Pahat ongelmat parisuhteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierailija

Vieras
Kymmenen vuotta ollaan puolison kanssa oltu yhdessä. menneenä talvena lopetettiin ehkäisy ja aloitettiin lapsen yrittäminen. Viikko takaperin koko pakka sekosi täysin. Mies humalapäissään ilmoitti että ei olekkaan onnellinen elämässään (on kyllä alkoholin suurkuluttaja, joka arkipäivä pitää juoda vähontään 3-7 olutta, viikonloppuisin sitten enemmän). vaikka juuri oli kysellyt muutamia päiviä sitten miten paljon rakastan häntä. kuvaan astui myös uusi nainen joka nyt on saanut miehen pään pyörälle. Juominen miehellä tuon ilmoituksen jälkeen jatkui vajaan viikon jonka aikana minä sain väistyä ja hänen tilansa täytti tuo toinen nainen. Sanoo ettei ole tehnyt ratkaisua haluaako jatkaa minun kanssa, tuon toisen naisen kanssa vaiko sitten yksin. Elämä ei ole onnellista hänellä. Ollaan puhuttu asioista mutta ei osaa sanoa että mikä on vikana, miksi tuntee olonsa onnettomaksi ja mikä sen aiheuttaa.
Parisuhteesta kun kysyin niin ei osaa sanoa mitä vikaa siinä on, mutta totesi että kun hän ei ole onnellinen, niin ei siinä tapauksessa ole onnellinen minunkaan kanssa. Paljon asioita olisi vielä mitä tähänkin voisi laittaa, mutta tiivistettynä kertomus on tässä.
Hän on nyt kertonut että haluaa selvittää ajatuksensa rauhassa, mitä haluaa tehdä. Satuttaa vaan se että hän on yhteydessä tuohon naiseen päivittäin, ja meidän välillemme on nostanut seinän, ei päästä lähelle, ei mitään. Juuri ja juuri puhuu.
Pelottaa asia, että hänellä ongelman aiheuttaja onkin jossain muualla, kuin meidän parisuhteessa (luulisi että osaa ongelmat ja niiden aiheuttajat parisuhteesta sanoa mitä ne on jos kokeen niitä olevan), eikä hän sitä löydä, (Syyttää vain huonosta olostaan sitä lähintä. Eli minua ja parisuhdetta.) ja tekee mahdolisesti ratkaisun joka ei sitten välttämättä olekkan se oikea. Terapiaan häntä on turha edes yrittää, saatika sitten puhumaan jollekkin ulkopuoliselle joka tilannettamme ei tiedä.
Millä saisin kipinän hänelle syttymään uudelleen suhteeseemme, voittaisin hänet takaisin, vai onko kaikki ponnistelut tuhoon tuomittuja. Sattuu henkisesti todella paljon, rakkaus minun puoleltani on vielä niin vahvaa.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että älä tee lasta juopon kanssa. Minä tein sen vihreen ja olen katunut syvästi. Minun mieheni ei juo viikolla lainkaan, mutta viikonloppuisin menee olutta niin, että sunnuntai on aina krapulapäivä sohvalla maaten. Kyllä vituttaa olla 'yksinhuoltajana' lapsille, kun miehestä ei ole mihinkään.

Nyt sinulla on hyvä tilaisuus toisen naisen avulla päästä eroon tuosta hunsvotista. Toinen nainen tekee sinulle palveluksen. Ole kiitollinen hänelle ja anna ukon mennä. Etsi itsellesi parempi mies ja ennenkaikkea parempi isä tuleville lapsille.

Kumppaan kakkosta. Lisäksi alkoholin suurkulutus usein aiheuttaa mielialan mataluutta ja nautinnon puuttumista, masennustakin. Miehesi pitäisi lopettaa alkoholin käyttö kokonaan ainakin kuukaudeksi saadakseen selville, onko hän oikeasti masentunut vai onko kyseessä vain alkoholismin tuotos.

Lähde pois, et ole tuon miehen arvoinen.

