Paha elämän tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murheellinen isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murheellinen isä

Vieras
Elikkäs miten ois järkevin toimia, ero tuli 2 vuotias poika. Pojan äiti elää isänsä mielipiteen mukaan, Äidin isä ei halunnut et oltaisiin yhdessä piikitteli äitiä koko ajan jopa uhkaili et asunto menee alta, nyt sit äiti haluis yksinhuoltajuuden sillä keinolla et mun ei tarviis maksaa kun minimi lapsen elarista, itse en nyt tiedä et miten toimia oisko yhteishuoltajuus parempi vai jättää yksinhuoltajaksi,

Jos haluat poikaasi nähdä, älä suostu yksinhuoltajuuteen. Elatusmaksut sulle tulee maksettavaksi joka tapauksessa, ja ne katsotaan tulojen mukaan. Yhteishuoltajuudella sinulla on yhtä suuri oikeus pojan asioihin, kuin äidilläkin. Tsemppiä.

Vain tyhmä suostuu yksinhuoltajuuteen. Silloin menetät oikeuden määrätä lapsesi asioista. Äiti saa esim. vaihtaa hänen sukunimensä tai uskontokuntansa. Elareita menee sama määrä, oli huoltajuus mikä vaan. Tai no jos lapsi on paljon luonasi, tulee luonapitovähennys eli maksat vähemmän.

Äiti saa lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen, jos asuu yksin lapsen kanssa, vaikka olisi yhteishuoltajuus lapsen isän kanssa.

Itsellä oli samanlainen tilanne et äidin vanhemmat puuttu joka tilanteeseen, olis pitäny heidän pillin mukaan elää, ja syyttivät mua koko ajan ja puhuivat selän takana pahaa,nyt erosta 2 vuotta ja on tosi helppoo ollut elämä, tapailen lastani säännöllisesti.Älä luovu missään nimessä yhteishuoltajuudesta voi olla et lapsellasi on pian toinen sukunimi jos kerta tollasessa suvussa olet elänyt. Tsemppiä.

Kuten on jo sanottukin, niin älä suostu yksinhuoltajuuteen.

Mulla itselläni on kokemusta hankalasta isäsuhteesta. Isäni ei sietänyt, eikä siedä varmaan vieläkään miestäni. Käski mun valita itsensä ja miehen väliltä. Valitsin mieheni, tietysti, enhän halunnut että omat lapseni kasvavat erossa isästään. Nyt on mennyt 4 vuotta ilman että olen pitänyt mitään yhteyttä isääni.

Onko sun ex nuorikin? Vai miten on noin kovasti isänsä vallassa? Oliko teidän eron syy tuo isä vai oliko jotain muutakin?

EX oli parikymppinen, Olihan meillä riitelyy mut neki oli mun syytä kaikki, hänessä itsessään ei ollut olevinaan vikaa,joka riitelynkin hän sanoi vanhemmilleen, ja sain tietää siitä et ei pitänyt meidän asioita omana tietonaan vaan jokaiselle vastaan tulijalle ne kertoi. Rupesi vaan itsestä tuntumaan et olin vain ilmaa suhteessa. Ja rupesi sit ilta oluet maistumaan.

Pidä itsesi miehenä olut ei ratkaise asioita, Ja mä vähän luulen Exäsi on viel niin nuori ei tajuu mikä on elämässä tärkeintä. Niskasta vaan itteesi otat kiinni ja jatkat elämää ei kannata välittää jos jauhaavat selän takana. Yhteishuoltajuus vaan:

Jos vanhempien välit ovat kovin riitaiset (ihan siitä riippumatta kenen syytä riidat on), yksinhuoltajuus voi olla lapsen edun mukainen ratkaisu. Se ei vaikuta tapaamisasioihin tai elatusavun suuruuteen.

Ja mitä väliä jollain sukunimellä on? Ei mitään väliä, pääasia ettei tuollaisista riidellä. Uskontokunnalla ei minusta ole sen suurempaa merkitystä, joka tapauksessa kumpikin vanhempi kasvattaa eron jälkeen lapsen oman vakaumuksensa mukaisesti, sitä ei voi estää yhteishuoltajuudella. Uskontokuntaan lapsi voi liittyä tai siitä erota sitten myöhemmin, kun saa itse asioistaan päättää.

