Päihderiippuvainen mies.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.A
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J.A

Vieras
Mitä pitäisi tehdä, olen tosi väsynyt, rikki ja masentunut.

Ollaan oltu yhdessän.4v, naimisissa ja kaksi lasta, aina mieheni on tykännyt päihteistä, mutta nyt viiminen vuosi on mennyt ihan liian pitkälle.

joka ikinen viikko, ainakin kerran, on uusien lupauksien aika, ja ne rikotaan viimeistään samana iltana.

Olen todella väsynyt mieheeni, hän tuhoaa minun rakkauden häneen, en tunne enään juuri seksuaalista vetoa häneen, en pysty harrastamaan seksi, kun tulee niin hyväksikäytetty olo, kaikkienlupausten pettämisien ja haukkumisien jälkeen, en vaan voi.

Hän tuhoaa meidän perheen totaalisesti. Mitä ihmettä minä tehen. Haluaisin kahden pienen lapsen takia vielä pystyä säilyttämään meidän peheen, mutta en tiedä miten, koska en pysty enään kärsiä näin, minu elämä on yhtä kärsimystä tuon miehen kanssa, enkä ymmärrä miksei hän voi olla kuten oikea mies, kuten ennen oli, nyt hän on kuin kastemato.

olen niin lohduttomassa tilanteessa, sydämmellä on kokoajan iso taakka ja elämä tuntuu kohtuuttoman raskaalta, en jaksa hoitaa enään edes kotia, itken vain, kun on niin paha olla. miehelle yritin tästä eilen puhua, mutta häipyi kiskomaan päihteitä.

Olen ollut hyvä vaimo, en juo, en käy vieraissa, en nalkuta, mies saa käydä kavereilla ja harrastaa, meillä on yhteisiä kinnostuksn kohteita ja olen tukenut häntä aina, silti hän kohtelee minua kun paskaa.

Onko tästä mahdollista päästä mitenkään pois, niin, että perhe säilyisi ehjänä?

Anteeksi kirjotusvirheet, nyt itkettää vaan niin kovasti.

Valitettavasti vain miehesi itse voi onnistua oman tilanteensa parantamisessa - sinä et paljoakaan sen hyväksi voi tehdä. Toki kannattaa kertoa, että olet nyt tullut jakamisesi äärirajoille ja haluaisit miehen kanssa jatkaa, mutta et näin. Voit auttaa häntä löytämään paikan, josta saa tukea ja apua raitistumiseen. Mutta miehen täytyy löytää motivaatio itsestään, omasta olostaan, ennenkuin muutos on pysyvä. Sinun täytyy tehdä omat valintasi ja miettiä tietysti asiaa vakavasti myös lasten kannalta. Minkälaisen lapsuuden haluat lapsillesi antaa?

Olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa. Uhkasin erolla, ja todella tarkoitin sitä. Itseasiassa haukuin koko ukon ihan paskaksi ja sanoin että mulla on parempi ilman sitä. Annoin kuun loppuun asti aikaa parantaa tapansa tai katselen itselleni ja lapsille asunnon.

Ihan kerrasta ei meno muuttunut, mutta ollaan tosi paljon paremmilla vesillä nyt. Huomasin että olen ollut liian uhrautuvainen ja pistänyt toisen hyvän aina omani edelle. Oli todella kova työ ravistaa itsestä tämä käytös pois. Jos en itse pidä itseäni tasa-arvoisena, miksi toinen pitäisi?

Olen ilmoittanut tarkkaan omat rajani, asiat joita en siedä. Jos lipsumisia mieheltä tulee, hän ainakin tietää katua niitä ja ymmärtää pahan mieleni.
Täydellisyyttä on turha odottaa, mutta "vanha hyvä" on mahdollista saada takasin :) Tsemppiä!

kannabis. alkoholin kanssa on ollut joskus ongelmia, mutta sen on lopettanut. Alkoholia joi tosi tosi harvoin, mutta joka kerta kun joi niin absoluuttisesti kaikki meni päin vittua.

Nyt on sitten savujen kanssa muhinu niin paljon, että mulla tulee jo kohta oksennus. joka ilta pitää saada polttaa. :(

Se oli viiminen niitti, kun lähdin ensimmäistä kertaa ulkona käymään, mieheni vielä käski lähteä, ja puhui että tekis hyvää jne. Miehen piti katsoa lapsia, kun tulin kotiin, niin luoja paratkoon, se helvetin kusilunkki ukko istu täälä slmät mollillaan tonkka kourassa ja oli poltellu savuja heti ku olin lähtenyt. Sen nyt luulisi olevan päivänselvä asia että silloin pitäis olla selvinpäin 100%. luulis, että suurinki idiootti älykääpiö tuon tajuais ilman sanomista, muttaq ei tuo helvetin kastemato tajua.

