paino nousee kohisten... vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elefantti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Elefantti"

Vieras
Olen ihan normaalipainoinen ollut (166cm/57kg), mutta nyt olen lihonut kuukauden aikana 7,5kg!!!! En ole koskaan ollut näin iso, ainoastaan raskausaikana mutta silloinkin nätimpi kuin nyt. Olo on nyt niin turvonnut ja vastenmielinen. Olen kuukauden syönyt prednisolon 20mg, nyt mennään seuraava kuukausi 10mg ja sitten joko jatketaan samalla tai puolitetaan annos. Olen syönyt ihan normaalisti, tapaan muutenkin käyttää hyvin vähän suolaa joten en ymmärrä miksi paino nousee tuohon malliin. Liikun samalla tapaa kuin aiemminkin, mutta nyt tän kuukauden aikana olen huomannut että juoksulenkit tuntuu raskaammilta (askellus raskaampaa, ei jaksa yhtä pitkiä /nopeita lenkkejä). Kortisoni ei ainakaan vielä ole yöuniin vaikuttanut, nukahdan hyvin ja saan nukuttua hyvin koko yön. Aamuisin herätessä olen paljon pirteämpi kuin mitä ennen kortisonin aloitusta, tämä on mielestäni kiva ja hyvä asia.
Kuinkahan paljon toi paino vielä nousee? Vinkkejä millä keinolla saisin itseni takaisin entisiin mittoihin?

[QUOTE="vieras";29097851]Johtuuko lihominen lääkkeestä? Ota yhteys lääkäriin.[/QUOTE]

Kyllä itse yhdistän lihomisen lääkkeeseen, sillä elämäntapani ovat pysyneet ennallaan. Ja kyl mä sen tiedän että kortisoni voi turvottaa, mutta 7,5kg kuukaudessa on aivan liikaa. Olen kohta pyöreä pallo. Ja viimeksi lääkärin tavatessa kun oli noista sivu/haittavaikutuksista puhetta niin tokas vaan et joo kylhän se voi aiheuttaa vaikka psykoosin eli se siitä.
Ja mun tosiaan on pakko syödä kortisonia nytten, jos meinaan että sairaus paranisi tai ainakin menisi parempaan. Takuuta siitä että kortisoni auttaisi ei ole, mutta parempi kokeilla tämä tie kuin olla kokeilematta. kyseinen lääkäri ei ole koskaan aiemmin törmännyt vastaavaan sairauteen.

Sä saat oman itses takasin kun lakkaat syömästä kortisonia. Toivottavasti pääset pian eroon siitä :-). Sitä ennen sä voinet vaan vähentää syömistä ja yrittää pitää liikkumisen edes samalla tasolla ja toivoa ettei kauheeta nousua tule. Tuskin sun paino nyt kuitenkaan kymmeniä kiloja tilttaa ylöspäin.

[QUOTE="hmmm";29098282]Tuota... ei pelkkä suola lihota O_o[/QUOTE]

no ei varsinaisesti lihotakkaan, mutta jos suolaa syö liikaa niin se kerää nestettä, eli turvottaa, ja silloin paino nousee..

[QUOTE="vieras";29098369]no ei varsinaisesti lihotakkaan, mutta jos suolaa syö liikaa niin se kerää nestettä, eli turvottaa, ja silloin paino nousee..[/QUOTE]

Ei se ole ainoa turvottava aine ja tuskinpa pelkkä suola turvottaa normipainoista melkein 8 kiloa, tuli vaan tuosta ap:n kommentista mieleen että vältteleekö hän pelkästään suolaa ja mättää sitten esim. rasvaista ruokaa urakalla kuitenkin.

[QUOTE="hmmm";29098409]Ei se ole ainoa turvottava aine ja tuskinpa pelkkä suola turvottaa normipainoista melkein 8 kiloa, tuli vaan tuosta ap:n kommentista mieleen että vältteleekö hän pelkästään suolaa ja mättää sitten esim. rasvaista ruokaa urakalla kuitenkin.[/QUOTE]

ööö, sanoinko mä että se olis ainoa turvottava..? Kerroin vaan suolasta että miten vaikuttaa ku sitä ihmeteltiin
..apn tapauksessa kortisooni vaikuttaa painonnousuun tod.näk.

[QUOTE="vieras";29098441]ööö, sanoinko mä että se olis ainoa turvottava..? Kerroin vaan suolasta että miten vaikuttaa ku sitä ihmeteltiin
..apn tapauksessa kortisooni vaikuttaa painonnousuun tod.näk.[/QUOTE]

Öö vaan ittelles... luepa ens kerralla mihin vastaat niin ei tartte jauhaa tyhjänpäiväistä.

[QUOTE="hmmm";29098451]Öö vaan ittelles... luepa ens kerralla mihin vastaat niin ei tartte jauhaa tyhjänpäiväistä.[/QUOTE]

saman voi sanoa sulle. PS rasva ei juurikaan turvota, lihotttaa vaan. Ja kyllä se suola voi ainoana turvottaa, eikä 'lihota.'

Yhteistyössä