Pähkäilyä päiväkodista

Elämänlähde

Aktiivinen jäsen
28.01.2007
4 689
0
36
siis kun tolle kuopukselle piti lääkärin suosituksesta hakea ensi syksyksi päiväkotipaikkaa erityislasten puolelta kuntoutuksellisista syistä. no laitoin ton hakemuksen jo joulukuussa ja nyt pari vkoa sitten kävin yhessä päiväkodissa juttelemassa johtajan kanssa ja tutustumassa paikkoihin niin jäi mietityttää...

tää johtaja luki ja otti kopiot pojan papereista ja hänen mielestään pojan pitäis pärjätä normipuolella, vaikka lääkäri oli laittanut että erityipuolelle, niin kumpaa sitten uskoa ja voiko olla mahdollista, että joutuukin normipäiväkotiin? ja sitten tää johtaja sanoi, että huomaa, että olette olleet pitkään kotona ja pävitteli samalla myös esikoisen koulunkäyntiä kun on ollut vain kotihoidossa, vaikka pärjääkin hyvin. olikoha ihan asiallista käytöstä.

no tää päiväkoti ois meitä lähinnä oleva johon, mutta tilanne kuulemma se, että ei paikkoja joten voi joutua tonne muutaman km päähän sijaitsevaan, ei onnistu mulla ei korttia eikä autoa ja linkulla en tod lähe viemään. joten jos ei pääse tohon mihkä hain niin sitten piän kotona ja saa jatkaa tota kerhossa käyntiä :| =)

Mikä kuntoutuksellinen syy sun kuopuksella on? Ei toki tarvitse kertoa jos menee liian henkilökohtaiseksi :)

Ajattelin vaan sitä, että joskus siellä normaalilla puolella oleminen voi olla kaikkein järkevintä. Esimerkiksi jos on kyse puheen kehityksen häiriöistä.

Pari kilsaa bussilla on kyllä pieni matka lapsen kuntoutuksen ja tulevaisuuden kannalta, minun mielestäni.

aisti-ja sensomotorinen kehityshäiriö, tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriö, agressiivisuus. no joo eihän se linkulla nyt paljoo ole mutta kalliiksihan toi tulee rampata... en tiiä yhtään mitä tekis asian suhteen. jos jään kotiin työttömäksi niin tuntuu tosi turhalta laittaa päviäkotiin pikkuista =) onneksi on ensi syyskuuhun asti aikaa miettiä

Enhän mä tiedä mitä tuo käytännössä meinaa, mutta tuntuu siltä että pienryhmä olisi parempi vaihtoehto lapsellesi, kuin iso ryhmä. Tai jos on isossa ryhmässä niin oma avustaja olisi mun mielestäni ehdoton.

Mutta en siis ole asiantuntija. Olen vain äiti :D

Ei kai siinä mitään miettimistä pitäisi olla, jos lapsen tulevaisuus on toisessa vaakakupissa?
Onhan se toki vähän kumma ajatus varmaan laittaa lapsi päiväkotiin joka päivä, kun itse kotona, mutta kun ajattelet ja tiedostat sen olevan lapsen parhaaksi, "hyväksyt" asian varmaan itse paremmin =)

Minusta tuntuisi, että jos lapselleni tarjottaisiin päiväkotia kuntoutuksellisista syistä, niin mä ehdottomasti käyttäisin sen mahdollisuuden. Eipähän tarvitsisi sitten myöhemmin miettiä ja ehkä katua, jos tilaisuuden jättäisikin käyttämättä. Ja noilla syillä vaatisin ehdottomasti paikan erityislapsipuolelta, sillä nuo oireet voivat mielestäni jopa pahentua normiryhmässä.

Onko suositus tk-lääkäriltä vai polin erityislääkäriltä? Jos on kunnon lausunto (kuten teillä ilmeisesti on), päivähoito on velvollinen tekemään kuntoutussuunnitelman. Lisäksi, jos olet muutoin esim. hoitovapaalla, sinulla on oikeus pitää kelatuet, päivähoitotoimisto kirjoittaa todistuksen kelalle. Ja muut kelatuet on sinulle varmaankin jo kerrottu. Yleensä päiväkodeissa on myös erityisryhmät, eli lapsi voi olla tavallisessa pk:ssa mutta erityisryhmässä. Lähin pk ei ole aina paras, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin sitten painostusta siihen suuntaan. Meillekin eräs pk-johtaja kehoitti hakemaan muualle muka paremman hoidon vuoksi, ja minä hölmö uskoin. Se syrjäyttäminen alkaa jo varhain... Siksipä luotankin nykyään enemmän lääkäreihin kuin pk-johtajiin. Sinuna laittaisin lääkärin ohjeen mukaan, ja myöhemmin tavalliseen hoitoon, jos tutkimusten mukaan se on mahdollista. Erityisryhmissä hoitajat tietävät mitä tekevät, tavallisissa ryhmissä työntekijät eivät ole erityispedagogiigan asiantuntijoita. Me saimme aluksi vain palautetta siitä, onko lapsi syönyt jotain ruokaa tai nukkunut päikkäreitä... hohhoijaa, niiden suhteen kun ei edes ole mitään vaikeuksiakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Ei kai siinä mitään miettimistä pitäisi olla, jos lapsen tulevaisuus on toisessa vaakakupissa?
Onhan se toki vähän kumma ajatus varmaan laittaa lapsi päiväkotiin joka päivä, kun itse kotona, mutta kun ajattelet ja tiedostat sen olevan lapsen parhaaksi, "hyväksyt" asian varmaan itse paremmin =)
Tuossa olen täysin samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:
Päiväkodinjohtaja kait ei ole lääkäri ihmettelen hänen touhuaan. Erityispuolta suosittelen

