Paha mieli kerhosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras

Oltiin tänään taas pitkästä aikaa kerhossa. Tuli taas niin paha mieli.

Kun riisuttiin, tuli jotakuinkin 5-vuotias ja potkaisi lapseni pipoa pitkin likaista lattiaa. Hämmennyin niin, että jäin suu auki katsomaan...

Oma lapseni on noin 1½ -vuotias. Hän on hyvin iloinen ja tilanteen sopiessa hän halaa toisia lapsia. Ei käy kiinni, ei roiku, eikä halaa useita kertoja. Siis vaikka äitinä sanon, niin hyvin suuri sydäminen lapsi.

Muut lapset olivat myös hyvin samoissa iässä. Mutta taas tämä ehkä 5-vuotias hyökkäsi selkeästi poikaani kohtaan ja huuteli kaikenlaista, tyyliin että et kyllä minuun tule koskemaan ym. Siis tietenkin, saa sanoa, jos ei tykkää, mutta eikö siinä ole mitään rajaa miten ilmaisee itseään? Kyseisen kakaran äiti seisoo vieressä puuttumatta mitenkään tähän päänaukojaan. Mulle tuli paha mieli. Mietin, että en antaisi oman lapseni puhua kenellekkään vastaavaan sävyyn ja tyyliin. Jos täytyisi kuvailla tilannetta, sanoisin, että tällä kakaralla oli suuri tavoite saada oma lapseni lapsijoukon ulkopuolelle. No eihän ne muut vielä osanneet yhtyä, mutta eipä paljoa tarvita. En ylläty yhtään, jos tämä sama rääväsuu tulee olemaan koulussa veemäinen yksilö...

Miten te puuttuisitte? Vaiko onko ihan normia ja suotavaa? Itse jätän mieluummin koko kerhon pois päiväkuvioista, jos tilanne ei muutu

Mä sanoisin lapselle, että ei noin saa puhua toisille, tai potkia toisten vaatteita. Se ei ole kivaa ja kukaan ei potki hänenkään pipoaan jne. Puuttuisin asiaan, ja sanoisin ne niin että hänen äitinsäkin kuulee.

Jos vanhempi ei puutu asiaan, ni minä puuttuisin! Ei todellakaan ole suotavaa tuollainen käytös. Ja tosiaan on olemassa äitejä jotka eivät uskalla tai kehtaa ojentaa kullannuppujaan vieraissa paikoissa, saatikka edes kotona! Sinulla on täysi oikeus silloin puuttua tilanteeseen jo siksikin että opetat lapsellesi käytöstapoja ja sitä että tilanteisiin saa puuttua eikä niellä kaikkea.

itse olen komentanut muidenkin lapsia vaikka se vaikka on käynyt niin että oma äiti seisoo vieressä. itsellänikin pieni lapsi jolta isommat käy lelut ottamassa kädestä ja kyllä puutun siihen. ja samoten jos oma tyttö töppäilee ja yrittää ottaa leluja väkisin toisen kädestä tai esim huitasta niin kyllä puutun.

Ei varmaan tuntunut kivalta, mutta ei tunnu kivalta sekään, että toisen lapsi on kakara ja päänaukoja :o Jestas sentään, puhut 5-vuotiaasta noin.

Vastaavassa tilanteessa veisin oman lapseni vaan tilanteesta pois. Ihmisillä (lapsillakin), on oikeus omaan reviiriinsä ja koskemattomuuteen, vaikka sitten ihan vaan hyvällä tai kuinka suurella sydämellä tultaisiin halailemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä sanoisin lapselle, että ei noin saa puhua toisille, tai potkia toisten vaatteita. Se ei ole kivaa ja kukaan ei potki hänenkään pipoaan jne. Puuttuisin asiaan, ja sanoisin ne niin että hänen äitinsäkin kuulee.