Olen sitten hälle miljoona kertaa sanonut, että koska hän on minua valmis satuttamaan savujen takia, niin savut on sille tärkeämpi, samoin tärkeämpi kun lapset, koska hänen ois pitänyt pystyä olemaan selvinpäin kotona, että lapsilla olisi turvalliset olosuhteet, mutta silti savut meni taas edelle. Silti hän jankutta, ettei näitä asioita voi laittaa samalle viivalle, vaikka näinhän se on ihan selvästi. Vituttaa että joku saatanan haiseva klöntti paskaa on tärkeämpi kun minä, mieheni vaimo, joka on kohta uhrannut ruumiinsa ja sielunsa meidän perheelle.

[QUOTE="vakkari harmaana";23878204]Olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa. Uhkasin erolla, ja todella tarkoitin sitä. Itseasiassa haukuin koko ukon ihan paskaksi ja sanoin että mulla on parempi ilman sitä. Annoin kuun loppuun asti aikaa parantaa tapansa tai katselen itselleni ja lapsille asunnon.

Ihan kerrasta ei meno muuttunut, mutta ollaan tosi paljon paremmilla vesillä nyt. Huomasin että olen ollut liian uhrautuvainen ja pistänyt toisen hyvän aina omani edelle. Oli todella kova työ ravistaa itsestä tämä käytös pois. Jos en itse pidä itseäni tasa-arvoisena, miksi toinen pitäisi?

Olen ilmoittanut tarkkaan omat rajani, asiat joita en siedä. Jos lipsumisia mieheltä tulee, hän ainakin tietää katua niitä ja ymmärtää pahan mieleni.
Täydellisyyttä on turha odottaa, mutta "vanha hyvä" on mahdollista saada takasin :) Tsemppiä![/QUOTE]

Olen minäkin ilmoittanut tarkasti nuo rajani, ei se auta, tuo on niin kertakaikkisen tampio tyyppi. joka kerta kun kysyn että miksi taas, niin se kehtaa väittää että ei tiennyt ettei sovi nyt, tms vaikka varmasti on tiennyt, en tajua miten hän voi olla noin röyhkeä. Aina se keksii jotain semmosia naurettavia porsaanreikiä, mistä yksikään normaali ihminen ei kehtaisi edes hiiskahtaa. jso puhun pahasta mielestä niin hän väheksyy sitä, hänen mielestä liioittelen aj dramatisoin jne.

Mielessänoi mietin kuinka ihana ois lyyä siltä hampaat kitaan ja hakata kallo halki ja puukottaa seulaksi. tuntuu niin pahalta, että minä olen tehnyt kaikkeni meidän suhteen säilymisen eteen ja mies ei mitään. Ei mitään.

kannabis. alkoholin kanssa on ollut joskus ongelmia, mutta sen on lopettanut. Alkoholia joi tosi tosi harvoin, mutta joka kerta kun joi niin absoluuttisesti kaikki meni päin vittua.

Päihderiippuvaisen on suhteellisen helppo vaihtaa päihtestä toiseen ja jos alkoholi tuntui aiheuttavan oikein harmia, joka oli itsellekkin harmillista oli käytännöllistä vaihtaa kannabikseen.
Minnesota-hoito, jota joku jo tuolla ehdotti on tutustumisen arvoinen vaihtoehto.
hanki itsellesi tietoa päihderiippuvuudesta, äläkä pelästy sitä, että lähteissä puhutaan alkoholismista. päideriippuvuus on päihderiippuvuus, oli kyseessä mikä päihde tahansa.
tässä muutama hyvä linkki:
Alkoholi ja ihminen
Minnesota-hoitokeskus
Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille
Suomen AA - Nimett
NA - Suomen alue - Finland Region - Etusivu - Mainpage

Ikävä kyllä mäkin luulen, että ero on ainoa järkevä ratkaisu. Sinä kun et voi pakottaa miestä hoitoon. Mutta sinun ja lasten menettäminen saattaa herättää hänet tilanteeseen. Sinun pitää asettaa selkeät rajat, eikä hyysätä miestä. Sinun pitää keskittyä omaan ja lastesi hyvinvointiin. Lasten takia ei ole mitään järkeä olla huonossa suhteessa päihderiippuvaisen miehen kanssa.

