävät 5-10 lasta per naama leikkimään sossun piikkiin. Eipä tunnu ruusuiselta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus.

10-20 vuoden kuluessa nämä leikkivät lapset vääntävät 5-10 lasta per naama leikkimään sossun piikkiin. Eipä tunnu ruusuiselta suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuus.

Kuka täällä sitten nyt voi hyvin?

Kuinka niin sossun piikkiin? Luuletko ettei kukaan opiskele ja työllisty? Minun tuntemani maahanmuuttajat paiskivat töitä tai opiskelevat, sossusta en tiedä kenenkään hakevan rahaa. Toki niitäkin on, sitä en kiellä, mutta tuo on melko puhkikulunut yleistys jo että ulkomaalaiset vaan notkuu sossun luukulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mä olen pari kertaa joutunut soittamaan poliisin naapurin takia. Naapuri ollut suomalainen. Pari kertaa soittanut poliisille suomalaisen juopon takia.
Toisekseen, oletteko ajatelleet, ettei esim. ihonvärin perusteella voi päätellä toisen kansalaisuutta? Likka on kuin kahvipapu, mutta suomalainen luihin ja ytimiin (osaa myös laulaa Veteraanin iltahuudon). :D
Kun taas lasteni paras kaveri osaa suomea vähän heikommin, vaikka suomea puhuukin ja erittäin suomalaiselta näyttää. On kuitenkin toisessa maassa syntynyt. Ihminen, jonka käsityksen mukaan maahanmuuttaja = "neekeri", taitaa itse olla aika sivistymätön moukka.
Muuttaisit kuule Suomesta pois jos suomalaiset sua noin ahdistaa. Ois kaikille paree.

Kuinka niin sossun piikkiin? Luuletko ettei kukaan opiskele ja työllisty? Minun tuntemani maahanmuuttajat paiskivat töitä tai opiskelevat, sossusta en tiedä kenenkään hakevan rahaa. Toki niitäkin on, sitä en kiellä, mutta tuo on melko puhkikulunut yleistys jo että ulkomaalaiset vaan notkuu sossun luukulla.

Ap, tunnetko siis paljon maahanmuuttajia, nimenomaan turvapaikanhakijana Suomeen tulleita? Eli kuinka monta ihmistä on "kaikki"?

Tää on jotenkin huvittavaa kun palstalaiset tuntevat vain ahkeria töitä tekeviä mamuja ja viralliset tilastot kertovat kuitenkin ihan muuta:D Kerros vielä mulle se, millä matikalla laskien 10 lapsen somali-isän kannattaa mennä töihin?