Paha mieli alkoholistiäidin vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En pysty nukkumaan, kun on niin kurja mieli. :( Äitini on alkoholisti, joi jo silloin kun minä ja siskoni oltiin lapsia. Lopetti juomisen ennen mun teinivuosiani ja oli melkein kymmenen vuotta juomatta, mutta ratkesi sitten taas ryyppäämään kun muutin pois kotoa.

Viime vuosiin on mahtunut lukuisia kesken jääneitä katkoja, jaksoja psykiatrisessa sairaalassa, kuntoutusta, putkareissuja, varastelua, itsensä telomista, rästiin jääneitä laskuja ja vuokria, luottotietojen ja työpaikan menettäminen, itsariyritys, masennusta, jne jne... Vaikka selviäisi katkosta, ratkeaa ryyppäämään viimeistään kotiin päästyään. Nyt viimeksi selvisi katkosta kunnialla, oli kuntoutuksessa viikkoja ja kotiin päästyään avokuntoutuksessa. Kaikki näytti menevän niin hyvin, oli hyvällä mielellä ja täynnä energiaa ja toivoa paremmasta, sai hoidettua asioitaan kuntoon. Sitten repsahti taas. Nyt alamäki on sen verran kova, että on kadulla ihan kohta. Tai kuollut.

Mä en jaksa enää näitä pettymyksiä. Aluksi tuettiin mun mieheni kanssa niin paljon kuin pystyttiin, kuskattiin ensiapuun ja katkoille, haettiin putkasta, hoidettiin asioita ja mä juoksin katkoilla ja psykiatrisessa sairaalassa vierailemassa. Kuuntelin ja yritin auttaa. Itkin, raivosin, anelin, uhkailin, lahjoin, kiristin, tsemppasin. Olin empaattinen, olin vihainen, olin välinpitämätön. Mistään ei mitään hyötyä. Soittelin hätäkeskukseen, kun äiti ilmoitti tappavansa itsensä, ja kun miesystävä pahoinpiteli. Ajelin toiselta puolen Suomea hätiin, kun oli paha paikka. Tein ihan kaikkeni ja siitä ei ollut mitään apua. Kuuntelin miljoonia lupauksia ja vakuutteluita, kaikki ihan tyhjiä ja katteettomia. Aina se viina vei kuitenkin voiton kaikesta muusta.

Vaikka olen jo parikymppinen nuori aikuinen, se hylätyksi tulemisen tunne on joka kerta äidin repsahtaessa uudestaan musertava. Ihan yhtä musertava, kuin silloin lapsena, kun äiti ei palannutkaan kauppareissulta vaan lähti baariin ja jätti mut ja pikkusiskoni yksin kotiin. Päässä pyörii niin monta ajatusta ja muistoa, jotka saa palan nousemaan kurkkuun. Osa niistä on hyviä, ja ne itkettää vielä enemmän, koska mä olen menettänyt sen ihanan äidin, joka se raittiina ollessaan oli. Me oltiin tosi läheisiä ja se oli mulle tärkeä. Nyt se on kadonnut johonkin ja mä pelkään, etten enää koskaan saa sitä takaisin. Tuntuu ihan samalta, kuin jos se olisi kuollut. Nyt sen viimeisen raittiin jakson aikana mä olin niin onnellinen ja kiitollinen ihan joka päivä, kun sain olla tekemisissä selväpäisen äidin kanssa. Mutta ilmeisesti sille se aika mun kanssa ei ollutkaan niin tärkeää, tai ainakaan yhtä tärkeää kuin viina.

Ja aina se soittelee, että mun pitää auttaa sitä. En mä tiedä miten. Olen yrittänyt kyllä, mutten enää pysty. En osaa, enkä jaksa. En vastaa sen puheluihin enää ollenkaan.

Kiitos ja anteeksi, oli ihan pakko avautua, kun uni ei tule.

Olet varmasti tehnyt paljon ja ehkä jopa liikaakin äitiäsi auttaaksesi. Alkoholismi on sairaus, jota äitisi sairastaa. Varmasti äidillesi ovat olleet tärkeitä kaikki kanssasi selvinpäin viettämänsä aika, mutta riippuvuudessa alkoholi menee kaikkien rakkaidenkin edelle. Ei ole kyse siitä, etteikö kuitenkin rakastaisi. Tärkeintä on pitää huolta omasta itsestäsi ja voimavarojesi mukaan sitten auttaa toista. Oletko kuullut alkoholistien omaisille tarkoitetuista ryhmistä? Voisi olla helpottavaa jakaa kokemuksia toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Oletko muuten ainut lapsi, vai onko sinulla mahdollisuutta jakaa sisarusten kanssa taakkaa?

Olet varmasti tehnyt paljon ja ehkä jopa liikaakin äitiäsi auttaaksesi. Alkoholismi on sairaus, jota äitisi sairastaa. Varmasti äidillesi ovat olleet tärkeitä kaikki kanssasi selvinpäin viettämänsä aika, mutta riippuvuudessa alkoholi menee kaikkien rakkaidenkin edelle. Ei ole kyse siitä, etteikö kuitenkin rakastaisi. Tärkeintä on pitää huolta omasta itsestäsi ja voimavarojesi mukaan sitten auttaa toista. Oletko kuullut alkoholistien omaisille tarkoitetuista ryhmistä? Voisi olla helpottavaa jakaa kokemuksia toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Oletko muuten ainut lapsi, vai onko sinulla mahdollisuutta jakaa sisarusten kanssa taakkaa?
Kiitos tästä viestistä. :) Olen kuullut ja miettinytkin noita vertaistukiryhmiä, mutten ainakaan vielä uskaltautunut sellaiseen. On mulla sisko ja hänen kanssaan kyllä puhutaan näistä, kumpikaan meistä vaan ei ole kauhean hyvä puhumaan tunteistaan.

