Painoasiaa raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syömäongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syömäongelma

Vieras
Nyt rv 16 ja maanantaina on neuvolakäynti, jossa käydään läpi ruokailutottumuksia.

Paino on vaan raskauden aikana tippunut, mitenhän ne reagoi jos kertoo, että syö vaan yhden aterian päivässä?

Sitä ei varmaan kannata alkaa salailemaankaan, mutta mietin, että saako sieltä oikeasti apua jotta sais niitä syömistottumuksia muutettua vai rupeavatko vaan kyyläämään ankarammin, varsinkin kun ensimmäinen lapsi ja olen niin "kauhean" nuorikin vielä (21 v).

Jotenkin stressaa kauheesti et mitä se neuvolatäti sanoo :(

Ihan turhaan ressaat. Kyllähän ne siitä voi sanoa, että enemmän pitäisi syödä, mutta tuskin mitään muuta kummempaa voivat siinä tilanteessa sanoa. Riippuu toki neukkaristakin, että minkälaiset periaatteet hänellä on ja kuinka tiukka linja mihinkin asiaan.

Itse syön kerran päivässä myös, satunnaisesti napostelen myös jotain omenaa tms. Jouduin lähtemään tällä viikolla sairaalaan verensokerien tipahtaessa 2,9 lukemaan (mulla ei siis ole todettu diabetesta tms), ja silloin kyllä sairaalassa hieman motkottivat syömisistä, vaikka olin sinä päivänä syönyt jopa normaalia isomman annoksen.

Itse totesin jo alkumetreillä neuvolassa, että syön kerran päivässä tai mulla voi mennä viikkokin etten syö mitään. Kehottivat vaan, et nyt raskauden aikana olis hyvä jos saisin syötyä edes sen kerran päivässä, ja kaikki muu "ylimääräinen" on pelkästään positiivista. Tarkoittaen siis, etten mätä napaani mitään roskaruokaa jne :) Painoa tullu tähän mennessä 1,5kg, ja viikkoja on tällä hetkellä 17+6.

Sanot vaan neukkarille miten asia on, ihan rohkeasti. Hyvähän se olis syödä useammin päivässä, mut ei se kaikilta onnistu.

Painon putoaminen raskausaikana ei ole hyväksi sikiölle tai itsellesi. Siis jos et ole ylipainoinen. Etkö voisi päättää että syöt kunnolla ja näin annat syntymättömälle lapsellesi parhaat eväät elämään? Vaikeampi juttu tietenkin jos sulla on joku syömishäiriö, silloin raskaus on muutenkin kova rasite elimistölle.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Minuakin etoi koko alkuraskaus eikä oikein mikään maistunut, kunnon ruoka varsinkaan. Jotain rv 14+ asti paino pysyi suht samoissa ja yhdessä vaiheessa laskikin pari kiloa. Loppuraskaudessakaan en ole pystynyt syömään kuin lounaalla, iltaisin on ollut aina niin täyteläisyyden tunne, että kunnon lämmintä ruokaa ei vaan ole mahtunut vatsaan! Olen syönyt vaan hedelmiä tms iltaisin. Ja silti paino on noussut raskauden mittaan n. 10 kg. Eli älä ota stressiä tuosta painosta...

Kiitos Hukkapiru, helpottaa tietää etten ole ainoa.

Monesti olen yrittänyt päättää, että nyt alan syömään säännöllisesti ja tarpeeksi, mutta se on tosi vaikeaa kun tottunut syömään niin vähän. Olen sentään saanut aamupalan mukaan yhden lämpimän aterian lisäksi ja enemmän kasviksia ja vihanneksia. Karkit ja herkut jätin kokonaan, jotta ruokahalu heräisi paremmin, mutta edelleen pitäis olla pari päivää syömättä, että nälkä tulisi. Syömishäiriötä minulla ei ole todettu, mutta en ole koskaan asiasta missän maininnutkaan.

Hävettää kun ei pysty syömään normaalisti vaikka parhaansa yrittää, varsinkin kun raskauden aikana pitäisi hyvin syödä.