Kumppaan kakkosta. Lisäksi alkoholin suurkulutus usein aiheuttaa mielialan mataluutta ja nautinnon puuttumista, masennustakin. Miehesi pitäisi lopettaa alkoholin käyttö kokonaan ainakin kuukaudeksi saadakseen selville, onko hän oikeasti masentunut vai onko kyseessä vain alkoholismin tuotos.

Lähde pois, et ole tuon miehen arvoinen.

Nyt kun hän miettii asioita, sanoi että juo liikaa ja tietää sen itsekkin, sanoi vähentävänsä radikaalisti jos ei jopa lopeta kokonaan. Ehtiikö hänen ajatuksensa kuitenkaan selviämään ennen kuin on kiintynyt liikaa tuohon toiseen naiseen. jonka on tuntenut puheluiden ja viestien välitykellä nyt kaksi viikkoa.

Biologinen kellokin tikittää sen verran kovaa, että välttämättä sitä perheenlisäystä ei ehdi tulla ennen kuin on myöhäistä.

Ole onnellinen, että alkkiksen kanssa ei ehtinyt tärppäämään. Vaikka kuinka biologinen kello tikittäisi, niin ihan kenen tahansa kanssa ei lapsia pidä tehdä. Parempi vaikka täysin yksin, kuin alkoholistin kanssa. Johan tuollainen jokapäiväinen ryypiskely vaikuttaa miehen hedelmällisyyteenkin, ehkä siitä syystä ei ole tärpännyt.

Älä tuhlaa enää aikaasi tähän mieheen. Siinä menee vaan arvokasta aikaa hukkaan, joka voi tarkoittaa sitä ettet ehdi enää sopivan kumppanin kanssa perhettä perustamaan.

On tietty hienoa,että yrität ymmärtää miestäsi. Saat varmasti tehdä sitä lopun ikääsi, jos nyt todellakin koetat "pelastaa" suhteenne myötäilemällä miestäsi. Mitäs, jos kuitenkin miettisit omaa hyvinvointia ja mitä sinä haluat? Onko miehesi käytös sinua tai ketään muutakaan kohtaan oikein? Vaikka miehesi olisi kuinka onneton tahansa, niin se ei sulje pois miten käyttäytyy muita kohtaan. Paha olo ei siis ole syy kohdella muita pahasti. Miehesi täytyy ratkaista tahollaan, mutta niin täytyy sinunkin.

Älä alistu niin kuin nyt teet. Paapot häntä kuin äiti lastaan. Sitäkö on unelmasi parisuhde? Ja haluat vielä lisää lapsia yhden miehen kokoisen lapsen lisäksi? Mikä elämä sinua odottaakaan, jos vielä perhettä haaveilet kaiken sotkun keskelle?

Miehesi ei tule muuttumaan, jos sinä et halua muuttua. Sinä vastaat omasta elämästäsi ja miehesi omastaan. Sano hänelle selvästi, mitä tahdot. Jos lopputulos ei sinulle paras olisikaan, niin mieti mitä kivaa tulee kun saat tunteesi tuuletettua ja ovet auki uusille ihmissuhteille.

Alkoholistin kanssa lapsen teko johtaa siihen, että joudut käytännössä hoitamaan lapsen ja miehen tarpeet yksin. Lisäksi lapsesi isolla todennäköisyydellä perii alkoholismiin liittyvät geenit isältään. Sinulle helpoin ja terveellisin vaihtoehto olisi erota miehestä äkkiä, odottaa puoli vuotta ja mennä hedelmöityshoitoihin yksin. Silloin joudut hoitamaan vain lapsen, eikä nurkissasi pyöri palvelua tarvitsevaa aikuista. Pahimmillaan miehesi vetkuttelee kanssasi vielä muutaman vuoden "epätietoisuudessa", ja sitten lähtee menemään, ja sinä jäät kokonaan ilman lapsia.
Hedelmällisyyshoidossa lapsen saaminen on lähes varmaa, mutta kertomasi perusteella miehesi kanssa asia on hyvinkin epävarmaa.

