Pahalta tuntuu sanoa, mutta ällöttää siskoni mässäys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
12v siskoni on melko tukeva, ei nyt mikään oikein lihava lihava, mutta kuitenkin ylipainoinen selvästi. Eikä merkkiäkään siitä, että tekisi asialle jotain.

Aina kun ovat kylässä niin syö kyllä taatusti pöydän tyhjäksi. Viime viikollakin kun kävivät niin menin katsomaan myöhemmin keittiöön ja siskoni oli hakenut jääkaapista uudelleen tuorejuustot ja levitti niitä siellä sivypöydällä suolakeksien päälle. Niitä oli siis tarjolla ollut ja oli mennyt homeltamaan vielä myöhemmin lisää.

Tällä siskollani on eri isä kuin minulla ja toisella siskollani eikä ole saanut kyllä ihan yhtä hyviä geenejä siinä suhteessa kuin me kaksi. Eli meillä ei ole tuollaista paino-ongelmaa ollut ja rakenteeltaankin olemme erilaisia kuin tämä nuorin sisko, mutta silti..... Mielestäni äitinikin pitäis puuttua asiaan eikä vain voivotella siskoni tulevaisuutta yläasteella yms. On jo vuosia puhunut siitä, että jotain tarttis tehdä. Silti kuitenkin kantaa jotain pähkinävoita kaupasta.

Jos te koko ajan vertaatte siskoa itseenne, kuinka hänellä on huonot geenit, ynnä eri isäkin, niin voi olla että hän syö emotionaaliseen tyhjyyteensä. Te muu perhe olette siis osa ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos te koko ajan vertaatte siskoa itseenne, kuinka hänellä on huonot geenit, ynnä eri isäkin, niin voi olla että hän syö emotionaaliseen tyhjyyteensä. Te muu perhe olette siis osa ongelmaa.

No eipä olla kuule ääneen verrattu. Ja minua tuskin muutenkaan voi syyttää asiasta ,koska en ole ikinä edes asunut samassa taloudessa siskoni kanssa. Nämä kaikki mitä kirjoitin tuohon avaukseen oli asioita, joita en ole ääneen koskaan kenellekään sanonut.

Ääneen ei ole verrattu. Mjoo. Sen ikäiset on usein pulleita.

Mitä sä olet tehnyt siskosi hyväksi? Oletko opettanut häntä valmistamaan terveellisiä välipaloja tai innostanut liikkumaan sinun seurassasi? Miksi siskosi mieluummin syö yksin keittiössä, kuin viettää aikaa muiden kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
auttaakohan asiaa solvata siskoa palstalla. eiköhän kannattais puhua siskon kanssa asiallisesti kahden kesken ja ilman vertailua isien välillä

Lähinnä syytän tuosta kyllä äitiäni, joka on päästänyt asian tuohon pisteeseen ja on vain voivotellut asiaa siitä asti kun tyttö on ollut jotain 5v. Hänen olisi pitänyt huomaamatta muuttaa ruokailutottumuksia ja jättää kantamatta ne järjettömät suklaamössöt joita levitetään leivänpäälle ja muut tälläiset täysin ylimääräiset. Herkutella toki saa ja pitääkin, mutta ei jatkuvasti.

Meillä omat lapset on hoikkia eivätkä varmaan lihoisikaan, mutta kyllä osaan kylässäkin sanoa että se oli sitten viimeinen keksi. Eikä se tarkoita, että toitottaisin jotain läskijuttuja vaan ihan voi lapselle sanoa, että nyt on sun keksikiintiös täynnä.

Ääneen ei ole verrattu. Mjoo. Sen ikäiset on usein pulleita.

Mitä sä olet tehnyt siskosi hyväksi? Oletko opettanut häntä valmistamaan terveellisiä välipaloja tai innostanut liikkumaan sinun seurassasi? Miksi siskosi mieluummin syö yksin keittiössä, kuin viettää aikaa muiden kanssa?
'

Siskoni asuu 130km päässä minusta joten minä en häntä kauheasti voi raahata lenkille enkä ole hänen arjessaan mukana. Lähinnä se on sitä mitä olen äidiltäni kuullut ja mitä näen kyläillessä omin silmin.

ja siskoni oli täällä muiden seurassa ja leikki mm. lastemme kanssa pitkän tovin kahvittelun jälkeen, mutta sitten hoksasin että onkin mennyt keittiöön mässäilemään vielä. Jo ihan pienestä lapsesta asti on ottanut herkkuja vielä autoonkin mukaansa, kun ovat lähteneet kyläilemästä.