En ole oikeastaan koskaan tarkkaillut painoa, kun aina ihan normaalin kokoinen olen ollut, nyt joka päivä katselen mahaa peilistä ja toivon, että kasvaisi jo isommaksi :(

Mulla oli nuorempana anoreksia. Olin puoli vuotta syömättä, ja kuihduin ihan olemattomaksi. Sen jälkeen kun tästä toivuin, ja jaloilleni pääsin, en ole syönyt normaalisti (tai mikä nyt on kellekin normaalia, mene ja tiedä). Yksi ruoka riittää mulle, oli se sitten lämmin ateria tai pari omenaa. Vatsa tulee täyteen vähästäkin ruuasta, ja jaksan hyvin silläkin. Energiaa en kuluta paljoa, eikä paino lähde putoamaan helposti, mun elimistö kun on hyvin hidastoiminen muutenkin ja varastoi lähes kaiken, mitä suuhuni pistän.

Jos syö vähän, on tärkeää panostaa siihen mitä syö. Paljon proteiineja, ja hyviä rasvoja on tärkeää saada, myös kuidut ja vitamiinit on ehdottoman tärkeitä. Rautaakin pitäisi sopivasti saada, joten sulle ehkä vitamiinilisät vois olla hyvä juttu. Kivennäisvesikin on hyvää janojuomaa, jos ei esimerkiks maitoa tykkää janoon juoda. Maitotuotteet on myös tärkeitä, piimää juon itse todella paljon :) Myös näin kesällä kannattaa yrittää syödä edes hieman marjoja, vihanneksia ja juureksia jos vain menee alas ilman sen suurempia ongelmia, nyt kaikki luonnon antimet on parhaimmillaan!

Ja kyllä se maha siitä kasvaa, turhaan sinä siitä huolehdit :) Tulee vielä aika, jolloin toivot että se olisi pienempi :D Itsellä nyt ei kovin suurta mahaa vielä ole, mutta omaan normaalikokoon nähden kyllä eron huomaa selvästi. Tärkeintä on se, että sinä ja lapsi voitte hyvin :)

Viimeksi muokattu:
Näin siinä käy, kun alkaa tekemään lapsia ennen kuin on sinut itsensä kanssa ja kasvanut aikuiseksi. Sitten vielä mietitään, pitäiskö salata terkalta syömiset. Just, niin teinimeininkiä...

On normaalia että raskauden alussa paino tippuu. Itsellä tippui 7 kg, tosin olenkin ylipainoinen, eli mulla ei tarvinnut olla yhtään huolissaan. Neuvolassa vain tarkistivat etten tarkoituksella laihduta.

Sanoit että odotat nälkää; älä odota, vaan ota tavaksi syödä parin tunnin välein jotain pientä, vaikka jogurttia, muroja, leipää, hedelmiä tms. Siis pistät vaan jotain suuhusi, mut ei karkkia tai muita herkkuja ;) Neuvolassa kiinnittävät todennäköisesti huomiota vain siihen, että syöt monipuolisesti. Ruokamäärän ei tarvitse raskaudessa kasvaa, ei siis kuulu syödä "kahden edestä", kuten vanha kansa sanoo ;) Sikiö ottaa kyllä tarvitsemansa ravintoaineet, sitä varten aineenvaihdunta hidastuu (eli saattaa tulla ummetusta), jotta ravintoaineilla olisi enemmän aikaa imeytyä verenkiertoon.

Ja kyllä se ruokahalu siitä kasvaa pikkuhiljaa. Sitten pitää olla huolissaan jos oksentelee kaiken pois, eikä pysty syömään yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";26739247]Näin siinä käy, kun alkaa tekemään lapsia ennen kuin on sinut itsensä kanssa ja kasvanut aikuiseksi. Sitten vielä mietitään, pitäiskö salata terkalta syömiset. Just, niin teinimeininkiä...[/QUOTE]

Kasvamaan aikuiseksi? Teinimeininkiä? Lue nyt jumalauta mitä kirjotat.