Oma poikaystäväni käyttää satunnaisesti päihteitä ja hänelle olen tehnyt selväksi heti alusta asti, että minä en jää katsomaan, jos hän pilaa elämänsä päihteillä. Sinullakin pitää olla rajat ja sinun pitää noudattaa niitä.

Päihderiippuvaisen on suhteellisen helppo vaihtaa päihtestä toiseen ja jos alkoholi tuntui aiheuttavan oikein harmia, joka oli itsellekkin harmillista oli käytännöllistä vaihtaa kannabikseen.
Minnesota-hoito, jota joku jo tuolla ehdotti on tutustumisen arvoinen vaihtoehto.
hanki itsellesi tietoa päihderiippuvuudesta, äläkä pelästy sitä, että lähteissä puhutaan alkoholismista. päideriippuvuus on päihderiippuvuus, oli kyseessä mikä päihde tahansa.
tässä muutama hyvä linkki:
Alkoholi ja ihminen
Minnesota-hoitokeskus
Onko läheiselläsi alkoholiongelma? - Al-Anon - Vertaistukea alkoholistien läheisille
Suomen AA - Nimett
NA - Suomen alue - Finland Region - Etusivu - Mainpage

Kiitos, en ollutkaan edes kuullut tuosta minnesota-hoidosta, ja ohitinki sen ensimmäisen ehdotuksen kokonaan, kun luulin, että se on jotain vitsailua tms. :)

[QUOTE="a.p";23878289]Aina se keksii jotain semmosia naurettavia porsaanreikiä, mistä yksikään normaali ihminen ei kehtaisi edes hiiskahtaa. jso puhun pahasta mielestä niin hän väheksyy sitä, hänen mielestä liioittelen aj dramatisoin jne.[/QUOTE]

AA ja l
Yksilö ei ilmoita tarkasti määrää, frekvenssiä tai ongelmia, jotka liittyvät hänen liialliseen alkoholin käyttöönsä. Hän vähättelee, selittelee, rationalisoi tai kieltää tyystin juomiseensa liittyvät ongelmat ja haitallisen käyttäytymisensä seuraukset. Lyhyesti, esiintyy todellisuuden kieltämistä.

Esimerkiksi väkivaltaiset yhteenotot vaimon kanssa saatetaan kuvailla pikku riitoina tai järkeillä johtuviksi vaimon vihamielisestä käyttäytymisestä tai yksinkertaisesti jättää huomiotta.

Vaimo, ystävä, sukulainen ja jopa hoitaja saattaa kokea tämän alkoholistin "kieltämisen" valehtelemisena, - menetelmänä, jonka alkoholisti on tietoisesti omaksunut, paetakseen vastuuta vahingollisista toimistaan. Tämän seurauksena hänen läheisensä tulevat vihamielisiksi ja häntä kohtaan kehittyy voimakas viha ja halveksunta hänen epärehellisyytensä ja vastuuttomuutensa vuoksi.

[QUOTE="Vieras";23878325]Hyi, yök. Oisin raivoissani, jos jonkun olisi pitänyt katsoa lapsieni perään, ja olisikin poltellut pilveä samalla![/QUOTE]

Niin, varsinkin kun saman päivän aamuna hän taas puhui paljon siitä, että nyt pitää ottaa kunnon monen kuun tauko, kun se pilaa kaiken, sitten illalla tuli ystävien luota ja sanoi, että minä voisin lähteä heidän kanssa baariin kun pyysivät jne... Ja sitten... :(

Ties mitä kamalaa ois voinut tapahtua. Mitä jos se ois nukkunut niin sikeästi kun oli poltellut, että ois tukehduttanut samassa sängyssä nukkuneet lapset? Tai mitä jos ois pitänyt lähteä sairaalan? järkyttävä idiootti.

[QUOTE="rtee";23878349]et voi pakottaa miestä hoitoon. Mutta sinun ja lasten menettäminen saattaa herättää hänet tilanteeseen. Sinun pitää asettaa selkeät rajat, eikä hyysätä miestä. Sinun pitää keskittyä omaan ja lastesi hyvinvointiin. Lasten takia ei ole mitään järkeä olla huonossa suhteessa päihderiippuvaisen miehen kanssa.[/QUOTE]

Totta joka sana!
Oma mieheni lähti hoitoon, kun mä olin lähdössä psykiatriselle osastolle lepäämään. Mä en enää edes osannu asettaa vaihtoehtoa vaan yksinkertaisesti soitin itselleni ambulanssin ja sanoin että lähden lepäämään NYT, mutta miehelle tuli hätä ja hän lähti Minnesota-hoitoon.