Ole onnellinen, että alkkiksen kanssa ei ehtinyt tärppäämään. Vaikka kuinka biologinen kello tikittäisi, niin ihan kenen tahansa kanssa ei lapsia pidä tehdä. Parempi vaikka täysin yksin, kuin alkoholistin kanssa. Johan tuollainen jokapäiväinen ryypiskely vaikuttaa miehen hedelmällisyyteenkin, ehkä siitä syystä ei ole tärpännyt.

Älä tuhlaa enää aikaasi tähän mieheen. Siinä menee vaan arvokasta aikaa hukkaan, joka voi tarkoittaa sitä ettet ehdi enää sopivan kumppanin kanssa perhettä perustamaan.

Henkisesti olen aivan romuna. Toinen puoli minusta haluaisi elvyttää tämän tilanteen ja suhteemme keinolla millä hyvänsä, toinen puoli taas ilkeästi odottaa sitä että mies lähtisi. Tuntuu kuin minut revittäisiin kahtia. Pitää jaksaa töissä käydä, hoitaa kaikki päivittäiset velvollisuudet mahdollisimman hyvin.
Ajatukset pyörii asioissa mitä on muutama viikko sitten ollut, ennen tätä tilannetta. Kaikki ne suunnitelmat tulevaisuuteen, hänen rakkadentunnustukset, hellät sanat.. Kaikki..
Tuntuu uskomattomalta että tälläinen pommi paukahtaa syliin täysin ennalta arvaamatta.

On kyllä aikaisemminkin kertonut että ei tiedä mitä haluaa, mutta on onnellinen kanssani eikä halua minua mitenkään satuttaa.

Kaikista kummallisinta tässä tilanteessa on että kaikki asiat miten hän nyt toimii sotivat hänen periaatteitaan vastaan. Aivan kaikki. Siitä hän itsekkin on ymmällään.

En ymmärrä häntä nyt, en vaikka kuinka yritän. Hakeeko hän henkireikää tuosta toisesta naisesta, haluaako hän tämän naisen avulla selkeyttää itselleen tunteensa minua kohtaan.. Vai onko hänellä kertakaikkiaan muumit karanneet laaksosta...

On tietty hienoa,että yrität ymmärtää miestäsi. Saat varmasti tehdä sitä lopun ikääsi, jos nyt todellakin koetat "pelastaa" suhteenne myötäilemällä miestäsi. Mitäs, jos kuitenkin miettisit omaa hyvinvointia ja mitä sinä haluat? Onko miehesi käytös sinua tai ketään muutakaan kohtaan oikein? Vaikka miehesi olisi kuinka onneton tahansa, niin se ei sulje pois miten käyttäytyy muita kohtaan. Paha olo ei siis ole syy kohdella muita pahasti. Miehesi täytyy ratkaista tahollaan, mutta niin täytyy sinunkin.

Älä alistu niin kuin nyt teet. Paapot häntä kuin äiti lastaan. Sitäkö on unelmasi parisuhde? Ja haluat vielä lisää lapsia yhden miehen kokoisen lapsen lisäksi? Mikä elämä sinua odottaakaan, jos vielä perhettä haaveilet kaiken sotkun keskelle?

Miehesi ei tule muuttumaan, jos sinä et halua muuttua. Sinä vastaat omasta elämästäsi ja miehesi omastaan. Sano hänelle selvästi, mitä tahdot. Jos lopputulos ei sinulle paras olisikaan, niin mieti mitä kivaa tulee kun saat tunteesi tuuletettua ja ovet auki uusille ihmissuhteille.

Sehän tässä kaikista inhottavinta onkin kuten tuonne jo ketjuun laitoinkin, että toinen puoli haluaa pelastaa suhteen ja toinen odottaa sen päättymistä. Ajatukset ovat niin sekavat ja hylätyksi tulemisen pelko aivan kauhea.
Tuntuu siltä että olen epäonnistunut kaikessa mitä olen tehnyt. Tuntuu kuin kulkisin heikoilla jäillä, vain odottaen sitä hetkeä kun pohja allani rikkoutuu ja kaikki ympäriltä tuhoutuu.