Ap tuossa sanoi, että saakohan terkalta oikeasti apua, vai alkavatko negatiivisella äänenpainolla moittimaan tästä, ettei ruoka vain maistu. Mielestäni tuo osoittaa ihan aikuisen ihmisen merkkejä, että haluaa tehdä asialle jotain. Kyllä muakin mietitytti, et miten mun syömiseen suhtaudutaan mutta minkä ne sille siellä voi jos ei toiselle ruoka maistu kuten muille ihmisille.

Kaikki vaan eivät pysty syömään sitä kolmea lämmintä ateriaa päivässä, saati niitä välipaloja. Meidän kaikkien mahalaukut on kuitenkin eri kokoisia, tykkäsit sinä siitä mitä hyvänsä.

Mutta enivei, mielipidehän tuokin on, kuten omanikin. Mitäs me niille mahdetaan sen kummemmin.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Niin ja älä välitä tuollaisista kommenteista, mitä esim. "vieras" tuohon pisti: asialla ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä aikuiseksi kasvamisen kanssa. Joitakin ehkä harmittaa että raskauskiloja tuli vähän liikaa ;) On myös sellaisia ylipainoisia jotka kuvittelevat että voivat raskauden varjolla syödä niin paljon kuin huvittaa, sitten tuleekin kaikenlaisia muita komplikaatioita. Sekään ei ole hyvä. Onneksi itsellä kävi toisinpäin, opin edes vähän terveellisempiä elämäntapoja, vaikka sitä ylipainoa on edelleenkin liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Elä hättäile;26739312:
Niin ja älä välitä tuollaisista kommenteista, mitä esim. "vieras" tuohon pisti: asialla ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä aikuiseksi kasvamisen kanssa. Joitakin ehkä harmittaa että raskauskiloja tuli vähän liikaa ;) On myös sellaisia ylipainoisia jotka kuvittelevat että voivat raskauden varjolla syödä niin paljon kuin huvittaa, sitten tuleekin kaikenlaisia muita komplikaatioita. Sekään ei ole hyvä. Onneksi itsellä kävi toisinpäin, opin edes vähän terveellisempiä elämäntapoja, vaikka sitä ylipainoa on edelleenkin liikaa.

Kyllähän sillä on ihan kaikki tekeminen aikuisuuden kanssa; sitä tulee katsos raskaana ollessa ottaa vastuu muistakin kuin itsestä, eli jopa tehdä sellaisia asioita, joista ei pidä, mutta jotka on sikiölle tärkeitä. Kuten SYÖDÄ terveellisesti ja riittävästi. Jos pääkoppa vastustelee syömistä, niin ei silloin ole kyllä sinut itsensä kanssa. Ja vaikka ap sanois mitä tuosta mahan kasvun odottelusta, niin kuulostaa silti siltä, että häntä kammoksuttaa koko ajatus mahan kasvusta. Ei ymmärretä, että ne raskauskilot kyllä lähtee synnytyksen jälkeen ihan luonnollisesti pois eikä hetkellinen painonnousu ole pysyvää, jos omistaa terveellisest elämäntavat. Eli edelleenkin väitän, että tuollaiset syömättömyysongelmat raskauden aikana (poislukien ankara raskauspahoinvointi) pitäis hoitaa pois ennen kuin hankkiutuu raskaaksi.

[QUOTE="vieras";26739347]Kyllähän sillä on ihan kaikki tekeminen aikuisuuden kanssa; sitä tulee katsos raskaana ollessa ottaa vastuu muistakin kuin itsestä, eli jopa tehdä sellaisia asioita, joista ei pidä, mutta jotka on sikiölle tärkeitä. Kuten SYÖDÄ terveellisesti ja riittävästi. Jos pääkoppa vastustelee syömistä, niin ei silloin ole kyllä sinut itsensä kanssa. Ja vaikka ap sanois mitä tuosta mahan kasvun odottelusta, niin kuulostaa silti siltä, että häntä kammoksuttaa koko ajatus mahan kasvusta. Ei ymmärretä, että ne raskauskilot kyllä lähtee synnytyksen jälkeen ihan luonnollisesti pois eikä hetkellinen painonnousu ole pysyvää, jos omistaa terveellisest elämäntavat. Eli edelleenkin väitän, että tuollaiset syömättömyysongelmat raskauden aikana (poislukien ankara raskauspahoinvointi) pitäis hoitaa pois ennen kuin hankkiutuu raskaaksi.[/QUOTE]