Totta joka sana!
Oma mieheni lähti hoitoon, kun mä olin lähdössä psykiatriselle osastolle lepäämään. Mä en enää edes osannu asettaa vaihtoehtoa vaan yksinkertaisesti soitin itselleni ambulanssin ja sanoin että lähden lepäämään NYT, mutta miehelle tuli hätä ja hän lähti Minnesota-hoitoon.

Niin, tota, haluaisin todellakin lähteä johonkin lataamoon, en vain jaksa enään, olen miettinyt jo monesti kuolemaakin helpompana kun tämä elämä.

Lapsia tosin ei voi jättää, niin en pääse edes itse lataamoon.

Tänään olen itkenyt koko päivän, ehkä huomennakin, lapset varmasti kärsii katsoa kun äiti itkee kokoajan.

[QUOTE="a.p";23878655]Onko tuommonen aamuäreys yleistä päihderiippuvaisilla?[/QUOTE]

Tavallista on. Se on tavallaan se päihderiippuvaisen krapula, kun hän yrittää olla niinkuin muutkin ja haluaa kieltää että on päihdeongelmaa ja itseasiassa juuri siinäkin hetkessä ainoa asia, joka oikeasti mielessä on, on se että koska taas saa päihdettä eikä se mene ohi kun päänsärky ja paskatus loppuu.
Siihen saadaan diagnoosiksi masennus, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö yms...

Alkoholi ja ihminen

"Kuiva humala" kuvaa alkoholistin tilaa, kun hän tuntee olonsa epämukavaksi kun hän ei juo. Juomisensa aikana alkoholisti paljastaa tiettyjä normaalista asenteistaan ja käyttäytymisestään poikkeavia piirteitään. Jos nämä piirteet säilyvät juomisen lopettamisen jälkeenkin, häntä kutsutaan "kuivaksi".

Toista ei voi pelastaa,itsensä ja lapsensa voi.Muuta lasten kanssa muualle ja jätä mies selviytymään miten itse haluaa.Minä elin alkoholistin kanssa liian monta vuotta niin että lapset kärsi.
Aina uudet loputtomat turhat lupaukset jotka katosi heti kun piti viinaa saada.
Anna miehelle vaihtoehto,joko pössyttely tai perhe-elämä ilman päihteitä ja jos valitsee päihteet,haet asunnon ja muutat lasten kanssa pois.
Poliisille tietysti voit ilmoittaa kun se siellä kotona lasten aikana pössyttelee.

[QUOTE="akka";23878832]Toista ei voi pelastaa,itsensä ja lapsensa voi.Muuta lasten kanssa muualle ja jätä mies selviytymään miten itse haluaa.Minä elin alkoholistin kanssa liian monta vuotta niin että lapset kärsi.
Aina uudet loputtomat turhat lupaukset jotka katosi heti kun piti viinaa saada.
Anna miehelle vaihtoehto,joko pössyttely tai perhe-elämä ilman päihteitä ja jos valitsee päihteet,haet asunnon ja muutat lasten kanssa pois.
Poliisille tietysti voit ilmoittaa kun se siellä kotona lasten aikana pössyttelee.[/QUOTE]

Taidat olla oikeassa. Se ihminen on saanut minusta kamalan masentuneen ja apaattisen, olen kaikkea muuta normaalissa tilanteessa. Kamalan väkivaltaisia ajatuksiakin häntä kohtaan, ja aivan hirveitä hallitsemattomia hivan tunteita, kuten tuolla yhdessä linkissäkin jo oli. :(

Tavallista on. Se on tavallaan se päihderiippuvaisen krapula, kun hän yrittää olla niinkuin muutkin ja haluaa kieltää että on päihdeongelmaa ja itseasiassa juuri siinäkin hetkessä ainoa asia, joka oikeasti mielessä on, on se että koska taas saa päihdettä eikä se mene ohi kun päänsärky ja paskatus loppuu.
Siihen saadaan diagnoosiksi masennus, ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö yms...

