Painajaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen

Vieras
Meidän tyttö on nyt reilun 2 vuoden ja hän on alkanut nähdä kauheasti painajaisia öisin..ollaan nyt yli viikko valvottu ja aletaan olla jo tosi väsyneitä.. hän on nukkunut vielä pinnasängyssä meidän makkarissa ja tarkoitus oli laittaa tyttö omaan huoneeseen kun muutamme pian uuteen taloon..mutta sitten alkoivat nämä painajaiset! Aiemmin ei ole ollut oikein mitään ongelmia nukkumisen kanssa mutta nyt aletaan olla jo ihan uupuneita..sekä minä että mies. Kun nostamme tytön meidän väliin nukkumaan kun ei muu auta, niin sitten alkaa se parin tunnin vehtaaminen isossa sängyssä.. Sitten kun hän nukahtaa, niin minä yleensä joudun sohvalle nukkumaan, kun en tahdo mahtua samaan sänkyyn..
Ja saan kauheita potkuja tytöltä unissaan vatsaan ja olen raskaana.
Sekin tässä pelottaa, kun vauva syntyy parin kuukauden kuluttua ja nyt on alkanut tälläinen yöllinen rumba! Apua!
En enää tiedä mitä yrittää??
Olisko kenelläkään mitään vinkkejä, miten saisi tytön taas nukkumaan omassa sängyssä ja mikä helpottaisi niihin kamaliin uniin??????

Hei, enpä kyllä osaa ohjeita antaa. Osui vaan silmääni tuo otsikkosi, meillä on tyttö vasta täyttänyt 3v ja näkee myös paljon painajaisia. Ne alkoivat itseasiassa alkusyksystä jo. Mutta samoihin aikoihin hän oppi paljon uusia sanoja, kieli rikastui, hän alkoi olla paljon kiinnostuneempi ympäristöstään ja alkoi kysellä asioita. Minä luulen, että meillä ainakin nämä asiat liittyvät toisiinsa. Ei ole ainkaan mitään vaivoja tai kipuja ollut, sanoo vain että "mörkö tulee"....... Viereenhän se aina kipittää, ennen on nukkunut omassaan sängyssään aina. Minäkään en tiedä/enkä kyllä ole vielä pohtinutkaan että miten sen saisi taas omaan sänkyyn. En ainakaan raski pakottaa, kun se on kerran niin pelottavaa.

Niimpä, vieressähän meidänkin tyttö saisi nukkua mutta kun siitä ei tahdo tulla mitään..menee vain pelleilyksi ja sitten juuri tuo potkiminen kun minulla nyt on vatta jo aikas iso! :/
Aletaan vain miehen kanssa olla väsyneitä kun ei mikään yö nukuta. Täytyy vain toivoa että tämä tästä vielä helpottuisi..toivottavasti ennen kuin vauva syntyy..

No ihan vielä jäin miettimään, että onko ne varmasti painajaiset mitkä tekee sen levottomuuden. Osaako hän itse kertoa sen vai onko se jonkinlaista unensekaista itkua? Minun vanhemmalla lapsella oli kerran täitä...hän oli silloin 3 1/2 vuotias ja päiväkodissa. Minä en ollut niitä pikku ötököitä edes huomannut, vaikka tyttö ei saanut yöllä nukutuksi. Hän itkeskeli ja pyöri, ei saanut hyvää asentoa (ei ihmekään kun päätä niin kutitti vimmatusti). Viikon sitä kesti ennen kuin tajusin mistä on kyse....

Mutta sitten tuli taas mieleen, että ehkä se tuleva muutos, vauva siis, jännittää tulevaa isosiskoa. Jospa hän nyt jo taistelee äidin ja isin huomiosta...

Meillä oli tyttö 1v10kk kun pikkusisko syntyi, ja ne nukkumisjärjestelyt hirvitti minuakin etukäteen. Isi nukkui sitten ekan kuukauden lastenhuoneen lattialla patjalla, minä vauvan kanssa makuuhuoneessa.