Jos vanhempien välit ovat kovin riitaiset (ihan siitä riippumatta kenen syytä riidat on), yksinhuoltajuus voi olla lapsen edun mukainen ratkaisu. Se ei vaikuta tapaamisasioihin tai elatusavun suuruuteen.

Ja mitä väliä jollain sukunimellä on? Ei mitään väliä, pääasia ettei tuollaisista riidellä. Uskontokunnalla ei minusta ole sen suurempaa merkitystä, joka tapauksessa kumpikin vanhempi kasvattaa eron jälkeen lapsen oman vakaumuksensa mukaisesti, sitä ei voi estää yhteishuoltajuudella. Uskontokuntaan lapsi voi liittyä tai siitä erota sitten myöhemmin, kun saa itse asioistaan päättää.

Jos äiti saa yksinhuoltajuuden, menettää isä monia tapoja olla osallinen lapsen asioihin. Esim. Päiväkoti tai koulu ei voi antaa isälle tietoja lapsesta, terveydenhuolto ei anna isälle lapseen liittyviä tietoja. Äiti voi hankkia lapselle passin ilman isän suostumusta. Onhan näitä.

olisit vaan hatkat ottanu, eikä mitään lasta tuollasen naisen kaa ois kannattanu tehdä jos pitää isänsä mielipidettä tärkeämpänä, oikein lapsen edun ajatteluu :(

Ihme on että laittaa isänsä oman perheen edelle, taustallahan voi olla isän väkivaltainen käytös tytön ollessa nuori eikä nuori pysty sitä unohtamaan pelkää isäänsä niin paljon..

Jos äiti saa yksinhuoltajuuden, menettää isä monia tapoja olla osallinen lapsen asioihin. Esim. Päiväkoti tai koulu ei voi antaa isälle tietoja lapsesta, terveydenhuolto ei anna isälle lapseen liittyviä tietoja. Äiti voi hankkia lapselle passin ilman isän suostumusta. Onhan näitä.

Niin, päiväkoti ja koulu tarvitsevat yksinhuoltajana toimivan vanhemman suostumuksen tietojen luovuttamiseen. Jos tämä vanhempi on järkevä ja toisella vanhemmalla on aito syy tietoja saada, miksi kieltäisi?

No okei, tässähän nyt oletetaan että äiti haluaa ihan vaan kiusalla yksinhuoltajuuden ja silloin voisi näin toimiakin, mutta joka tapauksessa jos vanhemmat haluaa lapsen kautta toisilleen kiusaa tehdä, yksinhuoltajuudella minimoidaan lapselle aiheutuvat haitat vanhempien lapsellisuudesta. Esimerkiksi tuo etävanhemman mahdollisuus estää perheen lomamatkailu kieltäytymällä allekirjoittamasta passihakemusta on yleensä vain mahdollisuus kiusata exää, harvoin mitään järkeviä perusteita kieltäytymiselle on. Ei ainakaan, jos molemmat vanhemmat ovat ihan syntyperäisiä suomalaisia, eikä siis tarvitse pelätä lapsen kaappausta toisen vanhemman kotimaahan.

Riippuu tietysti myös siitä, miten lapsen asuminen ja tapaaminen aiotaan järjestää, onko yhteishuoltajuus todellakin tarpeen vai ei. Jos lapsi asuu molempien vanhempien luona myös arkisin, pitää molemmilla olla mahdollisuus saada esim. koulusta ja päivähoidosta tietoja eikä sen pitäisi olla riippuvainen toisen suostumuksesta. Mutta jos joka tapauksessa tapaamiset järjestettäisiin perinteiseen tyyliin eli etävanhempi tapaisi lasta vain viikonloppuisin ja lomilla, niin kyllä etävanhemmalle oikeasti riittää ihan lapsen kertomukset, miten hoidossa ja koulussa sujuu. Silloin päävastuu kasvatuksesta on joka tapauksessa lähivanhemmalla.

Yhteistyössä