Pääseekö Hesassa ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa busseihin ja muihin julkisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiedosta kiitollinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiedosta kiitollinen

Vieras
Anteeksi tämä tyhmä kysymys, mutta näin tamperelaisena olen tottunut, että lastenvaunujen kanssa pääsen ilmaiseksi paikallisbussiin. Nyt olen lähdössä Helsinkiin, mitenkäs siellä homma toimii? Maksanko matkan ihan normaalisti, jos menen metrolla? Entä bussit? Ja mitenkäs junat, pääseekö niihin edes sisään lastenvaunujen kanssa?

Ai siis metroonkin pääsee? Hienoa. Pitääkö käyttää jotain hissiä, että pääsee sinne alas metrolle vai käyttääkö vaunukansa liukuportaita?

Suuret kiitokset teille!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ai siis metroonkin pääsee? Hienoa. Pitääkö käyttää jotain hissiä, että pääsee sinne alas metrolle vai käyttääkö vaunukansa liukuportaita?

Kyllä yleensä hissiä on parempi käyttää.
Toki itse käytän myös rulliksia, jos näyttää et ei oo paljoa porukkaa tunkemassa niihin ja ne ei oo järkkypitkät.

Alkuperäinen kirjoittaja pitahaya:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ja vielä tähän vastaan että hisseillä pitää mennä.

Tai liukuportaita.:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja helsinkiläinen:
Joo pääsee. Tiedätkös mistä tietää, ettet ole paikkakuntalainen, kukaan kehä 3 tällä puolen ei käytä tota "hesa" sanaa..=)

Mikäs se teille sitten on? Stadi?

Mä puhun aina keskustasta.

Jaa. Onhan Tampereellakin keskusta, ja Oulussa ja Kuopiossa ja jopa Äänekoskella. Mistä hitosta voi tietää minkä kaupungin keskustasta puhutaan.

Helsingissä, espoossa ja vantaalla pääsee kaikilla julkisilla ilmaiseksi vaunujen/rattaiden kanssa. Koskee myös Suomenlinnan lauttaa. Hisseillä pääsee kaikkialle, tosin hissit saattavat olla aika ....hmm... hajukkaita. Metron liukuportaiden tukkiminen kärryillä ei ole suotavaa, niissä usein ihmiset kävelee ylös ja alas.

Ja noista nimityksistä. Tosi harvoin kuulee Helsinkiläisten puhuvan hesasta tai stadista. Useimmiten se on ihan vaan Helsinki.

Joo pääsee. Tiedätkös mistä tietää, ettet ole paikkakuntalainen, kukaan kehä 3 tällä puolen ei käytä tota "hesa" sanaa..=)

Jaa. Onhan Tampereellakin keskusta, ja Oulussa ja Kuopiossa ja jopa Äänekoskella. Mistä hitosta voi tietää minkä kaupungin keskustasta puhutaan.

En mä väittäny ettei olisi. Ja en mä silloin puhu keskustasta jos epäilen ettei kuulija tiedä minkä kaupungin keskustasta puhun, TAI jos on jotain väliä tietääkö kuulija mistä keskustasta puhun. :)

Mäkin puhun keskustasta, kun puhun kavereiden kanssa. Jos taas esim. puhun ihmisen kanssa, joka asuu Oulussa, niin puhun Helsingistä ja jos on tarvis, niin tarkennan mistä kaupunginosasta on kyse. Harvemmin oululaiselle kuitenkaan on väliä onko kyseessä Herttoniemi vai Töölö :)

Mutta julkisilla pääsee siis ilmaiseksi rattaiden kanssa YTV-alueella. Rattailla voi olla vaikea päästä yksin vanhan mallisiin ratikoihin, busseihin ja juniin, mutta sitten täytyy vaan reippaasti pyytää apua.

Tyhmempikin Sherlock olisi tämän ehkä osannut päätellä jo siitä, että ap ihan itse sanoi olevansa tamperelainen! Daa:D

Terv. Toinen tamperelainen, joka menee aina välillä Hesaan:)

Pääsee niin paikallisjuniin,ratikkaan,bussiin ja metroon, ilmaiseksi samoin alle 7v lapsi. Kannattaa muistaa kuitenkin se ,että busseihin mahtuu vain kahdet rattaat kerrallaan, eli jos ne on täynnä pitää odottaa seuraavaa.

Niin mäkin. Samahan tuo on mitä sanaa kukakin käyttää, sen vaan aina huomaa, jos joku sanoo "hesa", niin on muualta päin..

Yhteistyössä