Pahat nivelkivut raskauden jälkeen ja varsinkin liikkuessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Misama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Misama

Uusi jäsen
01.01.2012
1
0
1
Hei, Löytisiköhän täältä kohtalotovereita tai asiantuntijoita koska tk:ssa vain loputtomassa pyörityksessä vaivojen kanssa... Olen tehnyt työksenikin hyvin monenlaista urheilua ja kuntoni on ollut aina erittäin hyvä. Esikoisen raskaus toi 25 ylimääräistä kiloa jotka tosin laihduin varmaan max 2 kuukaudessa pois. Nyt olen kärsinyt jo yli 9 kk erittäin pahoista nivelsäryistä. Jos käyn KEVYESTI kuntosalilla niin on ollut 2 x lonkka tai jokin nivel siinä lähellä hyvin kipeä. Kerran kipu kesti kolme viikkoa muutaman askelkyykyn takia. Polvinivel tällä hetkellä huutaa hoosiannaa kun sitä vähän edes liikuttaa, ja vastaavia nivelreumatyyppisiä oireita on ollut koko ajan. Jos hieman edes liikun niin kärsin siitä turhan paljon. Ei ilmeisesti ole ihan normaalia, vai onko niin ettei kovin moni ensimmäisen vuoden aikana raskauden päätteeksi liiku ja siten ei ole yleistäkään nivelkipuilut. Pelkään, että on jotain pahempaa ja tulevaisuus näin liikkuvaisena ja mahdollisesti työnkin takia liikunta joutuisi jäämäänkin kokonaan pois - apua! Olen kuitenkin suht nuori ja oireet kun vanhuksella! Mistä ihmeestä nämä voisi johtua? Stressiä on ja todella valvomista 9 kk vauvan kanssa mutta ei kai kaikki joudu jättämään liikuntaa lastenteon takia :( Kokemuksia tai tietoa jollain epätoivoiselle?

Täällä on myös yksi liikunnallinen äiti :) Minulla oli myös ihmeellisiä kolotuksia nivelissä raskauden jälkeen. Ne eivät alkaneet ihan heti synnytyksestä, vaan ehkä noin 3 kk sen jälkeen. Lähinnä minulla särki jalkoja, polvi- ja lonkkaniveliä. Vähän särki myös "luita" eli sääriä ja reisiä. Lihaskipua eivät nuo säryt olleet, sen kyllä tunnistaisin! :) Salilla en ole käynyt synnytyksen jälkeen (kun en kahteen vuoteen ennen raskauttakaan ole käynyt, ei kuulu harrastuksiin), mutta mm. lenkillä joka päivä. Kivut pahenivat iltaa kohti.

Ajan kanssa ne kuitenkin alkoivat vähenemään ja lievenemään, enää minulla ei niitä oikeastaan ole. Synnytyksestä on nyt 8 kk. Mitään selitystä noille kivuille en ole keksinyt (vaikka kärsin yliliikkuvista nivelistä, en usko, että kivut johtuivat niistä, koska nyt kivut ovat hävinneet, enkä kärsinyt niistä myöskään ennen raskautta). Painoa raskaudessa tuli 12 kg, parissa kuukaudessa ne lähtivät korkojen kera, paino humpsahti vielä alipainon puolellekin. Imetys oli meikäläiselle sen verran rankkaa hommaa :)

En tiedä onko tästä mitään apua sinulle Misama, mutta kaikenlaisia ihme kipuja sitä voi raskauden jälkeen ollakin :) Tsemppiä, toivottavasti löydät jotain apuja! Urheilua ei kyllä varmaan kannata jättää. Itselle se on ainakin se asia, joka pitää palikat paikallaan päänupissa. Mutta voithan kokeilla jotain erilaisia liikuntamuotoja, esim. vedessä? Ei tulisi nivelille niin kovaa kuormitusta. Vaikka raskaudesta on sinullakin jo aikaa, voihan olla, että keho ei vielä ole täysin normalisoitunut. Jos nivelesi ovat vielä "löysällä" raskauden jäljiltä.

Yhteistyössä