Näin tekisin minäkin

Heh, teepä tämä niin se äiti vetää sulle herneet. Voin lyödä vaikka vetoa! Mä komensin naapurin tyttöä, joka heitti mun lapsen kasvoille hiekkaa ihan suoraan ja seisoin vieressä. Puutuin heti ja tää mammakos siitä veti herneet, kun mä hänen lasta alan kasvattamaan.. Pakko kai se mun oli, kun oma mamma ei viitsinyt vaivautua mitenkään :D

Alkuperäinen kirjoittaja meitä on moneksi:

Heh, teepä tämä niin se äiti vetää sulle herneet. Voin lyödä vaikka vetoa! Mä komensin naapurin tyttöä, joka heitti mun lapsen kasvoille hiekkaa ihan suoraan ja seisoin vieressä. Puutuin heti ja tää mammakos siitä veti herneet, kun mä hänen lasta alan kasvattamaan.. Pakko kai se mun oli, kun oma mamma ei viitsinyt vaivautua mitenkään :D

No siinäpähän vetää herneet, mitä sitten? Mielestäni mulla on oikeus sanoa.

Ymmärrän tilanteesi, mutta 4-5-vuotias ei vielä usein osaa hallita tuota ilmaisuaan. Ja 5-vuotiaskaane ei ymmärrä miksi joku tulee halailemaan, ja saattaa kokea sen jopa pelottavana, kun ei ole sellaiseen tottunut. Siinä olen samaa mieltä että isomman lapsen äidin olisi pitänyt puuttua ja ohjata lastaan. Mutta aika pienestä pahoitit mielesi, kun sinun lastasi ei käytännössä nyt kukaan kiusannut. Ehkä yliarvioit 5-vuotiaan poikalapsen tunteidenhallintataidot, joillakin ne kehittyvät myöhemmin.

peesi, sanoisin lisäksi että kaikki ei tosiaan tykkää, jos kosketaan mutta sen voi sanoa nätisti. Ja jatkaisin omalle lapselle, että jos toinen sanoo ettei saa koskea, niin silloin ei kosketa. Ja samoten myös ojennan jos muut lapset vie kädestä omalta lapseltani esim leluja, kuten myös ojennan omaa lastani jos hän tekee vastaavaa.

Ja jos vaikka tässä tapauskessa olisi ollut erityislapsesta kyse, ja siksi käytös tuollaista, niin sitten tämän lapsen äidin tulisi ilmiasta se muille äideille niin että saa enepi ymmärystä.

Itselläni on erityislapsi joka ei aina ole ihan kultaisimmasta päästä, mutta toki kasvatuk ja rajat on oltava. Aina ei kuitenkaan mene perille,vaikka kuinka komennan. Jos näissä tilanteissa jotain sattuu tapahtumaan mitä en hyväksy, komennan lasta ja kerron asianomaiselle pahoittelut että lapseni ei aina ymmärrä tilanteita ja toimii joskus huonosti erityispiirteidensä takia. Omaa lastani ei voi laittaa vastaamaan teoistaan jota taaas normilapaselta voisi vaatia. Siksi äidin on pidettävä puolia ettei tule kauhukakaramainetta erityislapselle.

Alkuperäinen kirjoittaja No ymmärrän:
Ymmärrän tilanteesi, mutta 4-5-vuotias ei vielä usein osaa hallita tuota ilmaisuaan. Ja 5-vuotiaskaane ei ymmärrä miksi joku tulee halailemaan, ja saattaa kokea sen jopa pelottavana, kun ei ole sellaiseen tottunut. Siinä olen samaa mieltä että isomman lapsen äidin olisi pitänyt puuttua ja ohjata lastaan. Mutta aika pienestä pahoitit mielesi, kun sinun lastasi ei käytännössä nyt kukaan kiusannut. Ehkä yliarvioit 5-vuotiaan poikalapsen tunteidenhallintataidot, joillakin ne kehittyvät myöhemmin.

:o Että lapselle ei saa sanoa, jos hän käyttäytyy väärin? Potkii toisten vaatteita?!

Ap:n lapsi kuulostaa juuri sellaiselta ihanan pieneltä, vilpittömältä taaperolta, joka on kaikkien kaveri :heart: . Ja tuo viisivuotias taas siltä, ettei kukaan ole pitänyt sitä ruodussa. Mullakin on viisivuotias, mutta mä kyllä läksytän sitä tarvittaessa ihan missä vaan enkä anna sen kohdella muita huonosti. Musta ei tulla koskaan sanomaan, että "miksei tuokaan äiti yhtään katso, mitä sen lapsi tekee tai miksei se komenna sitä".