Minun mielestä kannattaisi jättää moinen ukko, joka ei osaa sanoa mitä hän haluaa. Myös alkoholinkäyttö on ongelma, ei siihen kannata lapsia tehdä. Ero tekee kipeää, mutta kyllä siitä toipuu.
T. Jari

Mun mielestä ap:n olisi hyvä miettiä, että miksi se on noin epätoivoinen ja haluuaa väkisin roikkua suhteessa, jossa sitä ei selkeästikään arvosteta ja haluta.
Eli, jos sä alkaisitkin keskittyä itsesi pelastamiseen suhteen pelastamisen sijaan?

Sulla on elämä nyt hyvällä mallilla. Alkkis on löytänyt uuden, saat mahdollisuuden poistua kuvioista. Rakkaus loppuu ajan kanssa, kunhan pysyt lujana, ettet takasin ota. Alkoholisti ei koskaan muutu, ei minkään asian takia. Alko on ykkönen, sä ja lapset kakkonen. Sulle on varattu parempaa, usko mua nimimerkillä 30 vuotta alkoholistin kanssa parisuhteessa olleena, tiedän mistä puhun. Voimia uuteen ja onnea elämään. On aika nostaa purjeet ja häipyä. Alkoholisit osaa taidon pitää toista ihmistä otteessaan ja syyllisenä kaikkeen.

Taikakeinona on laittaa aloitukseen maininta miehen alkoholinkäytöstä, ja palstalta tulee takuuvarmasti se klassinen erokortti ja rutkasti apua ristiinnaulitsemiseen. Yksipuolinen väritetty tarina riittää, ja surullisinta on että monet heikkoitsetuntoiset, naiivit ja elämänkokemuksen puutteessa olevat naiset antavat tuntemattomien ohjata elämänsä suuria päätöksiä.

Alkoholia juova mies on uusfeministien ja voimaistuneiden justiinojen ja muiden keittiöjyrien silmissä kelvoton, itsekäs, eikä kykene mihinkään. Näin aina myös niissä tapauksissa, joissa kyseinen mies on lasten isä ja perheen elättäjä.

Myös niiden naisten silmissä humalaan juova mies tuomitaan kadotukseen, jotka ovat ihan itse tietoisesti persettään paskapää-juopoille antaneet. Naisten tekopyhyydellä, tuomitsevuudella ja mustavalkoisella ajattelulla ei ole tänä päivänä enää mitään rajoja.

Usein se perimmäinen juurisyy siihen miehen ryypiskelyynkin löytyisi, kun nainen katsoisi itseään peiliin pitkään ja hartaasti miettien itseään ja omaa käytöstään. Mutta tämän päivän voimaistunut, anonyymiltä nettipalstalta elämänohjeensa hakeva nainen ei sellaiseen ikinä alennu.

edelliselle ja miksei muillekin

Jotta saat avattua näkökulmaa aiheeseen, niin vaihdapa roolit toisinpäin. Nainen juo joka päivä muutaman kaljan, on ihastunut toiseen mieheen eikä tiedä jatkaako tämän toisen miehen kanssa vai yksin. Hankkisitko tässä tilanteesa lapsia kyseisen naisen kanssa? Jatkaisitko suhdetta siinä toivossa, että kaikki vielä kääntyy hyväksi ja voisitte saada yhteisiä lapsia.

Ap, annapas kun tiivistän viestisi:

Mieheni on alkoholisti, ja nyt mies on löytänyt uuden naisen. Koska mies ei vielä ole varma saako tuon naisen, hän pitää minua varalla. Koska en arvosta itseäni pätkääkään, riipun miehessä kiinni ja suostun olemaan varalla. En myöskään välitä mahdollisista tulevista lapsistani pätkääkään omassa läheisriippuvaisuudessani, vaan olen valmis tekemään heidät tuon päihderiippuvaisen paskiaisen kanssa, tarjoten heille paskan lapsuuden alkoholisti-isin ja läheisriippuvaisen äidin luona, ilman tervettä kuvaa parisuhteesta. Koska totuus sattuu liikaa, en tietenkään myönnä mitään tästä itselleni.

Siinä se karu totuus, ja toivottavasti sen suoraan sanominen pikkuisen herättelisi sinua.

Yhteistyössä