Ja joo tuon ikäiset on usein pulleita nykyään. Mietippä oliko ne sitä meidän lapsuudessa? Ei olleet. Tuon kokoiset tytöt mitä nyt näkee niin oli silloin harvinaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
auttaakohan asiaa solvata siskoa palstalla. eiköhän kannattais puhua siskon kanssa asiallisesti kahden kesken ja ilman vertailua isien välillä

Kannattaisi varmasti jutella sen henkilön kanssa, joka kantaa sitä mussuttelu ruokaa (maapähkinävoita jne.) kotiin.

Oletko sanonut äidillesi, että alkaa valmistamaan terveellistä rukaa ja terveellisiä välipaloja?

Olen sanonut ja sanonut tuostakin, että on typerää voivotella asiaa minulle ääneen ja sitten kuitenkaan ei tee mitään. Ei äitini mitään salaatteja valmista koskaan, mutta kantaa kyllä niitä herkkumössöjä.

Ja äitini itse kyllä on laihduttanut onnistuneesti useinkin, mutta tyyli on se että syödään vain pakastevihanneksia puolivuotta. Tai pelkkiä tomaatteje. Dieetit siis tuollaisia sairaita, että niistä ei voi lapselle puhuakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
ap, ootko siis jutellu asiasta äitis kanssa?

Olen. Kuitenkin lähinnä vain äitini aloituksesta. En halua puhua ääneen asiasta, joka on taatusti arka ellei äitini ota asiaa puheeksi. Olen kuitenkin sanonut tuhannesti että pelkkä puhe ei riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oletko sanonut äidillesi, että alkaa valmistamaan terveellistä rukaa ja terveellisiä välipaloja?

Olen sanonut ja sanonut tuostakin, että on typerää voivotella asiaa minulle ääneen ja sitten kuitenkaan ei tee mitään. Ei äitini mitään salaatteja valmista koskaan, mutta kantaa kyllä niitä herkkumössöjä.

Ja äitini itse kyllä on laihduttanut onnistuneesti useinkin, mutta tyyli on se että syödään vain pakastevihanneksia puolivuotta. Tai pelkkiä tomaatteje. Dieetit siis tuollaisia sairaita, että niistä ei voi lapselle puhuakaan.

Niin siis tää äitisi dieettitapa ei anna lapselle tervettä kuvaa syömisestä.

Mun mielestä, jos koko ajan jotain napostelee, niin siinä on kyse ihan muusta, kuin nälästä.

No niin varmaan onkin. Itsekin tykkäisin valtavasti napostella koko ajan jotain, mutta minulla on itsekuria sen verran että en tee sitä. VEljeni aikoinaan oli tuollainen samanlainen ja kyllä oli sitten kokoakin. Hän itse lopulta otti itseään niskasta kiinni, kun oli täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

Niin siis tää äitisi dieettitapa ei anna lapselle tervettä kuvaa syömisestä.

NO ei anna tuo dieettitapa eikä sekään, että sitten kun ei olla dieetillä niin syödään kuin pienet (ja isot) porsaat.

Mun mielestä, jos koko ajan jotain napostelee, niin siinä on kyse ihan muusta, kuin nälästä.

No niin varmaan onkin. Itsekin tykkäisin valtavasti napostella koko ajan jotain, mutta minulla on itsekuria sen verran että en tee sitä. VEljeni aikoinaan oli tuollainen samanlainen ja kyllä oli sitten kokoakin. Hän itse lopulta otti itseään niskasta kiinni, kun oli täysi-ikäisyyden kynnyksellä.

No ehkä siskosi tekee samoin, kun tulee siihen ikään. mun mielestä voisit ihan hyvin puhua äidillesi, jolle aihe on syystäkin arka, koska on kerran antanut syömisestä lapselle kummallisen esimerkin.

Miksi pitää syyllistää ap:ta siskonsa tilanteesta? Vai oliko tämä taas avaus, jota ei olisi jonkun palstan kirjoittamattomien sääntöjen mukaan tehdä? Näitä sääntöjä tuntuu mustilla olevan, varsinkin harmaiden aloituksia kohtaan... veikkaampa, että vastaukset olisivat olleet vähän eri sävyisiä, jos ap olisi musta... :(

Mutta itse asiaan: mulla on samanikäine serkkutyttö, joka kans on selvästi ylipainoinen, ei mikään kamala läski, mutta ei normaalipainoinenkaan. Tuo ikä vielä on niin herkkä, että jos asiasta puhuu, se pitää tehdä todella taiten. Me juteltiin tätini kanssa asiasta, kun hän itsekkin on tyttärensä painosta huolissaan. Kehoitin soittaan tk:n ravitsemusterapeutille ja sieltä saikin hyviä neuvoja. Ovat alkaneet tekemään kahdestaan iltalenkkejä kävellen ja pyörällä. Panostavat ruuan laatuun, vain hyviä hiilareita, esim. tummaa pastaa. Lautasmalli on kans käytössä, eli puolet rehuja, neljäsosa lihaa ja neljäsosa hyviä hiilareita. Silmämääräisesti huomaan, että tyttö on vähän laihtunut... en ole viitsinyt kysyä suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tää on niin taas tätä:
Miksi pitää syyllistää ap:ta siskonsa tilanteesta? Vai oliko tämä taas avaus, jota ei olisi jonkun palstan kirjoittamattomien sääntöjen mukaan tehdä? Näitä sääntöjä tuntuu mustilla olevan, varsinkin harmaiden aloituksia kohtaan... veikkaampa, että vastaukset olisivat olleet vähän eri sävyisiä, jos ap olisi musta... :(

