Paineen tunne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä.....

Vieras
Mistä voisi johtua sellainen tunne, että pms:oireita muistuttavat kipuilut/paineentunteet alavatsassa kestävät melkein koko kuukauden ajan? Mitää vuotoja ei ole ollut, paitsi kierron kesivaiheessa pientä välivuota 1-2 päivää. Ja sen jälkeen niukkaa valkovuotoa joka loppui. Ei ole mitään muita oireita, kutinaa tms. Tämä on nyt ensimmäinen kuukausi kun pientä kipuilua (tai jotain paineen tuntua) on ollut melkein päivittäin... ja samalla on hermostunut olo. Stressiin tämä tuntuu liittyvän. Olen 30:nen. Lääkäriin kai pitäisi mennä, olin viimeksi syksyllä ja silloin oli kaikki ok.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä.....:
Mistä voisi johtua sellainen tunne, että pms:oireita muistuttavat kipuilut/paineentunteet alavatsassa kestävät melkein koko kuukauden ajan? Mitää vuotoja ei ole ollut, paitsi kierron kesivaiheessa pientä välivuota 1-2 päivää. Ja sen jälkeen niukkaa valkovuotoa joka loppui. Ei ole mitään muita oireita, kutinaa tms. Tämä on nyt ensimmäinen kuukausi kun pientä kipuilua (tai jotain paineen tuntua) on ollut melkein päivittäin... ja samalla on hermostunut olo. Stressiin tämä tuntuu liittyvän. Olen 30:nen. Lääkäriin kai pitäisi mennä, olin viimeksi syksyllä ja silloin oli kaikki ok.

oletko kuullut endomerioosista ? voisi olla yksi syy

Alkuperäinen kirjoittaja kysyvä.....:

oletko kuullut endomerioosista ? voisi olla yksi syy

Tietoa endometrioosista.

Endometrioosi on kohdun limakalvon pesäkekovettumatauti, jota sairastaa arviolta joka viides nainen.

Linkki Endometrioosiyhdistyksen sivustolle.

http://www.endometrioosiyhdistys.fi/index.php?section=12

Mutta eikö sen toteamiseen tarvitakin leikkaus? Jos oireet pahenevat silloin voisin harkita sitä. Vai voiko jotain muuta kautta sitä hoitaa? Entä homeopatialla....?

Itselläni vastaavat oireet tulevat n. puolen vuoden välein. Välillä paineen tunne alkaa pari viikkoa ennen kuukausia, välillä taas heti kuukautisten jälkeen ja kestää kerrallan parista viikosta seuraaviin kuukautisiin. Aikoinaan ultrattiin yms. monirakkulaisten munasarjojen varalta, mutta mitään ei löytynyt. Endo on tullut itsellekin mieleen, mutta kuukautiseni ovat samanalaiset kuin teinivuosista lähtien, eikä mitään välivuotoa tms. ole. Tosin taas tärinäkivulla alkaa tuo paineen tunne ja kuukautisiin liittyy alaselkäkipu sekä löysä vatsa (jotka kai viittaisivat taas endoon). Sitä ihmettelen, että tuo jatkuvampi kipu ilmestyy noin puolivuosittain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap--:
Kiitos, olen kuullut, mutta sen toteamiseen tarvitaan leikkaus.. se vähän epäilyttää.

No ainakin minun lääkärini totesi sisätutkimuksen yhteydessä (kerrottuani vaivoistani, siis), että kyseessä on endo vaginan puolella. On hyvin kosketusarka, mutta särkyä ei ole koskaan. Paineen tunteesta en oikein osaa sanoa.

Yhteistyössä