Tuosta täiasiasta vielä, en todellakaan tarkoita että teidän tytöllä niitä olisi, meillä vain kerran kävi niin. Mutta toivottavasti joskus saatte yörauhan taloonne! Hyvää yötä.... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.01.2006 klo 22:31 leah79 kirjoitti:
No ihan vielä jäin miettimään, että onko ne varmasti painajaiset mitkä tekee sen levottomuuden. Osaako hän itse kertoa sen vai onko se jonkinlaista unensekaista itkua? Minun vanhemmalla lapsella oli kerran täitä...hän oli silloin 3 1/2 vuotias ja päiväkodissa. Minä en ollut niitä pikku ötököitä edes huomannut, vaikka tyttö ei saanut yöllä nukutuksi. Hän itkeskeli ja pyöri, ei saanut hyvää asentoa (ei ihmekään kun päätä niin kutitti vimmatusti). Viikon sitä kesti ennen kuin tajusin mistä on kyse....

Mutta sitten tuli taas mieleen, että ehkä se tuleva muutos, vauva siis, jännittää tulevaa isosiskoa. Jospa hän nyt jo taistelee äidin ja isin huomiosta...

Meillä oli tyttö 1v10kk kun pikkusisko syntyi, ja ne nukkumisjärjestelyt hirvitti minuakin etukäteen. Isi nukkui sitten ekan kuukauden lastenhuoneen lattialla patjalla, minä vauvan kanssa makuuhuoneessa.

Tuosta täiasiasta vielä, en todellakaan tarkoita että teidän tytöllä niitä olisi, meillä vain kerran kävi niin. Mutta toivottavasti joskus saatte yörauhan taloonne! Hyvää yötä.... =)

Olen tosiaan yrittänyt etsiä syitä mistä tuo heräily johtuu..Hän vain sanoo kun itkee, että "pahaa unta, pahaa unta.." ja välillä hän huutaa sängyssä esim. että "mummu tippuu...imuri ei tule tänne" jne..
Että en kyllä tiedä..
Viime yö nukuttiin..hän nukkui omassa huoneessa, omassa sängyssä koko yön. Kerran heräsi mutta rauhottui kun silitin hetken hiuksia. Toivottavasti nyt menisi jatkossa samalla tavalla!!

onko muita muutoksia kuin tuleva vauva?
onko kotihoidossa?
onko alkanut katsoa enemmän telkkaria?

voi tietysti johtua mistä vain, mutta meillä molemmilla lapsilla oli vähän alta 2 vuotiaana yöllisiä "kauhukohtauksia".
tiukat (lue todella säännölliset) iltarutiinit auttoivat meitä.
sama järjestys sama aika ja televisio kiinni kokonaan illalla.

jos lapsi vaistoaa yöllä, että teitä ärsyttää/hermostuttaa yölliset heräämiset, se ei paranna asiaa.

meillä kohta 4v tyttö, joka näki hetken aikaa painajaista jossa meidän pihalle tuli hirviö, juteltiin rauhassa. Selitin että hirviöitä ei ole ko piirretyissä (lasten piirretyt melko väkivaltaisia).

Välillä on vain pissahätä ja pelottaa mennä yksin pimeässä tai muuten vain on peitto lähteny yms.

Vanhemmalla tytöllä tuli pitkän aikaa painajaisia ko naapurinpoika selitti pommeista ja räjähdyksistä. Lapsi parka kuvitteli että meidän talo räjähtää.

Uutisissa tulee myös paljon lasta pelottavia asioita (joita ei itse pidä minään). Sit jotku lumiaurat, rekat, mopot ja muut jopa kesällä hyttyset voi saada pelkäämään ja sitä kautta painajaisia.

Meillä helpottaa puhuminen aiheesta, ihan vaan faktat pöytään ja selittää parhaan kykynsä mukaan niin että lapsi ymmärtää

Yhteistyössä