Mutta itse asiaan: mulla on samanikäine serkkutyttö, joka kans on selvästi ylipainoinen, ei mikään kamala läski, mutta ei normaalipainoinenkaan. Tuo ikä vielä on niin herkkä, että jos asiasta puhuu, se pitää tehdä todella taiten. Me juteltiin tätini kanssa asiasta, kun hän itsekkin on tyttärensä painosta huolissaan. Kehoitin soittaan tk:n ravitsemusterapeutille ja sieltä saikin hyviä neuvoja. Ovat alkaneet tekemään kahdestaan iltalenkkejä kävellen ja pyörällä. Panostavat ruuan laatuun, vain hyviä hiilareita, esim. tummaa pastaa. Lautasmalli on kans käytössä, eli puolet rehuja, neljäsosa lihaa ja neljäsosa hyviä hiilareita. Silmämääräisesti huomaan, että tyttö on vähän laihtunut... en ole viitsinyt kysyä suoraan.

No, mä olen pahoillani, että olin niin hyökkäävä. Oikeastaan luulin tätä aluksi vitsillä kirjoitetuksi, kun siinä oli lapsen isästä ja geeneistä. Käsitin kuitenkin väärin ja reagoin hölmösti. En ole sitä mieltä, että ap on syyllinen. Tai kukaan sen kummemmin.

ja noi neuvot on hyviä, mitä annoit.

Äitini olisi päässyt vain paljon helpommalla, kun olisi ryhtynyt toimiin silloin 7 vuotta sitten jolloin huolestui tytön painosta. Näki silloin jo hyvin mihin ollaan menossa ja millainen tyttö on ruumiinrakenteeltaan.

Monesti ihan pienilläkin valinnoilla saa paljon aikaan. Itse en esim. osta oikeastaan koskaan muuta kuin tummaa leipää kaupasta. Eikä meillä lapset edes osaa muuta toivoa. Ovat täysin tottuneita limppuun ja ruisleipään yms. Joskus ostan jonkun sämpyläpussin, kun oikein tekee kaupassa mieli, mutta hyvin harvoin.

No, mä olen pahoillani, että olin niin hyökkäävä. Oikeastaan luulin tätä aluksi vitsillä kirjoitetuksi, kun siinä oli lapsen isästä ja geeneistä. Käsitin kuitenkin väärin ja reagoin hölmösti. En ole sitä mieltä, että ap on syyllinen. Tai kukaan sen kummemmin.

ja noi neuvot on hyviä, mitä annoit.

Siis lähinnä kerroin tuosta tytön isästä ja geeneistä ja sen sellaisesta lähinnä siksi, että siskoni ei koskaan voisikaan olla niin pieni mitä minä ja toinen siskoni. Hän on yksinkertaisesti kropaltaan muutenkin selvästi isompi mitä me, mutta ei silti tarvitse kärsiä ylipainosta, vaikka vähän romuluisempi olisikin.

Siis lähinnä kerroin tuosta tytön isästä ja geeneistä ja sen sellaisesta lähinnä siksi, että siskoni ei koskaan voisikaan olla niin pieni mitä minä ja toinen siskoni. Hän on yksinkertaisesti kropaltaan muutenkin selvästi isompi mitä me, mutta ei silti tarvitse kärsiä ylipainosta, vaikka vähän romuluisempi olisikin.

Tajusin sen kyllä aika äkkiä, kun kirjoittelit lisää. :ashamed:

Ei kyllä voi 12 kesäistä syyttää ylipainosta, etenkään kun on ollut ongelmana noinkin kauan.
Että ei kun muu perhe katsomaan itseään peilistä ja miettimään, mitä ovat saaneet aikaan.
Tuon ikäisen ei kuulukaan painostaan murehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja MT:
Ei kyllä voi 12 kesäistä syyttää ylipainosta, etenkään kun on ollut ongelmana noinkin kauan.
Että ei kun muu perhe katsomaan itseään peilistä ja miettimään, mitä ovat saaneet aikaan.
Tuon ikäisen ei kuulukaan painostaan murehtia.

No eipä niin..... Lähinnä siis nimenomaan syytänkin äitiäni siitä. :/

Yhteistyössä