Alkoholi ja ihminen

kiitos linkeistäsi, paljon mielenkiintoista luettavaa, ehkä tästä saan apua, edes itselleni.

ja tuo aamuäreys. Meillä on aamuisin ihan kamalaa, yksi yö olin nukkunut vain 2h kun lapsi oli kamalan kipeänä ja olin häntä hoitanut, lapset sitten heräsi jo klo5, nousin ylös lasten kanssa, laitoin patjan telkun eteen ja siinä minä ja lapset torkahdeltiin 2h. 7 aikaa sitten mies heräsi ylös, lähteäkseen töihin, minä huikkasin hälle keittiöön että laitatko puuron tuleen kun ei olla vielä syöty, niin se tuli huutamaan mulle kurkku suorana, että olen täys laiska mätö paska, ja makaan vaan siinä ja suolet ulvoo nälkää. vaikka olin juuri yön valvonut lapseni kanssa, eikä aamu 5 ollut edes nälkä, kaikki vain torkahtelimme siinä.

Tämä on aivan tyypillistä käytöstä häneltä aamuisin. Aina saan kuulla ties mitä solvauksia, ja anteeksipyyntöä on turha odottaa, hän ei tehe sitä ikinä, jos en maintse hänelle asiasta. :(

Kerran hän on jopa mukiloinut minut niin, että naama oli täynä naarmuja, käsivarressa kämmenen kokoinen mustelma jne, vain sen takia kun oli hänen vuoro herätä aamulla ylös.

joskus tuntuu, että olen täysin turtunut hänen solvauksiinsa, että mikään ei juuri satuta pahasti enään, kaikki on jo kuultu.

Minnesota-hoito. Toimii.

Toimii lähes yhtä usein kun AA....Ei nimittäin toimi kun niillä, joiden oma päätös ja motivaatio lopettaa on riittävän luja. Mutta en sano etteikö kannattaisi kokeilla.

Ap:nä potkisin miehen asumaan omilleen, ja sanoisin, että vain "kuivilla" takaisin.
Ja juu, on helppo sanoa...mutta VIELÄ raskaampi vaihtoehto on jäädä nykyiseen tilanteeseen.

[QUOTE="a.p";23878944]Taidat olla oikeassa. Se ihminen on saanut minusta kamalan masentuneen ja apaattisen, olen kaikkea muuta normaalissa tilanteessa. Kamalan väkivaltaisia ajatuksiakin häntä kohtaan, ja aivan hirveitä hallitsemattomia hivan tunteita, kuten tuolla yhdessä linkissäkin jo oli. :([/QUOTE]

Tottakai,sillä päihderiippuvainen syyllistää ympäristön ja ympärillä olevat ihmiset,se kuuluu taudin kuvaan.

[QUOTE="Kenguru";23879030]Toimii lähes yhtä usein kun AA....Ei nimittäin toimi kun niillä, joiden oma päätös ja motivaatio lopettaa on riittävän luja. Mutta en sano etteikö kannattaisi kokeilla. [/QUOTE]
Mun on kokemusperusteisesti pakko olla tästä vähän erimieltä.
Se on kuitenkin 28 päivää vain ja ainoastaan AA:ta, ei ehdi ajatella muuta välillä ja keksiä päihderiippuvaiselle tyypillisiä sitkuja ja mutkuja. asia on ikäänkuin ehtiny sisäistyä hoidon aikana. Ajallisestihan pelkkä terapia hoidossa kuitenkin vastaa 2 vuoden AA-käyntejä (jos käy kerran viikossa) ja lopulta siellä kuitenkin ajatus pyörii 24/7 raittistumisessa/juomisen negatiivisissa seurauksissa.
Toisinsanoen mä uskon, että ulkoinen motivaatio (nalkuttava akka, vittumainen pomo...) voi muuttua hoidossa omaksi siäiseksi motivaatioksi -olen omin silmin nähnyt niin kymmeniä kertoja sen tapahtuvan. AA:han voi saada pakotettua kerran, mutta jos osuu ryhmä, jossa ei henkilökemiat pelaa, niin mahdollisuus että tulee tulokseen "ei oo mun juttu" on varsin iso.
Suosittelisin luettavaksi vaikkapa Katarine hamorin kirjaa vastoin miehen tahtoa Hamori Katrine - Vastoin miehen tahtoa.
Se on kuvaus interventiosta, eli hoitoon painostamisesta ja siitä mitä sitten tapahtui.

Kyllä ap sun täytyy ottaa vastuu omasta elämästäsi, jos jäät tuommoiseen tilanteeseen niin se on sitten sun oma valinta. Ite en haluais olla suhteessa joka täyttää mieleni rakkauden sijaan vihalla.

Yhteistyössä