No eikös hän kertonut, että on saanut sen yhden lämpimän aterian lisäksi syötyä jopa aamupalan, ja lisännyt kasvisten määrää? Ei sitä oikeesti välttämättä yhtään sen enempää ruokaa tarvitse. Kuten sanoin, vauva ottaa kyllä tarvitsemansa ravinnon, ennemmin äiti jää vähemmälle, kyllä se luonto on vaan sen järjestänyt niin. Ja - kuten taas sanoin - tärkeintä on ettei ole oikeaa syömishäiriötä, eli yrjöile kaikkee syömäänsä pois.

Ja nimenomaan, hän osoittaa kypsää ajattelua, koska on itse huolissaan asiasta, ja on valmis tekemään muutoksia!

Alkuperäinen kirjoittaja Elä hättäile;26739420:
No eikös hän kertonut, että on saanut sen yhden lämpimän aterian lisäksi syötyä jopa aamupalan, ja lisännyt kasvisten määrää? Ei sitä oikeesti välttämättä yhtään sen enempää ruokaa tarvitse. Kuten sanoin, vauva ottaa kyllä tarvitsemansa ravinnon, ennemmin äiti jää vähemmälle, kyllä se luonto on vaan sen järjestänyt niin. Ja - kuten taas sanoin - tärkeintä on ettei ole oikeaa syömishäiriötä, eli yrjöile kaikkee syömäänsä pois.

Ja nimenomaan, hän osoittaa kypsää ajattelua, koska on itse huolissaan asiasta, ja on valmis tekemään muutoksia!

Ja sun mielestä riittää aamupala, yksi lämmin ateria ja kasvikset? Eli reilusti alle 1000kcal? No ei todellakaan riitä, ei edes peruskulutukseen! Otahan asioista selvää, ennen kuin alat höpistä. Jos aloittaja on normaalipainoinen, niin peruskulutukseen jo vaaditaan se 2500kcal, laske siitä. Ylipainoisilla sitä vararavintoa on vauvalle itsessään, mutta normaalipainoisella ei vaan heidän tulee syödä normaalin kulutuksen vaativa määrä. Ja raskauden loppuvaiheessa noin 200-300kcal enemmän kuin normaali kulutus.

Mullakin on paino pudonnut kaikissa raskauksissa alussa pari kiloa ja lähtenyt nousemaan vasta joskus rv 22. Ja ihan normaalipainoinen olen, eikä neuvolassa ole koskaan huomauteltu asiasta. Oletko jo valmiiksi kovin hoikka?

"vieras": Kyllä se kaloreiden riittämättömyys alkaa näkyä ja tuntua, kun on sen aika. Toki hänellä olisi jo nyt varaa ja suositeltavaa syödä enemmän, mutta turhaa on alkaa ylireagoimaan ja stressaamaan, jos nyt väliaikaisesti on vähemmällä sapuskalla. Hänellähän oli tarkoitus lisätä ruokamäärää, ja onneksi olemme Suomessa, jossa neuvolapalvelut kuuluvat kaikille, ja siellä kyllä pidetään huolta äidin ja sikiön hyvinvoinnista.

Hyvä on olla huolissaan odottavan äidin riittävästä ravinnonsaannista, mutta se, että kyseenalaistat toisen itsetuntemuksen ja kypsyyden tällaisessa yhteydessä, on asiatonta.

Oli niin pieni maha kuopuksestakin, paino nousi kaikkiaan 4kg ja väliin aina tippui. Eivät koskaan sanoneet mitään, vauva kasvoi tasaisesti.
Syntyi v36, toinen kaksosista, toinen pois alkuviikoilla.
Muissa raskauksissa noussut paino 5-7kg ja niissäkin väliin tippunut tai pysynyt saqmassa. Normisti söin.

Yhteistyössä