Paineen tunne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alhaalla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alhaalla?

Vieras
Kyselisin, onko muilla epämiellyttävää paineen tunnetta alapäässä. Rv 30 on menossa, mutta tuntuu kuin olisi vähintään 39 ja vauva kiinnittyneenä ja lähtövalmiina. Tuntuu siltä kuin sieltä pitäisi painaa kädellä tai jotakin tulee läpi. Se ei ole mikään pistävä liitoskipu, mutta haittaa kovasti. Lantionpohjanlihasten ei pitäisi olla ainakaan hirveän huonossa kunnossa, sillä en kärsi virtsankarkailusta eikä tunne ole myöskään vain peräsuolen alueella vaan koko jalkovälissä. Kyykyssä ei kärsi olla ollenkaan ja pöntöllä istuminenkin tuntuu välillä hankalalta, joskus jopa seisominen. Tätä on ollut ajoittain usemman viikon, mutta nyt pari päivää huomattavasti enemmän ja etenkin näin iltaisin. Mulla oli neuvolakäynti tänään ja kysyin asiasta, mutta terkka ei osannut sanoa, kun ei vauva kuitenkaan ollut vielä mitenkään laskeutunut ja kaikki arvot olivat kunnossa. Onko kellään kokemuksia vastaavasta jo näin aikaisin?

Olen kärsinyt samasta jo toista kuukautta (nyt rv 26+6). Istuminen on kaikista pahinta, koska sen jälkeen meinaa jalat lähteä alta. Käveleminen on taapertamista mummotyyliin, koska jalan liikerata on pienentynyt ihan minimiin - en mm. pysty enää pukeutumaan housuihin seisaaltani, koska en saa jalkaa nostettua.

Olen juossut lääkärillä, neuvolassa ja vaikka missä, ja olen jäämässä sairauslomalle mahd. pian. Työni on istumatyötä, enkä pysty enää olemaan siellä. Mitään muuta huolta ei kaiketi ole, koska kohdunsuu on kiinni ja kohdunkaulan pituutta on vielä riittävästi. Neuvolassa on käsketty tarkkailemaan mahdollisia supistuksia (niitä ei ole vielä ollut pahemmin).

Yksi lääkäri kertoi ultrauksen jälkeen kipujen ja paineen tunteen syyksi sen, että olen niin pitkä ja lantiossani on runsaasti tilaa, joten vauva on painunut mahdollisimman alas. Ja hän on kaikenlisäksi jo raivotarjonnassa, joten painaa päällään koko ajan aika tuskaisesti. Mutta minkäs teet, tämän kanssa on elettävä. Onpahan hyvä syy laistaa kaikenlaisista kotihommista, koska mihinkään isoon suoritukseen ei kykene!! ;-)

Yhteistyössä