Minäkin pitäisin taaperon kaukana tuosta viisivuotiaasta.

Alkuperäinen kirjoittaja meitä on moneksi:

No siinäpähän vetää herneet, mitä sitten? Mielestäni mulla on oikeus sanoa.

Siis ei mitään väliä, jos joku vetää herneet. Ei muakaan haitannut, lähinnä huvitti vaan kyseinen tilanne. Munkin mielestä mulla oli oikeus tai lähinnä velvollisuus puuttua kyseiseen tilanteeseen aikuisena. Oisin tehnyt sen, vaikkei oma lapsi olisikaan ollut kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Ei varmaan tuntunut kivalta, mutta ei tunnu kivalta sekään, että toisen lapsi on kakara ja päänaukoja :o Jestas sentään, puhut 5-vuotiaasta noin.

Vastaavassa tilanteessa veisin oman lapseni vaan tilanteesta pois. Ihmisillä (lapsillakin), on oikeus omaan reviiriinsä ja koskemattomuuteen, vaikka sitten ihan vaan hyvällä tai kuinka suurella sydämellä tultaisiin halailemaan.

Näin on, mutta jos 5-vuotias ensin potkii toisten vaatteita ja puhuu rumasti, niin häntä ojennetaan ensin. Sitten katsotaan miten tilanne etenee.

Suoraan tulisi sanottua että pipo takaisin,kiitos.
Se ole mikään lattialla potkittava.
Ja myös tuosta "uhittelusta" ettei saa koskea tulisi kyllä sanottua myös,muttei ehkä ihan niin kauniisti.

Lapset oppii käytösmallinsa vanhemmilta.
Ehkä kyseinen äiti on itse ollut samanlainen eikä näe lapsensa käytöstä vääränä.
Tai on sellainen äiti jonka oma ei tee ikinä mitään pahaa.. Harmi vain että tuollainen "kurittomuss" ja huonon käytöksen opettaminen kostautuu vanhemmille vielä inhottavina ongelmina..

Korjaisin heti toisen lapsen käytöstä. Mutta nytpä täytyy sanoa, että n. 25 5-vuotiasta joka päivä näkien nuo 5-v:t tahtoo vähän olla tuommosia rääväsuita tuossa iässä.. Monen ikäsen äitinä voin sanoa, että esikoiseni ollessa alle pari vuotias katsoin monttu auki tommosia 5-6 vuotiaita kauhulla. kaikki oli minusta ihan käytös häiriöisiä:D

Mä olen aika samoilla linjoilla Ammun kanssa. Ei sullakaan ap ole mitään oikeutta haukkua muiden lapsia. Nätisti voi sanoa tälle 5 veelle, että hänen käytöksensä ei ollut suotavaa, jos kerran hänen äitinsä oli niin moukka, että ei yhtään lapsensa perään katsonut.

Veikkaisin myös, että meidän 5vee kummeksuisi, jos joku puolituttu pikkuinen tulisi yhtäkkiä halaamaan. Ei hän mitään tyhmää tekisi, mutta takuulla tulisi kiire pois tilanteesta ja vähän nolottaisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja No ymmärrän:

:o Että lapselle ei saa sanoa, jos hän käyttäytyy väärin? Potkii toisten vaatteita?!

Ikävä kyllä joidenkin mielestä ei saa sanoa. Mistäs ne lapset muuten oppii, mitä voi tehdä ja mitä ei, jos niiden antaa aina tehdä mielensä mukaan.

minulla on just saman ikäset lapset, eli tyttö on 1.5v ja poika 5.5v. ja tuntuu kyllä pahalta, että nimittelet 5vuotiasta. ajattele, että joskus se sinunkin suuri sydäminen ihana nuppunen voi olla 5 vuotias, eikä siedä pienempien seuraa, nehän mäsää kaiken ja kuolaa ja kaikkee, näin siis meillä. isoveikka kyllä tykkää siskosta ja leikkiikin joskus tämän kanssa, mutta eihän voi lapsilta vaatia että kaikista pitää tykätä. eihän aikusetkaan tuu kaikkien kanssa toimeen. toki opastetaan olemaan kohtelias, ja ei meilläkään saa kiusaa tehä, potkia vatteeita ym.

Yhteistyössä