pahaksi levinnyt kondylooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämänsäpilannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elämänsäpilannut

Vieras
Eli huomasin joku kuukausi sitten häpyhuulissani epäilyttäviä näppylöitä, mutta ajattelin niiden olevan jotain ihan normaalia ja lähtevän pois itsestään. Näppylöitä tuli lisää ja sitten alkoi tulla epänormaalia vetistä valkovuotoa ja joskus todella kokkareista. Katsoin peilillä alapäätäni ja siellä näkyi kondylooma syyliä kukkakaalimaisia. Noh nyt tänään ihmettelin kun kielen kärki tuntu aralta ja huomasin siihenkin ilmestyneen pienen näppylän!!! Katsoin nyt sitten taskulampulla suuhuni ja kielessä näkyy näitä enemmänkin... Eli siis tilanne on mennyt todella pahaksi! Pakko siis varata heti huomenna aika kynekologille. :( Pahinta tässä vielä on se, että en voi kertoa äidilleni ja hoito pitäisi siis maksaa itse. Joudutaanko pahasti levinneet syylät poistamaan laaserilla? onko se kallista? Millelääkärille aika tulisi varata kun kyseessä on kondylooma suussa? miten suussa olevaa kondyloomaa yleensä hoidetaan?

Ihan hirveä olo ja pelottaa. Olen vasta 17 ja pilannu elämäni jo nyt. -.- Hävettää ihan hirveästi mennä lääkäriin kun tilanne on jo näin paha ja kaiken lisäksi kun en aiemmin ole ollut kynekologilla. :( En kaipaisi kuulla nyt yhtään mitään tuomioita, koska tiedän kyllä kuinka olen itse virukseni jostain saanut ja omaa syytäni tietysti kaikki, mutta toivottavasti joku osaisi vastata kysymyksiini..

Ota heti huomenna yhteys terveyskeskuksen ajanvaraukseen. Sieltä sinut ohjataan eteenpäin (eri paikkakunnilla on sukupuolitautien vastaanotot järjestetty eri tavoilla).

Sinun ei siis tarvitse tuon vaivan takia hakeutua suoraan gynekologille ja maksaa itseäsi köyhäksi. Eikä äidille tarvitse kertoa, jos koet ettei se ole mahdollista. Jos jätät kertomatta vain nolostelun vuoksi, sitten voisit harkita äidille kertomista. Hän voi hyvinkin ymmärtää ja olla tukena.

Lääkäri sitten varmasti kertoo oikean hoidon vaivaasi.

Äläkä panikoi :) Lääkärit ja hoitajat ovat tottuneet näkemään sukupuolitauteja myös suussa.

Minulla oli kymmenisen vuotta sitten kondylooman aiheuttamia solumuutoksia kohdunkaulassa, ja ne hoidettiin sairaalassa laserilla ja sähkösilmukalla. Hoito oli ilmaista (tai maksoi enintään terveyskeskusmaksun verran eli muutaman kympin). Ennen hoitoa kohdunkaula tähystettiin ja siitä otettiin koepala. Tutkimus ja hoito pelottivat minua etukäteen kovasti, mutta kumpikaan ei sattunut yhtään. Kannattaa pyytää lääkäriä selostamaan mitä hän milloinkin on tekemässä - tämä auttoi ainakin minua rentoutumaan. Mikäli solumuutoksia ei ole, voidaan näkyviä syyliä hoitaa kotona lääkärin määräämällä voiteella tai liuoksella. Hoitoon kannattaa kuitenkin hakeutua pian, sillä hoitamattomalla kondyloomalla voi olla todella ikäviä seurauksia. Sukupuolitaudit ovat niin yleisiä, että häpeään ei ole mitään syytä!

Yhteistyössä