Kyllä mä järjellä ymmärränkin, että kyseessä on riippuvuus ja sairaus, josta on vaikea parantua, mutta tunteilleen ei vaan voi mitään. :( Selvinpäin, monen raittiin viikon jälkeen, se on kuitenkin tehnyt valinnan kävellä taas kerran Alkoon. Vaikka on luvannut ties mitä.

Ihan liikaahan mä olen äitiä auttanut, omalla kustannuksellani. Nyt se on kuitenkin loppu, se on aikuinen ihminen, jonka täytyy itse hoitaa asiansa kuntoon jos sitä todella tahtoo. Jos tahtoa ei riitä, ei mistään avusta ole kuitenkaan hyötyä.

että äitisi ei koskaan toivu sairaudestaan ja kuolee siihen. Jälkeen jää hirvittävä syyllisyys, jos on ikään kuin "lopettanut auttamisen". Toisaalta toipuminen alkoholismista harvemmin alkaa, ennenkin kaikki läheiset ovat lopettaneet auttamisen ja alkoholistilla ei ole enää mitään. Millon sitä sitten alkoholisi itse kokee olevansa ihan oikeasti pohjalla? Vaikeita asioita ihan oikeasti, joten keskustelu toisten kanssa ei varmasti tilannetta pahentaisi.

että äitisi ei koskaan toivu sairaudestaan ja kuolee siihen. Jälkeen jää hirvittävä syyllisyys, jos on ikään kuin "lopettanut auttamisen". Toisaalta toipuminen alkoholismista harvemmin alkaa, ennenkin kaikki läheiset ovat lopettaneet auttamisen ja alkoholistilla ei ole enää mitään. Millon sitä sitten alkoholisi itse kokee olevansa ihan oikeasti pohjalla? Vaikeita asioita ihan oikeasti, joten keskustelu toisten kanssa ei varmasti tilannetta pahentaisi.
Niin, tuo on ihan totta. Äiti on niin monesti sanonut, että NYT on se oma pohja koettu ja tästä se paraneminen alkaa, mutta toisin on käynyt ja joka repsahduksen jälkeen on käynyt vaan alempana ja alempana. Voi tosiaan olla, että se kuolee tuohon, eikä siihen välttämättä mene edes kauaa. Mulla on koko ajan kauhea ikävä äitiä ja toivoisin, että voisin häntä auttaa mutta tähän asti kaikki yritykset on osoittautuneet turhiksi, eikä musta löydy enää voimia. :'( Uskon, että olen tehnyt kaikkeni ja äidin kohtaloon en voi vaikuttaa. Silti se syyllisyys, joka kuolemasta seuraisi, olisi varmaan melkoinen. Joka kerta, kun se on repsahtanut, olen miettinyt että olisi pitänyt soittaa sille silloin ja silloin ja jutella, tai miksi en vastannut puhelimeen silloin kun se soitti, että olisin voinut estää tämän. Vaikka järjellä tajuan, ettei se voi olla minusta kiinni.

Kiitos sulle viesteistäsi!

Isäni kuoli alkoholiin kun olin teini-ikäinen,15vee.Tuolloin en pahemmin asiaa ajatellut, mutta jälkeenpäin olen potenut valtavaa syyllisyyttä siitä olisinko minä voinut tehdä jotain,vierailla hänen luonaan useammin tms.Äitini ja isäni olivat siis eronneet ja asuin eri paikkakunnalla äitini kanssa.Isäni luona kävin aina koulun lomilla,mutta seiska luokan hiihtoloman jälkeen en siellä enään käynyt,kasi-ysi luokan kesällä oli jo myöhäistä kun kuulin jotta hän on kuollut.Olen puinut asiaa äitini ja isäni sukulaisten kanssa,mutta ikävä tosiasia on,että kukaan ei olisi häntä voinut auttaa.Hän oli valinnut alkoholin ja se hänet vei.Silti en mitenkään syyllistä isääni,enemmän itseäni etten loppuaikoina vieraillut hänen luonaan,hän oli mitä loistavin isä ja olin aina ollut isän tyttö.ikävä on kova vieläkin,mutta syyllisyyden tunnoista olen päässyt eroon suunnileen,kun vaan ymmärtää että alkoholistin on haluttava itse hoitoa ja parannus,ei häntä muut voi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä...;22329882:
h alkoholistin on haluttava itse hoitoa ja parannus,ei häntä muut voi auttaa.

Muut voivat auttaa sen hoitomyönteisyyden syntymisessä, paljonkin.
Suuri osa hoidobnkäyneistä alkoholisteista, jotka tunnen, on enemmän tai vähemmän lähtenyt alunperin hoitoon jostain muusta syystä kun omasta halusta. Hoidossa ulkoinen motivaatio voidaan muuttaa omaksi sisäiseksi motivaatioksi. Pitää nyt vaan ihan ensin muistaa, että esim. katko ei ole päihdehoito, vaan katkaisu, jonka jälkeen voidaan hakeutua hoitoon.
Tärkeintä taas läheisille siinä hoitoon motivoimisessa on se, että lakkaavat toimimasta turvaverkkona päihderiippuvaisen ja todellisuuden välillä. Alkoholisti ei löydä ikinä sitä omaa pohjaansa (siis tilaa, jota alemmas ei halua mennä, joillakin se voi olla hyvinkin korkealla) jos joku ottaa aina kopin. Toisinsanoen alkoholistia voi auttaa parhaiten lopettamalla auttamisen.
Aiheesta on olemassa pari hyvää kirjaa:
Kuinka motivoida päihdeongelmainen hoitoon -kirja
Rakkaasta raitis