No no, ottakaapas huomioon nyt, että ko. päiväkodinjohtaja varmasti tietää lääkäriä paremmin sen, onko heidän tarjoama erityispäivähoidon ryhmä ap:n lapsen tarpeita vastaava. Eri päiväkodit kun voivat painottua eri erityistuen tarpeisiin sillä tavoin, että erityisosaaminen voi olla esim. käytöshäiriöisten lasten ohjaamisessa ja kasvattamisessa, kun taas naapuripäiväkodin erityisryhmä voi olla painottunut / erikoistunut puhehäiriöisten lasten kuntoutukseen.

Meitin poika aloitti ensin ns. normaaliryhmässä ja olikin siellä pari vuotta. Nyt sitten viime syksynä pääsi ns. tuettujen lasten ryhmään. Meilläkin on ns. kuntoutuspaikalla puheen erilaisten viivästymien takia plus vielä sitten tuo aistiyliherkkyyskin on taustalla.

Päiväkodinjohtaja kait ei ole lääkäri ihmettelen hänen touhuaan. Erityispuolta suosittelen

No no, ottakaapas huomioon nyt, että ko. päiväkodinjohtaja varmasti tietää lääkäriä paremmin sen, onko heidän tarjoama erityispäivähoidon ryhmä ap:n lapsen tarpeita vastaava. Eri päiväkodit kun voivat painottua eri erityistuen tarpeisiin sillä tavoin, että erityisosaaminen voi olla esim. käytöshäiriöisten lasten ohjaamisessa ja kasvattamisessa, kun taas naapuripäiväkodin erityisryhmä voi olla painottunut / erikoistunut puhehäiriöisten lasten kuntoutukseen.

No lue ap:n eka viesti!

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
suositus on ihan polin erikoislääkäriltä jolle ei ollut eka kerta sellaista kirjoittaa...
onko se maksu sitten se suurin jos mä olen työttömänä kotona ja mies töissä ja jos ei ole kuin osapvähoidossa?

Jotkut kunnat myöntävät ilmaisen kuntoutuksellisen päivähoidon, tai ainakin on myöntänyt. Sitä ei toki tee kaikki kunnat. Ole yhteydessä omaan päivähoitotoimistoosi.

Maksi menee tulojen mukaan. Jos teillä sellaiset tulot, että kuulutte korkeimpaan maksuluokkaan, niin sitten se korkein maksu menee. Osapäivähoidossa, max. 5h / pvä, menee muistaakseni 60 % kokopäivähoidon maksusta (voi olla, että muistan väärinkin).

Kuule tietenkin se päiväkodin johtaja yrittää leikkii lekuria ja kumota oikeen lääkärin lausunnon, kun tietää ettei heillä ole tarjota pojallenne sopivaa paikkaa, niin yrittää kääntää sinun pääsi, johan sekin jo antoi aihetta epäilyyn koska kauhisteli ettei toinen ole ollut päiväkodissa, ennenkuin meni kouluun. Vitsi että ärsyttää tollaset ihmiset, älä anna periksi, jos ei erityispaikkaa erityispäiväkodista löydy, niin älä kuule tyydy tavalliseen ryhmään, ihan kokemuksesta voin sanoa. Kyllä ne johtajat osaa lirkutella ja larkutella, monella heistä ei ole hajuakaan siitä päiväkodin ryhmän toiminnasta

no mun päässä toi suurin ongelma on, en raaskis luopua pikkuisesta (vaikka välillä tuntuu että se tekiskin hyvää), ja mulle päiväkoti on aina ollut jotenkin kauhean laitosmainen paikka, pelkään jo sitä että ei tule pärjäämään siellä kun noissa aisteissa on ali ja yliherkkyyttä niin purkaa itsensä raivolla ja agressiivisuudella. on vaikea astmakin ja allergiat joten kaikkia tauteja pelkään, ja musta on vaan niin turhaa viedä poika sinne ilman hyvää syytä ja varsinkin jos itse olen kotona, se on pahinta mitä lapselle voi tehdä!!
musta tuntuu, että mun äitiys jyrätään ja olen nyt jotenkin huono äiti kun joudun poikani sinne laittaa, mitä jos ne eivät pärjääkkään sen kaa? näin jo siitä yks yö painajaisia :ashamed: :'(

No lue ap:n eka viesti!

