Päihdetyö, millä koulutuksella parhaiten alalle? ja onko kokemuksia alasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nina"

Vieras
Olen lähihoitaja, mutta suuntautunut hammashoitoon. Kannattaisko mun jatkaa sosionomiksi ja suuntautua päihdetyöhön vai käydä lähihoitajan suuntautuminen uusiksi? Kummalla työllistyy paremmin?

siskoni opiskeli lähihoitajaksi ens lapset ja nuoret ja sitten vammaishoitajaksi.
4 vuotta kesti ja töitä on löytynyt. Se miks halus suorittaa myös toisen kouluttautumissuunnan piti perustella.

Sosionomi, lähihoitaja päihde- ja mielenterveyssuuntautumisella sekä tietysti näitä vertaispohjalla toimivia, ryhmänohjaajakoulutuksen saaneita on melko paljon. Päihdelääkäreitä myös tarvitan. Terveydenhoitaja aikuispuolella (ei työterveydessä) hoitaa tietyillä alueilla lähes yksinomaa päihde- ja mielenterveyspuolen asiakkaita.

Työ on raskasta, ja palkintoja on vähän: Itse lopetin ko. asiakasryhmän parissa heilumisen, koska työmäärään, asiakasmäärään ja yhteiskunnan tarjoamaan panokseen nähden päihteidenkäytön lopettaneiden määrä on niin alhainen, että teen mieluummin työtä, josta saa välillä jotakin positiivistakin vastinetta.

Nykypäivän avopäihdepuolihan petaa vain lähinnä siihen, että ihmisten oma motivaatio saataisiin nousemaan raitista elämää kohtaan. Ja myös suuntauksena on, että päihde- ja mielenterveyspalvelut yhdistetään kunnissa, eli mikäli tahdot päihdetyöhön, hanki mielenterveyskoulutus. kaksoisdiagnoosiporukkaa on valtaosa päihdekäyttäjistä, kukaan ei juuri terveeseen päähän päihteitä väärinkäytä. Eli alkoholismin/huumeidenkäytön taustalla on usein persoonallisuushäiriöitä, kaksisuuntaista, depressiota ym, joiden hoitamisen tarpeellisuuteen on vasta viime vuosina herätty. On turhaa hoitaa vain päihdeongelmaa, koska se perussairaus psyyken puolella johtaa hoitamattomana ääjäämättä uuteen päihdekierteeseen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä