Paino nyt 78, onko mahdollista pitää se siinä koko raskausajan? Ja ennen kaikkea onko se sikiölle hyväksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Mulla oli lääke, jonka kanssa paino nousi 15 kg. Nyt sitten sain lääkkeen pois ja 3kk tasailin elimistöä pikku hiljaa liikuntaa lisäten.
Nyt sitten olen raskaana ja mietinkin, että kun on tämän verran ylipainoa nyt onko mahdollista liikunnalla ja ruokavaliolla pitää paino tässä?

Eli syön 5 kertaa päivässä terveellisesti ja harrastan päivittäin (rankkuus toki vaihtelee) liikuntaa nyt taas. En sinällään enää laihduttaisi, mutta uskoisin kun palaan normaaliin ruokavalioon missä olin ennen lääkettä ja loukkaantumista painolaskee. Onko se huonoksi sikiölle?

Terveellinen laihdutus, eli joidenkin kohdalla normaaliin terveelliseen ruokavalioon siirtyminen ei ole haitaksi sikiölle.
Sen sijaan erilaiset dieetit pistävät elimistön myrkyt liikkeelle, ja sen vuoksi sellainen laihdutus raskausaikana on kielletty.

Kyllä se tod.näk tulee nousemaan ja pitääkin nousta, ainakin vähän, koska sinulla ei varsinaista ylipainoa ole kovin paljon.

Minä noudatin raskausaikana rd-diettiä ja paino nousi 6kg. Synnytyksen jälkeen painoin 2kg vähemmän kuin ennen raskautta. Vauva+lapsivesi+istukka+lisääntynyt verimäärä painaa kuitenkin enemmän, kuin pystyisit ruokavaliolla terveellisesti laihduttamaan.

On mulla omasta mielestäni aika paljon ylipainoa ja indeksikin lähellä 30. Pituutta on 168.
Lääkäri sanoi, että lääkkeen lopetuksen jälkeen paino alkaa pitäisi alkaa pikku hiljaa myös itsestään laskemaan.

[QUOTE="vieras";25771811]Terveellinen laihdutus, eli joidenkin kohdalla normaaliin terveelliseen ruokavalioon siirtyminen ei ole haitaksi sikiölle.
Sen sijaan erilaiset dieetit pistävät elimistön myrkyt liikkeelle, ja sen vuoksi sellainen laihdutus raskausaikana on kielletty.[/QUOTE]

Selitäs nyt tyhmälle, mistä elimistö tietää, milloin laihdutetaan dieetillä ja milloin vain normalisoidaan syömistä? Eli kun syödessään kulutustaan vähemmän laihtuu, niin mistä ne myrkyt tietävät pitääkö lähteä liikkeelle vai pysyä paikoillaan?

Mut mitä aloittajan tilanteeseen tulee, niin ethän sä väkisin voi alkaa painoasi ylläpitämään korkeassa lukemassa, eli syödä tietoisesti liikaa. Normaalisyömisellä paino sit pysyy ennallaan tai nousee, mutta itse en kyllä kauheasti ajattelisi kilolukemaa raskauden aikana, kunhan se ei liikaa kasva.

Jos syöt terveellisesti, niin voi varmaan olla ihan mahdollista pitää paino tuossa samassa. Koska on kerta alussa ylipainoa. Jos ei olisi, niin sittenhän se ei olisi terveellistä koittaa pitää painoa samana raskaudesta huolimatta. Nyt siitä ei ole vauvalle mitään haittaa.

Itselläni nousi paino 7kg ja pari päivää synnytyksen jälkeen painoin 2kg vähemmän kuin ennen raskautta.

[QUOTE="ihmettelen";25771879]Selitäs nyt tyhmälle, mistä elimistö tietää, milloin laihdutetaan dieetillä ja milloin vain normalisoidaan syömistä? Eli kun syödessään kulutustaan vähemmän laihtuu, niin mistä ne myrkyt tietävät pitääkö lähteä liikkeelle vai pysyä paikoillaan?

Mut mitä aloittajan tilanteeseen tulee, niin ethän sä väkisin voi alkaa painoasi ylläpitämään korkeassa lukemassa, eli syödä tietoisesti liikaa. Normaalisyömisellä paino sit pysyy ennallaan tai nousee, mutta itse en kyllä kauheasti ajattelisi kilolukemaa raskauden aikana, kunhan se ei liikaa kasva.[/QUOTE]

No siis erilaisia dieettejä on varmaan sellaiset kaalisoppa-, näkkäri-, syömättömyysdieetit. Tai sitten ne, joissa juodaan vaan niitä litkuja tai syödään patukoita.

Olen siis ennen noita juttuja painanut n. 63 kg ja syönyt sekä urheillut paljon.
Nyt sitten tuo pakon tuoma tauko liikunnasta + lääke tekivät tehtävänsä.

Mutta sikiöille ei haittaa vaikka paino ei nousisikaan, eli saa tarvitsemansa. Syön siis terveellisesti, mutta suht kevyesti normaalistikin.

No siis erilaisia dieettejä on varmaan sellaiset kaalisoppa-, näkkäri-, syömättömyysdieetit. Tai sitten ne, joissa juodaan vaan niitä litkuja tai syödään patukoita.

Joo, tiedän mä sen, mutta mietinkin sitä, mistä myrkyt tietävät, syökö laihtuja desin kaalisoppaa päivässä vai onko hän ainoastaan puolittanut normaalit ja monipuoliset ruoka-annoksensa..?

Eihän sille sikiölle ole väliä nouseeko paino vai ei, tärkeintä tosiaan vain ettei sinulle ole mitään suuria puutostiloja. Ja ainakin niin sanotaan, että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa, että se on sitten äidiltä pois. Eli että elimistö huolehtii eka vauvasta.

Mulla oli bmi 33 raskauden alussa, ja koska en halua lihoa enempää muutin ruokavalioni mahdollisimman terveelliseksi ja nyt vkolla 38 on painoa tullut 2,5kg eikä ole ainakaan neuvolasta/sairaalasta haukkuja tullut, vauva kun mitattiin (ultra) reilu viikko sitten 3,1kg:n painoiseksi, vauva on siis saanut kaiken tarvitsemansa ja minä olen välttänyt lihomisen (ja voinkin melkein jopa paremmin kuin ennen raskausaikaa, kremppoja lukuun ottamatta) ;)

[QUOTE="aloittaja";25771794]

Eli syön 5 kertaa päivässä terveellisesti ja harrastan päivittäin (rankkuus toki vaihtelee) liikuntaa nyt taas. En sinällään enää laihduttaisi, mutta uskoisin kun palaan normaaliin ruokavalioon missä olin ennen lääkettä ja loukkaantumista painolaskee. Onko se huonoksi sikiölle?[/QUOTE]

Jos sulla on voimakas hormonaalinen taipumus raskaudenaikaiseen painonnousuun, paino kyllä nousee, syöt mitä tahansa. Raskaana ei oikein kannata mennä alle 2000 kcal päivässä. Jos paino ei tuolla määrällä nouse, tilanne on ok.

Jos syö pieniä terveellisiä aterioita viitisen kertaa päivässä, ja liikkuu, niin se voi olla sikiölle vain hyväksi - ja äidille myös.

Mulla on painoa nyt 3 kg vähemmän mitä oli kun raskaaksi tulin. Raskausviikkoja 25. Paino tippui enemmänkin, -4-5 kg lähtöpainosta, mutta nyt on tullut kilo puolitoista lisää. Olen yrittänyt vähän katsoa mitä syön - raskausdiabeteksen takia on pakkokin.

Yhteistyössä