Meinaakos se helminkäinen, etten olisi lukenut ;)

No jos päiväkodinjohtajan mukaan lapsi pärjää normaalissa ryhmässä ja lääkäri suositellut muuta niin. Sä puhuit aiemmin tuossa mun vastaamaani lainaten vain erityisryhmistä. Ap lapsi varmasti on aika vaativa normaalissa ryhmässa jossa on 3 aikuista?

Ehkä sekaannusta mutta vähän ristiriidassa nämä menivät.

Kyllä mullekin esikoisen kohdalla koulutoimen johtaja oli laittamassa poikaa mukautettuun kouluun vaikka 2 lääkärin mukaan vaati harjaantumisopetusta. Ihan siitä syystä kun lapsella ei ollut psyykkisiä ongelmia :xmas:

Useimmissa kunnissa menee hoitomaksu, vaikka olisi hoidossa kuntoutuksellisista syistä, joissakin kunnissa erityisryhmä on maksuton. Meilläpäin polilla on sosiaalityöntekijä, joka opastaa kela ym. tukien kanssa. Soita ja kysy olisiko teillä. Ja tietysti kelasta myös osaavat neuvoa. Meidän kunnassa menisi niin, että pk-maksu tulojen mukaan, hoitotuki mahdollista pitää ainakin yli 3-vuotiaasta lääkärin ja pk-toimiston lausunnolla hyvittämään hoitomaksua, sekä korotettu hoitotuki, koska myös kotona täytyy tehdä kuntoutusharjoituksia.

musta on vaan niin turhaa viedä poika sinne ilman hyvää syytä ja varsinkin jos itse olen kotona, se on pahinta mitä lapselle voi tehdä!!

Elämänlähde hyvä, nimenomaan se ei ole todellakaan turhaa viedä poika päiväkotiin, kun on tarve kuntouttavalle päivähoidolle. Päinvastoin! Itse en voisi ainakaan myöhemmin ylpeänä katsoa peiliin, jos olisin lapseltani evännyt suositusten mukaiset kuntoutustoimenpiteet ja lapsi selkeästi niitä olisi tarvinut. Se nimenomaan on parasta mitä sinä voit tehdä - parasta on taata ja tarjota omalle lapselleen kehitystä tukeva turvallinen ilmapiiri kasvaa ja varttua.

musta on vaan niin turhaa viedä poika sinne ilman hyvää syytä ja varsinkin jos itse olen kotona, se on pahinta mitä lapselle voi tehdä!!

Elämänlähde hyvä, nimenomaan se ei ole todellakaan turhaa viedä poika päiväkotiin, kun on tarve kuntouttavalle päivähoidolle. Päinvastoin! Itse en voisi ainakaan myöhemmin ylpeänä katsoa peiliin, jos olisin lapseltani evännyt suositusten mukaiset kuntoutustoimenpiteet ja lapsi selkeästi niitä olisi tarvinut. Se nimenomaan on parasta mitä sinä voit tehdä - parasta on taata ja tarjota omalle lapselleen kehitystä tukeva turvallinen ilmapiiri kasvaa ja varttua.

no enkö mä sitten äitinä voi taata turvallista ilmapiiriä? tää on just tätä jyräystä mun yli, mä sentään olen pojan äiti!! ja tuntuu vaan että mä oon nyt jotenkin niin huono ihminen, pärjäsinhän hyvin esikoisenkin kanssa :ashamed: :'(

no enkö mä sitten äitinä voi taata turvallista ilmapiiriä? tää on just tätä jyräystä mun yli, mä sentään olen pojan äiti!! ja tuntuu vaan että mä oon nyt jotenkin niin huono ihminen, pärjäsinhän hyvin esikoisenkin kanssa :ashamed: :'(

Ei tuossa asiassa ole sun äitiyttäs kohtaan mitään tuommoista miltä susta tuntuu!! Ei niinkuin minkäänlaista.

Sinä et ole missään nimessä huono äiti :hug:

Sinun lapsellasi vain on erityistarpeita, joiden vuoksi tarvitsette kasvatuksen avuksi, yhdeksi osatekijäksi, päivähoitoa. Sinä äitinä olet edelleen se, joka luo turvallisen kasvuilmapiirin ja kasvattaa lapsen - päiväkoti on vaan omalta osaltaan siinä avuksi, päävastuu ja suurin merkitys on edelleen sinulla :)

Jos lapsesi jalka olisi vammautunut, veisit hänet lääkäriin, eikö? Jos lääkäri suosittelisi fysioterapiaa, niin veisit lapsen sinne, niinhän? Ei tämä ole sen kummempi juttu :)

Yhteistyössä